AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #1 Skrevet 18. desember 2019 For noen år siden opplevde jeg et helvete fra en person som alle er enige om at er en narsissist (med unntak av han selv, såklart)... Lang historie, men jeg fikk bl.a merke narsissistisk vrede og hat direkte rettet mot meg, noe som var en sjokkarta opplevelse og jeg har etter dette ikke orket å være sammen med vedkommende. Kan dessverre ikke bryte all kontakt. Dette preger meg ikke i hverdagen, men jeg orker ikke være sammen med vedkommende, kroppen stritter imot. Så til saken: Er det noen som har fått behandling mot traumer/angst etter å ha blitt utsatt for narsissister? Jeg skulle gjerne klart å kontrollere følelsene mine når jeg ser han. Blir fysisk kvalm og dårlig bare jeg ser et bilde av han eller hører navnet. Tar veldig gjerne tips til hvordan type behandling eller evt selvhjelp som kan hjelpe meg? Anonymkode: 9f153...25b
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #2 Skrevet 18. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: For noen år siden opplevde jeg et helvete fra en person som alle er enige om at er en narsissist (med unntak av han selv, såklart)... Lang historie, men jeg fikk bl.a merke narsissistisk vrede og hat direkte rettet mot meg, noe som var en sjokkarta opplevelse og jeg har etter dette ikke orket å være sammen med vedkommende. Kan dessverre ikke bryte all kontakt. Dette preger meg ikke i hverdagen, men jeg orker ikke være sammen med vedkommende, kroppen stritter imot. Så til saken: Er det noen som har fått behandling mot traumer/angst etter å ha blitt utsatt for narsissister? Jeg skulle gjerne klart å kontrollere følelsene mine når jeg ser han. Blir fysisk kvalm og dårlig bare jeg ser et bilde av han eller hører navnet. Tar veldig gjerne tips til hvordan type behandling eller evt selvhjelp som kan hjelpe meg? Anonymkode: 9f153...25b Snakk med en psykolog. Traumeterapi og emdr kan hjelpe. Men veldig vanskelig for folk online og si hvilke behandling du trenger, dette må du snakke med fastlegen om og han vet hva du bør gjøre videre. Anonymkode: e26fc...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #3 Skrevet 18. desember 2019 Er vokst opp med mor med narsisstisk personlighetsforstyrrelse. Har ikke fått så mye hjelp annet enn å kutte henne helt ut og godta at hun er slik og er syk. Jeg måtte også kutte ut hele familien min da hun vendte mange av disse mot meg. Jeg går i traumebehandling pga andre ting, så det blir vel en del av det. Hvis personen gir deg angst og de rundt dere ser at han er syk, så er det vel mulig å ekskludere han fra sammenkomster? Gjør en person deg såpass vondt er du mer tjent med å ikke ha personen i livet ditt. Anonymkode: cfe59...66d 2
C8H10N4O2 Skrevet 18. desember 2019 #4 Skrevet 18. desember 2019 En tur til fastlegen er en fin start. Lykke til ☺️
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #5 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er vokst opp med mor med narsisstisk personlighetsforstyrrelse. Har ikke fått så mye hjelp annet enn å kutte henne helt ut og godta at hun er slik og er syk. Jeg måtte også kutte ut hele familien min da hun vendte mange av disse mot meg. Jeg går i traumebehandling pga andre ting, så det blir vel en del av det. Hvis personen gir deg angst og de rundt dere ser at han er syk, så er det vel mulig å ekskludere han fra sammenkomster? Gjør en person deg såpass vondt er du mer tjent med å ikke ha personen i livet ditt. Anonymkode: cfe59...66d Ja, han er ekskludert fra familiesammenkomster, men jeg treffer han i sammenheng med barnas aktiviteter, i nærmiljøet osv. Anonymkode: 9f153...25b
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #6 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, C8H10N4O2 skrev: En tur til fastlegen er en fin start. Lykke til ☺️ Det ble visst to tråder om dette. Jeg svarte i den andre tråden at fastlege og den psykologen jeg var hos ikke var til hjelp. Hadde trengt å vite nøyaktig hva jeg skal «bestille» hos fastlegen. Anonymkode: 9f153...25b
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #7 Skrevet 18. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Snakk med en psykolog. Traumeterapi og emdr kan hjelpe. Men veldig vanskelig for folk online og si hvilke behandling du trenger, dette må du snakke med fastlegen om og han vet hva du bør gjøre videre. Anonymkode: e26fc...d7b Takk! Anonymkode: 9f153...25b
Jytte Skrevet 18. desember 2019 #8 Skrevet 18. desember 2019 (endret) Les boka Sjarmør og Tyrann av Alv A. Dahl. Mulig du kan låne den på biblioteket også. Der gis det råd til de som utsettes for psykisk vold. Veldig bra bok. Om du også trenger hjelp av psykolog kan du snakke med legen. https://www.ark.no/boker/Alv-A-Dahl-Sjarmor-og-tyrann-9788213020527?as_templateId=4682404&gclid=Cj0KCQiAuefvBRDXARIsAFEOQ9FtiB1-qAQvjT6qXqGIR3_2iMHAJeSYRaZ51PYrq9tgpeHx2XaohKwaAgM7EALw_wcB&gclsrc=aw.ds Endret 18. desember 2019 av Jytte 1
Cinnamondiva Skrevet 18. desember 2019 #9 Skrevet 18. desember 2019 Ja, opplevd det de tror de er så perfekte og så mobber de andre. Bryt all kontakt og oppsøk hjelp enten fra psykolog eller krisesenter for narrsisister er veldig farlige 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #10 Skrevet 18. desember 2019 Du må gå for null kontakt eller "grey rock." Dessverre er det ikke alle leger/psykologer som har nødvendig kompetanse på narsissisme, at du har fysiske reaksjoner er kanske fordi du fremdeles er traumebundet. Jeg kan anbefale: Soul Gps- youtube Pykopati og kjærlighet / youtube/ blogg Inner integration/ youtube Assc Direct /youtube Bok: psychopath free ( søk den opp, fås på amazoon) / regnes som den beste boken for specter B lidelser De vil gi deg all informasjon du trenger, også i forhold til traumebånd, psykiske/ fuysiske reaksjoner og hvordan bli fri igjen, søk opp det du lurer på. Lykke til, du er ikke alene. Anonymkode: 3d539...90e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #11 Skrevet 18. desember 2019 Skjønner ærligtalt ikke tråden din eller problemet. Har du vært sammen med han her, eller er det snakk om at du mener deg traumatisert av at en fyr som du egentlig ikke har noe med deg å gjøre ble fly forbanna på deg? Jeg mener: når dette ikke er et problem utover at du ikke hærer vedkommende så er det vel bare å holde seg unna? Alle kan ikke være venner. Anonymkode: 555ea...6c3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #12 Skrevet 18. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ærligtalt ikke tråden din eller problemet. Har du vært sammen med han her, eller er det snakk om at du mener deg traumatisert av at en fyr som du egentlig ikke har noe med deg å gjøre ble fly forbanna på deg? Jeg mener: når dette ikke er et problem utover at du ikke hærer vedkommende så er det vel bare å holde seg unna? Alle kan ikke være venner. Anonymkode: 555ea...6c3 Det er nok ikke så enkelt som at man plutselig får det bedre når man klarer å løsrive seg. Jeg hadde en leder som mest sannsynlig hadde en eller annen slik forstyrrelse og hadde pekt meg ut som offeret. Jeg holdt ut i flere år, og måtte til slutt slutte. Og det er faktisk i ettertid når man begynner å komme ovenpå med krefter og ressurser, at man innser hvor ille det har vært. Selv etter jeg hadde sluttet tok det lang tid før jeg kom tilbake til den gode gamle blide og selvsikre meg. Anonymkode: d8216...d25 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #13 Skrevet 18. desember 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ærligtalt ikke tråden din eller problemet. Har du vært sammen med han her, eller er det snakk om at du mener deg traumatisert av at en fyr som du egentlig ikke har noe med deg å gjøre ble fly forbanna på deg? Jeg mener: når dette ikke er et problem utover at du ikke hærer vedkommende så er det vel bare å holde seg unna? Alle kan ikke være venner. Anonymkode: 555ea...6c3 Jeg er litt enig her. Traumer vil jeg påstå er noe annet og mer omfattende. At man reagerer når man ser en person som har gjort en vondt er helt normalt. Jeg går igjennom traumebehandling nå pga vokst opp med omsorgssvikt, mobbing, vold og seksuelt misbruk som barn. Traumebehandling er nok ikke noe for Ts. Anonymkode: cfe59...66d
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #14 Skrevet 18. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt enig her. Traumer vil jeg påstå er noe annet og mer omfattende. At man reagerer når man ser en person som har gjort en vondt er helt normalt. Jeg går igjennom traumebehandling nå pga vokst opp med omsorgssvikt, mobbing, vold og seksuelt misbruk som barn. Traumebehandling er nok ikke noe for Ts. Anonymkode: cfe59...66d Legger ved en link om traumer https://www.psykologforeningen.no/publikum/informasjonsvideoer/videoer-om-psykiske-lidelser/hva-er-traumer-og-traumebehandling Anonymkode: cfe59...66d
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #15 Skrevet 18. desember 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt enig her. Traumer vil jeg påstå er noe annet og mer omfattende. At man reagerer når man ser en person som har gjort en vondt er helt normalt. Jeg går igjennom traumebehandling nå pga vokst opp med omsorgssvikt, mobbing, vold og seksuelt misbruk som barn. Traumebehandling er nok ikke noe for Ts. Anonymkode: cfe59...66d Hei, jeg vet ikke om jeg har traumer eller hva det er. Fungerer fint, men kan fryse til is, bli kvalm, redd og opprørt bare jeg ser han i samme rom som meg. Ønsker ikke å ha det sånn. Har opplevd mye ondt fra denne mannen. Anonymkode: 9f153...25b
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #16 Skrevet 18. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg vet ikke om jeg har traumer eller hva det er. Fungerer fint, men kan fryse til is, bli kvalm, redd og opprørt bare jeg ser han i samme rom som meg. Ønsker ikke å ha det sånn. Har opplevd mye ondt fra denne mannen. Anonymkode: 9f153...25b Traumer er det nok ikke, men at det føles ubehagelig og ekkelt er det ingen tvil om. Det er nok en naturlig reaksjon i den situasjonen. Men jeg hadde tatt kontakt med en psykolog eller lignende for å prate litt om det å få noen gode teknikker på hvordan man skal takle det. Anonymkode: cfe59...66d
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #17 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ærligtalt ikke tråden din eller problemet. Har du vært sammen med han her, eller er det snakk om at du mener deg traumatisert av at en fyr som du egentlig ikke har noe med deg å gjøre ble fly forbanna på deg? Jeg mener: når dette ikke er et problem utover at du ikke hærer vedkommende så er det vel bare å holde seg unna? Alle kan ikke være venner. Anonymkode: 555ea...6c3 Dette er er familiemedlem som har vært stygg mot oss gjennom mange år, mot meg fra jeg kom inn i svigerfamilien. For 2-3 år siden toppet det seg i det som vel er narsissistisk raseri hvor han sa og gjorde mye bare for å såre meg. Han tålte ikke å bli motsagt i en sak og eksploderte og virket nærmest psykotisk. Følte jeg så djevelen i hvitøyet og da først jeg skjønte tegninga, at han er narsissist eller psykopat. Er flere andre som bekrefter at han er det. Etter dette har vi hatt lite kontakt, han får feks ikke lov å komme på familiesammenkomster, men bare jeg treffer han på butikken får jeg panikkangst. Jeg ser han feks ifm barnas aktiviteter, i nærmiljøet, osv. Jeg ønsker ikke å ha det sånn, så jeg lurer på om det finnes behandling. Ble det klarere nå? Anonymkode: 9f153...25b 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #18 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, Jytte skrev: Les boka Sjarmør og Tyrann av Alv A. Dahl. Mulig du kan låne den på biblioteket også. Der gis det råd til de som utsettes for psykisk vold. Veldig bra bok. Om du også trenger hjelp av psykolog kan du snakke med legen. https://www.ark.no/boker/Alv-A-Dahl-Sjarmor-og-tyrann-9788213020527?as_templateId=4682404&gclid=Cj0KCQiAuefvBRDXARIsAFEOQ9FtiB1-qAQvjT6qXqGIR3_2iMHAJeSYRaZ51PYrq9tgpeHx2XaohKwaAgM7EALw_wcB&gclsrc=aw.ds Takk! 💛 Ts Anonymkode: 9f153...25b 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #19 Skrevet 18. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Traumer er det nok ikke, men at det føles ubehagelig og ekkelt er det ingen tvil om. Det er nok en naturlig reaksjon i den situasjonen. Men jeg hadde tatt kontakt med en psykolog eller lignende for å prate litt om det å få noen gode teknikker på hvordan man skal takle det. Anonymkode: cfe59...66d Nei, jeg vet ikke hva man kaller det. I alle fall en angst og frykt når jeg ser han. Bare et bilde an utløser en reaksjon. Skjelver bare jeg skriver dette fordi det handler om han. Når jeg lar være å tenke på han har jeg det helt fint, så er kun ifm noe med han 😊 Anonymkode: 9f153...25b 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #20 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er nok ikke så enkelt som at man plutselig får det bedre når man klarer å løsrive seg. Jeg hadde en leder som mest sannsynlig hadde en eller annen slik forstyrrelse og hadde pekt meg ut som offeret. Jeg holdt ut i flere år, og måtte til slutt slutte. Og det er faktisk i ettertid når man begynner å komme ovenpå med krefter og ressurser, at man innser hvor ille det har vært. Selv etter jeg hadde sluttet tok det lang tid før jeg kom tilbake til den gode gamle blide og selvsikre meg. Anonymkode: d8216...d25 Takk! Håper det går bra med deg!❤️ Anonymkode: 9f153...25b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå