Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor viktig er en mastergrad for å få en god jobb og godt betalt? Er det store forskjeller på master og bachelor?

Jeg har en bachelorgrad(ingeniør) og har alltid tenkt jeg må ta master. Jeg har en del utfordringer psykisk som gjør det veldig vanskelig å gå videre med studier, jeg tror det ville være lettere for meg å få meg en jobb, men det er veldig vanskelig å skulle akseptere å la det gå. Jeg føler jeg må ha det, både pga status, lønn, jobbmuligheter og frykt for å være dårlig stilt i arbeidsmarkedet i fremtiden. 

Noen som vet eller har erfaring fra bransjen? 

Anonymkode: 5f4d7...d1d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er byggingeniør som først tok bachelor også to år ekstra for å få masteren. I jobben har jeg aldri fått bruk for noe som jeg lærte ifbm. masteren. På jobbintervjuet så fikk jeg inntrykk av at jeg bare ble innkalt til jobbintervju fordi jeg hadde master. 

Ingen bryr seg om du har en bachelor eller mastergrad etter den dagen du har fått jobb. Lønna er stort sett det samme etter noen år, her snakker jeg kun om min bedrift. Da blir man lønnet etter stilling. Men startlønn er nok høyere for de med master enn bachelor. I vår bedrift var det ca 45 000 i årslønn forskjell. 

Anonymkode: 074ad...701

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er byggingeniør som først tok bachelor også to år ekstra for å få masteren. I jobben har jeg aldri fått bruk for noe som jeg lærte ifbm. masteren. På jobbintervjuet så fikk jeg inntrykk av at jeg bare ble innkalt til jobbintervju fordi jeg hadde master. 

Ingen bryr seg om du har en bachelor eller mastergrad etter den dagen du har fått jobb. Lønna er stort sett det samme etter noen år, her snakker jeg kun om min bedrift. Da blir man lønnet etter stilling. Men startlønn er nok høyere for de med master enn bachelor. I vår bedrift var det ca 45 000 i årslønn forskjell. 

Anonymkode: 074ad...701

Jeg mener jeg har hørt dette om byggingeniører, men er usikker på om det gjelder andre ingeniører også? 

Var 45 000 forskjellen i startlønn? Er det mulig den vil jevne seg ut etterhvert? 

Anonymkode: 5f4d7...d1d

• Liker 1
Skrevet

Fler ? 

Anonymkode: 17fef...89f

Skrevet

Jeg er også byggingeniør, og har flere ganger fått påpekt at jeg bare er ingeniør. Spesielt i konsulentbransjen, men også hos en kommune, som helst ville ha en sivilingeniør.

Men, du skriver at du har psykiske utfordringer som gjør at du tror jobb er lettere enn studier. Da ville jeg gått for jobb, hvis noen vil ansette deg. Det viktigste er jo at du har det så greit som du kan og helst trives. Om mer masterutdanning vil si to kjipe år for deg, vil jeg råde deg til å la være.

Anonymkode: 10d2c...7f5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en del utfordringer psykisk som gjør det veldig vanskelig å gå videre med studier, jeg tror det ville være lettere for meg å få meg en jobb, men det er veldig vanskelig å skulle akseptere å la det gå

Som regel er det omvendt.

Anonymkode: 4cf9e...6f4

Skrevet

Min erfaring er at det stort sett bare er kommune og stat som absolutt vil ha Mastergrad. Ikke SÅ mye på ingeniørsiden, men absolutt på Økonomi, Rettsvitenskap, Samfunnsfag, osv. 

Og som noen nevner, så er konsulenthus glade i Mastergrader. Noen smykker seg med antall mastere de har. 

Anonymkode: 37115...c8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...