Gå til innhold

Omgangsyken og barnet vil ikke spise..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normalt at barn har lite matlyst når de har omgangssyken? Barnet mitt nekter for omtrent all mat, middagen spiser han, men den kommer bare opp igjen og det lille som barnet klarer å spise som holder seg i magen er sånne puffet mais, men det kan jeg jo ikke gi i store mengder? Har dere noen forslag til hva jeg kan gi? Jeg er så redd for at barnet raser i vekt :( 

Anonymkode: d53d0...120

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Orker du mat når du har omgangssyken? Ikke det nei, hvorfor forvente at ungen orker det da. Med andre ord, helt normalt. Nå gjelder det å bare prøve å få i noe mat, og masse drikke, samme hva den maten er omtrent. Gjerne blanding av farris og juice som drikke

Anonymkode: 1678e...483

• Liker 14
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det normalt at barn har lite matlyst når de har omgangssyken? Barnet mitt nekter for omtrent all mat, middagen spiser han, men den kommer bare opp igjen og det lille som barnet klarer å spise som holder seg i magen er sånne puffet mais, men det kan jeg jo ikke gi i store mengder? Har dere noen forslag til hva jeg kan gi? Jeg er så redd for at barnet raser i vekt :( 

Eplejuice eller helst blåbærsaft og salte kjeks. Helt normalt selvsagt. Varer det i mer enn tre dager, kontakter du lege. 

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt er det vanlig! Ofte kommer maten rett opp igjen å da frister det selvsagt ikke å prøve med enda mer mat. Eller en kan være veldig kvalm uten å kaste opp,men selvsagt vil en ikke ha mat når en kjempe kvalm!

Anonymkode: 00468...5a3

• Liker 1
Skrevet

Hvis han spiser puffer mais så gir du han det! Ved omgangssyken er drikke som inneholder salter og noe næring det viktigste, hva det er de dagene det er snakk om er ikke like nøye!😊

Anonymkode: 7cc77...3f9

• Liker 2
Skrevet

De fleste barn tåler helt fint et par dager med oppkast. Det er væske som er viktigst, små slutker med jevne mellomrom. Gjerne 50/50 fareis eplemost. 

Anonymkode: c336a...8aa

• Liker 2
Skrevet

Høres helt normalt ut. Matlysten kommer tilbake når barnet er friskt igjen.

Anonymkode: 57e6c...b91

• Liker 2
Skrevet

Vann og salte kjeks. Det går fint i 2-3dager. Ikke stress den såre magen med mat. vann er greit. Får han ikke i seg vann på ett døgn så hør med apotek/lege/legevakt

Anonymkode: ecf50...088

Skrevet

Ingen har lyst på mat når man har omgangssyken! Ikke press barnet til å spise, tilby evt noen salte kjeks/Ritz, selvsagt uten å mase. Det viktigste er væske: Eplejuice/Farris/Cola

Anonymkode: f1071...823

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vann og salte kjeks. Det går fint i 2-3dager. Ikke stress den såre magen med mat. vann er greit. Får han ikke i seg vann på ett døgn så hør med apotek/lege/legevakt

Anonymkode: ecf50...088

Hn drikker rikelig med vann, det er mest maten vi sliter med. Nå har omgangsyken vært i 5 dager, allmenntilstanden er bra og hn leker med unntak av de gangene barnet sutrer, bør jeg da likevel kontakte legen?

ts

Skrevet

Gi den stakkars ungen det den orker, om det så er cola og boller. Akkurat nå er det viktigst å få i seg så mye væske som mulig. Prøv litt av gangen. Eplemost og salte kjeks eller tørre knekkebrød går ofte ned.

Anonymkode: 92f8c...2f1

Skrevet

Det er faktisk et problem 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hn drikker rikelig med vann, det er mest maten vi sliter med. Nå har omgangsyken vært i 5 dager, allmenntilstanden er bra og hn leker med unntak av de gangene barnet sutrer, bør jeg da likevel kontakte legen?

ts

Hvorfor vann? Altså, vann er jo bra, men barnet trenger mer enn bare vann om det kaster sånn opp. Det er viktig med sukker, og etterhvert, salter.

(https://www.dagbladet.no/tema/dropp-vann---syke-barn-bor-drikke-cola/63168726)

Anonymkode: 68bd5...ef9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk et problem 

Hvorfor vann? Altså, vann er jo bra, men barnet trenger mer enn bare vann om det kaster sånn opp. Det er viktig med sukker, og etterhvert, salter.

(https://www.dagbladet.no/tema/dropp-vann---syke-barn-bor-drikke-cola/63168726)

Anonymkode: 68bd5...ef9

Barnet er 15 mnd, så jeg gir heller eplemost og farris enn cola 🙈 Men bør legen kontaktes selv når allmenntilstanden er bra?

ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er 15 mnd, så jeg gir heller eplemost og farris enn cola 🙈 Men bør legen kontaktes selv når allmenntilstanden er bra?

ts

Ta en telefon til legen dere bruker, så får de avgjøre om barnet bør sjekkes. Bedre å forhøre seg en gang for mye enn en gang for lite.
Holder barnet vekta si? Barn tåler dårlig vekttap.

• Liker 3
Skrevet

Saftis fikk jeg tips om av legen en gang.  

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Screenshot_20191218-004100_Chrome.jpg

Anonymkode: 00468...5a3

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt er matlysten dårlig når barnet har omgangssyke. Det er heller ingen vits i å presse i barnet mat som bare kommer opp igjen. Spiser barnet for mye eller feil type mat, risikerer man også å irritere magen unødig og forlenge sykdomsperioden. Da vil barnet fort gå mer ned i vekt enn det ellers hadde gjort. Unngå mat med for mye fett og krydder og kunstig søtstoff. Nok væske er viktigere enn mat. Å bli dehydrert er farligere enn å miste litt vekt. Gi heller cola, eplemost, farris o.l. enn bare vann. 

Anonymkode: f6879...0f8

Skrevet

Det er helt normalt å miste appetitten ved omgangssyke, men det er viktig å erstatte væsketapet sykdommen medfører. Små barn kan bli dehydrerte veldig fort, så man må følge med på allmenntilstand og urinproduksjon, og ha lav terskel for å kontakte lege. 

Du kan kjøpe GEM på apoteket, og forsøke å gi barnet 5-10 ml (utblandet) ca hvert kvarter til det har normal urinproduksjon igjen. Pulveret røres ut i kokt, avkjølt vann, eventuelt tilsatt konsentrert saft for bedre smak. GEM bidrar til å normalisere elektrolytt- og væskebalansen, og er et mye bedre alternativ enn kjeks, is, brus o.l. Farris og eplemost er greit nok i et nødsfall, men inneholder for lite salter. 

Skrevet

Jeg hadde reist til legen om barnet mitt på 15 mnd hadde hatt oppkast i 5 dager..

Anonymkode: d6c8b...2eb

• Liker 1
Skrevet

Ehh nei, man spiser ikke når man har omgangssyke. Ihvertfall de aller fleste av oss. Ofte tar det noen dager før matlysten er der når man er ferdig også. 

Det varer jo som regel ikke i mer enn et døgn. 

Ved varighet over en periode som nærmer seg en uke ville jeg kontaktet lege og spurt om råd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...