AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #1 Skrevet 18. desember 2019 Hei. Lang historie kort: mamma har stor gjeld, trekk i lønna som spiser mesteparten av lønna hennes, ikke bil, ikke venner, slutt med kjæresten. Nå har hun ikke noe sted å gjøre av seg og vil presse seg på hos min gravide søster som har mann og to barn fra før.. Er det noe mulighet at nav hjelper henne med bolig? Eller andre forslag? Jeg vil ikke at søsteren min skal belastes med dette da de har et nokså anstrengt forhold fra før. Jeg kan ikke ta henne inn for jeg bor hos kjæresten. Anonymkode: b1de9...9bf
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #2 Skrevet 18. desember 2019 Hvis du virkelig bryr deg om henne så lar du henne bo hos deg istedenfor ute på gata. Anonymkode: c4b1c...ab2 8
Gjest Lama_Drama Skrevet 18. desember 2019 #3 Skrevet 18. desember 2019 Nav kan tilby nødbolig. Ofte på en campingplass e.l.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #4 Skrevet 18. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du virkelig bryr deg om henne så lar du henne bo hos deg istedenfor ute på gata. Anonymkode: c4b1c...ab2 Det er dessverre ikke opp til meg, men kjæresten min. Jeg lar henne selvfølgelig ikke bo på gata. Men jeg lurte på om noen her inne har noen forslag til hva vi kan gjøre. Anonymkode: b1de9...9bf 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #5 Skrevet 18. desember 2019 2 minutter siden, Lama_Drama said: Nav kan tilby nødbolig. Ofte på en campingplass e.l. Men er ikke det kun dag til dag? Anonymkode: b1de9...9bf
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #6 Skrevet 18. desember 2019 Er det et familietrekk at dere bor hos andre istedet for å ta ansvar selv? Men ja, hun kan henvende seg hos NAV og søke om sosialbolig, evt bidrag til husleie og leie selv. Spør dem! Ring NAV kontaktsenter! Anonymkode: c8fe7...494 13
Gjest Lama_Drama Skrevet 18. desember 2019 #7 Skrevet 18. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke det kun dag til dag? Anonymkode: b1de9...9bf Jo, det er jo meningen at hun skal skaffe seg bolig selv. Evnt søke kommunal bolig, men det er lang venteliste.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #8 Skrevet 18. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Er det et familietrekk at dere bor hos andre istedet for å ta ansvar selv? Men ja, hun kan henvende seg hos NAV og søke om sosialbolig, evt bidrag til husleie og leie selv. Spør dem! Ring NAV kontaktsenter! Anonymkode: c8fe7...494 Hva er det for en påstand å komme med? Så stygt av deg å tro det. Jeg kan informere deg om at jeg bor hos kjæresten min og betaler for meg her. Men det er han sitt hus og da er det han som bestemmer. Min søster er gift og har 2 barn med en mann hu har vært sammen med over halve livet sitt og de eier hus sammen. Hva fikk du ut av å komme med en sånn kommentar egentlig? Du aner ikke hvordan situasjonen er, utenom det som står her. Og mer trengs ikke å informere om for det jeg lurte på var om noen hadde forslag til hva vi kan gjøre. Anonymkode: b1de9...9bf 21
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #9 Skrevet 18. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Lang historie kort: mamma har stor gjeld, trekk i lønna som spiser mesteparten av lønna hennes, ikke bil, ikke venner, slutt med kjæresten. Nå har hun ikke noe sted å gjøre av seg og vil presse seg på hos min gravide søster som har mann og to barn fra før.. Er det noe mulighet at nav hjelper henne med bolig? Eller andre forslag? Jeg vil ikke at søsteren min skal belastes med dette da de har et nokså anstrengt forhold fra før. Jeg kan ikke ta henne inn for jeg bor hos kjæresten. Anonymkode: b1de9...9bf Meld henne på luksusfellen så blir hun kvitt gjeld Anonymkode: 32c16...a44 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #10 Skrevet 18. desember 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du virkelig bryr deg om henne så lar du henne bo hos deg istedenfor ute på gata. Anonymkode: c4b1c...ab2 For en tåpelig kommentar. Ikke alle har et godt forhold til moren sin, i tillegg skriver TS at hun bor hos kjæresten - og kan derfor ikke bare bestemme at moren skal flytte inn der. Det er heller ikke barns ansvar å huse foreldrene 😛 Ja, TS, NAV kan hjelpe henne med bolig Anonymkode: 72eca...4f9 13
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #11 Skrevet 18. desember 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dessverre ikke opp til meg, men kjæresten min. Jeg lar henne selvfølgelig ikke bo på gata. Men jeg lurte på om noen her inne har noen forslag til hva vi kan gjøre. Anonymkode: b1de9...9bf 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det for en påstand å komme med? Så stygt av deg å tro det. Jeg kan informere deg om at jeg bor hos kjæresten min og betaler for meg her. Men det er han sitt hus og da er det han som bestemmer. Min søster er gift og har 2 barn med en mann hu har vært sammen med over halve livet sitt og de eier hus sammen. Hva fikk du ut av å komme med en sånn kommentar egentlig? Du aner ikke hvordan situasjonen er, utenom det som står her. Og mer trengs ikke å informere om for det jeg lurte på var om noen hadde forslag til hva vi kan gjøre. Anonymkode: b1de9...9bf Hvis kjæresten din virkelig bryr seg om deg så lar han henne bo hos dere når hun kan risikere å ende på gata. Og jo, når du betaler for deg har du faktisk noe du skulle ha sagt du og. Jeg hadde ALDRI latt ett familiemedlem bo på gata. Anonymkode: c4b1c...ab2 13
wintergirl Skrevet 18. desember 2019 #12 Skrevet 18. desember 2019 Hun burde snakket med en økonomisk rådgiver fra kommunen og søkt på gjeldssanering, da vil de regne ut bokostnader og hva hun skal leve av og det som blir igjen går til gjeld. Dette burde ordne seg. Be henne ta en prat med nav. 11
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #13 Skrevet 18. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en tåpelig kommentar. Ikke alle har et godt forhold til moren sin, i tillegg skriver TS at hun bor hos kjæresten - og kan derfor ikke bare bestemme at moren skal flytte inn der. Det er heller ikke barns ansvar å huse foreldrene 😛 Ja, TS, NAV kan hjelpe henne med bolig Anonymkode: 72eca...4f9 Da er det kanskje ikke så rart at norske foreldre blir sendt på eldrehjem for å råtne når de blir gamle. I alle andre land er det heldigvis ikke sånn. Og jo, ansvaret er gjensidig, bryr man seg så tar man vare på familien sin. Anonymkode: c4b1c...ab2 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #14 Skrevet 18. desember 2019 32 minutter siden, AnonymBruker said: Det er dessverre ikke opp til meg, men kjæresten min. Jeg lar henne selvfølgelig ikke bo på gata. Men jeg lurte på om noen her inne har noen forslag til hva vi kan gjøre. Anonymkode: b1de9...9bf Du er sammen med noen som ikke vil hjelpe moren din når hun kan havne på gaten? Why? Anonymkode: 62411...6be 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #15 Skrevet 18. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis kjæresten din virkelig bryr seg om deg så lar han henne bo hos dere når hun kan risikere å ende på gata. Og jo, når du betaler for deg har du faktisk noe du skulle ha sagt du og. Jeg hadde ALDRI latt ett familiemedlem bo på gata. Anonymkode: c4b1c...ab2 Jeg har flere familiemedlemmer jeg glatt hadde satt på gaten, hadde alle fall aldri tatt de inn i hus. Ikke alle har gode forhold 😛 Anonymkode: 72eca...4f9 18
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #16 Skrevet 19. desember 2019 Hvis mor er så lite ansvarsfull med penger som det kam høres ut til, så er det nok ikke snakk om midlertidig bolig. Er hun først kommet inn får du henne aldri ut igjen. Anonymkode: 09c25...dbe 8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #17 Skrevet 19. desember 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det for en påstand å komme med? Så stygt av deg å tro det. Jeg kan informere deg om at jeg bor hos kjæresten min og betaler for meg her. Men det er han sitt hus og da er det han som bestemmer. Min søster er gift og har 2 barn med en mann hu har vært sammen med over halve livet sitt og de eier hus sammen. Hva fikk du ut av å komme med en sånn kommentar egentlig? Du aner ikke hvordan situasjonen er, utenom det som står her. Og mer trengs ikke å informere om for det jeg lurte på var om noen hadde forslag til hva vi kan gjøre. Anonymkode: b1de9...9bf kjip situasjon din mor er havnet i, og nødbolig er nok veien å gå. Når det kommer til den situasjonen din mor er havnet i, så bør du nok ta læring av det og ordne det slik at du står på egne bein. Siden du skriver at du bor hos kjæresten, betaler for deg men ikke har noen medbestemmelsesrett - så er dere jo ikke samboere, da leier du vel hybel hos han? Å leie hybel hos kjæresten er jo ingen bra løsning på sikt og du risikerer å stå på gaten som din mor før du aner det. Kanskje du og mor skal finne noe sammen? Anonymkode: b0977...559 4
Trolltunge Skrevet 19. desember 2019 #18 Skrevet 19. desember 2019 Ser at du får en del kritikk her, men det er ikke alle mødre som har en måte å være på at det å ta dem i hus ville være til å leve med. Min mor hadde gjerne fått bo her, men jeg har venninner der å bo med foreldre hadde vært det komplette mareritt, og egentlig helt umulig. I ett tilfelle er jeg temmelig sikker på at min venninne hadde blitt fullstendig ødelagt av å ha mor i hus. Hun er nedbrutt av mor og mors problemer selv når de ikke bor sammen. Det er heller ikke slik at mor på noen måte har fortjent en slik hjelp, for hun gjorde barndom og ungdom til et mareritt for sine barn. Jeg hadde aldri latt et familiemedlem bo på gaten, sier flere, men jeg tror at mange da ignorerer at det finnes foreldre som man ikke kan bo med, uten at slikt ville være fullstendig ødeleggende. 7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #19 Skrevet 19. desember 2019 Jeg skjønner at din mor ikke har det beste forholdet med sine barn. Men du skal ikke glemme at du er hennes barn. Med mindre hun med vitende og vilje har ødelagt barndommen hennes må du tenke at hun er så skadd, faktisk så skadd at hun ikke klarer å ta ansvar selv. Hva med å ta over skuta litt? Bestill time hos NAV, ta med alle nødvendige papirer. Bli med på møtet, før ordet. Få lovnad fra NAV om at de kan betale en hybel opp til en viss sum. Finn et knøtt av en hybel hun kan trives i, så billig men hyggelig som mulig. Og helst et stykke unna dere 😂 Betal depositumet. Vanskelig å få bolig på NAVgaranti har jeg hørt. Hvis du orker.. Bli enig med NAV og med din mor om at du tar ovet kontoen til din mor. Pass på at hun ikke er kredittverdig så hun ikke får handlet på avbetaling. Gi henne lommepenger. Anonymkode: f2547...e0f 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #20 Skrevet 19. desember 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Lang historie kort: mamma har stor gjeld, trekk i lønna som spiser mesteparten av lønna hennes, ikke bil, ikke venner, slutt med kjæresten. Nå har hun ikke noe sted å gjøre av seg og vil presse seg på hos min gravide søster som har mann og to barn fra før.. Er det noe mulighet at nav hjelper henne med bolig? Eller andre forslag? Jeg vil ikke at søsteren min skal belastes med dette da de har et nokså anstrengt forhold fra før. Jeg kan ikke ta henne inn for jeg bor hos kjæresten. Anonymkode: b1de9...9bf Nav er lovpålagt å hjelpe henne. De kan hjelpe henne med bolig, og med å rydde opp i gjelden. Ta henne med på nav i morgen og få dem til å hjelpe henne. Anonymkode: 177d6...b3c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå