Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2005 #1 Skrevet 31. mai 2005 En venninne av meg har planer om å gifte seg om ikke altfor lenge (1-2 år), og foreldrene hennes har sagt at de betaler festen, mot at hun og kjæresten sparer til en skikkelig bryllupsreise. Jeg synes hun er kjempeheldig, dette er jo et fantastisk tilbud!? Problemet er at kjæresten hennes tydeligvis er for stolt til å bli spandert fest på, og vil utsette bryllupet til de kan betale alt selv! :o Både jeg og hun synes dette er helt merkelig, vet at gutter ofte er litt stolte, men dette tar vel kaken? Når foreldrene hennes ønsker å betale, og kommer med denne ideen uten å i det hele tatt har blitt spurt om å bidra er det vel utrolig dumt å takke nei? Er kjæresten hennes litt merkelig, eller er det vi som ikke skjønner noe her? Og noen som har noen ideer om hvordan hun kan få overtalt han til å ta imot tilbudet? Og hva er vanlig "der ute"? Betaler dere selv, eller får dere hjelp?
tommeline Skrevet 31. mai 2005 #2 Skrevet 31. mai 2005 Vi får det aller meste av vårt bryllup fra mine foreldre. Og dette er vi begge veldig takknemlige for! Vi kunne aldri hatt det bryllupet vi skal ha hvis vi skulle ha betalt alt selv.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2005 #3 Skrevet 31. mai 2005 Vi får det aller meste av vårt bryllup fra mine foreldre. Og dette er vi begge veldig takknemlige for! Vi kunne aldri hatt det bryllupet vi skal ha hvis vi skulle ha betalt alt selv. Det er akkurat det hun mener også.. Hvis typen hennes nekter å ta imot må de jo enten spare i årevis, eller ta opp lån!
Fakse Skrevet 31. mai 2005 #4 Skrevet 31. mai 2005 Tja, det kan jo være at han er redd for å få svigerforeldre som blander seg inn i alt mulig, fra hvem som skal inviteres til hvordan maten og brudekjolen skal være? Når foreldre betaler føler de ofte at de har sitt de skal ha sagt, og dette kan fort blir ubehagelig for brudeparet som må gå på akord med hvordan de ønsker å feire bryllupet. Sier ikke at det alltid er sånn, men at det kan være et problem. Om det er et mulig problem vil jeg tro han ser det klarere enn henne, siden det er hennes foreldre.
nurseBetty Skrevet 31. mai 2005 #5 Skrevet 31. mai 2005 Tja' date=' det kan jo være at han er redd for å få svigerforeldre som blander seg inn i alt mulig, fra hvem som skal inviteres til hvordan maten og brudekjolen skal være? Når foreldre betaler føler de ofte at de har sitt de skal ha sagt, og dette kan fort blir ubehagelig for brudeparet som må gå på akord med hvordan de ønsker å feire bryllupet. Sier ikke at det alltid er sånn, men at det kan være et problem. Om det er et mulig problem vil jeg tro han ser det klarere enn henne, siden det er hennes foreldre.[/quote'] enig med deg! me betaler alt sjølv får gjerne ikkje eit luksus bryllu,men men me har klart alt sjølv,itillegg til at det er våre valg
Delfia Skrevet 31. mai 2005 #6 Skrevet 31. mai 2005 Jeg hadde takket ja men det kan jo være han er litt redd for at svigerforeldrene tar over for mye av planlegginga,men da burde de jo bare snakke om dette på forhånd. Vi betaler noe selv,hans foreldre spanderer alt til baren og mine foreldre betaler lokalet og klærne til Minstemann. Vi hadde lagt opp til at vi skulle betale alt selv siden min tilkommende har vært gift før og hans foreldre bidro i det bryllupet og mine foreldre ikke har så super-god råd.(Vil ikke at de skal bruke sparepengene sine på meg) Men de har alle tilbydd seg å støtte oss økonomisk og vi ble på forhånd enig om hvor mye hver skulle bidra med. Vi er supertakknemlige! :-)
Gjest Soon Mrs S Skrevet 31. mai 2005 #7 Skrevet 31. mai 2005 Er til dels enig, men trenger ikke å være slikt. Så lenge de viser at de er takknemlige, og muligens presisere at det er deres dag og ønskene for dagen er slikt og slikt så tror jeg de fleste foreldre skjønner det. Men det fins de som ikke gjør det. Litt vanskelig dette... skulle ønske det var jeg som fikk en slik dra-hjelp. Vi betaler alt selv og er stolt over at vi har klart det vi har fått til hittil :-) Vi har alle ulike holdninger når det kommer til penger, så eneste jeg vil si er at de må nesten snakke om det sammen, de finner sikkert ut av det. Men rar er han ikke
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2005 #8 Skrevet 31. mai 2005 Skjønner hva dere mener med engstelse for at foreldrene skal "blande" seg for mye. Tror ikke det blir sånn i dette tilfellet, her tror jeg det er mer at foreldrene hennes prøver "å gjøre opp for seg" ved å hjelpe til økonomisk, av grunner jeg ikke vil gå inn på her. Tviler på at de vil blande seg veldig i planlegging osv, men siden det ikke er mine foreldre kjenner jeg de ikke godt nok til å vite sikkert. Takk for svar sålangt, skal overbringe råd og meninger! :-)
Martha Stewart Skrevet 31. mai 2005 #9 Skrevet 31. mai 2005 Tja' date=' det kan jo være at han er redd for å få svigerforeldre som blander seg inn i alt mulig, fra hvem som skal inviteres til hvordan maten og brudekjolen skal være? Når foreldre betaler føler de ofte at de har sitt de skal ha sagt, og dette kan fort blir ubehagelig for brudeparet som må gå på akord med hvordan de ønsker å feire bryllupet. Sier ikke at det alltid er sånn, men at det kan være et problem. Om det er et mulig problem vil jeg tro han ser det klarere enn henne, siden det er hennes foreldre.[/quote'] Jeg har dessverre sett alt for mange eksempler på dette. Innblandingen kommer gjerne snikende etterhvert også, ikke nødvendigvis som "ordrer" om hvordan ting skal være, men som meningsytringer og påfølgende surmuling hvis foreldre (særlig mødre?) ikke blir hørt... Jeg kjenner et par som utsatte bryllupet sitt i flere år fordi brudens mor ikke likte at de ville ha det på kort varsel - de fulgte ikke skikk og bruk, ifølge henne! :o Vi betaler alt selv og har forbeholdt oss å bestemme alt selv også! :-) Men heldige er de par som får pengestøtte uten tilhørende forpliktelser.
Trampe Skrevet 31. mai 2005 #10 Skrevet 31. mai 2005 Vi betaler også alt selv. Vil ikke belaste foreldrene våre med utgiftene...jeg har ikke kontakt med pappa, og vil ikke at mamma skal få store utgifter i forbindelse med bryllupet. Hans mor har nettopp kjøpt seg nytt hus, og har store oppussingsutgifter på det - de har nok å bruke pengene på om de ikke skal ha bryllupet i tillegg... Vi kommer ikke til å spørre noen om økonomisk støtte, men heller leve på sparebluss selv for å få dette til. Men hvis jeg var i din venninnes situasjon, og foreldrene mine hadde tilbudt seg å betale festen for at vi skulle få reise på bryllupsreise hadde jeg gladelig tatt imot. Under den forutsetning at jeg vet de hadde greid med utgiftene såklart...
Gjest Gjesta Skrevet 31. mai 2005 #11 Skrevet 31. mai 2005 Vi og foreldrene mine har delt på utgiftene til bryllupet - vi har betalt alt utstyr, maten, blomstene og bryllupskaken, foreldrene mine drikkevarer, frukt, snacks, serveringshjelper o.l. Har ikke vært noe problem med innblanding fra foreldrene mine, men det kan vel kanskje være frykten for noe sånt eller rett og slett stolthet som gjør at brudgommen det her er snakk om kvier seg og vil utsette bryllupet til de har råd til å betale det selv. Min kjære hadde ikke gått med på at foreldrene mine skulle ha betalt alt, ei heller jeg om det var hans foreldre som tilbød noe sånt. K
Gjest Brud i fjor Skrevet 31. mai 2005 #12 Skrevet 31. mai 2005 Hos oss ble vi enige om å dele bryllupsutgiftene på tre - mellom oss og foreldreparene på begge sider. Vi var kjempetakknemlige for at foreldrene våre ville betale så mye, for vi ville aldri ha bedt om penger til bryllupet. Da vi begynte planleggingen, planla vi ut fra at vi skulle betale alt selv.
Gjest Oslodame Skrevet 31. mai 2005 #13 Skrevet 31. mai 2005 Vi skal betale alt selv. Har grei inntekt og skal kun ha 30 gjester hjemme :-) ...også er vi 35 og 40 år hehe. Blir litt tæit å komme til mamma med regningen da.
TeddyToria Skrevet 31. mai 2005 #14 Skrevet 31. mai 2005 Vi er så heldige å få penger av både mine foreldre og hans mor, men vi betaler også en hel del selv - så en kan nesten kalle det et "spleiselag" oss 5 imellom. Men vi får videre lov til å styre alt selv, og disponere pengene slik vi vil! :-)
Gjest brud i sommer Skrevet 31. mai 2005 #15 Skrevet 31. mai 2005 Vi planla et lite bryllup og at vi skulle betale alt selv. Foreldrene våre (begge sider) tilby seg å være med - og etterhvert kom det frem at de tenkte seg en deling på 3.. Vi får altså en tredel av mine foreldre, en tredel av hans foreldre - og betaler en tredel selv. Nå hører det med til historien at bryllupet nå er forstørret... Over dobbelt så mange gjester - etter påtrykk fra foreldrene... Ingen formaning om hva pengene går til.. Vi er veldig heldige og takknemlige..
sixx Skrevet 31. mai 2005 #16 Skrevet 31. mai 2005 Hvorfor kan ikke den mulig blivende brud spørre samboeren om hvorfor han ikke vil at foreldrene hennes skal betale? :klø: Det enkleste er oftest det beste.
hilli Skrevet 31. mai 2005 #17 Skrevet 31. mai 2005 Er det ikke en gammel tradisjon at brudens far betaler for bryllupet? Nå for tiden trodde jeg det var vanlig å dele det opp i tre...
Minerva Grey Skrevet 31. mai 2005 #18 Skrevet 31. mai 2005 Vi er så heldige å få penger av både mine foreldre og hans mor' date=' men vi betaler også en hel del selv - så en kan nesten kalle det et "spleiselag" oss 5 imellom. Men vi får videre lov til å styre alt selv, og disponere pengene slik vi vil! :-)[/quote'] Sånn hadde vi det også, egentlig. Hans mor spyttet i en fjerdedel, mine foreldre halvparten, og vi resten. Nå har vi jo gått godt over budsjett, sånn ca. 15-20 000 må jeg nok regne med, og i første omgang dekker foreldrene mine de regningene. Så skal vi ta en prat - hva pengene har gått til, osv, så får vi se hvor mye vi skal betale tilbake... Er veldig takknemmelige for all støtten vi fikk - til å begynne med var foreldrene våre skeptiske til stort bryllup. Hans mor fordi hun mente vi ikke hadde nok penger til å gjøre det 'skikkelig', mine fordi de selv hadde lite bryllup og syntes det var galskap å bruke så mye penger på å gifte oss når vi tross alt hadde vært sammen og bodd sammen i flere år... Det gikk så langt at de faktisk oppfordret oss til å vente med å gifte oss til vi hadde kjøpt hus og fått barn og sånt... :o Hva?! Når begynte foreldre å oppfordre barna sine til å vente med å gifte seg til etter at de får barn?! Litt sært, når plutselig vi langhårede, svartkledde, rollespillende 'friker' blir gammeldagse og konservative! Men etter en prat med min kjære over en øl på en sommerfest i fjor, bestemte min mor seg for at 'dersom jenta mi vil være prinsesse for en dag, så skal hun få være det'! :-D Snille foreldrene mine. Eneste påtrykk som har kommet har vel egentlig vært fra svigermor, som hadde en del synspunkter på hans kledsel, pynting av kirke/fest osv. Heldigvis har hun god smak, og det gikk stort sett minnelig for seg. Min far bestemte seg for at det var litt kjipt at vi skulle ta kostpris i baren, og bestemte seg for å dekke fri bar uavhengig av den opprinnelige støtten. I tillegg ønsket han at jeg skulle be noen flere slektninger fra farssiden, mot at han dekket ekstra-kostnaden for mat/drikke - ikke noe problem for meg! Alt i alt har de vært supersnille og greie, og jeg er kjempeglad for at jeg fikk hjelp til å feire bryllupet vårt slik vi ønsket! Spurte forøvrig min far på slutten av kvelden om han følte han hadde fått valuta for pengene - og det gjorde han.
Hildegard Skrevet 31. mai 2005 #19 Skrevet 31. mai 2005 Våre foreldre betaler kuvertene, vi betaler alt utenom. Vi har hele tiden vært klare på at det er vårt bryllup, og våre detaljer. Ingen mødre har lagt seg oppi noe som helst foreløbig. Ikke fedrene heller ¨.
Edie Skrevet 31. mai 2005 #20 Skrevet 31. mai 2005 Penger kan være et sårt tema for mange, så synes ikke han er rar. Men skjønner veldig godt henne - jeg ville vært takknemlig for så mye pengehjelp. Selve bryllupet betaler vi selv. Halvparten av bryllupsreisa blir sponset av hans foreldre. Men det er ikke noe vi slår stort opp. Mine foreldre er lei seg fordi de ikke klarer å bidra økonomisk. Hans foreldre har nok av penger.. Men vi har sagt og mener at vi setter like stor pris på annen hjelp vi får av mine foreldre. Men en 60-70 000 kroner må vi punge ut med selv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå