AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #1 Skrevet 18. desember 2019 Heisann, skal kjøpe en skjerm til guttungen og lurte på om denne er bra? Er den god nok til spilling... https://www.komplett.no/product/877779/datautstyr/skjermer/skjermer/samsung-24-skjerm-s24f352h# Eventuelt om noen datakyndige her har noen anbefalinger til sånn ca. samme pris, rundt 1000. Anonymkode: fe461...334
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #2 Skrevet 18. desember 2019 Den skjermen har for lite Hz etter min mening, minimum er 120Hz eller 144Hz. En annen ting er at den skjermen har AMD FreeSync og da bør skjermkortet i pc`n også være fra AMD. Hvis skjermkortet i pc`n er fra Nvidia så anbefaler jeg en skjerm med Nvidia G-sync eller en skjerm som er G-sync kompatibel. Det er veldig vanskelig å finne en bra skjerm for spilling til 1000 kroner. Anonymkode: 3ee6f...971
Gjest bloody Skrevet 18. desember 2019 #3 Skrevet 18. desember 2019 Mes tanke på det er til en "guttunge" vil jeg påatå det er en veldig bra skjerm. 24 tommer full hd, man trenger ikke 500 hertz for minecraft. Ikke trenger man å bry seg om nvidia/amd/g/freesync heller. Om det er 80 fps eller 90, bryr ikke en guttunge seg om.
Okapi Skrevet 18. desember 2019 #4 Skrevet 18. desember 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Den skjermen har for lite Hz etter min mening, minimum er 120Hz eller 144Hz. En annen ting er at den skjermen har AMD FreeSync og da bør skjermkortet i pc`n også være fra AMD. Hvis skjermkortet i pc`n er fra Nvidia så anbefaler jeg en skjerm med Nvidia G-sync eller en skjerm som er G-sync kompatibel. Det er veldig vanskelig å finne en bra skjerm for spilling til 1000 kroner. Anonymkode: 3ee6f...971 Dette er en håpløs anbefaling, med mindre guttungen har svidd av 20k på øvrig maskinvare. Den det linkes til vil være plenty for en vanlig forbruker, som ikke har ambisjoner om å kjøre 4k i 144Hz. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #5 Skrevet 18. desember 2019 Han skal få min gamle gaming pc som ble bygget av en bekjent for noen år siden, ganske god maskin slik jeg har forstått det... 😋 Men han er såvidt blitt 10 år så det han spiller er Roblox og Minecraft så jeg tror ikke det trenger å være sånn kjempeavansert...? Anonymkode: fe461...334
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #6 Skrevet 18. desember 2019 48 minutter siden, bloody skrev: Mes tanke på det er til en "guttunge" vil jeg påatå det er en veldig bra skjerm. 24 tommer full hd, man trenger ikke 500 hertz for minecraft. Ikke trenger man å bry seg om nvidia/amd/g/freesync heller. Om det er 80 fps eller 90, bryr ikke en guttunge seg om. Hvis du leser spørsmålet til TS en gang til så ser du at det er spørsmål om en skjerm som egner seg til spilling, 60Hz er for lite til spill som f.eks Fortnite. Det finnes heller ikke skjermer som har 500Hz, står heller ingenting om at guttungen bare spiller Minecraft. G-sync og FreeSync er faktisk veldig viktig, hvis skjermkortet presser ut flere bilder i sekundet enn det skjermen kan vise så får man noe som heter "tearing" som er veldig plagsomt for øynene å se på. Det samme gjelder hvis skjermkortet ikke klarer å matche bildefrekvensen på skjermen, da vil bildefrekvensen ofte dette ned på under 30 bilder i sekundet som også er plagsomt. Jeg har over 30 år med erfaring både spilling generelt og datamaskiner så jeg vet hva jeg snakker om. 27 minutter siden, Okapi skrev: Dette er en håpløs anbefaling, med mindre guttungen har svidd av 20k på øvrig maskinvare. Den det linkes til vil være plenty for en vanlig forbruker, som ikke har ambisjoner om å kjøre 4k i 144Hz. Ingen som har nevnt noe om 4K 144Hz, skjermen det er linket til er en helt vanlig HD skjerm som ikke er spesielt egnet til spilling. Igjen så er 60Hz for lite til spilling. Jeg har selv en 28" 4K 60Hz skjerm og maskinvare som glatt takler den oppløsningen men jeg angrer på at jeg ikke kjøpte 1440p 120/144Hz skjerm istedet. 60Hz er helt greit til enkelte spill, men så fort man skal spille online med andre så merker man fort at 60Hz ikke holder. Anonymkode: 3ee6f...971 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #7 Skrevet 18. desember 2019 Den er ikke laget for spilling, men det vil selvsagt fungere helt fint å gjøre det. Hvis den skal være best mulig til spilling må den ha raskest mulig oppfriskningshastighet. Den du lenker til har 4ms, mens de raskeste har ca 1ms. Det gjør at det blir mindre etterslep. Det er veldig store forskjeller fra person til person på hvor merkbart det er. Anonymkode: fae4e...ed4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #8 Skrevet 18. desember 2019 Bør ikke kjøpe noe under 144 hz... Anonymkode: 54abf...458
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #9 Skrevet 18. desember 2019 Ok, så med tanke på at Fortnite kanskje snart blir aktuelt så er ikke denne skjermen noe bra? Forslag til andre skjermer som ikke er alt for dyre da? Anonymkode: fe461...334
Okapi Skrevet 18. desember 2019 #10 Skrevet 18. desember 2019 Altså, hvor kompetitiv er denne guttungen? Den anonyme brukeren med masse erfaring ser ut til å antyde at vi snakker blodig alvor her, med maskinkraft som yter betraktelig mer enn det skjermen kan ta imot. Selv om stereotypen om PC-spillere er sånn, spiller de aller fleste på relativt svak maskinvare (Steam fører statistikk på sånt, for de som er nysgjerrige). De som sitter på komboer av RTX 2080 og 144Hz-skjermer og messer om hvordan det er det eneste som duger, er en ganske liten, men høylydt gruppe. Man skulle også tro at FPS/MOBA var det eneste som fantes av spill, sånn som de holder på. Så igjen, se an situasjonen. Har poden en PC til en månedslønn og ambisjoner om å bli e-sport-stjerne og streaming-millioner, blir en rimelig skjerm som den du linker til en flaskehals. Om han har mer beskjedent utstyr, og spiller iblant og for moro skyld, kjør på.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #11 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, Okapi skrev: Altså, hvor kompetitiv er denne guttungen? Den anonyme brukeren med masse erfaring ser ut til å antyde at vi snakker blodig alvor her, med maskinkraft som yter betraktelig mer enn det skjermen kan ta imot. Selv om stereotypen om PC-spillere er sånn, spiller de aller fleste på relativt svak maskinvare (Steam fører statistikk på sånt, for de som er nysgjerrige). De som sitter på komboer av RTX 2080 og 144Hz-skjermer og messer om hvordan det er det eneste som duger, er en ganske liten, men høylydt gruppe. Man skulle også tro at FPS/MOBA var det eneste som fantes av spill, sånn som de holder på. Så igjen, se an situasjonen. Har poden en PC til en månedslønn og ambisjoner om å bli e-sport-stjerne og streaming-millioner, blir en rimelig skjerm som den du linker til en flaskehals. Om han har mer beskjedent utstyr, og spiller iblant og for moro skyld, kjør på. Takk for svar. Han er relativt noob fortsatt og regner ikke med at han trenger en knallbra gaming skjerm ennå, tenker det er noe som kommer når han er tenåring... Så jeg tenker jeg går for denne jeg. Tusen takk for alle innspill. Anonymkode: fe461...334
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #12 Skrevet 23. desember 2019 On 12/18/2019 at 4:14 PM, Okapi said: Dette er en håpløs anbefaling, med mindre guttungen har svidd av 20k på øvrig maskinvare. Den det linkes til vil være plenty for en vanlig forbruker, som ikke har ambisjoner om å kjøre 4k i 144Hz. Objektivt dum kommentar. PC'er til under 10.000 kjører helt fint haugevis av spill i 1080p@144Hz. Og det er stor, stor forskjell mellom opplevelsen av 60 og 144 Hz. Anonymkode: 7d34e...dc0 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #13 Skrevet 23. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Objektivt dum kommentar. PC'er til under 10.000 kjører helt fint haugevis av spill i 1080p@144Hz. Og det er stor, stor forskjell mellom opplevelsen av 60 og 144 Hz. Anonymkode: 7d34e...dc0 https://www.komplett.no/product/1103849/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-24-curved-gamingskjerm-c24g1# Ser denne bedre ut? Anonymkode: fe461...334
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #14 Skrevet 23. desember 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: https://www.komplett.no/product/1103849/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-24-curved-gamingskjerm-c24g1# Ser denne bedre ut? Anonymkode: fe461...334 Den er vesentlig bedre og mer framtidssikker, det er jo ikke umulig at sønnen din finner ut at han vil ha 144 Hz om ikke så altfor lenge. De er nok ganske sammenlignbare når det gjelder kvaliteten på skjermen og farge, men 144 Hz er utrolig mye deiligere enn 60 Hz. Den er jo også en del dyrere, men i min mening er det verdt det. Anonymkode: 7d34e...dc0
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #15 Skrevet 24. desember 2019 20 hours ago, AnonymBruker said: https://www.komplett.no/product/1103849/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-24-curved-gamingskjerm-c24g1# Ser denne bedre ut? Anonymkode: fe461...334 Den ser bra ut! Anonymkode: fc422...c97
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #16 Skrevet 25. desember 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Den ser bra ut! Anonymkode: fc422...c97 Det e godt, for nå er den bestilt. 😅 Anonymkode: fe461...334
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå