Gå til innhold

Livet med kattunge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familien vurderer å få seg katt, men kan noen fortelle meg litt om hvordan livet med kattunge blir?

hva slags behov har kattungen, kan den være hjemme alene fra vi får den. Er de ofte dotrent i en alder av 12 uker, eller blir det trening fra oss? Sover de på nettene? Når begynner de å være ute?

har hatt katt lenge, så livet med voksen katt kjenner jeg til. Men det er 20 år siden jeg hadde kattunge sist.

Anonymkode: fae2e...597

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Livet med kattunge er mye moro og lek. Men det er også i denne tiden du må lære opp katten til å ikke gjøre ting den ikke har lov til. Som å klatre i gardiner, klore på møbler, gå på kjøkkenbenk osv. Kjøp inn et klorestativ og plasser den der den oppholder seg mest. Mine katter har vært renslig og gått på do i kassen når jeg fikk dem i 12 og 15 ukers alder. Pass alltid på at kattedo er rengjort. Hvis ikke kan katten finne på å tisse andre steder. 

Katten bør ikke gå ut alene før den er ca 8 mnd. Noen sier ett år, andre 6 mnd. Min personlige mening er rundt 7-8 mnd. Katten må være chippet og kastrert før den går ut alene. Retningssansen til kattunger er ikke skikkelig utviklet når de er så ung, så det er lurt å ta katten med ut i bånd av og til for å trene opp dette før den skal gå ut alene. Første tiden ute uten bånd må den være under oppsyn. 

• Liker 2
Skrevet

Kattunger er søte, men terrorister! Min yngste var fullstendig rabiat, hang i gardinene, brukte meg som klatrestativ og gudene vet hva.

han var husrein når han kom til meg, men var ikke alltid like flink til å vaske seg i baken. Men hadde en katt som var 1 år eldre, som hjalp han med det. 

Jeg har lært alle mine katter til å gå i bånd, så første sommeren gikk vi tur i bånd ( han var da 12 uker). Han var livredd for gress, så han turte ikke å gå ned fra terrassen. Jeg har ikke sluppet ut de på egenhånd før de har vært ca 1 år. 

Anonymkode: 42a77...223

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk kattunge for ikke så lenge siden, og de trenger litt oppdragelse, og at du er tilstede ganske mye i starten for å knytte bånd.

Jeg fikk min da hun var 3 1/2 mnd, og det første jeg viste henne var klorebrett og do. Hun hadde nok såvidt vært borti do tidligere, for den tok hun med en gang. For å lære en ung katt dette så kan du vise den kassa, vise dem at de kan grave der, og om du ser at katta tenker å gjøre fra seg utenfor, sette den der. Katter er renslige dyr, og liker å gjemme bæsjen.

For å vise klorebrettet tok jeg med leken dit. Vi lekte med papirbit rundt stolpen slik at hun oppdaget at hun kunne klatre der. Hun har derfor aldri klora på tremøbler, kun sofa. 

Det jeg dessverre ikke har vært så flink til er å lære henne å ikke gå på benken. Så nå vandrer hun litt overalt, og vet at jeg ikke ser a!

Når det gjelder alenetiden utvida jeg den gradvis over noen uker. Fra noen timer et par dager etter jeg fikk a, til min første nattevakt to uker etter. Som forberedelse til nattevakta lukka jeg soveromsdøra et par netter før (noe jeg fortsatte med, for kattunger sover IKKE fra kl 10 og ut!). Hun har aldri vist tegn til at dette er utrygt/kjedelig.

Å være ute ville hun først da hun var 5 mnd. Da hadde vi blitt så godt kjent at hun aldri gikk langt fra meg. Hun var ute med meg i starten, deretter med tilsyn hvert 15-20 min. 

Masse aktivisering er også nødvendig. De trenger å få ut energi, samtidig som de får øvd seg på jegerlivet. 

Det er mye å tenke på, men det går som regel fint. Mitt beste tips er å tenke på hva du kan gjøre for opplæring før katta kommer, og være forberedt på litt ødeleggelser og uhell før ting er innlært. Og så klart forberede deg på masse kos, lek og latter!

Skrevet

Katter som klatrer i gardiner osv; kjefting hjelper som regel ikke, man må distrahere og avlede dem. Dersom man leker og aktiviserer dem, så blr det også mindre energi til den slags

Anonymkode: be2ef...2b6

Skrevet

Mine har vært husreine, og trygge. 

De har også vært små terrorister. Det går til tider hardt utover interiør. Mat stjeles. Og de er høyt og lavt hele tiden. Men mye moro er det. Leker og gode klorestativ er viktig. 

Når kattungen er ny i hus bør den ha mest mulig selskap for å bli trygg. Så vi har skaffet kattunge i forbindelse med rolige perioder på jobb, der vi kan ta litt hjemmekontor og kortere dager. 

Anonymkode: bef60...125

• Liker 1
Skrevet

Kjefting hjelper ikke på uønsket oppførsel. avled heller pus når den gjør noe den ikke skal. 
de pleier å være dotrente når man får dem. 
kastrering og chip ved 6 mnd alder, ut når pus nærmer seg 1 år (alt fra 8 mnd) 

kattunger er terrorister til tider. De angriper plutselig beina dine, biter tærne deres når dere sover. Å NEI de sover ikke gjennom natten, de er oppe å spiser, går på do, leker litt og utforsker.

pass på alle planter dere har, mange er giftige. 

Den bør ikke være alene en hel arbeidsdag i starten, så skaff den gjerne når dere har en lengre friperiode. Den må trenes på å være alene, men det er gjerne enklere med katt enn hund, de er mer selvstendige på det punktet, særlig hvis de har nok å leke med, selv om de vanligvis sover når de er alene. 

hvis dere har mulighet til å sette inn katteluke så er det gull verdt når katten skal gå ut alene, da slipper dere å tenke på at katten er ute og fryser om vinteren. 

helsesjekk en gang i året, mat fra dyrlegen (butikkmat er ikke bra!) 

Anonymkode: 75111...f14

• Liker 1
Skrevet

De fleste er renslige når de er omtrent 12 uker, kattemor tar seg vanligvis av den treningen. 
De bør være opp mot ett år før de er ute alene. 

Ellers er resten veldig individuelt! 
Har hatt åtte kattunger oppigjennom årene, to av disse var rolige på natten, de andre har vært høyt og lavt døgnet rundt. Vet ikke hvor ofte jeg har våknet av brak når ting går i gulvet (blomsterpotter, pyntegjenstander, bordlamper, bøker, kasseroller, gardinstenger).
Gardiner er sjansespill, halvparten av mine har klatret i gardiner, resten har ikke brydd seg.
De kan være hjemme alene som små kattunger ja, men igjen er det individuelt om det går ut over inventaret.

Er det gardiner du er redd for, fjern dem. Pyntegjenstander du er redd for? fjern dem! Litt ustødige lamper? fjern dem!
Husk at bokhyller som går fra gulvet kan være gode klatrestativ hvor de kan komme seg helt opp til taket.
Men vær konsekvent fra starten av. Om du lar de slippe unna med rampestreker "fordi de er så små å søte", så risikerer du å få en voksen pøbelkatt. 

• Liker 1
Skrevet

Se gjerne på gemytt når du skal velge katt, vi har en som alltid har vært rolig og er det den dag i dag.

Skrevet

Vår var renslig når vi fikk henne (12 uker), men det er ikke en garanti. Det er anbefalt at man skaffer seg dyr når man kan ta ut ferie slik at de slipper å være alene de 4-5 første ukene. Vi har alltid hatt pus i senga, men det er individuelt hva folk velger her (hvis pus er småredd anbefales det å sove på madrass i samme rom som pus velger å være på) og hun sover da gjennom hele natten til ca 07:00 hver morgen. Når det gjelder retningssans er ikke den ferdig utvikler før de er ca 10 måneder. Husk å kastrere ved 6 mnd alder 💜

Anonymkode: 6a972...c75

• Liker 1
Skrevet

Var null stress å få vår, men det er jo individuelt -  søstra min sin katt var veldig skeptisk og gjemte seg under sofaen hver gang hun var hjemme i en uke 🙈 Vår er helt chill type og ikke redd.  Han var hjemme alene når vi var ute fra dag en, en time eller to første gangene. Vi fikk han i ferien så vi hadde ikke smack på fulle dager fra dag en, men han bare sov når vi var ute. Når vi kommer hjem så strekker han seg og kommer for å hilse. Han sover eller slapper av når vi sover, men da han var veldig liten så kunne han løpe rundt og leke litt for seg selv på natta også. Ellers vil han leke morgen og kveld, spesielt som liten og kose masse. Aldri ødelagt noe eller hengt i gardiner ol og alltid kun gått i kassa og aldri noe problemer egentlig. Vi har også et barn på ett år og de er gode venner og snille med hverandre. Vi klipper klørne nå så lenge han går inne fordi de blir veldig lange og hekter seg i alt 😛 Han er nå ca 10 mnd, litt mindre leken. Han skal begynne å gå fritt ute til våren. Vi har lukket uteområde ut fra stua som han kan lufte seg på men han er ikke interessert i gå ut når det er kaldt. Vi lukker dørene til soveromma om natta og pus sover i stua eller på varmekablene på badet. Sover ofte på oss på dagtid da. Sover mye disse pusene 😂

Anonymkode: c147c...a90

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det var helt fantastisk å ha kattunge! Hun sov mye, var dotrent da hun kom og hadde ingen uhell. Måtte bare følge med på oppførselen hennes, og sette henne på kassa innimellom slik at hun skjønte hvor kassa hennes var i det nye huset. Hun tok tegninga fort, og gikk på kassa av seg selv for å tisse etter noen timer. 

Kattunger sover mye, og trenger nærhet og kos for å bli trygg på deg. Brukte mye tid i starten på å leke og kose for å knytte bånd. I dag er hun veldig kjælen og trygg på mennesker generelt og meg spesielt. Man må også sette grenser i starten, men katter er smarte dyr og skjønner fort hva de får lov til og ikke. I starten sover de veldig mye, så viktig at de får en plass de kan være trygge for å sove.

Anonymkode: 34616...c60

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for alle svar ❤️ Det lille jeg måtte ha av skepsis er borte, alt som beskrives er ting som kan håndteres med glede og jeg gleder meg bare enda mer til den dagen vi kan hente en liten en.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar ❤️ Det lille jeg måtte ha av skepsis er borte, alt som beskrives er ting som kan håndteres med glede og jeg gleder meg bare enda mer til den dagen vi kan hente en liten en.

Kattunger er så stas atte 😁 kos dere mye, de blir fort voksne! Her er frøkna 1 1/2 år og tenåring, det merkes! Er mer rebell nå enn da hun bare var utforskende kattunge 😂 

Anonymkode: 75111...f14

• Liker 2
Skrevet

Kattunger har sine ting når de vokser opp. Disse tingene er sånt om er veldig logisk hvis du prøver å tenke det fra kattens synspunkt.

Det gjøres klar mat på benken. Spennende lyder og det lukter snadder. Kattungen er enda for liten til å klare å hoppe opp på benken, så hva er da den logiske løsningen? Jo, å klatre opp. Klatre i hva da? Ja, hva er det som er ved siden av kattungen, og som når opp til benken? Jepp! Bena dine :nigo: 

Alle disse periodene (gardinklatringen også) varer som regel bare kort tid, så legg merke til alle de festlige situasjonene som oppstår (for sånne vil det bli).

Her fikk jeg en 6 mnd gammel kattunge i huset, og han har lært masse ved å prøve og ved å studere de voksne. Det er en opplevelse å se hvordan han studerer de voksne og så repeterer etter dem før han finner sin egen måte å gjøre det på 💙

Anonymkode: 94fa3...a69

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig gøy og koslig å ha kattunge! Jeg har en selv nå, og det er ikke første gang. Alt går egentlig veldig av seg selv, han har lært ordet nei og skjønner hva jeg mener uansett om jeg siet nei med lys eller mørk stemme, men han liket fortsatt å prøve seg. Han elsker å være åppå kjøkkenbenken og piler ned med en gang jeg sier "nei" eller "gå ned". Så pleier jeg å rose han når han har gått ned, begynt med nytt ekspriment, men vet egentlig ikke helt om det kan gjøre sånn at han går opp der enda mer bare for å få ros når han går ned... de slutter med sånt etterhvert uansett hvis du holder "reglene" vedlike, men tar lang tid. Må være tolmodig, men for meg så plager ikke det meg at jeg må si nei og gå ned 50 ganger om dagen. Det er verd det! Kunne aldri bodd et sted uten noe levende i hus. 

De klarer seg mye alene med en gang. De første ukene bør du kanskje ikke være borte et døgn av gangen liksom, for de er jo ikke 100% trygge et nytt sted med en gang. Men du kan fint gå på jobb og ha et normalt liv og dra ut på ting selvom du har en kattunge, også i starten. 

Anonymkode: 4f560...4f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...