rutti Skrevet 31. mai 2005 #1 Skrevet 31. mai 2005 Hvordn gjør man dette hvis man skal endre navn nå? ¨Får man da det nye navnet før bryllupet, eller? Hvordan har dere gjort dette? Sitter her med et skjema som skal fylles ut, men lure på om det er litt tidlig? Hvor skal det i så fall sendes`?
tommeline Skrevet 31. mai 2005 #2 Skrevet 31. mai 2005 Hei, disse skjemaene har jeg nettop fyllt ut og fått svar på. Vi sendte papirer om ekteskapsinngåelse, forlvoererklæringer og skjemaer om navneendring samtidig. På skjemaet for navneendring skrev jeg at dette var i forbindelse med ekteskapsinngåelsen. På papiret vi fikk tilbake sto det at det nye navnet gjelder fra det skjemaet er signert av oss (jeg om min kjære) og vigsler. Skjemaene sendte vi til Folkeregisteret der vi bor (som ikke var så lett ettersom vi ikke fant adressen noe sted, men gikk bra å bare skrive folkeregisteret og postnr-/sted). Svaret var fra ligningskontoret.
Jannibrud Skrevet 31. mai 2005 #3 Skrevet 31. mai 2005 Jeg skrev på at jeg ville ha endring fra den dato vi gifter oss (skrev det bare i et hvitt felt et sted), så får vi se om de oppfyller ønsket mitt
rutti Skrevet 31. mai 2005 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2005 så du har meldt navne endring nå som ikke gjelder før du har giftet deg eller?
tommeline Skrevet 31. mai 2005 #5 Skrevet 31. mai 2005 Ser det ble litt uklart i det jeg skrev, men nytt navn gjelder fra datoen vi gifter oss (dagen vi signerer de endelige papirene, vi kan jo egentlig gifte oss når vi vil nå når vi har fått godkjenning for det).
rutti Skrevet 31. mai 2005 Forfatter #6 Skrevet 31. mai 2005 tusen takk for svar begge to:) Dere er gode å ha!
TeddyToria Skrevet 31. mai 2005 #7 Skrevet 31. mai 2005 Sender du derimot navneendringen separat nå med godkjenning fra din kjære, vil også navnet ditt endres allerede nå! Men da må du jo huske å få nytt pass før dere evt. reiser noe sted!
Minerva Grey Skrevet 31. mai 2005 #8 Skrevet 31. mai 2005 Vi sendte inn navneendringsskjema sammen med prøvingspapirene fra forlovere og brudefolk, mellom 2 mnd og 6 uker før bryllupet. Har nå vært gift i to uker, og tydeligvis har ikke navneendringen skjedd enda - jeg ringte Likningskontoret forrige uke for å høre om jeg ikke kunne få papir på de nye navnene våre, siden jeg ikke visste hvor lang tid det ville ta før den endelige vielsesattesten kom. Da fikk jeg beskjed om at det ikke var registrert noen navneendring der, og det var ingen garantier for hva som ville stå på vielsesattesten, og hun kunne ikke si meg når navneendringen ville skje, men de hadde vært så opptatt nå med selvangivelsen og... :cry: :-x :evil: Så i motsetning til alle disse som får svar etter 3 uker, eller 8 dager - så har vi nå ikke fått noe svar på over 8 uker! Og jeg som har begynt å bruke det nye etternavnet allerede - men jeg kan jo ikke få nytt bankkort eller noenting før jeg får papirer på navnet! :-(
tommeline Skrevet 31. mai 2005 #9 Skrevet 31. mai 2005 Hvor lang tid sånt tar har sikkert med hvor du bor også. Tok bakre noen dager fra vi sendte inn våre papirer til vi fikk svar, men så bor vi på byda vi da
Gjest BrudJuli05 Skrevet 3. juni 2005 #10 Skrevet 3. juni 2005 Vi skal bytte navn begge to og har skjønt det sånn at dette skal være gyldig idet vi inngår ekteskapet. (har sendt alle søknader samtidig). Men hvilket navn skal vi skrive under papirene på selve dagen med ?? Det nye eller det gamle?
Jannibrud Skrevet 3. juni 2005 #11 Skrevet 3. juni 2005 Jeg har søkt om endring av navn, og har nå fått bekreftet at dette vil bli innvilget fra den dagen vi gifter oss. Skrev ønske om det på søknaden. Nå var jeg ute i god tid da, men de sa behandligstiden er to uker. Sendte alle papirene samlet, navneendring, prøving av vilkår og forlovererklæring. Vi ble godkjent som brudepar!
smilepia Skrevet 3. juni 2005 #12 Skrevet 3. juni 2005 Men hvilket navn skal vi skrive under papirene på selve dagen med ?? Det nye eller det gamle? Jeg kommer til å signere med mitt nåværende navn (altså det gamle) - det er jo det jeg heter intill jeg har signert papiret. Først når papiret er signert er ekteskapet gyldig, og først da er navneendringen gyldig. Og jeg gifter meg jo med pikenavnet, så antar det blir rett. Ang tid for behandlig, fikk jeg beskjed om at kirken var pliktig å sende inn vielsesbekreftelsen innen 3 dager etter ingått ekteskap, og fra da av ville det ta ca 2 uker før jeg fikk bekreftelsen på navneendring i posten. Men om jeg hadde hastverk med f.eks å få nytt pass, kunne jeg bare be politiet om å sjekke i folkeregisteret (for det har de tilgang til) at navneendringen er gyldig, så kunne de framskynde pass-prosessen litt. Ovenfor banker derimot, antar jeg at jeg må vennte på papiret fra folkeregisteret... (og håper de ikke bruker for lang tid selv om det er sommerferie) Er vi like uheldige som Minerva vil jo bryllupsreisen gå i vasken, så det håper jeg vi unngår!
Arwen Skrevet 3. juni 2005 #13 Skrevet 3. juni 2005 Men hvilket navn skal vi skrive under papirene på selve dagen med ?? Det nye eller det gamle? Skal du gifte deg i kirken? da signerer man ikke på noen ting
Gjest BrudIJuli05 Skrevet 3. juni 2005 #14 Skrevet 3. juni 2005 Arwen¤ skrev:Skal du gifte deg i kirken? da signerer man ikke på noen ting Nei, vi skal ha human etisk vielse - da er underskrivelse av vigselserklæring en del av seremonien
Gjest Anerikke Skrevet 4. juni 2005 #15 Skrevet 4. juni 2005 Hmm... Var nettopp i bryllup, og da skrev brudeparet under vigselsdokumentene under vielsen... Er noe usikker på hvordan hele papirmølla fungerer. Vi sendte inn forlovererklæringene, prøvingsskjema og navneendrisskjema i en smell. Nå har vi mottatt en bekreftelse på at vi KAN gifte oss... men, HVA NÅ?? Noen som vet??
Arwen Skrevet 5. juni 2005 #16 Skrevet 5. juni 2005 Det papiret skal kirken ha. Vi hadde det med når vi var hos samtale med presten. Ingen av vielsene jeg har vært i i kirken inneholdt noen form for signering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå