Gå til innhold

La barnet få mandelen i grøten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ett barn og to voksne skal feire jul sammen, skal man da la barnet få mandelen i grøten? 

Barnet er 7 år, og de voksne er foreldrene😊

Anonymkode: 482d1...53b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, ja?

Anonymkode: 3e285...f75

• Liker 22
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: d8880...980

• Liker 3
Skrevet

Enn når det er to barn på 5 og 8 år, og 9 voksne, hvor en er forelder, 3 er tanter/onkler, 2 besteforeldre og 3 er "fremmede" for barna? 😅 

Anonymkode: c553a...adc

Skrevet

Mutter'n pleide alltid å legge opp grøten på fat, og pakke en mandel på hvert fat og alle fikk marsipangris:fnise: Var ikke veldig gammel men skjønte jo at det egentlig skulle være tilfeldig hvem som fikk men mutter'n ville ikke gjøre forskjell, men det var mer for henne enn for oss unga tror jeg:P

Anonymkode: 2b4af...d3a

• Liker 9
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort. Men jeg pleier å dele opp maripangrisen slik at alle får en smak om jeg får mandelen. Så det kan jo kanskje være ett alternativ?

• Liker 4
Skrevet

NEI! Det er JUKS. Men man kan ha ekstra marsipangriser som trøstepremier for de som ikke får mandel. 

Anonymkode: db211...97e

• Liker 4
Skrevet

Her har vi pleid å ha det slik at trøstepremien er bedre enn hovedpremien for mandel i grøten. Da føler alle seg som vinnere på et vis.

Anonymkode: c2d51...b2f

• Liker 2
Skrevet

Nei.

Mye bedre læring å vise at man deler premien. 

Anonymkode: ccf49...a0d

• Liker 15
Skrevet

Nei, men vi har den ikke grøten heller. Den er i riskremen. 

Anonymkode: adbb4...819

• Liker 5
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. Barn har godt av å lære seg at ting ikke alltid går som man vil. Men det betyr ikke at premien ikke kan deles. 

• Liker 16
Skrevet

Nei, i utgangspunktet ikke. Men hvis tradisjonen er etablert, og det er flere år siden barnet har vunnet er det greit å rigge konkurransen. Men det blir ikke stas å vinne hvis barnet alltid vinner, og barn har godt av å lære å tape.

Anonymkode: 9fb0f...90d

• Liker 9
Skrevet

Ikke pokker 😂 her må barna lære seg at de kan "tape". Men alle får en liten marsipan etterpå. Den som fikk mandel får stor, sånn er det bare. 

• Liker 14
Skrevet

Selvsagt. 

Anonymkode: 7f42f...1e5

Skrevet

Joda, barn skal lære seg å tape, men man har jo 364 andre dager i året de kan lære det på. Tenk så stas å få mandelen da. 

Anonymkode: 09b87...438

• Liker 8
Skrevet

Nei, nei, nei! Ikke rart at dagens generasjon ikke takler motgang når de som barn blir så til de grader sydd puter under armene på.

Her i huset er det kun én mandel og det er tilfeldig hvem som får den. Den som får marsipangrisen «må» dele med alle dersom det blir åpnet/spist foran de andre. Det mister jo helt poenget dersom alle skal få eller barnet/barna alltid får. Meningen er vel at det skal være en spenning.

I julen får de fleste barn i Norge mye, både godteri og gaver. Dette med mandel i grøten kan jo være en fin ting for å lære at man gleder seg på andres vegne også, når andre «vinner» noe.

Anonymkode: cf387...5e0

• Liker 23
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Deler heller på marsipangrisen etterpå om det er premien - noe som ofte skjer uansett da den er så stor.

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt ikke. En sjuåring er både stor nok til å takle et "tap", og til å oppdage det hvis foreldrene prøver seg på misforstått snillhet. 

Anonymkode: 96014...d6d

• Liker 5
Skrevet

Husker bestemor alltid gjorde det da vi var barn. Men mandelen gikk til en tilfeldig og så ble den diskret slikket ren for riskrem, og deretter gikk den fra hånd til hånd for deretter å ende i skåla til et av barna. 

Når jeg skriver dette, blir jeg litt sånn weeæææ, men det var nå engang slik skikken var. 🤮

Hjemme hos oss er det tilfeldig hvem som får mandelgrisen. Barna har ikke forrang foran voksne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...