Gå til innhold

La oss ha en god jul

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvert år kan man lese om folk som er skuffet over andre mennesker i jula.

Jeg foreslår at vi bare passer på oss selv. Om andre voksne er vanskelige, så la dem være det. La de selv avgjøre hva de vil. La andre få bestemme over sitt liv. Vi selv er ansvarlige for oss selv. Vi kan gjøre det vi tror er best, men la andre bestemme over hva de vil, selv om du ikke er enig.

Sånn har jeg tenkt så mange ganger da jeg har lest om konflikter og skuffelser.

Har selv svelgt mange kameler med familie og venner, og gjort det beste ut av det. Og det har vært hyggelig.

Det samme blir det i år. Men i år føler jeg på en enda større skuffelse enn tidligere. Jeg skal lage til hyggelig selskap for mange familiemedlemmer. Min mann vil ikke være med. Han vil ikke være hjemme.

Jeg er veldig glad i min familie, men min mann har nesten ikke kontakt med dem, av en eller annen grunn. Han vil ikke. Vet egentlig ikke hvorfor. Tror han føler seg utenfor, av en eller annen grunn. Han blir alltid inkludert, men han har ikke gjort så mye selv for å inkludere eller bli inkludert.

Jeg har selvfølgelig sagt at det hadde vært veldig hyggelig om han var der. Tidligere år har jeg ikke invitert en gang, fordi han har ikke villet. Men i år sa jeg at det hadde jeg lyst til å gjennomføre i år. Så i år har jeg bedt mange, men min mann holder seg altså unna. Han vil være alene på hytta.

Uff, egentlig er det stakkars han. Trist, tenker jeg. Men synes og det er lite hyggelig av ham overfor oss andre. Eller motsier jeg meg selv nå? Ja, jeg gjør visst det.

Vi får ha en fin julaften uten ham, og jeg får håpe han har det fint alene på hytta.

Vi selv er ansvarlig for hvordan vi selv har det. Ha det fint, du og. God jul.

Endret av exictence
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herrefred for et vakkert hjerte du har❤️Du fikk en mann på 48 år og 90 kg til tørke tårer nettopp...

Ja folk er bare så forskjellige, kunsten er faktisk å akseptere dem for det dem er. Konflikter skapes når man ikke aksepterer hverandre. Skulle gjerne ha sett din  mann ved julebordet, men han velger jo heller å være sta fremfor å gi noen en sjanse. Tror det blir stusselig for han på juleaften med ingen i rundt seg. Men, jeg tror han får god tid til å tenke seg om, kanskje er det nettopp dette han må føle for å akseptere andre? Det kan være smart  av deg å gi han den tankevekkeren😉

Du minner meg om min bestemor, hun tok alle under vingene, hun ga de mat og overnatting, alle skulle gå derfra mette og gode og med et smil om munnen. Det er slik jeg husker henne, og jeg har ført arven videre til mine gutter...

Ha ei medmenneskelig God Jul @exictence

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tusen takk, @Bamseklemmer

Målet er å være et godt menneske, men det er ikke alltid så enkelt som det høres ut til. Samtidig synes jeg at så lenge man iherdig jobber for å være det, så må det være godt nok. Vil gjerne tenke at andre gjør så godt de kan. Bare at man gjerne tenker så forskjellig, og har ulike forutsetninger til hva man tror er det beste.

Det er viktig å lytte til hva den/de andre ønsker, selv om man selv ikke kan forstå at det er sånn de ønsker det. 

Det er ofte naturlig å tenke at det man vil selv, det må andre også ville. Men det er slett ikke sikkert. Derfor tror jeg at det sitatet om  "vær mot andre som du vil de skal være mot deg" er noen ganger misforstått. For det er ikke sikkert den andre vil bli behandlet/ønsker det samme som deg. 

Så derfor lytt til hva den andre ønsker, og ikke gjør nødvendigvis mot andre slik du selv hadde villet.

Endret av exictence
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Ja du er et nydelig mennesket, det føles sikkert godt å ha deg i rundt seg. Jeg håper noen "ser" deg og setter pris på det du gjør. Ja jeg er nok en bedre lytter enn skravler da, men liker å gi omsorg og forståelse til dem som trenger det. Det er nok det jeg blir husket for. Negative personer som er urokkelig bruker jeg ikke så mye tid på, fordi de stjeler mye av den positive energien min. Men det skal egentlig være håp for alle, jeg er bare ikke så flink til å bearbeide dem...

Ja det har du rett i, alle behandles godt men på ulik måte... Lytt til dem og vær positiv smittsom😉

Takk for at du er en inspirator og gledespreder, du beriker dette forumet med mange hakk❤️

Endret av Bamseklemmer
Skrevet

God jul ja.. Det blir et helvete for min del og alle rundt meg. 

Men kos dere.

Skrevet
1 time siden, Warrior skrev:

God jul ja.. Det blir et helvete for min del og alle rundt meg. 

Men kos dere.

Hvorfor?

Skrevet (endret)
19 minutter siden, exictence skrev:

Hvorfor?

Fordi jeg sliter noe jævlig for tiden, og i morgen kommer flere i familien hit og skal være her helt til etter nyttår. Jeg lever med redsel, angst, depresjon, får raserianfall og klarer ikke ta meg sammen. Så jeg ødelegger for alle. Det er ikke moro for de å se meg sånn. Det er snakk om små barn til og med. Likevel må de se meg sånn. Jeg har ingen annen steder å være nå i jula. Så jeg kan ikke stikke bort. Dps de gir faen som vanlig. 

Så nei ikke noe gøy med jula når det bare er sykdom. 

Endret av Warrior
Skrevet
8 timer siden, exictence skrev:

Vi får ha en fin julaften uten ham, og jeg får håpe han har det fint alene på hytta.

Denne historien ga inntrykk. Men samtidig tenker jeg at den ikke er unik.

Du kommer i en skvis mellom han og familien. Det kan umulig kjennes bra ut. Mulig dette gir deg bismak og dårlig samvittighet både før, under og etter jul. Vil likevel minne deg om at det er din mann som trekker seg unna på eget initiativ, og som vil ha fred og albuerom. Du gjør alt rett for deg og dine, men at noen velger å melde "avbud" er ikke ditt ansvar. Du har tilbydd så det holder, du har inkludert og du har gjort ditt beste for at dere alle skal ha det fint sammen. At noen (din mann) ikke ønsker å være en del av det må forsåvidt respekteres. Enkelte klarer ikke bare godta og gjøre det beste utav det. Det er iallefall ikke synd i han. Valget hans er helt frivillig. Om det er dårlig gjort? Ja det mener jeg også, selv om hans valg må respekteres. Det er lov å ha blandede følelser om akkurat dét valget. 

Gjør din egen jul finest mulig ved å lage deg mange gode øyeblikk og minner. Egentlig så har alle fått det som dem ville i jula, bare ikke du. Du har dermed ingenting å føle dårlig samvittighet ovenfor andre for. 

Riktig god jul :) 

Skrevet (endret)
9 minutter siden, Warrior skrev:

Fordi jeg sliter noe jævlig for tiden, og i morgen kommer flere i familien hit og skal være her helt til etter nyttår. Jeg lever med redsel, angst, depresjon, får raserianfall og klarer ikke ta meg sammen. Så jeg ødelegger for alle. Det er ikke moro for de å se meg sånn. Det er snakk om barn til og med. Likevel må de se meg sånn. Jeg har ingen annen steder å være nå i jula. Så jeg kan ikke stikke bort. Dps de gir faen som vanlig. 

Så nei ikke noe gøy med jula når det bare er sykdom. 

Nei, det er ikke gøy. Det virket som jeg skulle miste min mor i desember sist år. Da ble det ingen feiring eller samhold med noen. Men dette året skal vi ta vare på hverandre. Kanskje siste julaften sammen med min mor. 

Viktig å prøve og gjøre sitt beste. Klarer man ikke fordi man er syk, psykisk eller fysisk, så håper jeg at andre klarer det, og viser forståelse for det.

God jul @Warrior

Endret av exictence
Skrevet
7 minutter siden, Juks skrev:

Denne historien ga inntrykk. Men samtidig tenker jeg at den ikke er unik.

Du kommer i en skvis mellom han og familien. Det kan umulig kjennes bra ut. Mulig dette gir deg bismak og dårlig samvittighet både før, under og etter jul. Vil likevel minne deg om at det er din mann som trekker seg unna på eget initiativ, og som vil ha fred og albuerom. Du gjør alt rett for deg og dine, men at noen velger å melde "avbud" er ikke ditt ansvar. Du har tilbydd så det holder, du har inkludert og du har gjort ditt beste for at dere alle skal ha det fint sammen. At noen (din mann) ikke ønsker å være en del av det må forsåvidt respekteres. Enkelte klarer ikke bare godta og gjøre det beste utav det. Det er iallefall ikke synd i han. Valget hans er helt frivillig. Om det er dårlig gjort? Ja det mener jeg også, selv om hans valg må respekteres. Det er lov å ha blandede følelser om akkurat dét valget. 

Gjør din egen jul finest mulig ved å lage deg mange gode øyeblikk og minner. Egentlig så har alle fått det som dem ville i jula, bare ikke du. Du har dermed ingenting å føle dårlig samvittighet ovenfor andre for. 

Riktig god jul :) 

Tusen takk for støtten. Du har rett. Det går litt inn på meg til tider. Men det gjør ikke noe. Så lenge jeg gjør så godt jeg kan, så føler jeg at jeg har en ro, og at jeg kan glede meg.

:)

Skrevet

Er litt delt jeg. Joda, visst skal man være raus med folk. Det synes jeg gjelder hele året, egentlig. Man trenger ikke ta kamper på alt og man kan tilgi noen dumme handlinger uten å lage et helvete.

Men man skal ikke la andre behandle en som dritt heller. Helt seriøst. Mange av trådene her handler jo nettopp om det. Om folk som blir behandlet som dritt hele året, også topper det seg i jula fordi man gjerne skal ha ekstra omgang med folk da. Det skal man ikke akseptere. Hverken i jula eller andre ganger. 

Anonymkode: 3cb7c...3c5

Skrevet

Et fint sitat:

"Livet er ikke perfekt, men du kan fylle det med mange perfekte øyeblikk"

Skrevet

Ja, smil og vær glad liksom 🙂 Elsker de som skal leke at vi skal ha det gøy.

Anonymkode: e0928...a46

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er litt delt jeg. Joda, visst skal man være raus med folk. Det synes jeg gjelder hele året, egentlig. Man trenger ikke ta kamper på alt og man kan tilgi noen dumme handlinger uten å lage et helvete.

Men man skal ikke la andre behandle en som dritt heller. Helt seriøst. Mange av trådene her handler jo nettopp om det. Om folk som blir behandlet som dritt hele året, også topper det seg i jula fordi man gjerne skal ha ekstra omgang med folk da. Det skal man ikke akseptere. Hverken i jula eller andre ganger. 

Anonymkode: 3cb7c...3c5

Tenk om alle kunne unne de andre det beste ❤️ 

Skrevet

Et ekteskap rommer så mangt av valg over tid. Fikk meg til å tenke litt og skal ikke nekte for at jeg kanskje også på et gitt tidspunkt kunne gjort noe lignende, og har nok gjort det også.

Jeg tenker at tiden etterpå kanskje blir mest trist. Julaften er nå bare en kveld og den har sin dramarturgi - tenker på kveldene når hverdagen starter igjen. Hvordan dette påvirker.

Skrevet

Jeg foreslår at vi bare passer på oss selv. Om andre voksne er vanskelige, så la dem være det. La de selv avgjøre hva de vil. La andre få bestemme over sitt liv. Vi selv er ansvarlige for oss selv. Vi kan gjøre det vi tror er best, men la andre bestemme over hva de vil, selv om du ikke er enig.

Har selv svelgt mange kameler med familie og venner, og gjort det beste ut av det. Og det har vært hyggelig.

Det samme blir det i år. Men i år føler jeg på en enda større skuffelse enn tidligere. Jeg skal lage til hyggelig selskap for mange familiemedlemmer. Min mann vil ikke være med. Han vil ikke være hjemme.

Jeg er veldig glad i min familie, men min mann har nesten ikke kontakt med dem, av en eller annen grunn. Han vil ikke. Vet egentlig ikke hvorfor. Tror han føler seg utenfor, av en eller annen grunn. Han blir alltid inkludert, men han har ikke gjort så mye selv for å inkludere eller bli inkludert.

Jeg har selvfølgelig sagt at det hadde vært veldig hyggelig om han var der. Tidligere år har jeg ikke invitert en gang, fordi han har ikke villet. Men i år sa jeg at det hadde jeg lyst til å gjennomføre i år. Så i år har jeg bedt mange, men min mann holder seg altså unna. Han vil være alene på hytta.

Uff, egentlig er det stakkars han. Trist, tenker jeg. Men synes og det er lite hyggelig av ham overfor oss andre. Eller motsier jeg meg selv nå? Ja, jeg gjør visst det.

Du er ikke så veldig våken.

Vi bestemmer ingenting slev i livet, vi er kuet av systemt. Før du er født er alt bestemt for deg, du skal gjennom skolesystemet, velge et yrke. Stampe i jobbe til du blir nærmere 70, få barn, forhold. Alt som samfunnet forventer av deg.

Du er bare slave som alle andre, så ikke romantiser dette. Lite vi kan gjøre med ting i livet, vi må trykke oss godt ned å bare slite oss igjennom livet til det tar slutt på en eller annen måte.

• Liker 1
Skrevet

Du har lært deg kunsten å akseptere, med den kommer du langt. 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke så veldig våken.

Vi bestemmer ingenting slev i livet, vi er kuet av systemt. Før du er født er alt bestemt for deg, du skal gjennom skolesystemet, velge et yrke. Stampe i jobbe til du blir nærmere 70, få barn, forhold. Alt som samfunnet forventer av deg.

Du er bare slave som alle andre, så ikke romantiser dette. Lite vi kan gjøre med ting i livet, vi må trykke oss godt ned å bare slite oss igjennom livet til det tar slutt på en eller annen måte.

Jo, hvorfor ikke romantisere det, hvorfor ikke gjøre det beste ut av det så lenge man er her. Det vil i hvert fal jeg :)

20 timer siden, Jan_45 skrev:

Du har lært deg kunsten å akseptere, med den kommer du langt. 

Ja, det gjør man. Det kan anbefales. Det er sant at livet ofte er det man gjør det til, hvordan man takler/velger å se ting.

Synes det er bortkastet tid å gå rundt å la triste ting gå inn på seg. Det skal og ha sin plass, men man må lære å gå videre og ikke dvele over en sorg.

Skrevet

Hadde sikkert kost meg mer om jeg fikk være alene i jula.

Anonymkode: f9971...3c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...