AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #1 Skrevet 18. desember 2019 Min kjæreste kom fra Øst-Europa med kone og et barn i 2017. De er ikke norske statsborgere ennå. (Vi var selvsagt ikke sammen på det tidspunktet.) Han sier de kom til Norge på «hans papirer» Jeg skal snart flytte sammen bare meg og han (deler 50% med barnemor), men han påstår at han ikke kan signere leiekontrakt med meg pga. at de er under hans opphold.. Han sier også at han må signere på at når de flytter til en annen leilighet, så når eksen hans bestemmer seg for det, så må alt signeres av han. Kan noen med Norges låver hjelpe meg litt her? Er det virkelig slik at han ikke kan stå på vår leiekontrakt sammen? hjelp, jeg kan ingenting om dette - hvordan er det når paret er gift og skal separeres, kan barnemor og barnet bli sendt ut av landet? Anonymkode: ddb80...704
Juniper Skrevet 18. desember 2019 #2 Skrevet 18. desember 2019 De separerer seg jo ikke! Han bare flytter ut, men later som om han bor med dem. Familien hans fikk oppfoldstillatelse pga familiegjenforening. Da må de jo være gift i minst tre år etterpå. Du har rotet deg opp i ei skikkelig suppe! Er de katolikker i tillegg er det ikke gitt de skilles. 7
regine Skrevet 18. desember 2019 #3 Skrevet 18. desember 2019 Hva mener du med Øst-Europa? Forskjell på om de kommer fra et land som er innenfor eller utenfor EU/EØS-området. Hvis det sistnevnte er tilfelle så har både han og hun rett til å flytte fritt mellom landene. Hennes opphold har intet med hans å gjøre. Så lenge ingen av de kom til Norge på familiegjenforening, så er de heller ikke avhengige av hverandre for å fortsette å ha opphold, uavhengig av om de kommer fra et land i eller utenfor EU. Generelt så gjelder Norges lover i Norge = separasjon og skilsmisse følger norsk lov. Uansett - han kan ikke regelverket han heller. Du lar deg åpenbart dupere (de kom til Norge i 2017 som gift - og dere skal allerede flytte sammen????) Du burde snakke med noe som kan lovene ordentlig, å sitte her på KG å tro at du skal få ordentlige og riktige svar er bare tull. Her inne synses og tros det over en lav sko, uten at du har noen kvalitetssikring på at det folk tror eller mener er riktig. Bor du i Oslo kan du kontakte JURK eller JussBuss, andre byer med jusstudier har tilsvarende tilbud. Advokater har også ofte rådgivning som er gratis for ca 1/2 time, så det er fullt mulig å finne ut av dette uten at det koster en formue. 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #4 Skrevet 18. desember 2019 Ser ut som det låver dårlig får dere dette her altså. Anonymkode: f9b4c...8e1 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #5 Skrevet 18. desember 2019 8 timer siden, regine skrev: Hva mener du med Øst-Europa? Forskjell på om de kommer fra et land som er innenfor eller utenfor EU/EØS-området. Hvis det sistnevnte er tilfelle så har både han og hun rett til å flytte fritt mellom landene. Hennes opphold har intet med hans å gjøre. Så lenge ingen av de kom til Norge på familiegjenforening, så er de heller ikke avhengige av hverandre for å fortsette å ha opphold, uavhengig av om de kommer fra et land i eller utenfor EU. Generelt så gjelder Norges lover i Norge = separasjon og skilsmisse følger norsk lov. Uansett - han kan ikke regelverket han heller. Du lar deg åpenbart dupere (de kom til Norge i 2017 som gift - og dere skal allerede flytte sammen????) Du burde snakke med noe som kan lovene ordentlig, å sitte her på KG å tro at du skal få ordentlige og riktige svar er bare tull. Her inne synses og tros det over en lav sko, uten at du har noen kvalitetssikring på at det folk tror eller mener er riktig. Bor du i Oslo kan du kontakte JURK eller JussBuss, andre byer med jusstudier har tilsvarende tilbud. Advokater har også ofte rådgivning som er gratis for ca 1/2 time, så det er fullt mulig å finne ut av dette uten at det koster en formue. Ikke helt riktig. Hun må ha en gyldig grunn til å bo i Norge og hun må kunne forsørge seg selv og barnet sitt selv om hun kommer fra et EU/EØS-land. Det er ikke helt fritt frem. Anonymkode: 97a1a...110
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #6 Skrevet 18. desember 2019 Hva mener du med øst-europa? Hvilke lover som gjelder kommer helt an på hvilket land han er fra. Det er ekstremt stor forskjell på om om han kommer fra Litauen kontra Hviterussland. Selv om avstanden bare er noen kilometer. Anonymkode: ff40c...71e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå