Elnino Skrevet 18. desember 2019 #1 Skrevet 18. desember 2019 (endret) Hei! Finnes det noen her inne som arbeider som lærer eller går lærerutdanning? Jeg sitter med en hjemmeeksamen og skulle gjerne hatt litt hjelp. Jeg sliter virkelig med å komme i gang. Leser pensum, men dette er ikke noe faglærer har gått gjennom. Finner også lite og ingenting av eksempel tekster på dette. Så om noen har noen gode tips er jeg svært takknemlig. Endret 18. desember 2019 av Elnino
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #2 Skrevet 19. desember 2019 Forelesninger er ikke gjennomgang av pensum, og du kan ikke forvente at foreleser dekker hele pensum. Jeg har jobbet som lærer, og dersom du må spørre Kvinneguiden om hjelp til ei oppgave som høres ganske selvforklarende ut bør du vurdere om det er det rette for deg. Anonymkode: 12429...dc6 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #3 Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forelesninger er ikke gjennomgang av pensum, og du kan ikke forvente at foreleser dekker hele pensum. Jeg har jobbet som lærer, og dersom du må spørre Kvinneguiden om hjelp til ei oppgave som høres ganske selvforklarende ut bør du vurdere om det er det rette for deg. Anonymkode: 12429...dc6 Mulig du har jobbet som lærer, men pedagog kan du ikke være. Anonymkode: 2910a...5ad
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #4 Skrevet 19. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Mulig du har jobbet som lærer, men pedagog kan du ikke være. Anonymkode: 2910a...5ad Pedagog for studenter som om kun kort tid skal ha ansvar for å være medhjelpere i utviklingen av barna faglige og personlige utvikling, deriblant selvstendighet? Nei, det er jeg ikke. Yrket krever ikke at man mestrer alt, men du MÅ kunne forholde deg til at ikke faglærer har servert alt på sølvfat. Yrket et fantastisk givende og spennende, men det er også brutalt. Derfor tillater jeg meg å være brutal her. Jeg ser ofte bekymringsverdige innlegg fra lektorstudenter her. Det mest bekymringsverdige er at de stiller spørsmål på et forum, heller enn fagfeller eller andre som kan gi gode, kvalifiserte råd. Å stole på anonyme brukere (jepp) på Norges største nettforum er merkelig lite kritisk. Anonymkode: 12429...dc6 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #5 Skrevet 20. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Pedagog for studenter som om kun kort tid skal ha ansvar for å være medhjelpere i utviklingen av barna faglige og personlige utvikling, deriblant selvstendighet? Nei, det er jeg ikke. Yrket krever ikke at man mestrer alt, men du MÅ kunne forholde deg til at ikke faglærer har servert alt på sølvfat. Yrket et fantastisk givende og spennende, men det er også brutalt. Derfor tillater jeg meg å være brutal her. Jeg ser ofte bekymringsverdige innlegg fra lektorstudenter her. Det mest bekymringsverdige er at de stiller spørsmål på et forum, heller enn fagfeller eller andre som kan gi gode, kvalifiserte råd. Å stole på anonyme brukere (jepp) på Norges største nettforum er merkelig lite kritisk. Anonymkode: 12429...dc6 HJELPES………………………………………….. TS, stå på ! Anonymkode: 600f7...371
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #6 Skrevet 20. desember 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Pedagog for studenter som om kun kort tid skal ha ansvar for å være medhjelpere i utviklingen av barna faglige og personlige utvikling, deriblant selvstendighet? Nei, det er jeg ikke. Yrket krever ikke at man mestrer alt, men du MÅ kunne forholde deg til at ikke faglærer har servert alt på sølvfat. Yrket et fantastisk givende og spennende, men det er også brutalt. Derfor tillater jeg meg å være brutal her. Jeg ser ofte bekymringsverdige innlegg fra lektorstudenter her. Det mest bekymringsverdige er at de stiller spørsmål på et forum, heller enn fagfeller eller andre som kan gi gode, kvalifiserte råd. Å stole på anonyme brukere (jepp) på Norges største nettforum er merkelig lite kritisk. Anonymkode: 12429...dc6 Jeg signerer denne, fordi det AB prøver å fortelle er en realitet. Finnes utrolig mange studenter, som tyr til nettforum istedenfor å spørre emnelærer - eller lese seg opp. Det finnes mye informasjon, om man er god nok til å anvende avanserte søkemotorer eller lete etter vitenskapelige tekster. På NTNU har man for eksempel noe som heter NTNU Open, der det blir lagt ut tidligere oppgaver, bacheloroppgaver, masteroppgaver osv. Som student har jeg funnet mye nyttig, og lærerikt ved å anvende søkemotorer og NTNU Open. Anonymkode: d6eeb...59d 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #7 Skrevet 20. desember 2019 Siden du er lærerstudent, så har du vel lært flere teknikker som kan brukes for å veilede elever som står fast i gang? Bruk dem på deg selv. En hjemmeeksamen hvor man har tilgang til alt av pensum/hjelpemidler er sjelden laget slik at man bare kan gulpe opp det foreleser har sagt. Poenget er at du skal bruke pensum og det du har lært på å løse problemstillinger som kanskje er litt fremmede. Det viser forståelse og bruk av kunnskap, og det er slik hver eneste arbeidsdag vil være. Så, hva sier læringsmålene i emnet? Hva er oppgaveteksten? Hvilke element av oppgaveteksten kan tenkes å lede til hvilke læringsmål? Hvilket pensum kan du bruke for å belyse problemstillingen? Kan oppgaveteksten brytes opp i flere deler som besvarelsen kan struktureres rundt? Analyse av elevtekster kan umulig være fremmed for deg eller for pensum i emnet. (Jeg er ikke lærerstudent og har aldri analysert en elevtekst i mitt liv, men det tok meg kun et par minutters tenking, litt internettsøking og mental drodling for å komme opp med en strategi for å kunne lage et utkast til oppgaven. ) Anonymkode: c3c60...a64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå