AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #1 Skrevet 17. desember 2019 Spørsmålet sier seg vel selv. Etter endt utdanning har jeg måttet ta en jobb i distrikts-Norge da det er stor konkurranse om lignende jobber i de større byene. Jeg ser ikke for meg å bli værende på denne plassen i mange år framover, men heller skaffe meg arbeidserfaring slik at det blir lettere å få en jobb der jeg vil bo etterhvert. Er det noen som har vært i samme situasjon, og hvordan endte det til slutt? Merker at det sliter på meg å bo en plass der jeg ikke trives eller ser for meg en framtid. Sliter med at jeg føler at tiden går ifra meg. Anonymkode: 90a4d...fa0
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #2 Skrevet 18. desember 2019 Har vært i samme situasjon i noen år, pendler nå til nabobyen. Kunne fått jobb her i byen og (som er en av de større byene), men trives godt der jeg jobber nå Anonymkode: 1092e...995
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #3 Skrevet 18. desember 2019 Dette er da helt vanlig. Klart at kontaktnettverket der du egentlig vil være blir mindre siden du ikke bor der, men det er absolutt lurt å få arbeidserfaringen du trenger for å få disse jobbene i utgangspunktet. Det ordner seg nok! Anonymkode: 2a389...334
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #4 Skrevet 18. desember 2019 Jobbet og bodde i en mindre by, søkte jobb i Oslo og tok med mann (som også søkte jobb og fikk det) og barn på flyttelasset. Arbeidsgiver stilte ikke spørsmål ved at vi ønsket å bytte by Anonymkode: cea71...cfc
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #5 Skrevet 18. desember 2019 Jeg gjorde det. Men var en del spørsmål på intervju om hvorfor, og hva jeg så for meg fremover. Har i etterkant forstått at de sliter med at ansatte bruker de som springbrett for jobb på steder de heller vi bo. Det er dyrt, da dette er et yrke som innebærer at det må investeres mye i opplæring det første året, såpass at du ikke lønner deg som arbeidstaker før du har jobbet 2-3 år. Gikk greit for min del da mannen var med på flyttelasset, og er fra byen, så de antok vi ville bosette oss der. Anonymkode: d2af8...fd6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #6 Skrevet 18. desember 2019 Det ordner seg. Bruk tiden til kompetanseheving på jobb, eller videreutdanning på nett. Da går tiden fortere, og begynn å orienter deg om jobbmuligheter. Følg med på utlysninger. Jobbmobilitet er jo det samfunnet tilstreber, at folk flytter etter jobbene, men de færreste er desverre istand til det. Lykke til! Anonymkode: 5b7f6...b59
Daria Skrevet 18. desember 2019 #7 Skrevet 18. desember 2019 Jeg flyttet på tvers av landet flere ganger da jeg var nyutdannet, det er ikke så uvanlig. Arbeidsgivere ansetter stort sett på bakgrunn av kompetanse og egnethet, ikke adresse.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #8 Skrevet 19. desember 2019 Hvor lenge bodde dere på den plassen dere ikke ville bo før dere begynte å søke ny jobb? Får jo litt dårlig samvittighet av tankene mine pga de virker veldig takknemlige over å ha ansatt noen med rett kompetanse. I tillegg investerer de jo i meg som arbeidstaker. Samtidig merker jeg at det går utover meg psykisk å bo her, og jeg trives ikke i det hele tatt. Bekymrer meg mye over at jeg kommer til å være gammel når jeg endelig får jobb der jeg vil. Anonymkode: 90a4d...fa0
Daria Skrevet 19. desember 2019 #9 Skrevet 19. desember 2019 Jeg sa opp en fast stilling etter halvannet år. Ingen var egentlig veldig overrasket - arbeidsgivere vet jo også hvordan verden fungerer og skjønte vel da de ansatte meg at en ung, singel og nyutdannet byjente neppe søkte seg til et øde sted langt hjemmefra med mål om å bosette seg permanent...
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #10 Skrevet 19. desember 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvor lenge bodde dere på den plassen dere ikke ville bo før dere begynte å søke ny jobb? Får jo litt dårlig samvittighet av tankene mine pga de virker veldig takknemlige over å ha ansatt noen med rett kompetanse. I tillegg investerer de jo i meg som arbeidstaker. Samtidig merker jeg at det går utover meg psykisk å bo her, og jeg trives ikke i det hele tatt. Bekymrer meg mye over at jeg kommer til å være gammel når jeg endelig får jobb der jeg vil. Anonymkode: 90a4d...fa0 Det skal du ikke ha. Du må være litt mer kynisk i arbeidslivet. Det er ditt liv og din helse. Du er erstattelig på arbeidsplassen. Anonymkode: f028c...865
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #11 Skrevet 19. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge bodde dere på den plassen dere ikke ville bo før dere begynte å søke ny jobb? Får jo litt dårlig samvittighet av tankene mine pga de virker veldig takknemlige over å ha ansatt noen med rett kompetanse. I tillegg investerer de jo i meg som arbeidstaker. Samtidig merker jeg at det går utover meg psykisk å bo her, og jeg trives ikke i det hele tatt. Bekymrer meg mye over at jeg kommer til å være gammel når jeg endelig får jobb der jeg vil. Anonymkode: 90a4d...fa0 Det er bra du blir satt pris på, men husk at det ikke forplikter deg på noe vis. Ønsker man å gi litt tilbake, så kan du jobbe der 1-3 år, og så søke deg vekk. Det er uansett ganske vanlig at folk bytter arbeidssted langt hyppigere enn tidligere generasjoner i dag, så man skal ikke ha dårlig samvittighet for å bytte jobb. Så lenge du gjør den jobben du skal godt så lenge man jobber der, så kan ikke arbeidsgiver forvente mer av deg med tanke på fremtiden. Anonymkode: b57a7...ec2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå