AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #1 Skrevet 17. desember 2019 Jeg går av med pensjon om ikke lenge. De siste årene har jeg hatt en rådgiverstilling i stat. Har høyskoleutdanning i økonomifag, altså 3 år etter videregående. Pluss mye arbeidserfaring. Det har på ingen måte vært faglig problematisk å løse mine arbeidsoppgaver. Derfor undrer jeg meg når jeg ser at den som skal overta stillingen min har 6 års økonomistudier!? Det var min arbeidsgivers minstekrav. Jeg kan ikke forstå at det må til 6 års studier for å ivareta den jobben jeg gjør.... Har folk blitt dummere??..... . Anonymkode: 0a7ec...63b
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #2 Skrevet 17. desember 2019 Du kan mene hva du vil om ungdommen, men det er nok heller et samfunnsproblem som heter «mastersyken». Arbeidsgivere har et stort ansvar for å stille riktig krav til utdanning. I de fleste tilfeller stilles det nok krav til alt for lang utdanning. Når man har 50 søkere, så blir det fort det som blir kravet. Universitetene gjør det godt på at det kreves for mye utdanning. Anonymkode: d21c4...ba7 4
Gjest Fjeud Skrevet 18. desember 2019 #3 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan mene hva du vil om ungdommen, men det er nok heller et samfunnsproblem som heter «mastersyken». Arbeidsgivere har et stort ansvar for å stille riktig krav til utdanning. I de fleste tilfeller stilles det nok krav til alt for lang utdanning. Når man har 50 søkere, så blir det fort det som blir kravet. Universitetene gjør det godt på at det kreves for mye utdanning. Anonymkode: d21c4...ba7 Om de ansatte med lengre utdanning har mer kunnskap og et bedre grunnlag for å gjøre en bedre jobb, hvorfor ikke velge de når man har mulighet? Forøvrig er det svært mange samfunnsfordeler generelt med en høyt utdannet befolkning.
Gjest Fjeud Skrevet 18. desember 2019 #4 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg går av med pensjon om ikke lenge. De siste årene har jeg hatt en rådgiverstilling i stat. Har høyskoleutdanning i økonomifag, altså 3 år etter videregående. Pluss mye arbeidserfaring. Det har på ingen måte vært faglig problematisk å løse mine arbeidsoppgaver. Derfor undrer jeg meg når jeg ser at den som skal overta stillingen min har 6 års økonomistudier!? Det var min arbeidsgivers minstekrav. Jeg kan ikke forstå at det må til 6 års studier for å ivareta den jobben jeg gjør.... Har folk blitt dummere??..... . Anonymkode: 0a7ec...63b Høres veldig rart ut med 6 års økonomiutdanning, da en siviløkonomgrad er 5 årig, mens en doktorgrad er normert til 3 ytterligere år etter dette.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #5 Skrevet 18. desember 2019 Synes ikke det er rart i det hele tatt. Nå er det vel kanskje like vanlig å ta master som det var å ta treårig høyskoleutdanning da du var ung? Det handler ikke om at folk har blitt dummere, men at kravene til kompetanse har økt. Det er mange rundt omkring som ikke ville fått jobbene de har i dag hvis de hadde søkt nå. Anonymkode: 50219...b09
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #6 Skrevet 18. desember 2019 Min far har ingen formell utdannelse, utenom gymnas. Men han jobbet i samme konsern fra han var 19, og da han var 67 hadde han jobbet seg betydelig høyt opp i systemet. Hver gang han trådde inn i ny (og høyere) stilling i konsernet, ble han erstattet av folk med minst femårig utdannelse. Det er bare slik samfunnet har blitt. Det som er svært dumt med utviklingen er at det er svært vanskelig for de litt mindre skoleflinke til å klare seg bra. Vi skaper flere sinte unge menn ved å ha så høye krav til mange inngangsstillinger. Mange av mine barndomsvenner har foreldre med svært høye stillinger i internasjonale konsern. Mange av disse foreldrene har maks ett år med feks et eller annet samfunnsfag fra høyskole. Men de har jobbet seg opp, og stadig fått vist hva de er gode til. Anonymkode: 9bc35...963
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #7 Skrevet 18. desember 2019 Jeg jobber i et mindre firma, og vi søkte etter en person til enklere kontorjobb. Ingen krav til utdannelse utover fullført videregående, men de med høyere utdannelse søkte. Så lese kan de heller ikke mange av de. Anonymkode: 5c2c9...5ca
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #8 Skrevet 18. desember 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i et mindre firma, og vi søkte etter en person til enklere kontorjobb. Ingen krav til utdannelse utover fullført videregående, men de med høyere utdannelse søkte. Så lese kan de heller ikke mange av de. Anonymkode: 5c2c9...5ca Hvorfor skulle ikke de med høyere utdannelse søke? På lik linje med de uten som kan søke stillinger med høyere krav og likevel få den. Anonymkode: 9b3de...f0a 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #9 Skrevet 18. desember 2019 Akkurat seks år økonomistudier hørtes veldig rart ut da. Man blir jo siviløkonom etter fem år. Hva skulle det ekstra året være for et slags studie? Anonymkode: 8e2ec...931
Gjest ti10 Skrevet 18. desember 2019 #10 Skrevet 18. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i et mindre firma, og vi søkte etter en person til enklere kontorjobb. Ingen krav til utdannelse utover fullført videregående, men de med høyere utdannelse søkte. Så lese kan de heller ikke mange av de. Anonymkode: 5c2c9...5ca Akkurat det er vel bare tegn på at det kan være utfordrende å få jobb som nyutdannet og/eller at folk har blitt rammet av nedskjæringer. Etter en stund uten jobb søker man gjerne på alt som ser ut som noe man kan mestre. Med den holdningen der håper jeg ikke at du er en av dem som ansetter.
Gjest O.G. Skrevet 18. desember 2019 #11 Skrevet 18. desember 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg går av med pensjon om ikke lenge. De siste årene har jeg hatt en rådgiverstilling i stat. Har høyskoleutdanning i økonomifag, altså 3 år etter videregående. Pluss mye arbeidserfaring. Det har på ingen måte vært faglig problematisk å løse mine arbeidsoppgaver. Derfor undrer jeg meg når jeg ser at den som skal overta stillingen min har 6 års økonomistudier!? Det var min arbeidsgivers minstekrav. Jeg kan ikke forstå at det må til 6 års studier for å ivareta den jobben jeg gjør.... Har folk blitt dummere??..... . Anonymkode: 0a7ec...63b Nei, det er arbeidsgivere som har urealistiske og til dels merkelige forventninger til folk. En stilling ble lyst ut her hvor jeg jobber. En stilling som mye godt er resepsjon/skranke. Det var noe helt sinnsyke krav til utdanning og sertifikat i klasse B, for å kunne søke. De tenkte ikke over hva de ville ha ut av kandidaten overhodet, og det blir bare latterlig med tanke på at sånn som det har blitt så ansetter de uansett noen de kjenner uansett personens faglige kvalifikasjoner.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #12 Skrevet 18. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle ikke de med høyere utdannelse søke? På lik linje med de uten som kan søke stillinger med høyere krav og likevel få den. Anonymkode: 9b3de...f0a Man kan selvsagt søke når man oppfyller minstekravet, men det handler jo litt om å lese mellom linjene. Når arbeidsgiver søker etter arbeidstaker med "bare" VGS, så ligger det jo gjerne i kortene at det kanskje ikke er den mest utfordrende stillingen eller lønnsnivået som de med høyere utdannelse gjerne søker etter. Arbeidsgiver vet jo at en del av de med høyere utdannelse vil slutte så fort en ennå bedre mulighet dukker opp, noe som øker gjennomtrekket, og ønsker generelt derfor ikke å ansatte noen som er overkvalifisert. Anonymkode: 0e805...5e4
Gjest O.G. Skrevet 18. desember 2019 #13 Skrevet 18. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan selvsagt søke når man oppfyller minstekravet, men det handler jo litt om å lese mellom linjene. Når arbeidsgiver søker etter arbeidstaker med "bare" VGS, så ligger det jo gjerne i kortene at det kanskje ikke er den mest utfordrende stillingen eller lønnsnivået som de med høyere utdannelse gjerne søker etter. Arbeidsgiver vet jo at en del av de med høyere utdannelse vil slutte så fort en ennå bedre mulighet dukker opp, noe som øker gjennomtrekket, og ønsker generelt derfor ikke å ansatte noen som er overkvalifisert. Anonymkode: 0e805...5e4 Se hva som skjer rundt deg. Den de kjenner blir ansatt uansett kvalifikasjonene.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #14 Skrevet 18. desember 2019 5 minutter siden, O.G. skrev: Se hva som skjer rundt deg. Den de kjenner blir ansatt uansett kvalifikasjonene. Joda, men det som skjer da er at man som regel ikke utlyser i det hele tatt (private kan ansette hvem de vil på de premissene de ønsker) med mindre det er offentlig virksomhet (plikt til å lyse ut). Anonymkode: 0e805...5e4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #15 Skrevet 18. desember 2019 27 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan selvsagt søke når man oppfyller minstekravet, men det handler jo litt om å lese mellom linjene. Når arbeidsgiver søker etter arbeidstaker med "bare" VGS, så ligger det jo gjerne i kortene at det kanskje ikke er den mest utfordrende stillingen eller lønnsnivået som de med høyere utdannelse gjerne søker etter. Arbeidsgiver vet jo at en del av de med høyere utdannelse vil slutte så fort en ennå bedre mulighet dukker opp, noe som øker gjennomtrekket, og ønsker generelt derfor ikke å ansatte noen som er overkvalifisert. Anonymkode: 0e805...5e4 Jeg forstår det fra begge sider - det er ikke sikkert arbeidssøker mangler forståelse for det som står mellom linjene men som nyutdannet kan det være tøft og da ønsker man bare å bygge opp erfaring eller få en fot innenfor og må prøve der man kan. Samtidig forstår jeg at arbeidsgiver ikke vil ha noen som stikker av med en gang en annen mulighet dukker opp. Det er vel mer arbeidsmarkedet som er problemet her. Anonymkode: 068f6...1e8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #16 Skrevet 18. desember 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg går av med pensjon om ikke lenge. De siste årene har jeg hatt en rådgiverstilling i stat. Har høyskoleutdanning i økonomifag, altså 3 år etter videregående. Pluss mye arbeidserfaring. Det har på ingen måte vært faglig problematisk å løse mine arbeidsoppgaver. Derfor undrer jeg meg når jeg ser at den som skal overta stillingen min har 6 års økonomistudier!? Det var min arbeidsgivers minstekrav. Jeg kan ikke forstå at det må til 6 års studier for å ivareta den jobben jeg gjør.... Har folk blitt dummere??..... . Anonymkode: 0a7ec...63b Har møtt på dette mye selv da jeg var (relativt) nyutdannet og søkte jobber i staten. Jeg spurte ofte om dette var en nyopprettet stilling eller noen som hadde sluttet, og fikk ofte svar om at det var noen som skulle gå av men at de likevel hadde opprettet en "ny" stilling, dvs samme ansvar som den som gikk av men slengt på litt IKT/nettredigering etc. ansvar også. Med andre ord: ta over stillingen til en seniorrådgiver som førstekonsulent med mer ansvar og høyere krav om utdanning + karakterer 🤡 Anonymkode: 068f6...1e8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #17 Skrevet 18. desember 2019 Det er så gjennomført idiotisk så det kan få blitt. Slike arbeidsplassar vil heldigvis bukke under etterhvert. Anonymkode: 26bed...842
Gjest O.G. Skrevet 18. desember 2019 #18 Skrevet 18. desember 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan selvsagt søke når man oppfyller minstekravet, men det handler jo litt om å lese mellom linjene. Når arbeidsgiver søker etter arbeidstaker med "bare" VGS, så ligger det jo gjerne i kortene at det kanskje ikke er den mest utfordrende stillingen eller lønnsnivået som de med høyere utdannelse gjerne søker etter. Arbeidsgiver vet jo at en del av de med høyere utdannelse vil slutte så fort en ennå bedre mulighet dukker opp, noe som øker gjennomtrekket, og ønsker generelt derfor ikke å ansatte noen som er overkvalifisert. Anonymkode: 0e805...5e4 Disse usannsynlige kravene de setter gjør det utrolig vanskelig for nyutdannede mennesker å få en fot innenfor uten å kjenne noen som kan gjøre dem tjenester.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #19 Skrevet 18. desember 2019 Merker bare på de 15 årene jeg har vært i arbeidslivet hvordan det har blitt mer krevende å være nyansatt. Jeg hadde en PC, et-par databaser, word og excel. Og permer med papirer. Nå er det mange tiltalls databaser og systemer, og kravene til kursing og kunnskap har økt eksponensielt. På toppen av dette kommer at man har tilgang til mye mer informasjon, så det kreves av de ansatte at man raskt skaffer oversikt, setter seg inn i problemstillinger, tolker lovverk, gjør undersøkelser - og andre ting du blir godt drillet på gjennom en mastergrad. Ja, vi har også midlertidig hjelp her og der som ikke har mastergrad. Og det er stor forskjell. Anonymkode: b0c03...ec7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå