Gå til innhold

Bra å spise om natten når man skal ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en diskusjon med samboer. Han skal ta slankeoperasjon og må ned 3 - 4 kg før operasjon. Han har vært på diett en uke, men ikke gått ned. Jeg sier at jeg har merket han står opp om natten og spiser, at dette kanskje er grunnen? Han mener det er bra for forbrenningen å spise om natta og at han spiser jo sunt. Han har spist knekkebrød, pølse ( uten brød ), egg eller stekt kjøttdeig om natta. Jeg sier pølser og kjøttdeig er noe han hvertfall burde unngå. 

Jeg sier at jeg har hørt forbrenningen settes ned om natten og skal «hvile», derfor tror jeg ikke disse nattmåltidene er bra og kan være grunnen til at han ikke har gått ned. 

Meninger? 

Anonymkode: 0b370...519

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er verken bra eller dårlig for forbrenningen å spise om natta. Men det er dårlig for døgnrytmen og spiserytmen å spise om natta og fører stort sett til at man spiser mer i løpet av døgnet som er det som betyr noe for vektnedgang. 

Har  samboeren din en spiseforstyrrelse? Får han ikke samtaler på sykehuset det han skal ta operasjon? 

Anonymkode: bd346...d6a

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er verken bra eller dårlig for forbrenningen å spise om natta. Men det er dårlig for døgnrytmen og spiserytmen å spise om natta og fører stort sett til at man spiser mer i løpet av døgnet som er det som betyr noe for vektnedgang. 

Har  samboeren din en spiseforstyrrelse? Får han ikke samtaler på sykehuset det han skal ta operasjon? 

Anonymkode: bd346...d6a

Jeg føler han trøstespiser mye og er på samtaler pga dette, skal også bli fulgt opp lenge etter operasjonen. 

Ts

Skrevet

Det er bra for fettforbrenningen å ha en lengre pause uten mat, da synker insulinnivået.

Anonymkode: 7e13a...e4d

• Liker 11
Skrevet

Sett hengelås på kjøleskapet og matskapene. Han får drikke mer vann!

Anonymkode: 494dc...b4b

Skrevet

Forbrenning tåler fint en nattsfast. Blir bere overflødige kalorier han ikke forbrenner. 

Anonymkode: 8be59...930

Skrevet

Han får jo i seg mer kcal enn han skal, så det er jo ikke rart han ikke går ned. 

Anonymkode: b0ce1...704

• Liker 4
Skrevet

Det er irrelevant når på døgnet du spiser, men om han spiser det han skal på dagen også på natten i tillegg går han nok over kaloribehovet sitt. Dette høres ut som skjult spising og en dårlig unnskyldning. Hvis ikke hodet er med vil ikke operasjonen hjelpe i det hele tatt. 

Anonymkode: bc8cf...896

• Liker 4
Skrevet

Er dette jeg mener også, man er jo veldig inaktiv om natta, man sover jo. Han sier han våkner og føler seg sulten. Jeg sier jeg også kan føle meg sulten hvis jeg våkner i løpet av natta, men at jeg klarer å vente til jeg står opp.

Ts

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler han trøstespiser mye og er på samtaler pga dette, skal også bli fulgt opp lenge etter operasjonen. 

Ts

Operasjoner skal ikke gis til psykisk syke da det som regel kommer en kraftig psykisk knekk etter operasjonen så den må han få tak på nå før han opereres. Det er ekstremt mye viktigere enn folk tror. 

Anonymkode: bc8cf...896

• Liker 5
Skrevet

Jeg pleier å spise en (halv) banan om jeg våkner av sult om natten. Å spise fullstendige måltider i tillegg til alt man spiser om dagen, gjør jo at man fort har fått i seg for mange kalorier.

Anonymkode: 6cf51...4be

Skrevet

Oj er han egentlig klar for operasjon? Kjøttdeig og pølser om natten?? Hvordan skal han fungere når han ikke lenger kan spise hele døgnet? Det må jo fylle et eller annet behov han har psykisk..

Anonymkode: 946b0...3c0

• Liker 6
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en diskusjon med samboer. Han skal ta slankeoperasjon og må ned 3 - 4 kg før operasjon. Han har vært på diett en uke, men ikke gått ned. Jeg sier at jeg har merket han står opp om natten og spiser, at dette kanskje er grunnen? Han mener det er bra for forbrenningen å spise om natta og at han spiser jo sunt. Han har spist knekkebrød, pølse ( uten brød ), egg eller stekt kjøttdeig om natta. Jeg sier pølser og kjøttdeig er noe han hvertfall burde unngå. 

Jeg sier at jeg har hørt forbrenningen settes ned om natten og skal «hvile», derfor tror jeg ikke disse nattmåltidene er bra og kan være grunnen til at han ikke har gått ned. 

Meninger? 

Det er best for kroppen å gå lengre perioder uten mat. Gjerne bare spise én gang om dagen (inkludert snacks og kalorier i drikke), men i alle fall ha et spisevindu på maks 8 timer. Altså gå 16 timer uten annet enn kalorifri drikke. Google autofagi. Fyren fikk nobelpris for oppdagelsen.

Men du har det jo ganske bakvendt om hva som er sunt og hva som er usunt av det han spiser... Be ham spise MER kjøttdeig og egg. Og hvis han steker det, be ham steke det i meierismør / ghee / smult eller noe annet naturlig animalskt fett. Pølse er som regel full av potetstivelse og tull. Rene pølser på over 90% kjøtt er OK, men vanlige pølser på 40-60% kjøtt er ikke så bra på grunn av alt det tullet de tilsetter for å "vanne ut". Det er godt at han ikke spiser pølsebrød. Knekkebrød bør han unngå. Dette har altfor mye karbohydrater og altfor mye antinæring. Vitaminene og mineralene som er i knekkebrødet er knapt tilgjengelig for kroppen, og i tillegg hemmer det opptaket av vitaminer og mineraler i sunnere mat! I tillegg til at det inneholder som regel store mengder av skadelige stoffer som oksalater. Jeg holder på med en lav-oksalat-diett og prøver å få bort de lagrede oksalatene kroppen har lagret i kroppen.

Å gå ned i vekt handler ikke kun om kalorier, og man trenger ikke å være redd for naturlig fett. Fett og proteiner er det man må spise. Karbohydrater bør man holde til et minimum. Be ham spise mer naturlig, animalsk mat og begrense korn, sukker, frukt, grønnsaker som vokser under jorda. Å gå ned i vekt på knekkebrød er som å kjøre bil med håndbrekket på. Det kan gå fremover, men det hadde vært mye enklere å løsne håndbrekket først. Som AB7e13a...e4d skriver, lave insulinnivåer er gunstig for fettforbrenning. Og det er vel fett du vil at han skal forbrenne? Lavkarbo = lave insulinnivåer. ;)

Anonymkode: afcea...b23

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er best for kroppen å gå lengre perioder uten mat. Gjerne bare spise én gang om dagen (inkludert snacks og kalorier i drikke), men i alle fall ha et spisevindu på maks 8 timer. Altså gå 16 timer uten annet enn kalorifri drikke. Google autofagi. Fyren fikk nobelpris for oppdagelsen.

Men du har det jo ganske bakvendt om hva som er sunt og hva som er usunt av det han spiser... Be ham spise MER kjøttdeig og egg. Og hvis han steker det, be ham steke det i meierismør / ghee / smult eller noe annet naturlig animalskt fett. Pølse er som regel full av potetstivelse og tull. Rene pølser på over 90% kjøtt er OK, men vanlige pølser på 40-60% kjøtt er ikke så bra på grunn av alt det tullet de tilsetter for å "vanne ut". Det er godt at han ikke spiser pølsebrød. Knekkebrød bør han unngå. Dette har altfor mye karbohydrater og altfor mye antinæring. Vitaminene og mineralene som er i knekkebrødet er knapt tilgjengelig for kroppen, og i tillegg hemmer det opptaket av vitaminer og mineraler i sunnere mat! I tillegg til at det inneholder som regel store mengder av skadelige stoffer som oksalater. Jeg holder på med en lav-oksalat-diett og prøver å få bort de lagrede oksalatene kroppen har lagret i kroppen.

Å gå ned i vekt handler ikke kun om kalorier, og man trenger ikke å være redd for naturlig fett. Fett og proteiner er det man må spise. Karbohydrater bør man holde til et minimum. Be ham spise mer naturlig, animalsk mat og begrense korn, sukker, frukt, grønnsaker som vokser under jorda. Å gå ned i vekt på knekkebrød er som å kjøre bil med håndbrekket på. Det kan gå fremover, men det hadde vært mye enklere å løsne håndbrekket først. Som AB7e13a...e4d skriver, lave insulinnivåer er gunstig for fettforbrenning. Og det er vel fett du vil at han skal forbrenne? Lavkarbo = lave insulinnivåer. ;)

Takk for utfyllende svar og gode råd! Var også lavkarbo operasjonslege anbefalte han.

Snakket med samboer idag om hvor viktig det er å legge om livsstilen, også etter operasjonen. Har troa på at han klarer dette hvis han går inn for det!

Ts

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig at han lærer seg om kosthold og ernæring i denne prosessen, for dette hørtes meget foruroligende ut. 

Anonymkode: e5795...50c

• Liker 3
Skrevet

Lavkarbo gjøres veldig lett feil. Kosthold som anbefaler daglig bruk av smør er som regel dårlige kosthold. Jeg gikk på lavkarbo i 20-årene og spiste som det, gikk opp i vekt og ble veldig oppblåst. Nå spiser jeg plantebasert, har mistet 15kg og er aldri oppblåst lenger. Vær forsiktig med lavkarbo, det er ingen vidunderkur

Anonymkode: f2f5d...429

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lavkarbo gjøres veldig lett feil. Kosthold som anbefaler daglig bruk av smør er som regel dårlige kosthold. Jeg gikk på lavkarbo i 20-årene og spiste som det, gikk opp i vekt og ble veldig oppblåst. Nå spiser jeg plantebasert, har mistet 15kg og er aldri oppblåst lenger. Vær forsiktig med lavkarbo, det er ingen vidunderkur

Påstår du at meierismør er usunt? 😂 Hvis du ble oppblåst har du spist feil, ja. Da har du spist for mye fiber eller for mye karbohydrater eller for mye sukkerfritt. Sikker på at du har spist lavkarbo?

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som funker for en person funker ikke nødvendigvis for en annen ;) 

Anonymkode: b0ce1...704

Skrevet

Det er bare tull. Når man skal ned i vekt handler det om å begrense inntaket og det er absolutt ingen grunn til å fylle på om natten. Ikke for noen.

Om natten skal man sove. Søvn er viktig for å ha en optimal vektnedgang, og når man sover får man jo strengt talt en «gratis» faste (restriksjon på inntaket). Å bryte søvnen for å spise vil være svært lite gunstig for prosessen. 

Forbrenningen er en total greie, det er ikke noe tidspunkt man forbrenner mer eller mindre som gjør at man ikke kan regne med enkelte kalorier eller at enkelte kalorier teller mer (enkelt forklart).  Man kan heller ikke «sette i gang» forbrenningen med mat. Det er et rent selvbedrag.

Om han trenger slankeoperasjon er han såpass overvektig at inntaket bør være så lite som overhodet mulig, og handle først og fremst om å få i seg det essensielle. Fettlagrene er så store at han har lagret energi i massevis.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...