Gå til innhold

Tidligere sjef har søkt jobb der jeg jobber.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne personen har vært et mareritt å jobbe for. Ødela det gode arbeidsmiljøet vi hadde og etter at hun begynte i den gamle jobben min, ble det mange syke. De orket ikke mer og sa tilslutt opp. 

F.eks kom hun med falske beskyldninger om noe jeg ikke har gjort. Hun kunne samle oss ansatte når hun har noe «viktig» å si. Som regel var det å henge oss ut for noe vi ikke har gjort. Hun tok et prosjekt jeg ikke var involvert i og ba meg komme frem foran alle ansatte. Da fikk jeg høre hvor udugelig jeg er, evneveik og burde heller jobbet på vernet bedrift. Når jeg da svarte at jeg ikke har hatt noe med den å gjøre, skrek hun «HVORFOR I HELVETE GJORDE DU IKKE DET?» Hun lider litt av paranoia, og trodde jeg spionerte på henne for myndighetene og krevde å se innholdet på mobilen min. Vi ble truet med oppsigelse flere ganger i uken. 

Når jeg har hatt forhåndsavtalt fri, kunne hun ringe meg og skjelle meg ut om hvorfor jeg ikke kom på jobb og måtte komme meg på jobb eller vil jeg få sparken. 

Denne personen fikk sparken i sin gamle jobb før hun begynte i forrige jobben min. Og jeg hørte fra gamlejobben min at hun fikk sparken der også. Nå har hun søkt jobb hos oss. Og jeg kjenner at jeg er livredd for at hun får jobb hos oss. 
Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre det? Jeg trives så godt i jobben min.

Anonymkode: 9de1a...b75

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne personen har vært et mareritt å jobbe for. Ødela det gode arbeidsmiljøet vi hadde og etter at hun begynte i den gamle jobben min, ble det mange syke. De orket ikke mer og sa tilslutt opp. 

F.eks kom hun med falske beskyldninger om noe jeg ikke har gjort. Hun kunne samle oss ansatte når hun har noe «viktig» å si. Som regel var det å henge oss ut for noe vi ikke har gjort. Hun tok et prosjekt jeg ikke var involvert i og ba meg komme frem foran alle ansatte. Da fikk jeg høre hvor udugelig jeg er, evneveik og burde heller jobbet på vernet bedrift. Når jeg da svarte at jeg ikke har hatt noe med den å gjøre, skrek hun «HVORFOR I HELVETE GJORDE DU IKKE DET?» Hun lider litt av paranoia, og trodde jeg spionerte på henne for myndighetene og krevde å se innholdet på mobilen min. Vi ble truet med oppsigelse flere ganger i uken. 

Når jeg har hatt forhåndsavtalt fri, kunne hun ringe meg og skjelle meg ut om hvorfor jeg ikke kom på jobb og måtte komme meg på jobb eller vil jeg få sparken. 

Denne personen fikk sparken i sin gamle jobb før hun begynte i forrige jobben min. Og jeg hørte fra gamlejobben min at hun fikk sparken der også. Nå har hun søkt jobb hos oss. Og jeg kjenner at jeg er livredd for at hun får jobb hos oss. 
Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre det? Jeg trives så godt i jobben min.

Hvordan vet du hat hun har søkt? Og kan du via disse kildene fortelle om erfaringene dine?

Det bør være ønskelig fra din arbeidsgiver å få vite dette om henne. Men det bør også kunne bevises, enten ved å finne andre de kan ringe og snakke med, som bekrefter det du sier, eller at attestene hennes gjenspeiler det du forteller.

Anonymkode: d3e93...57e

• Liker 6
Skrevet

Hvis du kjenner ledere eller fagforeningsrepresentanter der du jobber nå, nevn at du har jobbet for henne og foreslå at de gjør en grundig jobb med referanser.

• Liker 30
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du hat hun har søkt? Og kan du via disse kildene fortelle om erfaringene dine?

Det bør være ønskelig fra din arbeidsgiver å få vite dette om henne. Men det bør også kunne bevises, enten ved å finne andre de kan ringe og snakke med, som bekrefter det du sier, eller at attestene hennes gjenspeiler det du forteller.

Anonymkode: d3e93...57e

Jeg kom akkurat til resepsjonen i det hun kom til resepsjonisten for å si at hun skulle på intervju hos oss. 

Jeg kunne kanskje ringe gamle kolleger og be de bekrefte for meg? Jeg har fortsatt kontakt med de. 

• Liker 7
Skrevet

Vil si det kommer litt an på hvilken stilling hun har søkt hos stedet du jobber nå. Vet du om det er jobb i samme avdeling? Er det en stilling hun vil fungere som din leder på noe vis? (Enten som avd. leder, prosjektleder e.l.). Hvis hun ikke skal jobbe i samme avdeling og heller ikke bli din leder på noe vis, så ville jeg anbefalt å la det ligge. Da er det ikke din sak, men lederen hun skal jobbe for. Utfordringen med å fortelle om dårlige erfaringer med tidligere leder er at det fort kan slå tilbake på en selv, ved at den fremstår som konfliktorientert og hevngjerrig. Du vet jo selv at det ikke er sant, men det er dessverre ofte slik det kan virke for kolleger og ledere som ikke har direkte erfaring med vedkommende, så jo mindre du trenger å si jo bedre er det. 

Dersom du må si noe (f. eks. dersom hun skal fungere som leder for deg på en eller annen måte) så trå varsomt frem, allier deg med tillitsvalgt og en leder du kan stole på samt gamle kolleger som er villige til å gi en korrekt referanse, og legg deretter frem saken så saklig som mulig. Ikke si mer enn du må for å få frem poenget ditt.

Anonymkode: 8eea8...25c

• Liker 5
Skrevet

Er dette en person som kan vise til positive tall for bedriften så er hun nok dessverre attraktiv for en arbeidsgiver. Har inntrykk på at det blir sett mer på idag enn trivselen på jobb. 

Men håper for din del at hun ikke får jobben. 

Anonymkode: a2a69...bfd

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en person som kan vise til positive tall for bedriften så er hun nok dessverre attraktiv for en arbeidsgiver. Har inntrykk på at det blir sett mer på idag enn trivselen på jobb. 

Ts her. 

Nei, tvert imot. Det var visse forhold som ikke var helt etter regler. Så om man ansetter henne får man katta i sekken. 

• Liker 1
Skrevet

Vil si det kommer litt an på hvilken stilling hun har søkt hos stedet du jobber nå. Vet du om det er jobb i samme avdeling? Er det en stilling hun vil fungere som din leder på noe vis? (Enten som avd. leder, prosjektleder e.l.). Hvis hun ikke skal jobbe i samme avdeling og heller ikke bli din leder på noe vis, så ville jeg anbefalt å la det ligge. Da er det ikke din sak, men lederen hun skal jobbe for. Utfordringen med å fortelle om dårlige erfaringer med tidligere leder er at det fort kan slå tilbake på en selv, ved at den fremstår som konfliktorientert og hevngjerrig. Du vet jo selv at det ikke er sant, men det er dessverre ofte slik det kan virke for kolleger og ledere som ikke har direkte erfaring med vedkommende, så jo mindre du trenger å si jo bedre er det. 

Dersom du må si noe (f. eks. dersom hun skal fungere som leder for deg på en eller annen måte) så trå varsomt frem, allier deg med tillitsvalgt og en leder du kan stole på samt gamle kolleger som er villige til å gi en korrekt referanse, og legg deretter frem saken så saklig som mulig. Ikke si mer enn du må for å få frem poenget ditt.

Det var akkurat det jeg fryktet. Jeg ønsker bare å spare min arbeidsgiver mye bekymringer, hvis de ansetter henne. 

Det står på hennes LinkedIn at hun ofte bytter jobber. Hun jobber ikke lenger enn 1år om gangen på samme sted. Det håper jeg vises på CV’en. 

Skrevet

Gjør som flere andre sier og få en ekstern tredjepart til å gå god for det du forteller. Og når du forteller så prøv å være mest mulig saklig og fremhev de groveste eksemplene. Du trenger ikke dra frem rubb og rake, men sørge for at du viser til saklig kritikk.

Anonymkode: 34cfc...3c2

• Liker 6
Skrevet

Det var akkurat det jeg fryktet. Jeg ønsker bare å spare min arbeidsgiver mye bekymringer, hvis de ansetter henne. 

Det står på hennes LinkedIn at hun ofte bytter jobber. Hun jobber ikke lenger enn 1år om gangen på samme sted. Det håper jeg vises på CV’en. 

Da er det jo bare å håpe på at en av de tidligere lederne i tidligere jobber tør å være ærlige nok til å trekke frem dårlig oppførsel. Men husk at slikt gjerne ikke blir fortalt rett frem (tidligere ledere har rett og slett ikke lov til å kritisere noen tidligere ansatt grovt, noe som leder til at man gjerne pakker inn omtale av tidligere ansatte), så man må jo også håpe på at ny leder plukker opp det som blir sagt mellom linjene. Men som andre sier, hvis du må si noe, sørg for å f .eks. få en tidligere kollega som du kan stole på til å gi en referanse, slik at din side av historien blir hørt på en saklig måte.

Dersom du ikke må si noe (hvis den tidligere leder uansett skal jobbe for en annen avdeling du ikke har noe med å gjøre) så si heller ingenting. Man føler seg kanskje pliktig til å bidra til at man får gode folk på laget der man jobber, men man må først og fremst ta vare på seg selv. Innspill til en rekrutteringsprosess som ikke angår deg trenger du ikke blande deg inn i. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

tidligere ledere har rett og slett ikke lov til å kritisere noen tidligere ansatt grovt, noe som leder til at man gjerne pakker inn omtale av tidligere ansatte

Dette stemmer heldigvis ikke. Så lenge det man forteller i en referanse er sant, kan man si omtrent hva som helst (relatert til arbeidsinnsats, faglig dyktighet, hvordan de er rundt kolleger osv.). I dette tilfellet vil det jo være masse dokumentasjon, så overhodet ikke noe problem å gi en særdeles negativ referanse.

MEN, dette vet jo den tidligere lederen, også, så hun velger nok sine referanser med omhu.

Anonymkode: e8c72...aeb

• Liker 9
Gjest Huttetuen
Skrevet

Det over.

Men også

Har du vurdert å ta en prat med den det gjelder ?

Nå kan jeg bare snakke for meg selv.

Men jeg har erfaring med at ved f.eks høyt tempo, er det veldig fort gjort å snakke forbi hverandre - som kan skape usikkerhet og gnisninger.

Jeg liker å få konkrete tilbakemeldinger, for da får jeg muligheten til å jobbe med meg selv, og skape endring. 

- Tillit er viktig

- Gjensidig respekt er viktig

- Åpenhet er viktig

- Ønske om å bli bedre er viktig

Drit i å begynne med kjipe kommentarer som går på person, det lager et dårlig arbeidsmiljø og er en vane du garantert kommer til å ta med videre.

Hva med en skikkelig overraskelse og la en person prøve å starte med blanke ark ? 
Det er ingen som har samme oppførsel til alle mennesker, det har med kjemi, respekt, hvordan man snakker til hverandre osv.

Kanskje hun oppfattes litt vanskelig, fordi hun har brent seg kraftig tidligere og er litt føre var ?

Hvordan var DIN oppførsel mot henne ? 

Skrevet
23 minutter siden, Huttetuen skrev:

Det over.

Men også

Har du vurdert å ta en prat med den det gjelder ?

Nå kan jeg bare snakke for meg selv.

Men jeg har erfaring med at ved f.eks høyt tempo, er det veldig fort gjort å snakke forbi hverandre - som kan skape usikkerhet og gnisninger.

Jeg liker å få konkrete tilbakemeldinger, for da får jeg muligheten til å jobbe med meg selv, og skape endring. 

- Tillit er viktig

- Gjensidig respekt er viktig

- Åpenhet er viktig

- Ønske om å bli bedre er viktig

Drit i å begynne med kjipe kommentarer som går på person, det lager et dårlig arbeidsmiljø og er en vane du garantert kommer til å ta med videre.

Hva med en skikkelig overraskelse og la en person prøve å starte med blanke ark ? 
Det er ingen som har samme oppførsel til alle mennesker, det har med kjemi, respekt, hvordan man snakker til hverandre osv.

Kanskje hun oppfattes litt vanskelig, fordi hun har brent seg kraftig tidligere og er litt føre var ?

Hvordan var DIN oppførsel mot henne ? 

Ts her.

Hun fikk sparken i jobben sin før hun begynte i forrige jobben min. Jeg har alltid behandlet alle rundt meg med respekt, også henne, til tross for alle beskyldningene hun kom med. Jeg valgte lenge å være tålmodig, slik man gjør med mennesker som oppfører seg slik, da det er i mine øyne et tegn på at man ikke har det bra. 

Før hun startet, hadde vi unaturlig lav sykefravær til å bli 90% på kort tid. Det ble uutholdelig å være på jobb. Om det er slik at hun får jobben hos oss, kommer jeg til å levere en oppsigelse. Jeg kommer aldri til å føle meg trygg igjen i hennes nærvær. 

Jeg har uansett ringt flere av mine gamle kolleger som mer enn gjerne vil støtte meg. 
En gammel kollega har beholdt alt av dokumentasjon fra den vonde tiden. Og fagforeningen kjenner til henne allerede fra forrige gang.

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uenig, trivsel på jobb og godt arbeidsmiljø er alfa omega for gode prestasjoner og lite gjennomtrekk. 

Dersom jeg var deg ville jeg tipset nærmeste leder. Jeg jobber selv som leder, og en av tingene jeg virkelig frykter er at jeg ansetter slike troll som ødelegger alt, til tross for de kan vise til gode resultater. Det gir myyye hodebry for meg som leder når jeg har misfornøyde ansatte som sykmelder seg, slutter og generelt sett mistrives. Hadde derfor blitt glad for en slik advarsel på forhånd. 

Anonymkode: 2df65...4eb

• Liker 18
Gjest Huttetuen
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Hun fikk sparken i jobben sin før hun begynte i forrige jobben min. Jeg har alltid behandlet alle rundt meg med respekt, også henne, til tross for alle beskyldningene hun kom med. Jeg valgte lenge å være tålmodig, slik man gjør med mennesker som oppfører seg slik, da det er i mine øyne et tegn på at man ikke har det bra. 

Før hun startet, hadde vi unaturlig lav sykefravær til å bli 90% på kort tid. Det ble uutholdelig å være på jobb. Om det er slik at hun får jobben hos oss, kommer jeg til å levere en oppsigelse. Jeg kommer aldri til å føle meg trygg igjen i hennes nærvær. 

Jeg har uansett ringt flere av mine gamle kolleger som mer enn gjerne vil støtte meg. 
En gammel kollega har beholdt alt av dokumentasjon fra den vonde tiden. Og fagforeningen kjenner til henne allerede fra forrige gang.

Å hærregud så kjipt 😣

Har opplevd lignende personer i en annen setting, og det er sykt vanskelig å komme ut av det med liv og helse i behold.

Men det er veldig bra at du er obs på det, og har oppbakking. Det er det dessverre ikke alle som har 😏

Skrevet

Jeg opplevde en lignende situasjon for noen år tilbake, vi skulle få en ny avdelingsleder og vi fikk ikke vite navn før personen var ansatt. Det var to daværende kollegaer som hadde hatt denne personen som sjef hos en tidligere arbeidsgiver og hadde lignende opplevelser som TS, disse to sa klart i fra om hvordan de tidligere hadde hatt det under denne personen og sa også at de ønsket å revurdere stillingen sin om denne personen ville tre inn som leder. 

Kontrakten ble da sagt opp før tiltredelse og denne personen ble aldri avdelingsleder hos oss.

Jeg kjenner ikke til alle detaljer siden jeg bare har hørt dette gjennom tredjeparter, men det virket som HR og ledelsen som hadde tilbudt kontrakten tok disse varslene alvorlig og gjorde en ekstra grundig runde med referanser og rykter i bransjen.

Anonymkode: 0907a...dd4

• Liker 16
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uenig, trivsel på jobb og godt arbeidsmiljø er alfa omega for gode prestasjoner og lite gjennomtrekk. 

Dersom jeg var deg ville jeg tipset nærmeste leder. Jeg jobber selv som leder, og en av tingene jeg virkelig frykter er at jeg ansetter slike troll som ødelegger alt, til tross for de kan vise til gode resultater. Det gir myyye hodebry for meg som leder når jeg har misfornøyde ansatte som sykmelder seg, slutter og generelt sett mistrives. Hadde derfor blitt glad for en slik advarsel på forhånd. 

Jeg er også mellomleder og støtter dette. Jeg ville mye heller få vite om dette på forhånd, enn å erfare det selv senere. Slik som TS beskriver situasjonen, er det usannsynlig at hun har endret seg. Men vi ville nok ikke ansatt denne personen, siden referansene fra de to forrige arbeidsplassene er forpliktet til å fortelle at denne lederen fikk sparken begge steder.

• Liker 10
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer heldigvis ikke. Så lenge det man forteller i en referanse er sant, kan man si omtrent hva som helst (relatert til arbeidsinnsats, faglig dyktighet, hvordan de er rundt kolleger osv.). I dette tilfellet vil det jo være masse dokumentasjon, så overhodet ikke noe problem å gi en særdeles negativ referanse.

MEN, dette vet jo den tidligere lederen, også, så hun velger nok sine referanser med omhu.

Vel, problemet blir jo hva som betraktes som sant. Det stemmer at man kan nevne negative ting (på en saklig måte), men man kan ikke gi et feilaktig inntrykk (man kan i ytterste konsekvens bli erstatningsansvarlig). Og hva som er feilaktig kan bestrides, det skjer i noen tilfeller, da det i mange tilfeller kan være en hårfin grense mellom det som "kun" er negativt til å gi et feilaktig inntrykk. Det er generelt ikke så mange som våger å gjøre det, men denne tidligere lederen er jo beskrevet som en type der det absolutt ikke kan utelukkes at hun vil gå langt for å bestride det hun oppfatter som feilaktig. Hun har jo tydeligvis fått flere jobber selv om hun har jobbet kort på hvert sted, noe som er en indikasjon på at hun er god til å snakke for seg, og god til å rette opp eventuelle dårlige inntrykk som gis av referanser. Det er nettopp det som er risikofylt med folk som har en manipulerende atferd; deres evne til å snakke for seg og å fremstå som flink, nesten uansett hva som kastes mot vedkommende av negativ kritikk. Det finnes også ledere som regelrett frykter tidligere ansatte med tanke på hvor langt de kan gå som hevn. 

Derfor er det ganske vanlig at ledere ofte ikke gir noen negative kommentarer direkte, men pakker det inn, lar være å fortelle alt osv. Oppegående ledere hos den som ansetter skjønner gjerne greia når referansen holder ting litt tilbake, men det gjelder dessverre ikke alle (det er jo derfor personer som den tidligere lederen TS beskriver gjerne får jobb etter jobb uansett). I tillegg til at det er slik du skriver - velges referanser med omhu. Ledere av denne typen er ofte gode på å velge de referansene i sitt nettverk som uttaler seg mest positivt (eller i det minste minst kritisk) og spiller videre på det. 

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også mellomleder og støtter dette. Jeg ville mye heller få vite om dette på forhånd, enn å erfare det selv senere. Slik som TS beskriver situasjonen, er det usannsynlig at hun har endret seg. Men vi ville nok ikke ansatt denne personen, siden referansene fra de to forrige arbeidsplassene er forpliktet til å fortelle at denne lederen fikk sparken begge steder.

Det er fint det finnes ledere som er vare på dette og tar det seriøst, men dessverre gjelder det ikke alle. Det er rett og slett ikke alle ledere som tør i frykt for represalier. Avhengig av forholdet til leder kan man fort også selv oppfattes som den vanskelige parten og som en som ikke lar gamle konflikter ligge. Det har man ingen garanti for på forhånd, man risikerer mye som varsler som arbeidstaker i dag. Derfor bør man også holde kjeft hvis denne tidligere lederen ikke skal være leder for TS på noe vis. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...