Gå til innhold

Andebryst - tilbehør? saus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal servere andebryst på nyttårsaften, men er usikker på tilbehøret.

Nesten alle oppskrifter jeg finner ved søk har appelsinsaus. Men det er jeg ikke noe glad i.
Er det noen som har oppskrift (eller link) til en annen saus som er god til andebryst?

Og tips til tilbehør. Er det vanligst å ha en eller annen mos til? Eller "kan" man ha en eller annen potettype?
Pommes anna for eksempel? Det er jo godt - funker det til and?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bakte cherrytomater og bakte charlottløk, gjerne med litt balsamico. 

Søtpotetmos, bland i litt melne poteter for konsistensen. Men pommes anna, eller hasselback, fungerer også veldig fint til. 

Kan lage saus på stekesky, med fond, jevner, løk, soyasaus. Selv om jeg foretrekker litt appelsinsaus i. 

Anonymkode: 6965e...be6

• Liker 2
Skrevet

Vi pleier å slenge inn epler og svisker sammen med andebrystene, siden vi bruker krafta til sausen. Tilsetter litt ripsgele og en liten matfløteskvett i sausen. Tilbehør bruker vi karamiliserte poteter, rødkål og ripsgele. And er jo temmelig fett, så det er godt med noe litt søtere til. 

Anonymkode: e3071...39d

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker å ha andeconfit på nyttårsaften (andelår stekt i gåsefett). Til så bruker vi å ha ovnsstekte mandelpoteter (mandelpoteter vendes i olje og stekes i ovnen), smørstekt rosenkål, kokte gulerøtter i staver, kokt pære, og det jeg så du ikke likte; appelsinsaus. Jeg er allergisk mot appelsin, så min mor lager min saus med sitronsaft i stedet, kjempegodt! 

Anonymkode: 0a886...cff

• Liker 1
Skrevet

Første gang jeg tilberedte andebryst laget jeg denne sausen: https://www.epicurious.com/recipes/food/views/duck-with-blackberry-sauce-1265#

Den tar utgangspunkt i et smart triks, nemlig gastrique, dvs karamell + vineddik, og det gir en veldig fin basis for saus til alt av vilt. Arne Brimi har samme prinsipp i sine kokebøker, men enklere, dvs brun sukker til karamell, tilsett feks sherryeddik og rør til karamellen smelter, så vin og kok ned til det halve, og så kraft og kok ned til det halve.

Med det utgangspunktet kan man variere det man bruker av eddik (feks sherryeddik, bringebæreddik, eplebalsamico... ), og man kan feks bruke bare rødvin, eller en miks av portvin og rødvin, eller annen sterkvin. 

Denne sausen kan så brukes som den er, eller man kan tilsette feks bjørnebær som i oppskriften over, eller kirsebær, eller blåbær. Vanlig med bær og frukt til and, siden det sursøte passer til alt fettet i skinnet.

Og altså: Potettilbehør til and bør være poteter stekt i andefettet på en eller annen måte. Pommes Anna med andefett er garantert supergodt: https://www.epicurious.com/recipes/food/views/crusty-potato-cake-231810 Eller bare båtpoteter stekt i andefett, eller røsti.

Forvellet og sautert svartkål eller grønnkål til er et fint og sesongriktig garnityr.

Anonymkode: 3cac8...447

• Liker 1
Skrevet

PS: Hvis du ønsker å gå i en annen retning enn bær/frukt er det også veldig godt med jordskokk til and. Da kan du feks kjøre gastrique-saus som over, med rødvin eller portvin, og så ha feks stekt sopp i den (og gjerne tørket steinsopp om du har, eller høvle over fersk trøffel hvis du er rik). I tillegg kremet jordskokkpuré, og Pommes Anna som du foreslo. 

En god rød burgunder til det, og du har et herremåltid. :spise: 

Anonymkode: 3cac8...447

• Liker 1
Skrevet

Rødvinssaus, kirsebærsaus eller gastrique. Synes d smaker veldig friskt og godt med rødkålsalat og Anna poteter. Bruk andefett istf smør- ohlalala!! Eller røsti poteter. Sellerirotpuré syns jeg smaker nydelig til, rosenkål stekt i andefett med nøtter, asparges, sopp stekt med spinat... Syns nesten alt smaker til and. 

Anonymkode: 6a98d...25a

• Liker 2
Skrevet

Jeg har nettopp spist andebryst med Hellstrøms honningkryddersaus. Det beste ever!

Anonymkode: 5861c...3e8

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig. Honning passer veldig bra. Smakte det første gang på en kinarestaurant, og har laget med honning selv hjemme i ettertid.

Alt etter hvor spennende maten skal være så kan du bake potetbåter i ovn og etterpå steke de litt videre i stekepannen med andefettet for å trekke det inn. Du trenger ikke mose potetene, men jeg synes det passer bra med sånne ganske godt stekte poteter som er veldig myke og nesten faller fra hverandre til and. Gjerne sammen med andre rotgrønnsaker og slikt.

Anonymkode: 2f380...c57

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tusen takk for masse gode forslag. Skal lese meg litt opp på oppskriftene og linkene, og sjekke resterende tips (bla Hellstrøm)
så finner jeg garantert noe (annet enn appelsin - hurra.) :)

Tipper jeg går for noe potetgreier som tilbehør.
Jeg elsker både søtpotet og sellerirot, men vet at flere av gjestene ikke er noe glad i søtpotet. 
Så da føles potet mer safe....

Gleder meg allerede til nyttårsmiddag nå!

Endret av *Emma*
Skrevet

Se på danske and. Sukkerglaserte poteter og mye godt.

Anonymkode: 584b4...ef9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...