Gå til innhold

Nav promoterer at de har tro på at alle kan kobbe, utfordringer til tross. Helt til du søker jobb der ....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnet en traumatisk hendelse for en del år tilbake havnet jeg på aap for 2 år siden. Jeg har jobbet beinhardt med meg selv,og er nå klar og motivert for å komme tilbake i jobb. Jeg er utdannet sosionom. Nav her i området har utlyst tilsammen 5 stillinger ila de 6 mnd jeg har vært arbeidssøker. 2 ips stillinger,to veileder og en jobbkonsulent . De to sistnevnte var jeg på intervju på. Den siste ble jeg mer eller mindre lovet jobben. Jeg var dønn ærlig om situasjonen min,noe jeg fikk gode tilbakemeldingene på. Da jeg gikk sa hun; "du hører nok fra oss". Det gjorde jeg ikke. Ble innstilt som nr 2. Hvis nav selv ikke vil gi folk en kjangse,hvem vil det da?! Man henviser ofte til kvalifikasjonsprinsippet,men den kjøper jeg ikke. En tidligere medstudent søkte og på en Ips stilling. Han er sosionom og har 2 års erfaring innen psykiatri. Hvem fikk jobben? Jo,en dame uten noe som helst formell utdannelse og som har jobbet i blindeforbundet. Jeg er forbannet,lei meg og skuffet. Her kan nav få meg i jobb (hvilket er visjonen) men så lar de meg fortsette på aap,og la meg stå i myren som bare gjør meg sykere. Dobbeltmoralen lenge leve

Anonymkode: c7183...73c

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal de forbigå den som ble innstilt som nr 1, hvis denne er bedre kvalifisert?

Du har søkt 5 jobber, det er ingen ting. Jeg kjenner de som har søkt flere titalls jobber før de får napp, ingen ting i veien med deres kvalifikasjoner heller.

• Liker 10
Skrevet

De går jo etter kvalifikasjoner. De gir da ikke ut jobber fordi de er nav og du går på aap. Tror du nav er en oppsamlingssted for de som ikke får jobb andre steder?

Du kan be om å få en begrunnelse på valget de har tatt. Så får du litt mer svar.

Anonymkode: c3148...342

• Liker 6
Skrevet

Jeg har søkt uendelig mange jobber,men nå viste jeg til de 5 som jeg har søkt i nav. Og hvordan i helsikke skal man få bedret kvalifikasjonene sine hvis ingen vil gi deg en kjangs?! Og forklar meg hvordan en sosionom med fartstid innen psykiatri er MINDRE kvalifisert som en IPS enn en uten noen utdannelse med erfaring fra blindeforbundet?! 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Solsikkeogpeoner skrev:

Jeg har søkt uendelig mange jobber,men nå viste jeg til de 5 som jeg har søkt i nav. Og hvordan i helsikke skal man få bedret kvalifikasjonene sine hvis ingen vil gi deg en kjangs?! Og forklar meg hvordan en sosionom med fartstid innen psykiatri er MINDRE kvalifisert som en IPS enn en uten noen utdannelse med erfaring fra blindeforbundet?! 

Jeg var ikke tilstede under intervjuene.

Og du får en sjanse den dagen kombinasjonen av formell kompetanse og intervjuet ditt gjør deg til den søkeren arbeidsgiveren ønsker. 

Hva får deg til å tro at de som fikk jobbene du søkte på ikke både trengte jobben og sjansen like mye som deg? Og at det i det hele tatt er en faktor i ligningen?

Skulle tatt seg ut om NAV plutselig begynte å dele ut jobber uten å velge den de vurderer at passer best i jobben. Da skulle vi hørt ramaskrik!

• Liker 3
Skrevet

Jeg var innstilt som nr 2 så kvalifikasjonene er jo der. Det var to stillinger og jeg var nr 2 på begge. Begge er vikariat,og ja jeg mener nav kunne gitt meg  en av de slik at jeg fikk et springbrett tilbake til arbeidslivet!

Skrevet

Sliter med det samme. Så ja, dobbeltmoralen lenge leve. Det er til å spy av. 

Anonymkode: 28db9...618

• Liker 4
Skrevet

Du vet ikke alt om hvilke kvalifikasjoner personen fra blindeforbundet har. Du vet heller ikke hva som var avgjørende for at du ikke fikk jobben. Kanskje du har riktig kompetanse, men virker utrivelig (eller noe annet de ikke falt for) i intervjuet? Hvem som får jobben er avhengig av mer enn kompetanse. De aller fleste har ubevisst gjort seg opp en mening om andre etter bare få sekunder. 

Anonymkode: 9e4ba...d4f

• Liker 1
Skrevet

Intervjuet gikk over alle forventninger og hun avsluttet med "du hører nok fra oss!" Tok meg i hånden og ga meg en klem. Hvorfor gidde det hvis jeg var utrivelig? Når det er sakt,hva med nyutdannede da? De får jo jobb de og,selvom de ikke har noe erfaring.    .

Skrevet
36 minutter siden, Solsikkeogpeoner skrev:

Jeg var innstilt som nr 2 så kvalifikasjonene er jo der. Det var to stillinger og jeg var nr 2 på begge. Begge er vikariat,og ja jeg mener nav kunne gitt meg  en av de slik at jeg fikk et springbrett tilbake til arbeidslivet!

Men det kan de altså ikke. Da hadde fagforeningen grepet inn. Og igjen, hva vet du om den andres kandidatens behov for et springbrett? Det handler ikke bare om å være kvalifisert, men om å vøre best kvalifisert. 

Og detvå være innstilt som nr 2 teller definitivt som å "høre fra oss". Det betyr at de anså deg godt kvalifisert,bare ikke best kvalifisert. Da visste de nok ikke om din totale mangel på forståelse for hvordan ansettelsesprosesser i det offentlige virker. 

• Liker 6
Skrevet

Kan hende at hun som fikk jobben ikke hadde et hull på 2 PR på cv’n sin - som du har. 

Anonymkode: 4e403...979

• Liker 3
Skrevet

Og det skulle være avgjørende for en etat som jobber for at de med hull i cv skal tilbake i arbeid?

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Solsikkeogpeoner skrev:

Og det skulle være avgjørende for en etat som jobber for at de med hull i cv skal tilbake i arbeid?

Det er mye som ikke burde vært avgjørende for ansettelse i en etat som NAV. F.eks utdanning. Likevel så er det det og det må man nok bare forholde seg til.

Skrevet

NAV er ikke gode på å ansette folk med nedsatt arbeidsevne. Jobber selv på et lokalt NAV-kontor. Det har noe med at kvalifikasjonsprinsippet er ufravikelig i staten og generelt i det offentlige. Samtidig tror jeg det ikke er så heldig at personer som går på stønader får jobb på NAV. Det går fint senere, men jeg synes det er noe feil med det.

Anonymkode: 58026...bd7

Skrevet
1 time siden, Solsikkeogpeoner skrev:

Du trenger hjelp til å komme inn i arbeidslivet, det kan godt være den de ansatte også trenger hjelp til å oppholde seg i arbeidslivet, det vet du ingenting om. Helt ærlig syns jeg det er greit at nav velger de som er best kvalifisert slik de som faktisk sitter på all infoen ser det, de skal tross alt ha ansvar for andre mennesker. Syns det er helt greit at de ikke ansetter noen rett fra stønadspoolen og til jobb i nav. Du fremstår ganske uspiselig gjennom det du skriver her, kanskje det er det som skinner gjennom i intervju også?

Anonymkode: 62b85...f12

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du nav er en oppsamlingssted for de som ikke får jobb andre steder?

Anonymkode: c3148...342

Duh, hva ellers? Haha. Det er det de fleste folk (med god grunn) tror. Enda mer nå i ly av denne brutale skandalen der uskyldige mennesker er enten blitt sendt i fengsel eller fått urettmessige økonomiske krav rettet mot seg. 

Anonymkode: 6ca0d...92c

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det er mye som ikke burde vært avgjørende for ansettelse i en etat som NAV. F.eks utdanning. Likevel så er det det og det må man nok bare forholde seg til.

Jeg har relevant utdanning,og jobbet i nav før jeg ble syk

• Liker 1
Skrevet

Du ble jo nummer to til begge stillingene da, det betyr at de hadde intensjoner om å gi deg tilbud dersom nummer 1 sa nei. Det er ingen ting ved det du har fortalt som virker som om de var ute etter å utelukke deg, heller motsatt... Det at de sa du hører fra oss er jo helt standard i intervjuer?

Anonymkode: 37d4d...ac2

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Solsikkeogpeoner skrev:

Jeg har relevant utdanning,og jobbet i nav før jeg ble syk

Tja, da tenker jeg at ryktet går foran deg. Hvis folk på min arbeidsplass blir borte lenge for så å ønske seg tilbake så skjer ett av to, var det flinke folk vi var lei oss for å miste så får de tilbud om jobb igjen, var det folk som helt ærlig ikke var så trist å se gå ut døra så ansettes noen andre. 

Anonymkode: 62b85...f12

• Liker 2
Skrevet

Kan det være søknadene dine har en undertone av passiv aggresjon, med dårlige formuleringer og grammatiske feil (som her)? God skriftlig fremstillingsevne er viktig.  

Anonymkode: 50597...631

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...