AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #1 Skrevet 17. desember 2019 Noen som har gjort seg noen tanker om hvorfor enkelte mobber? Jeg har en kollega som er "flink" til å hakke på mennesker som enten er for "svake" til å ta igjen, eller de som er for konfliktsky, eller de som av en eller annen grunn faller utenfor. Eller de som er redde for å bli straffet, ettersom det er snakk om en person i leder-posisjon. Jeg er den som backer opp de som ikke tør å ta igjen, støtter og er den som gjerne snakker med de som er utenfor. Nå er det ingen av disse "favoritt-hakkekyllingene" til denne lederen på jobben lenger, de har sluttet. Nå har denne lederen tydeligvis satt seg fore å hakke på meg. Og jeg bare ser rart på henne og lurer bare på hva godt det skal være for noe. Det at jeg ikke reagerer særlig på hakkingen hennes, ser ut til å gjøre henne sint. I dag så tok hun helt av og hakket veldig på meg bare fordi jeg, i hennes øyne, gjorde noe som var feil og som fortjente hyling for. Jeg stusset, men gjorde ikke noe mer ut av det. Jeg synes hun kom verst ut av det. Det virker som om jeg provoserer henne, uten at jeg gjør noe, eller går inn for å provosere henne. Andre har reagert på nedrakkingen hennes av meg, og andre før meg. Nå har jeg tenkt og begynt å lure: hva er det med disse menneskene, som mobber og hakker på andre. Hvilken tilfredsstillelse får de ut av det? Hva er deres drivkraft? Har dere mobbet? I så fall er jeg nysgjerrig på drivkraften bak gjerningene. Eller kjenner dere folk som har mobbet, eller opplevd mobbing? Noen tanker og refleksjoner rundt dette med at enkelte mennesker velger å mobbe? Jeg må understreke at jeg ikke snakker om barn, de vet som oftest ikke hvordan mobbingen deres kan skade andre. Her snakker jeg om voksne mennesker som har andre forutsetninger for å forstå at slikt kan være skadelig. Og det er der jeg undres, over hvordan voksne mennesker kan mobbe. Anonymkode: 0de49...624 3
Husholdning1 Skrevet 17. desember 2019 #2 Skrevet 17. desember 2019 Voksne folk mobber fordi de er onde. Det samme gjelder eldre barn som er blitt fortalt om konsekvensene. Hvorfor de er blitt onde er imidlertid et stort spørsmål. 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #3 Skrevet 17. desember 2019 Finnes selvsagt ingen regel uten unntak, men jeg vil påstå at de fleste som mobber, er stor i kjeften og rakker ned på andre gjør dette for å skjule svakheter hos seg selv. Folk "tørr" da ikke gå til angrep på dem fordi da vet dem at det smeller hardere tilbake. Er en overlevelsesstrategi. Anonymkode: 612b3...c58 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #4 Skrevet 17. desember 2019 De er svake mennesker som er usikre på seg selv. I stedet for å jobbe med usikkerheten, som et normalt klokt menneske, trykker de andre ned for å føle seg bedre. Det er derfor de velger seg konfliktsky folk å hakke på, de er for feige til å hakke på noen som reagerer tilbake. Eller så er de ondskapsfulle mennesker. En av de to delene. Anonymkode: 792a5...263 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #5 Skrevet 17. desember 2019 Trådstarter her. Enig med beskrivelsene. Samtidig virker det veldig rart på meg at denne kollegaen/ leder som hakker på andre, er medlem av "Nei til mobbing" eller noe sånt på sosiale medier. Så det er tydelig at hun selv ikke oppfatter seg selv som mobber. Jeg har lagt merke til at mennesker som mobber andre, har ofte en oppfatning av seg selv at de ikke mobber, eller de forminsker det til noe mer "uskyldig" som "dette var bare en spøk", eller "dette må du tåle" osv, på den måten så laster de over ansvaret for situasjonen over på den eller de som blir utsatt for mobbing. Må være tomme og patetiske mennesker som får seg til å gjøre noe slikt. Grunn til å synes synd på slike tomme mennesker? Anonymkode: 0de49...624 6
Pipaluk Skrevet 18. desember 2019 #7 Skrevet 18. desember 2019 Jeg tror ikke at dette dreier seg om usikkerhet. Skulle ønske det, da blir det lettere å forholde seg til det. Det kan selvfølgelig være usikkerhet også. jeg tror at for mange kroniske mobbere,så dreier det seg om makt og at de får en slags «drive» eller rus av å hakke på noen som de anser som svakere en dem selv. De synes det er gøy rett og slett. Hadde en lærer på skolen som holdt på sånn. Om han var like ille mot alle så hadde det vært greiere å forholde seg til. Han pleide å plukke ut en eller to hakkekyllinger i hver klasse. Han hadde sine favoritter også. Samme mønster for hver klasse. Det verste var dog at han gjorde det samme mot barna sine:(. Jeg håper det går bra med dem. Han hadde så gode rettigheter som lærer at det nesten var umulig å sparke han. 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #8 Skrevet 18. desember 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter her. Enig med beskrivelsene. Samtidig virker det veldig rart på meg at denne kollegaen/ leder som hakker på andre, er medlem av "Nei til mobbing" eller noe sånt på sosiale medier. Så det er tydelig at hun selv ikke oppfatter seg selv som mobber. Jeg har lagt merke til at mennesker som mobber andre, har ofte en oppfatning av seg selv at de ikke mobber, eller de forminsker det til noe mer "uskyldig" som "dette var bare en spøk", eller "dette må du tåle" osv, på den måten så laster de over ansvaret for situasjonen over på den eller de som blir utsatt for mobbing. Må være tomme og patetiske mennesker som får seg til å gjøre noe slikt. Grunn til å synes synd på slike tomme mennesker? Anonymkode: 0de49...624 Mange mener jo at de bare er ærlige og skjønner ikke at ærlighet ikke innebærer å si alt man tenker. Anonymkode: c16c1...d81
Pipaluk Skrevet 18. desember 2019 #9 Skrevet 18. desember 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter her. Enig med beskrivelsene. Samtidig virker det veldig rart på meg at denne kollegaen/ leder som hakker på andre, er medlem av "Nei til mobbing" eller noe sånt på sosiale medier. Så det er tydelig at hun selv ikke oppfatter seg selv som mobber. Jeg har lagt merke til at mennesker som mobber andre, har ofte en oppfatning av seg selv at de ikke mobber, eller de forminsker det til noe mer "uskyldig" som "dette var bare en spøk", eller "dette må du tåle" osv, på den måten så laster de over ansvaret for situasjonen over på den eller de som blir utsatt for mobbing. Må være tomme og patetiske mennesker som får seg til å gjøre noe slikt. Grunn til å synes synd på slike tomme mennesker? Anonymkode: 0de49...624 Jeg forundrer meg også over det. Jeg har møtt mennesker i Røde kors som er kroniske mobbere. Rart at jeg skulle oppleve mobbing som voksen i en slik organisasjon. Det stikker vel ikke så dypt tenker jeg. Har også opplevd å bli ufint behandlet av en som har som motto « å følge Jesus» Han er veldig opptatt av frelse men å følge Jesus i praksis er vel noe annet. Så hun har kanskje ikke forstått det, eller smykker seg med « nei til mobbing» Eller hun driter i andre mennesker og er fullt klar over hva hun gjør. 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #10 Skrevet 18. desember 2019 Kanskje hun har en høyere standard enn disse ansatte leverer. Du forteller ingen konkrete eksempler om hva hun har "hakket" på. Hun er lederen din, og da synes jeg det er litt rart når du beskriver det slik: " bare fordi jeg, i hennes øyne, gjorde noe som var feil og som fortjente hyling for." I hennes øyne? Når hun er sjefen din, og sier at du gjør noe feil, i forhold til standarden hun setter, så er det ikke bare i hennes øyne.. og hylte hun virkelig, eller dramatiserer du? Anonymkode: f4603...c1a 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #11 Skrevet 18. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje hun har en høyere standard enn disse ansatte leverer. Du forteller ingen konkrete eksempler om hva hun har "hakket" på. Hun er lederen din, og da synes jeg det er litt rart når du beskriver det slik: " bare fordi jeg, i hennes øyne, gjorde noe som var feil og som fortjente hyling for." I hennes øyne? Når hun er sjefen din, og sier at du gjør noe feil, i forhold til standarden hun setter, så er det ikke bare i hennes øyne.. og hylte hun virkelig, eller dramatiserer du? Anonymkode: f4603...c1a Hvis du synes det er en "høy" standard å ta lange lunsj, langt over de pålagte 30 minuttene vi har til rådighet, å spille Candy Crush når vi andre jobber oss i hjel for å rekke tidsfrister, å baksnakke folk nærmest konstant. Og ja, hun "hylte" med kroppspråket. Jeg antar at grunnen til at hun gjorde det, var fordi hun ikke visste hva hun skulle gjøre, siden hun er vant til å få respons når hun oppfører seg under de standardene min arbeidsplass har til sine ansatte...hun får ingen respons fra meg. Jeg vil helst ikke jobbe under de standardene hun setter, som du her antyder at jeg bør, rett og slett fordi det ikke er i tråd med hva min arbeidsgiver forventer. Og hva den feilen gjaldt. Det var bare fordi jeg ignorerte henne og det tålte hun ikke. Det var det som var feil i hennes øyne. Eller mener du at jeg burde gitt henne oppmerksomhet? Sorry, gir aldri oppmerksomhet til folk som oppfører seg slik, eller mener du noe annet? Anonymkode: 0de49...624
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #12 Skrevet 19. desember 2019 Jeg hadde også en leder som var litt slik. Fellesnevneren for dem han plukket ut som ofre, var at disse hadde god faglig kunnskap og integritet og engasjerte seg i det vi drev med. De andre som var nikkedukker og kanskje ikke så veldig engasjert, fikk være i fred. De så opp til ham og var avhengige av ham, så da hadde han kontroll på disse. Min teori er at han hadde en eller annen form for usikkerhet eller mindreverdighetskompleks blant andre dyktige folk som ikke var like avhengig av ham, og at han følte seg utfordret av dem som han anså som dyktige nok til å kunne avsløre hans feil og mangler. Mest sannsynlig noe som bunnet i hans egen usikkerhet. Så da måtte han bruke posisjonen sin som leder til å herske og vippe folk av pinnen. Han kunne kritisere folk på tynne grunnlag, dobbelstraffe, sette utydelige og urimelige forventninger for å få folk til å tvile på sine egne ferdigheter. Synd, for han er en veldig dyktig og handlekraftig mann rent faglig, men har noen mentale issues som gjør at han aldri burde vært leder. Jeg tenker fortsatt den dag i dag på hvor mye triveligere det kunne ha vært, og hvor mye mer vi kunne fått til som gruppe om han hadde vært annerledes. For vi var en så flott og dyktig gjeng med ordentlig yrkesstolthet i det vi drev med. Anonymkode: cab72...d16
Cinnamondiva Skrevet 19. desember 2019 #13 Skrevet 19. desember 2019 Vel folk mobber fordi de skal prøve å hevde seg selv, kanskje de er sjalu. Synes mobbing er en barneskole mentalitet skikkelig umodent. Sånne mennesker skal man bare holde seg langt langt unna 1
Cinnamondiva Skrevet 19. desember 2019 #14 Skrevet 19. desember 2019 Burde blitt bøter og fengselsstraff for slikt i voksen alder. Noen har bare ikke vokst opp helt enda dessverre men det beste er å svare tilbake og deretter overse de. Ingen burde via de oppmerksomhet. Som sagt dont feed the trolls 1
Bamseklemmer Skrevet 19. desember 2019 #15 Skrevet 19. desember 2019 1 time siden, Cinnamondiva skrev: Vel folk mobber fordi de skal prøve å hevde seg selv, kanskje de er sjalu. Synes mobbing er en barneskole mentalitet skikkelig umodent. Sånne mennesker skal man bare holde seg langt langt unna Helt enig! Sjalusi har jeg selv erfart, mulig for at jeg er for positiv, glad og lykkelig. Og jeg sier aldri stygge ting og trakkaserer andre, da liker jeg heller å oppmuntre folk. Likevel blir jeg trakkasert av anonyme brukere ukentlig. De sier usanne ting om meg og vrir om på ord, så jeg skal føle meg nedtrykt. Og de er flink til å skjelle deg ut såpass at jeg tvinges til svare negativt tilbake, det er jo nettopp det mobberne er så flinke til. Etter at jeg begynte å svare positivt tilbake, og gir dem trøst for deres oppførsel med masse sympatihjerter, har de som regel ikke skrevet noe mere. Kan det være at de mangler sympati og kjærlighet? Føler de kanskje på ensomhet og tilhørighet?
Cinnamondiva Skrevet 19. desember 2019 #16 Skrevet 19. desember 2019 Ja det er helt sant at de vrir og vrenger på alt og boen virker også direkte manipulativ og ondsinnet, opplevde en jeg datet som jeg mistenker er en narsissist at han var en mobbetype han hakket og pirket på abssolutt alt jeg gjorde og utseendet mitt osv. Så de er nok litt narsisisster or full av usikkerheter. De elsker å bare hakke på oss snille, glade og sprudlendes og lage problemer for oss. Skulle bare ønske de holdt seg langt unna oss snille og gode i samfunnet. Og få hjelp til å bli bedre mennesker. Heldigvis finnes det mobbeombud. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #17 Skrevet 19. desember 2019 Jeg tror folk som mobber andre har personlige problemer, på en eller annen måte, og det inkluderer alt fra psykiske lidelser som narsissisme til fysiske lidelser som gir smerte og bitterhet. Selv gir jeg egentlig faen i hvorfor de gjør det, og ser det som uviktig. De oppfører seg ikke på en måte som gjør at jeg ønsker noen av dem i mitt liv. Anonymkode: e2724...163 2
youcancallmejune Skrevet 19. desember 2019 #18 Skrevet 19. desember 2019 Det er umulig å finne en enkel forklaring som passer på alle mobbere. De drives av forskjellige ting som alle oss andre. Noen er bare bøller og bulldosere av natur. De er så vant til å kjempe for sin plass og for å få viljen sin at det har blitt en del av personligheten deres. Noen mobber bevisst for å få makt og kontroll og skremme folk fra å kritisere dem. Noen nyter å plage mennesker de oppfatter som svakere enn dem selv og får et kick ut av det. Noen har lagt seg til en negativ måte å være på og ser ikke selv hvordan dette påvirker andre. Noen ser på seg selv som handlekraftige og pragmatiske og er overhodet ikke klar over at andre oppfatter dem som mobbere. Noen hakker på andre for å fjerne fokus fra seg selv. Og noen går rundt med så mye sinne og frustrasjon i seg at det tyter ut ved enhver anledning, som når andre gjør noe de kan pirke på. Det finnes sikkert mange andre årsaker også, og hvis man skal bli kvitt all mobbing tror jeg ikke det er noen vei utenom - man må prøve å forstå dem og finne ut hva som driver dem. Hvis man finner ut av det kan man lettere få gjort noe med det. Man blir kanskje også mindre sårbar selv når man ser dem for det de er.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #19 Skrevet 26. desember 2019 Mobbere trenger ikke nødvendigvis å ha problemer eller være «svake». De kan være vant med å bestemme og ha behov for å «være sjefen». Mange ganger starter det i barnehagen. De finner ut at om de bestemmer over andre; «Det er MIN leke/ JEG skal leke mamma, du skal være baby/ JEG skal gå først i køa», så får de det som de vil. De oppnår tilfredshet og makt. Har de fått den rollen i barnehagen, så tar de den med seg videre. Jeg har opplevd barn fra ressurssterke familier, som er populære med mange venner, og som gjør det godt på skolen, sjefe og mobbe. Det er ingen som har lært de å ta hensyn til andre. Selvfølgelig er det også usikre barn som mobber. De sliter med noe, og har et sinne som må ut. De tar det ut over andre for å føle seg bedre. Så er det jo oftest de som ikke tør å «ta igjen» som ofte blir mobbet. En med tendenser til mobbing, kan prøve seg på mange, men gir opp hvis noen er like tøffe tilbake. Det er lettere å hakke på noen som ikke tør å stå imot. Anonymkode: 1c8a2...1d8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå