AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #1 Skrevet 17. desember 2019 Har fått denne tilbakemeldingen flere ganger nå, at jeg skriver godt, men er for lite kritisk til pensum. Men så får jeg ingen leksjon i hvordan jeg skal være det. Noen som har lyst til å komme med eksempler? Eksamen rett rundt hjørnet og jeg vil så gjerne få det til! Anonymkode: e6c3a...4b2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #2 Skrevet 17. desember 2019 Rett og slett dra inn noe som motsier/utfordrer pensum. Anonymkode: 00063...4eb
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #3 Skrevet 17. desember 2019 Still spørsmål til det du leser. Anonymkode: a59a1...800
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #4 Skrevet 17. desember 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rett og slett dra inn noe som motsier/utfordrer pensum. Anonymkode: 00063...4eb Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Still spørsmål til det du leser. Anonymkode: a59a1...800 Har dere noen eksempler dere kan komme med? Anonymkode: e6c3a...4b2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #5 Skrevet 17. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere noen eksempler dere kan komme med? Anonymkode: e6c3a...4b2 Om pensum forklarer at "teori tilsier at det er umulig å forandre kulturen i en organisasjon". Så må du utfordre dette. Still spørsmål. Er det egentlig umulig? Hvorfor sier teorien at det er umulig og hva kan man gjøre for å forandre kulturen i en organisasjon? Anonymkode: a59a1...800 2
Imsen Skrevet 17. desember 2019 #6 Skrevet 17. desember 2019 "Forsker A (referanse) hevder at [...], men forsker B (referanse) har vist at [...]." Så bør du kommentere dette, gjerne ved å ta stilling til hvilket resultat du anser som mest "solid" og da selvfølgelig hvorfor du tenker det. Forsker kan byttes ut med blant annet studie(r). Husk å alltid henvise til hvor du har motargumentene fra. Du kan også stille spørsmål ved metodebruk, datagrunnlag og valg av teori (avhengig av hvilket fagfelt du er på). Utvalget kan f.eks. være for lite til å trekke de konklusjonene artikkelforfatterne gjør, kanskje de ikke har valgt den beste metoden til spørsmålene de stiller, o.l. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #7 Skrevet 17. desember 2019 Eksempel: Pensum sier "Multikultur er bra. Det er vellykket i nær sagt alle samfunn dette blir forsøkt. Jo mer ulike vi er dess sterkere står vi" Da kan du komme med argumenter mot dette og hvorfor en sterk nasjon med like mennesker står sterkere enn en splittet nasjon med ulike mennesker. En kvist brekker raskere enn en bunt med kvister, den er umulig å brekke om den er tjukk nok. Anonymkode: 2f50e...b24
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #8 Skrevet 17. desember 2019 Det kan også handle om hvordan du tolker pensum, eller at du sammenligner to som sier noe av det samme og hvordan disse passer sammen og hva som kan tolkes ulikt. Forklar hvordan dette har innvirkning på hvordan du ønsker å gjøre ting praktisk. Anonymkode: 320ea...338 1
NewInTown Skrevet 17. desember 2019 #9 Skrevet 17. desember 2019 Når man bruker vitenskapen i en tekst man skriver, underbygger man jo påstandene sine med de vitenskapelige funnene man har lagt vekt på. Men som regel betyr ett vitenskapelig funn at det er motbevist av et annet. Så en artikkel som f.eks. viser effektene av noe, kan motbevises av en annen artikkel som motbeviser denne effekten. Eller en artikkel viser hvordan noe skjer, mens en annen artikkel motbeviser hvordan det skjer. Man må alltid veie argumentene sine opp mot hverandre, og skape en balansegang mellom for og mot-argumenter. Ellers har man bare en én-sidet tekst, og det er forferdelig trist å lese. Både fordi det er kjedelig, men også fordi den har ingen vitenskapelig tyngde. Den "beviser" jo ingenting.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #10 Skrevet 17. desember 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eksempel: Pensum sier "Multikultur er bra. Det er vellykket i nær sagt alle samfunn dette blir forsøkt. Jo mer ulike vi er dess sterkere står vi" Da kan du komme med argumenter mot dette og hvorfor en sterk nasjon med like mennesker står sterkere enn en splittet nasjon med ulike mennesker. En kvist brekker raskere enn en bunt med kvister, den er umulig å brekke om den er tjukk nok. Anonymkode: 2f50e...b Så fascistene har inntatt kvinneguiden også? Skal du ikke ut og marsjere med kvistkameratene dine eller noe snart? Anonymkode: 3422b...e98
QueenAwesome Skrevet 17. desember 2019 #11 Skrevet 17. desember 2019 Ikke forsøk å motargumenter med dine egne meninger/påstander! Forsøk å finne andre forskere sin kritikk av litteraturen, eller annen forskning som motsier litteraturen du har tatt utgangspunkt i. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #12 Skrevet 17. desember 2019 Takk for tips! Nå er det eksamen som gjennstår, oppgavene er levert inn. Da vil jeg jo ikke ha tilgang på noen artikler eller lignende. Så nå trenger jeg mere generelle tips ril å være kritisk til pensum jeg har lest og da skal huske. Jeg har aldri hatt noen problemer med å motargumentere, men det å være kritisk er det jeg sliter med, for jeg er ikke helt sikker på hva det innebærer. Og da spesielt når jeg har en skoleeksamen Anonymkode: e6c3a...4b2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #13 Skrevet 17. desember 2019 Selv om det er skoleeksamen må du støtte svaret ditt på pensum, men du fører ikke kildeliste på samme måte som i en oppgave. Du kan drøfte litt mer ut fra egne tanker i en skoleeksamen. For eksempel: Pensumartikkelen er skrevet av en nordmann som sier at de største bussene er røde busser og grønne busser, og gule busser er små Du har reist i USA og vet at det finnes veldig store gule busser der, så da kan du stille deg kritisk til om forfatteren av pensumartikkelen snakker sant, eller bare ikke har fått med seg alle nødvendige data om gule busser, eller at han kanskje burde ha spesifisert at det bare er i Norge de gule bussene er små. Kanskje har du lest en annen artikkel som sier at gule busser faktisk er store i USA? Da refererer du til det. Anonymkode: 41b1a...525
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #14 Skrevet 17. desember 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Nå er det eksamen som gjennstår, oppgavene er levert inn. Da vil jeg jo ikke ha tilgang på noen artikler eller lignende. Så nå trenger jeg mere generelle tips ril å være kritisk til pensum jeg har lest og da skal huske. Jeg har aldri hatt noen problemer med å motargumentere, men det å være kritisk er det jeg sliter med, for jeg er ikke helt sikker på hva det innebærer. Og da spesielt når jeg har en skoleeksamen Anonymkode: e6c3a...4b2 Du kan f.eks sette to ulike teorier eller modeller opp mot hverandre. Det trenger du ikke artikler for å gjøre hvis begge tilhører pensum. Dette handler nok mest om at du ikke bare ukritisk skal gulpe opp pensum, men at du skal vise at du kan tenke og reflektere selv, og anvende pensum. Det er helt nødvendig for å kunne komme til topps på karakterskalaen. Og angående et annet innlegg her oppe - vær for Guds skyld forsiktig med å bruke ordet «bevis», eller «motbevis», for den del. I hvert fall innen naturvitenskapelige fag er det helt krise med mindre du faktisk kan bevise det (og det kan man svært sjelden). Anonymkode: 90465...64b
Imsen Skrevet 17. desember 2019 #15 Skrevet 17. desember 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Takk for tips! Nå er det eksamen som gjennstår, oppgavene er levert inn. Da vil jeg jo ikke ha tilgang på noen artikler eller lignende. Så nå trenger jeg mere generelle tips ril å være kritisk til pensum jeg har lest og da skal huske. Jeg har aldri hatt noen problemer med å motargumentere, men det å være kritisk er det jeg sliter med, for jeg er ikke helt sikker på hva det innebærer. Og da spesielt når jeg har en skoleeksamen Anonymkode: e6c3a...4b2 Prinsippene er de samme ved skoleeksamen som ved en hjemmeeksamen eller semesteroppgave, men det forventes i mindre grad at du husker sidetall, det er ok om du blingser på årstall artikler o.l. ble skrevet og det vil til og med være rom for at du ikke husker akkurat hvem som argumenterte for nøyaktig hva på pensum (men du bør helst huske noe av dette). Du skal vise at du kan trekke linjer på tvers av litteraturen du har lest og sette resultater og teorier opp mot hverandre. Felles for de veldig sterke og veldig svake studentene er at de også tør å trekke egne slutninger og argumentere for egne synspunkter. Forskjellen på de to gruppene er at de sterke studentene baserer dette på relevant (pensum)litteratur og får med nyansene og usikkerheter, mens de svake studentene bare "kaster" ut noe, synser og er veldig skråsikre i formuleringene sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå