Gå til innhold

Bruk av skammekrok i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

I småbarnsavdeling (2.5 år og yngre). Er det pedagogisk og greit? 

Anonymkode: f9db9...be8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Timeout er jo greit, men å kalle det for skammekrok gir feil bilde. 

Anonymkode: a7529...fef

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke det er greit. En gang ble sønnen min skadet, han herjet rundt i garderoben uten tilsyn (sendt ut dit fordi han ikke satt stille i samlingsstund). Men den barnehagen gjorde sånn. Lot unger sitte på badet på ubestemt tid, jugde for den etc. Usmakelig. 

Endret av Måbarefåsiat...
  • Liker 1
Skrevet

Det er snakk om en faktisk krok/et hjørne mellom et skap og en vegg i rommet hvor barna oppholder seg. De blir altså ikke sendt ut av rommet, men de blir plassert i kroken med beskjed om at de har gjort noe dumt og så forlatt der. 

I hendelsen jeg tenker på gikk barnet ut av kroken ganske kort tid etter å ha blitt forlatt der, og jeg vet ikke om hen ble plassert tilbake eller om de anså det som ferdig fordi de hadde sagt "fy, sånn gjør man ikke" og tatt hen ut av situasjonen (ved å plassere hen i en krok foran alle barna). 

Jeg syns situasjonen var noe ubehagelig. Ser ikke helt hvordan dette skal ha noe for seg med så små barn. Men vi er nye i barnehagetilværelsen, og vårt eget barn er bare 1 år og skjønner i allefall ingenting. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om en faktisk krok/et hjørne mellom et skap og en vegg i rommet hvor barna oppholder seg. De blir altså ikke sendt ut av rommet, men de blir plassert i kroken med beskjed om at de har gjort noe dumt og så forlatt der. 

I hendelsen jeg tenker på gikk barnet ut av kroken ganske kort tid etter å ha blitt forlatt der, og jeg vet ikke om hen ble plassert tilbake eller om de anså det som ferdig fordi de hadde sagt "fy, sånn gjør man ikke" og tatt hen ut av situasjonen (ved å plassere hen i en krok foran alle barna). 

Jeg syns situasjonen var noe ubehagelig. Ser ikke helt hvordan dette skal ha noe for seg med så små barn. Men vi er nye i barnehagetilværelsen, og vårt eget barn er bare 1 år og skjønner i allefall ingenting. 

Legger til at det ikke var vårt barn det gjaldt, altså, men et litt eldre barn! 

Skrevet

Ville byttet barnehage dersom de virkelig har det barnesynet!

Anonymkode: 3a8ab...b98

• Liker 14
Skrevet

Absolutt verken pedagogisk eller greit. Dette bør du ta opp med styrer.

• Liker 7
Skrevet

Skammekrok har barna bare godt av. Noen må sette grenser når dagens foreldre bare overlater barna til mobiltelefoner og skjermer!

Anonymkode: c0dde...565

• Liker 5
Skrevet

For barn under 2,5 år høres dette ikke greit ut. Kan ikke forstå at barnehager med norske ansatte gjør dette? Altså virkelig norske nordmenn?

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør du ta opp! Nå er bare barnet ditt 1 år, men om få år er det i «skammekrok-«alder. Vi er i 2019. Det finnes mange andre metoder idag. Dette er ikke bra, og påfører barn skam. De ansatte trenger veiledning.

de som sier det motsatte, har ikke nok kunnskap. Hilsen barnevernspedagog 

Anonymkode: 270ec...e69

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, Horten Market skrev:

For barn under 2,5 år høres dette ikke greit ut. Kan ikke forstå at barnehager med norske ansatte gjør dette? Altså virkelig norske nordmenn?

Ja, trodde du det var forbeholdt innvandrere?😂😂😂. Ta deg en runde rundt i norske barnehager. Verstingene på kjeft og eldgamle dårlige oppdragermetoder er hvite norske damer i 50-åra som har fått ture fram i «ælle» år. 

• Liker 10
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skammekrok har barna bare godt av. Noen må sette grenser når dagens foreldre bare overlater barna til mobiltelefoner og skjermer!

Les svaret mitt over.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, trodde du det var forbeholdt innvandrere?😂😂😂. Ta deg en runde rundt i norske barnehager. Verstingene på kjeft og eldgamle dårlige oppdragermetoder er hvite norske damer i 50-åra som har fått ture fram i «ælle» år. 

Jeg trodde den slags pedagogikk forsvant rundt 1960-tallet. I dag er det mange innvandrere ansatt i barnehager, som har et annet syn på oppdragelse enn oss, derfor lurte jeg på om det var tilfellet her.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg gjette: du er over 60 år?

Anonymkode: f86a5...a1e

• Liker 5
Gjest førstedamen
Skrevet

Time-out i barneoppdragelsen kan forverre problemene. Det er time-in som gjelder; Snakk med barnet ditt om følelsene deres istedenfor å innføre en straff for uønsket oppførsel.

https://www.plusstid.no/barn-og-oppvekst/foreldrerollen/time-out-barn?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAiAluLvBRASEiwAAbX3GW4cXVdO8zj-w9xzRSEOmHss4d1I8oQZlIadsjLHtt14m9UiWTwJgBoCpWwQAvD_BwE

Det finnes faktisk forskning på at dette har negativ effekt på barnet og kan være skadelig om det praktiseres over tid. Merkelig at barnehager (og foreldre generelt) ikke er klar over at de forsterker og avler negativ adferd. Det er jo det motsatte av hva man ønsker å oppnå. 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Verken det eller timeout får dem bruke på mine barn! Du kan kalle de hva du vil, det går ut på de samme! Man skal selvsagt fjerne dem fra situasjonen- klart- men mine barn skal ikke settes verken på timeout eller skammekrok- dem skal snakkes til og forklares hva som er greit eller ikke, uavhengig av om de er 2 år eller 5 år.

Anonymkode: b01fe...a66

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, Horten Market skrev:

Jeg trodde den slags pedagogikk forsvant rundt 1960-tallet. I dag er det mange innvandrere ansatt i barnehager, som har et annet syn på oppdragelse enn oss, derfor lurte jeg på om det var tilfellet her.

Vel, det er en påstand uten hold i. I bhg til min sønn er det en innvandrer. Barna elsker henne, hun sier til dem at hun er glad i dem og koser og klemmer på dem hele dagen. 

• Liker 4
Skrevet

Å få barn til å oppføre seg slik vi vil ved å påføre dem vonde og negative følelser er stygt gjort og bare latskap. Hvis du former et barn til å ta valg etter en ytre motivasjon av frykt, så skaper du en voksen person med et usunt atferdsmønster. 

Anonymkode: 8c15c...a8c

• Liker 4
Skrevet

Skammekrok i en barnehage? Det måtte i så fall brukes av bhs ledelse/eier, som aksepterer en slik håndtering av barn. 

Anonymkode: 59ace...874

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...