AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #1 Skrevet 17. desember 2019 Jeg tenker da på hvordan verden er i ferd med å utvikle seg. Barn som settes til verden nå, skal jo gjerne leve i denne verden i 80+ år fremover. Man kan på mange måter tenke at til tross for den volden som er i verden i dag, så er kanskje verden roligere nå enn den noen gang har vært. Velstanden vi har er på topp, og Norge er gang på gang kåret til verdens beste land å bo i. Det er jo positivt i seg selv. Men så er det jo en gang slik at det som er bra, har en større sannsynlighet for å bli verre. Velstanden her i Norge og vesten generelt er truet både av østens økonomi og våpenopprustning, gnisninger mellom religioner og en potensiell klimakrise. Med fokus på klima kan vi forvente at tilgangen til strøm/energi og mat blir dårligere og dyrere med årene. Man ser også at hverdagslivet blir mer og mer brutalisert hvor man f.eks. i arbeidslivet blir tynt for stadig bedre prestasjon og effektivitet. Maskiner overtar i stor grad for folk, og vi er for mange folk på jordkloden. Vi ser at de store selskapene lett danker ut de små og at det blir vanskeligere for mindre selskaper å få til noe på egenhånd. Økonomi og den økonomiske utviklingenblir stadig nøyere analysert, kalkulert og spådd, og investeringer i aksje og bransjer som kan se ut til å gi profit, blir gjort automatisk av folk med tilgang til store mengder økonomisk data. Det blir vanskelig for vanlige folk å få ting til å gå i pluss. Statistisk sett er det nok ikke usannsynlig at det kan oppstå en ny krig i Norge eller Europa i vår levetid, eller i barnets levetid. Så selv om vi har det bra nå og gjerne har god økonomi til å gi barnet en trygg oppvekst, så kan dette fort snues på hodet. Er det noen som har gjort seg opp noen meninger om dette? Hvordan blir våre barns skjebne i fremtiden? Anonymkode: bad7c...1ca
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #2 Skrevet 17. desember 2019 Skjebnen er forutbestemt og man vet aldri hvordan livet blir for hvem. Jeg personlig lar meg ikke skremme fra å få et «normalt» antall barn. Anonymkode: 7583c...a0e 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #3 Skrevet 17. desember 2019 De fleste tenker jo knapt på om den andre (eller seg selv) er egnet som forelder.... Anonymkode: 5bd76...d42 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #4 Skrevet 17. desember 2019 Ja, har tenkt på det, også når jeg selv fikk barn. Har lyst å kjøpe en gård langt utenfor alt, bevæpne meg og bygge barrikader, få med en gjeng som tenker det samme. Men klimaet kan ødelegge. Finnes ingen annen løsning enn å leve i nåtid og gjøre sitt beste. Anonymkode: fd0a0...f95 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #5 Skrevet 17. desember 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste tenker jo knapt på om den andre (eller seg selv) er egnet som forelder.... Anonymkode: 5bd76...d42 De aller fleste er selvfølgelig egnet som foreldre. Hvis ikke det er noe tydelig grunn (f.eks. vold eller rusproblemer) til å tro at man blir en dårlig forelder så hvorfor skal man tenke på det så mye? Anonymkode: d4686...d02 3
kaleidoskop Skrevet 17. desember 2019 #6 Skrevet 17. desember 2019 Ja jeg har tenkt på det, men synes ts er negativt. Mye nevnt KAN skje. Men det kan også ikke skje, skal vi la være å formere oss en hvis, hva om? Ja det kan bli krig, men neppe på nivå som første og andre verdenskrig. De blir ikke å løpe rundt med våpen og skyte hverandre. Digital krig, stjeling av penger fra bank, for vi mister kontroll på hva vi har når alt er digitalt. Kanskje... Maskiner tar over jobb, jo absolutt. Men det kommer andre jobber til. Man må kanskje tenke anderledes. Kanskje yrkene det er mest behov for i dag er noe annet om 30 år. Samme gjelder økonomi. Vi må tilpasse oss. Det er mulighet til å begynne med landbruk. Men mindre du bor i byen har de fleste en hage man kan dyrke i. Selv på taket I blokka er det mulighet å sette gulrøtter om behovet oppstår. Forandringer kan starte nå, om 10 år eller 100 år. Vi må bare tilpasse oss. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #7 Skrevet 17. desember 2019 Det er en misforståelse at alt er verre enn før. I det store bildet har aldri flere hatt det bedre. Det som bekymrer meg på sikt er å få gjort noe med klimakrisen. Anonymkode: c805c...6dc 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #8 Skrevet 17. desember 2019 Mye kunne ha skjedd i alle år, og man har spådd en grusom verden så lenge jeg kan huske, men ærlig talt; man kan ikke slutte å leve av den. Anonymkode: a4484...9c3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå