Gå til innhold

Stikkelsbærlikør uten smak - hvilke smaker passer å tilsette til stikkelsbær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat silt av den hjemmelagede stikkelsbærlikøren, og oppdager til min skuffelse at her smaker det lite bær.

Tror kanskje bærene var for harde da jeg satte opp på ettersommeren. Og at det kan være grunnen til lite smak av stikkelsbær.

Lurer på om jeg likevel kan berge likøren ved å smaksette med noe som passer til stikkelsbær? Eventuelt tilsette noe, og la stå lenger?

Er det noen som har forslag til hva jeg kan smaksette eller tilsette for å få en god likør til slutt? :-)

Har brukt 40%. Har 60% og kan sprite opp, men regner med at det ikke smaker mer bær av det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje jordbær? Vet riktig nok ikke hvordan det blir i likør, men det ble godt som syltetøy. 🙈

Anonymkode: 97677...71d

Skrevet

Om du ikke har noen fryste bær, så kan du kjøpe noe du liker å putte i likøren. Mer sprit hjelper ikke, det blir jo bare sterkere ikke mer bærsmak.

Anonymkode: 5e35a...0e1

Skrevet

Hvor lenge lot du det stå? Jeg har eksperimentert mye med likør de siste årene og er ofte overrasket over hvor mye smaken kan forandre seg på kort tid. Når jeg smaker og det er lite smak pleier jeg å putte på et par brune sukkerbiter til, riste godt og la den stå et par uker til.

Ellers, solbær/rips er nesten alltid en bra tilsetning her :jepp:

Skrevet

Det har stått fra august mener jeg.

Ingen fryste bær i fryseren dessverre.

Det er 3 liter likør. Kanskje jeg skulle forsøke med brune sukkerbiter.

Skrevet
Akkurat nå, Grønneblader skrev:

Det har stått fra august mener jeg.

Ingen fryste bær i fryseren dessverre.

Det er 3 liter likør. Kanskje jeg skulle forsøke med brune sukkerbiter.

Hvis du har tatt bort bærene vet jeg ikke hvor mye det vil hjelpe. Tror jeg ville prøvd å tilsette noe ekstra bær selv da :jepp:

(Jeg bruker alltid brune sukkerbiter, synes det gir en rundere smak, men vet ikke hvor mye de gir i seg selv)

Skrevet
16 minutter siden, Rumle skrev:

Hvor lenge lot du det stå? Jeg har eksperimentert mye med likør de siste årene og er ofte overrasket over hvor mye smaken kan forandre seg på kort tid. Når jeg smaker og det er lite smak pleier jeg å putte på et par brune sukkerbiter til, riste godt og la den stå et par uker til.

Ellers, solbær/rips er nesten alltid en bra tilsetning her :jepp:

Tror du anis kunne blitt godt oppi?

• Liker 1
Skrevet

Min første tanke var å tilsette litt revet frisk ingefær, evt noen tynne skiver ingefær som siles fra.

Anonymkode: d2b7d...40b

Skrevet
10 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Tror du anis kunne blitt godt oppi?

Kanskje? Har aldri prøvd det selv 😊

Skrevet
1 minutt siden, Rumle skrev:

Kanskje? Har aldri prøvd det selv 😊

Ikke turt å prøve selvom noen oppskrifter sa det.  Lagde endel likør og snaps før.

Skrevet

Har lagd mye likør opp gjennom årene, men aldri av stikkelsbær. Men tror jeg hadde prøvd å tilsette litt rips. Du har ikke silt fra bærene? 

Skrevet
3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ikke turt å prøve selvom noen oppskrifter sa det.  Lagde endel likør og snaps før.

Stjerneanis har jeg brukt i likør. Det er godt, men sammen med stikkelsbær vet jeg ikke.

Skrevet
3 minutter siden, Thildamor skrev:

Stjerneanis har jeg brukt i likør. Det er godt, men sammen med stikkelsbær vet jeg ikke.

Ja, er det jeg har sett i oppskrifter. Men husker ikke til hva.

Skrevet

Jeg bomma en gang med villbringebær.   Det ble ikke likør men mer snaps...altså tynn.  Men smaken var frisk og god.

• Liker 1
Skrevet

Har brukt vanilje i stikkelsbærsyltetøy noen ganger. Det er i hvert fall veldig godt. 

Anonymkode: cf84f...56c

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg ville prøvd med mynte eller ingefær. Har ingen erfaring med å lage likør, men har brukt det i stikkelsbærsyltetøy. 

Skrevet

Takk for gode innspill 🙂

Ja, bærene er silt fra så jeg står igjen med over 3 liter tynn, smakløs likør.

Har ikke frosne bær, men har flere glass stikkelsbærgele kom jeg på.

I første omgang kommer jeg til å forsøke å røre ut ett par glass. Håper på bedre i smak, og litt tykkere konsistens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...