Gå til innhold

Id-merking av katt

Anbefalte innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg har tenkt at jeg burde id-merke katten min. Den går endel ute, og da er jo sjansen større for å finne den igjen hvis den kommer bort. Men er det noen som vet hvor mye det koster? Jeg har hørt at det finnes to måter å gjøre det på: tatovering og en microchip som ligger rett under huden. Men hva er best? Noen synspunkter eller erfaringer? Pusen skal til vaksinasjon i juli, så jeg tenkte jeg kunne gjøre det da. Og da har skattepengene kommet :wink: . Jeg ser for meg at det er veldig dyrt, men er det noen her som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Priser er jeg ikke helt hundre prosent sikker på, tror vi betalte 450 kr for en chip.

Fordeler og ulemper med de to forskjellige...

Fordelen med chip er at du ikke ser dette, sånn rent estetisk. Men på en annen side er kanskje dette en ulempe også, hvis den går mye ute. Det er ikke sikkert at de som evt finner katten kommer på å få sjekket om den er chipmerket.

Vi fikk beskjed om at både vetrinær, politi og falken skal ha utstyr til å lese av chiper, det er jo ikke så verst.

Ellers så slipper katten å gå i full narkose for å sette inn en chip. Det er bare ei kraftig sprøyte i nakken så er den på plass. Å tattovere er et mye større inngrep, og sånn sett en ulempe for katten.

Hører også snakk om at det skal bli obligatorisk med chipmerking av alle katter, men tror at det kanskje foreløping kun gjelder rasekatter. Er litt usikker der...

Hvis JEG skulle velge, ville jeg tatt chipmerking, fordi det er en mindre påkjenning for katten....

Men uansett hva du velger er det fornuftig å merke katten på en eller annen måte!

Lykke til!

Gjest gjest1
Skrevet

Vi valgte tatovering rett og slett fordi det er mest synlig merking(ikke mange som kjører på en katt, gidder å gjøre noe hvis de ikke ser med en gang at katten er merket). Og hva katten angår, han driter i om han er tatovert i øret. (hva eierne gjør er en anne sak)

Når det gjelder påkjenning for katten så er jeg enig med sniglå, derfor tatoverte vi han samtidig med kastrering sånn at han slapp med en narkose.

Skrevet

Jeg har tatovert min katt, tror det lå på rundt 500 kroner. Godt investert penger. Merket er der for alltid.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Hmm... da tror jeg egentlig at jeg går for chip-merking. Det ble nevnt lengre oppe her at det muligens skal bli obligatorisk med chip-merking av iallefall rasekatter, og dette er en rasekatt så da er det kanskje like greit å chip-merke med en gang. Det at det er en rasekatt er også en grunn til at jeg vil merke den. Man hører jo så mye rart om katter som blir stjålet for så å bli solgt på ny... Og det var ikke så dyrt som jeg trodde heller, absolutt overkommelig. Så takk for innspill og tips :)

Gjest Kattevenn
Skrevet

Hei

Tenkte jeg bare skulle si litt om mine erfaringer med id-merking av katt. Sansynligheten for at noen kommer til å sjekke om katten har en micro-chip er ganske liten. Det er ikke alle instanser som har en avleser til micro-chip selv om de egentlig skal ha det. Det er noen som har en beskjed i halsbåndet om at katten er microchip-merket, men det er ikke bra at katter har halsbånd. Jeg har jobbet på dyreklinikk og sett mange stygge skader og dødsfall pga halsbånd.

Hvis katten skulle bli påkjørt og dø, er det størst sjangse for at noen engasjerer seg i å finne eieren dersom den er øremerket. Jeg fant en ihjelkjørt katt som var øretattoert. Jeg fant dermed eieren og kjørte katten hjem til henne. Hadde den ikke vært merket hadde jeg nok latt den ligge i veikanten slik at eieren hadde hatt mulighet til å finne den. Satt en notis i avisen, men det tar jo flere dager før den er inne der.

Det å bli lagt i narkose er nok ikke det beste katten vet, men med flink veterinær og rolig eier går det veldig bra.

Lykke til til deg og pusen din :-)

Skrevet

Jeg ville helt klart valgt chip. Vår er øretatovert, det var ikke vårt valg, hun ble tatovert av de tidligere eierne. Dessverre vises det så dårlig at når vi flytter og hun blir utekatt skal vi få satt inn en chip, mye mindre traumatisk for pusen. Katten til foreldrene mine har også chip. Og forøvrig ville jeg alltid tatt en påkjørt katt til dyrlegen, uansett hvordan den var merket, noe annet ville vært hårreisende.

Gjest Gjest1
Skrevet

Om man finner en katt som man er i tvil om har gått seg bort feks, så er det mye lettere å ta en telefon til dyrebeskyttelsen, og så ringe eieren for å spørre, enn å dra til veterinæren med den...

Min katt er tatoert, det gikk så bra så, den fikk en sprøyte, sovnet, og resten av dagen var den ganske trøtt. Det er ikke ordentlig narkose den får, kun sovemiddel/bedøvelse.

Skrevet

Jeg har ikke katt, men har hund. Hun er chip-merket og var det når jeg hentet henne.

Men er litt usikker på om jeg ville valgt dette om jeg kunne velge selv. Joda, det er litt verre akkurat der og da og tatovere, men jeg er litt i mot å putte fremmedlegemer i kroppen på dyret mitt. Nå hørte jeg også akkurat om en på valpekurset som ble kjørt til dyrelegen fordi eieren hadde funnet en kul i nakken på hunden. De kom inn dit og den ble operert med en gang. Det viste seg å være en diger kjøttkul på str med et egg som ble tatt ut, og i enden av den satt chip'en. Skrekkeksempel, jeg vet. Men det viser seg at det kan skje og det er jo ekkelt. Og ja, det er mye lettere å se for fremmede at den er merket om det er en tatovering der.

Jeg fant en død katt langs veien. Sjekket den og så den var tatovert. Fant ut hvem som var eier, og ringte og ga beskjed. Men jeg vet ikke om jeg en gang hadde kommet på tanken på at den kunne vært chip'et om den ikke var tatovert.

Gjest pusepus
Skrevet

Jeg ville vurdert det utfra flere faktorer; ettersom du har rasekatt skjønner jeg at du satser på chip.

Jeg hadde også tenkt å merke katten vår med chip fordi det er penere, og fordi øretatoveringen ofte blir uleselig, men fant ut at veterinærene her i distriktet (bokstavlig talt...) nesten blir overrasket om man nevner noe annet enn øremerking. Katten er "gårdskatt" i et ikke srrlig urbant eller oppdatert nabolag, og det er fra tid til annen en del streifende mulige herreløse katter rundt omkring her - som risikerer en ublid skjebne på uoffisielt vis fra distriktets fastboende tobente, om det ikke framgår ganske tydelig at noen eier katten. Mikrochip er noe man spiser foran tvn her i bygda:)

Jeg vil også tro at et merke i øret gjør eventuelle finnere av en streifende eller skadet katt ekstra obs på at pusen blir savnet av noen, og at dette øker sjansen for at de henger opp lapper eller rykker inn annonse. Kanskje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...