Annie78 Skrevet 31. mai 2005 #21 Skrevet 31. mai 2005 Våre foreldre betaler mesteparten, og vi selv betaler det vi kan. De ville selv være med å betale, og vi har fått bestemme alt selv. Dette var vi klare på fra begynnelsen, og det har gått veldig bra..... Jeg hadde ikke sagt nei til et slikt tilbud, men det kommer litt an på hvilket forhold han har til sine svigerforeldre... Kanskje han har vært vant til å klare seg selv og er stolt av det og vil vise alle at dette kan de klare uten hjelp.
Catzy Skrevet 31. mai 2005 #22 Skrevet 31. mai 2005 Vi betaler mest, foreldrene mine betaler en god del, og ... vi venter faktisk på å se hva foreldrene hans vil bidra med. Litt sær situasjon. Vi gikk hardt ut med at vi to ville spare og betale for alt, og dermed ha kontrollen. Men vi sa også at hvis de ville bidra med noe, så ville vi være veldig glade og takknemlige for det. Hvorpå mine foreldre kom på banen og prøvde å gjøre en deal med hans foreldre, uten at vi fikk vite summen. Etterhvert fikk vi vite hva mine foreldre vil bidra med, og det ble mer enn de første signalene vi hadde fått. Så vi er så godt som i havn på våre egne og mine foreldres penger. Det vi får av hans foreldre vil gå til de siste regningene og evt. til bryllupsreise. Eller å kjøpe ut f.eks. resten av serviset vi har ønsket oss eller andre kjedelige ting. Men siden de fremdeles ikke har gitt oss et klart svar på mengden penger, eller har klart å sette inn penger på bryllupskontoen vår, så vet vi faktisk ikke helt hva vi får. Det er litt frustrerende, men alle de store utgiftene er ryddet unna, så de pengene går altså til mere bonusting. Jeg er veldig glad for at vi har klart å spare opp så mye penger at vi ikke har trengt å budsjettere altfor mye på kjole og bukett og sånn. Med våre foreldres noe ulne svar, så hadde det blitt veldig vanskelig. Catzy
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2005 #23 Skrevet 31. mai 2005 Vi valgte å spare i to år for å betale bryllupet vårt sjølv. Det er VI som skal gifte oss, og det er VÅR fest, og det vil vi finansiere sjølv, fordi vi ikkje ynskjer at foreldra våre skal blakke seg på oss.
Pasha Skrevet 1. juni 2005 #24 Skrevet 1. juni 2005 Betaler det meste selv. Svigers har sagt at de skal sponse oss med like mye som de gjorde med storebroren hans. Det er ca 15 000 kr. Hva foreldrene mine har tenkt til vet jeg ikke, men kjenner jeg pappan min rett sponser han nok noe når lillejenta hans skal gifte seg. Men på en måte gir de oss mye mer, siden de blir med over til USA. det gjør mest sannsynlig ikke svigers.. Men alt i alt betaler vi mesteparten selv. Er jo vi som har valgt å gifte oss,,ikke de.. (selv om jeg ikke hadde nektet om de plutslig fant ut at de hadde lyst til å sponse oss med alt sammen )
Caramba Skrevet 1. juni 2005 #25 Skrevet 1. juni 2005 Hvis han ikke ønsker å ta imot økonomisk hjelp fra hennes foreldre, men heller spare selv, så synes jeg hun skal respektere det. Han har helt sikkert sine grunner og det bør de også kunne prate om seg i mellom. Har et vennepar hvor hun kommer fra en velstående familie og han kommer fra en "fattig" familie. Han ville heller ikke at hennes familie skulle betale alt fordi han da følte seg utenfor hele bryllupet. Det var sårt for ham at hans foreldre ikke hadde mulighet til å bidra med noe, mens hennes foreldre kunne bla opp 100 000 uten problemer. Hun respekterte dette fult ut, og de hadde et veldig nøkternt bryllup som de betalte selv.
Calla Skrevet 1. juni 2005 #26 Skrevet 1. juni 2005 Mamma betaler bryllupsreise. I tillegg kjøper mamma og svigermor andre ting til oss, som sko, smykkker osv.. Disse tingene blir mer sett på som store og små bryllupsgaver..med andre ord, ting som ikke er planlagt men som de selv velger å kjøpe til oss. I det store og hele betaler vi bryllupet selv, ingen andre er nevnt som en selvfølge i budsjettet...Så velger de heller selv hva de vil hjelpe til med.
Gjest Venno i.i Skrevet 1. juni 2005 #27 Skrevet 1. juni 2005 Vi skal i utgangspunktet betale alt selv, og planlegger dermed etter vår egen lommebok. Foreldrene våre har snakket om at de ønsker å bidra, men vi har aldri spurt om hvor mye de vil bidra med. Nå har vi nylig fått vite hvor mye hans foreldre bidro med i hans søsters bryllup for en mnd siden... og vi er mildt sagt litt sjokkert... :o Mye tyder på at vi kommer til å gå i pluss :oops: Syns det er litt pinlig jeg... tjene penger på å gifte seg... Vi synes de har lagt lista litt vel høyt og har gitt beskjed om det, men nå har de jo alt gitt til søstera hans så da blir det nok det samme på oss. Men dersom mine foreldre spør om hvor mye vi får av hans, så vet jeg sannelig ikke om jeg tør å si det... det til tross for at mine foreldre sitter langt bedre i det enn hans... Men uansett hvor mye våre foreldre vil bidrar med så bestemte vi oss tidlig for at vi ikke ville ha et bryllup som vi ikke selv kunne betale. Derfor betaler vi alt selv. Oppretter heller en sparekonto som vi setter inn pengegaver på som vi da kan bruke på ting som vi vet vi kommer til å trenge litt fram i tid.
lysebl[83 Skrevet 2. juni 2005 #28 Skrevet 2. juni 2005 Vi f[r hjelp av b[de mine foreldre og hans foreldre! det er jeg overlykkelig for hadde ikke kunnet ha et s[ stort bryllup hvis vi skulle betalt alt selv! Syns det er en veldig stor gest av dem alle [ v're med [ spandere denne dagen p[ oss!
nurseBetty Skrevet 2. juni 2005 #29 Skrevet 2. juni 2005 me betaler alt sjølv! vil ikkje spørra itte peng,men om nåken tilbyr seg,takke me ja
smilepia Skrevet 2. juni 2005 #30 Skrevet 2. juni 2005 Penger er alltid et kinkig tema. En så flott gave som betalt bryllup ville vært vanskelig å takke nei til, men sammtidig, som andre før meg har påpekt, kan han jo ha sine grunner som hun også må respektere. Har de planer om å gifte seg så antar jeg de kan snakke sammen om dette. Kanskje de kan bli enig om et kompromiss? Vi betaler alt selv, og budsjetterer ikke med bidrag fra noen av foreldrene. Kommer de likevel med et bidrag, tenkte vi å la det gå til bryllupsreisen. Og regner vel egentlig med en liten sum fra mine foreldre, siden de betalte middagen da min søster giftet seg for 7 år siden.
Minerva Grey Skrevet 2. juni 2005 #31 Skrevet 2. juni 2005 Hører med til historien at jeg ikke hadde tenkt å bruke så mye penger - i utgangspunktet var budsjettet 30 000 for alt... Hadde vage planer om koldtbord med spleiselag, lage noe av maten selv osv. Innså dessverre snart at a) de vennene som er typen til å bidra, er nå stressa småbarnsforeldre som ikke bor i nabolaget, og B) å påta meg så mange praktiske oppgaver ville knekke meg helt, slik at jeg ikke ville få noe glede ut av bryllupsforberedelsene (og kanskje dagen). Har shoppet så økonomisk som mulig mesteparten av veien - kubbelys fra Nille, shoppingturer til SmartClub og Binders, håndlaget bordpynt og enkle sko og blomster. Det vi valgte å investere i var det vi sitter igjen med om 20 år - ringer og bilder (og forhåpentligvis hverandre). For å få fine bilder investerte jeg også i kjole og hår/sminke. Uten støtte fra foreldrene våre ville vi aldri ha fått til det bryllupet vi hadde - og vi ville aldri klart å spare sammen til det heller. Vi har vært sammen i over fem år, og har aldri vært på ferie... Utover en uke hos foreldrene mine, i hvert fall. Vi har for tiden 1 1/2 inntekt - i forhold til 'normalen' er dette bra! Men det betyr at idèen om må spare inn selv ville endt med 2 års sparing for å få råd til restaurantmiddag for oss, forloverne og foreldre... Nå ofret vi feriepengene og mailønningen på bryllupet, og selv da måtte jeg utsette nedbetalingen av studielånet i mai. Dersom vi skulle betalt alt selv, og hatt denne typen bryllup - med alle venner og en del slektninger til stede - ville vi måttet vente til 2008 en gang, tror jeg. :-? Ikke aktuelt. Bare irriterer meg over folk som ikke kan akseptere at folk prioriterer annerledes enn dem.
Tinema Skrevet 2. juni 2005 #32 Skrevet 2. juni 2005 Vi får mye hjelp fra mine foreldre, og det er vi utrolig takknemlig for :-) . Alternativet hadde vært å gå å låne penger, men nå slipper vi det, og har fått "lov" til å planlegge helt som vi selv vil
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå