Gå til innhold

Hverdagsrasisme..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies at mange ikke vet om hverdagsrasismen før man har kjent på den selv, og det er nettopp det jeg gjorde på lørdagen som var. 

Jeg og min familie var i ett venterom, der vi hadde ventet lenge, da andre pasienter av en eller annen grunn ble tatt inn tidligere - fair enough. Vi ventet i flere timer og syntes det var helt i orden. Mens vi ventet så var det en som jobbet der som gikk rundt, og så at vi ventet lenge der, så rart på oss og bare gikk videre. Det kom etterhvert en annen familie, etnisk norsk, inn som satte seg ned. Etter en stund til så kom den ansatte tilbake, gikk forbi oss og til den andre familien og beklaget seg for at de hadde fått vente lenge. Både jeg og ungene reagerte på dette for det stemte ikke, og når vi gikk til personen for å forklare oss sa hn etter mye om og men at det var en misforståelse. Himlet med øynene og sa "da er dere foran de andre da". Jeg takket for det, smilte pent og satte meg ned igjen.

Hele denne situasjonen var ubehagelig og trist, og jeg klarer ikke å fatte hvordan folk kan oppføre seg sånn. Dette gjør at jeg aldri drar tilbake dit igjen, fordi personen fikk oss til å føle oss mindreverdige :(

Hva har dere opplevd av hverdagsrasisme?

Anonymkode: 23a1d...494

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En venninne fortalte om en hendelse der hun var i en gullsmed-butikk, den ansatte satt å spiste bak kassa og rørte seg ikke. Så kom en litt eldre herremann, etnisk norsk, inn og dama hoppet opp etter få sekunder for å spørre om han trengte hjelp 🤬🤬

Jeg fatter ikke at dette faktisk eksisterer i 2019 (snart 2020) i Norge! Trodde vi var kommet lengre enn dette her!

Man får ikke gjort så mye mer enn å sende inn en klage dessverre 💙💙

Anonymkode: f29e0...002

• Liker 2
Skrevet

Ikke så rart at hverdagsrasismen vokser, det er jo selve målet til de som sitter med makten idag.

A-banker-a-worker-and-an-immigrant-are-sitting-at.thumb.jpeg.b71889fa5b735daf543bbaa93aca94b7.jpeg

Anonymkode: b5645...b7d

• Liker 16
Skrevet

Norge er for etniske nordmenn, Danmark er for etniske dansker osv.

Anonymkode: c67be...6a3

• Liker 7
Skrevet

Mer enn noe annet er tilfellene beskrevet høyst spekulative konklusjoner om fremmede mennesker fattet på ytterst tynt grunnlag.

• Liker 13
Skrevet

Jeg fikk en kronisk sykdom mens jeg gikk på vidregående skole. Etterhvert kommer tiden for påmelding til fagprøven. Får spørsmål om det er noe vits, for slike som meg ender opp med uføretrygd uansett. I Norge er det nok å være funksjonshemmet på en eller annen måte.

Anonymkode: 82864...dcd

• Liker 2
Skrevet

Omtrent det samme skjedde med samboern på legevakta. Han måtte vente i 6 timer hvor folk med mindre smerter kom foran han. Han spurte flere ganger om han var blitt glemt i lista. Sykepleieren skulle sjekke og kom aldri tilbake. 

Han er hvit btw. 

Anonymkode: 336be...a46

• Liker 18
Skrevet (endret)

.

Endret av Paradisio1
  • Liker 3
Skrevet

Hverdagsrasisme går begge veier men det skal helst ikke snakkes om.

Hvis ungdommer med innvandrerbakgrunn samler seg i flokk for å rane og banker opp etniske norske så se er det plutselig synd i gjerningsmennene fordi de er fattige og lever under vanskelige kår, er det motsatt så er det rasistisk motivert.

Samme gjengen med innvandrerbakgrunn kan stå å rope hvite hore og potet etter etniske nordmenn uten at det får følger, roper man derimot tilbake eller svarer negativt så er man rasist.

Hvis jente med innvandrerbakgrunn blir stengt inne og får en runde med juling av foreldre eller brødre fordi hun har blitt forelsket i en norsk gutt så skal man ha forståelse fordi de har en annen kultur, hvis en nordmann derimot er skeptisk til at sin datter har funnet seg en med innvandrerbakgrunn så er man rasist og det er verdens undergang. 

Anonymkode: 2cb41...ace

• Liker 23
Skrevet

La meg gjette. Du en 1/16 indiansk?

Anonymkode: 0172a...cf7

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg gjette. Du en 1/16 indiansk?

Nei.

ts

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

ts

Da kan vi i alle fall utelukke at det var rasisme.

Kanskje det var kroppslukt?

Gjest theTitanic
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det sies at mange ikke vet om hverdagsrasismen før man har kjent på den selv, og det er nettopp det jeg gjorde på lørdagen som var. 

Jeg og min familie var i ett venterom, der vi hadde ventet lenge, da andre pasienter av en eller annen grunn ble tatt inn tidligere - fair enough. Vi ventet i flere timer og syntes det var helt i orden. Mens vi ventet så var det en som jobbet der som gikk rundt, og så at vi ventet lenge der, så rart på oss og bare gikk videre. Det kom etterhvert en annen familie, etnisk norsk, inn som satte seg ned. Etter en stund til så kom den ansatte tilbake, gikk forbi oss og til den andre familien og beklaget seg for at de hadde fått vente lenge. Både jeg og ungene reagerte på dette for det stemte ikke, og når vi gikk til personen for å forklare oss sa hn etter mye om og men at det var en misforståelse. Himlet med øynene og sa "da er dere foran de andre da". Jeg takket for det, smilte pent og satte meg ned igjen.

Hele denne situasjonen var ubehagelig og trist, og jeg klarer ikke å fatte hvordan folk kan oppføre seg sånn. Dette gjør at jeg aldri drar tilbake dit igjen, fordi personen fikk oss til å føle oss mindreverdige :(

Hva har dere opplevd av hverdagsrasisme?

Hm. Var det flere behandlere der? Kan det ha blitt misforstått eller var det noe som ble sagt direkte rettet mot etnisitet? Jeg ser ikke helt noen grunn til at dere skulle blitt veggpryd på venterommet kun pga etnisitet. Pasienter fordufter jo ikke uansett hvordan de ser ut så før eller siden måtte noen tatt dere imot. På venterom så er ikke alltid den som kommer først den som er først i køen. Det er de med størst behov som kommer først. På et sted det alltid er lenge å vente så kommer jeg bevisst en time for sent, nettopp fordi jeg vet hvor mye bortkastet ventetid det er der. For de andre pasientene ser det nok urettferdig ut at jeg som kommer sist går inn nesten først. 

Gjest Villfisker
Skrevet

Noen som tydeligvis hadde feil jobb. Sånn har man ikke lov til å behandle noen.

Gjest theTitanic
Skrevet

En venninne fortalte om en hendelse der hun var i en gullsmed-butikk, den ansatte satt å spiste bak kassa og rørte seg ikke. Så kom en litt eldre herremann, etnisk norsk, inn og dama hoppet opp etter få sekunder for å spørre om han trengte hjelp 🤬🤬

Jeg fatter ikke at dette faktisk eksisterer i 2019 (snart 2020) i Norge! Trodde vi var kommet lengre enn dette her!

Man får ikke gjort så mye mer enn å sende inn en klage dessverre 💙💙

Anonymkode: f29e0...002

Gullsmeder og eksklusive butikker kan fort skille på folk ved å se på kunden og gjette seg til om de har høy nok status (størst lommebok). Det er utrolig ufint, men trenger heller ikke ha noe med etnisitet å gjøre. Betjeningen er bare utrolig mye mer serviceinnstilt om det ser ut som om du er kapabel til å bruke hundretusen på klokker eller smykker.... 

Skrevet
1 minutt siden, theTitanic skrev:

Gullsmeder og eksklusive butikker kan fort skille på folk ved å se på kunden og gjette seg til om de har høy nok status (størst lommebok). Det er utrolig ufint, men trenger heller ikke ha noe med etnisitet å gjøre. Betjeningen er bare utrolig mye mer serviceinnstilt om det ser ut som om du er kapabel til å bruke hundretusen på klokker eller smykker.... 

Klassisk å bortforklare det folk føler som rasisme..

• Liker 9
Gjest theTitanic
Skrevet

Omtrent det samme skjedde med samboern på legevakta. Han måtte vente i 6 timer hvor folk med mindre smerter kom foran han. Han spurte flere ganger om han var blitt glemt i lista. Sykepleieren skulle sjekke og kom aldri tilbake. 

Han er hvit btw. 

Anonymkode: 336be...a46

På legevakta kan hvem som helst bli glemt. 

Gjest theTitanic
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klassisk å bortforklare det folk føler som rasisme..

Bortforklare? Noen mennesker med annen etnisitet og som er svært hårsåre påberoper seg at all urettferdighet og forskjellsbehandling grunner i rasisme. Verden er med jevne mellomrom urettferdig for de aller fleste av oss. Litt lei av at det ropes om rasisme for den minste bagatell som er dratt helt ut av perspektiv. 

Skrevet
1 minutt siden, theTitanic skrev:

Bortforklare? Noen mennesker med annen etnisitet og som er svært hårsåre påberoper seg at all urettferdighet og forskjellsbehandling grunner i rasisme. Verden er med jevne mellomrom urettferdig for de aller fleste av oss. Litt lei av at det ropes om rasisme for den minste bagatell som er dratt helt ut av perspektiv. 

Jeg er absolutt ikke hårsår. Dette blir for teit å si. Problemet er at de som aldri har kjent på rasisme selv vet ikke hva det er. 

• Liker 3
Skrevet

Så, dere var på en legevakt eller et legekontor?
Hvordan vet du at de som kom før dere hadde mindre plager enn dere kom inn med?

Da jeg var på legevakta sist så ringte jeg bort dit, fikk beskjed om å komme rett ned og de hentet meg inn med en gang. Så ikke ut som at det var noe galt med meg i det hele tatt, sånn kun ved å se på meg.

Jeg har også sittet på legevakta og ventet, og ventet og ventet og ventet enda litt til fordi det stadig kom inn folk som kom inn før meg. Jeg er etnisk norsk da, så jeg kan ikke skylde på rasisme. Hva skal jeg skylde på?

Det må være fint å ha rasismen å skylde på for alt som er galt.

Anonymkode: 209f7...9d2

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...