Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Ødelegge barns ting

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende at faren skammer seg veldig, men tør ikke innrømme det. Han har kanskje lovd til seg selv at dette kommer aldri til å skje igjen. 

Anonymkode: 25c92...cbe

Han bør være såpas voksen at han unskylder seg! 

Anonymkode: 5a553...299

• Liker 4
Skrevet
40 minutter siden, gjest:) skrev:

Materiell vold er jo en greie selv om man kaller det noe annet.

Kanskje det er en greie i Norge eller på norsk, men på mitt morsmål og alle andre språk jeg kan høres det bare helt latterlig ut. Materiell vold faktisk. Oftest er vold noe man påfører andre levende personer eller dyr, ikke ting/objekter. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han bør være såpas voksen at han unskylder seg! 

Han bør det, men vi alle er forskjellige, og noen har det vanskelig å innrømme sine feil selv om de innser at de går gjort feil. Det betyr ikke at han er en dårlig far. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er en greie i Norge eller på norsk, men på mitt morsmål og alle andre språk jeg kan høres det bare helt latterlig ut. Materiell vold faktisk. Oftest er vold noe man påfører andre levende personer eller dyr, ikke ting/objekter. 

Det er en greie i Norge, og det er definert som en type vold pga at det er skremmende og truende på linje med psykisk vold. Det er fortsatt en greie selv om du synes slikt er greit. Ikke all smerte blir påført fysisk.

Anonymkode: bde26...bbc

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er bare uvitende. På alle språk faktisk.

Her er en link du kan lese fra helsemyndighetene i England. https://www.nhs.uk/live-well/healthy-body/getting-help-for-domestic-violence/

Et sitat derfra:

Signs of domestic violence and abuse

There are different kinds of abuse, but it's always about having power and control over you. 

Og

Threats and intimidation

Does your partner ever:

• threaten to hurt or kill you?
  • destroy things that belong to you?

Anonymkode: d7216...a6d

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det et en greie på andre språk og i andre land, bare les på lenkene du har fått her til utenlandske sider. 

Anonymkode: 439d9...8b6

• Liker 2
Skrevet
På 17.12.2019 den 9.38, AnonymBruker skrev:

At far trenger sinnemestring. Han lærer barna at det er greit å ta igjen, det kommer man ikke langt med. 

Dette 👆

Anonymkode: 87053...885

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er bare uvitende. På alle språk faktisk.

Her er en link du kan lese fra helsemyndighetene i England. https://www.nhs.uk/live-well/healthy-body/getting-help-for-domestic-violence/

Et sitat derfra:

Signs of domestic violence and abuse

There are different kinds of abuse, but it's always about having power and control over you. 

Og

Threats and intimidation

Does your partner ever:

• threaten to hurt or kill you?
  • destroy things that belong to you?

Og hvis du leser litt nøyere så ser du at her er det snakk om abuse, ikke violence ("vold") ;)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvis du leser litt nøyere så ser du at her er det snakk om abuse, ikke violence ("vold") ;)

Hva om du leser overskriften? Du vet den store hvor det står Domestic violence and abuse. 

• Liker 5
Skrevet

Men det er klart, hvis du tenker at mishandling (= abuse) er mindre skadelig enn vold (= violence) så er det ikke bare språkferdighetene som skorter.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du leser overskriften? Du vet den store hvor det står Domestic violence and abuse. 

Violence er fysisk vold og resten er abuse. Hvis ikke du kan engelsk så er det ikke mitt problem. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er klart, hvis du tenker at mishandling (= abuse) er mindre skadelig enn vold (= violence) så er det ikke bare språkferdighetene som skorter.

Så du mener faktisk at å ødelegge en ting er like dårlig gjort å skadelig som å slå et barn? Javel. We'll agree to disagree. Og nei, jeg trenger ikke språkhjelp fra nordmenn som ikke kan engelsk bra nok for å skjønne hva som er forskjellen mellom violence og abuse. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så du mener faktisk at å ødelegge en ting er like dårlig gjort å skadelig som å slå et barn? Javel. We'll agree to disagree. Og nei, jeg trenger ikke språkhjelp fra nordmenn som ikke kan engelsk bra nok for å skjønne hva som er forskjellen mellom violence og abuse. 

Ja, vi må nok det. Utlendinger som forsvarer psykisk mishandling vil heldigvis møte motstand i Norge. 

Har du forresten sluttet å slå mannen din, tro.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

er vel ikke mindre ille om termen er psykologisk mishandling enn om den er materiell vold. Poenget er at det er ugreit...

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vold som i at man utøver vold mot en gjenstand, men vold som i at man utøver psykisk vold mot et annet menneske ved å ødelegge gjenstander på en slik måte at hensikten er å skremme eller dominere.

Hvorvidt violence og vold eller abuse og mishandling dekker akkurat samme underkategorier av skadelig adferd på norsk og engelsk, hører hjemme i språkdebatten og er ikke avgjørende for om adferden er skadelig. Det er en «greie» på alle språk at det å ødelegge ting kan være en måte å utøve vold/mishandling på.

• Liker 3
Annonse
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Han bør det, men vi alle er forskjellige, og noen har det vanskelig å innrømme sine feil selv om de innser at de går gjort feil. Det betyr ikke at han er en dårlig far. 

Jo det er akkurat det det betyr. Faren er en elendig far, og han burde ikke få omgås barnet sitt hvis han ikke gjør store forandringer på sin egen måte å reagere på. 

Anonymkode: 38c26...b70

Skrevet
På 17.12.2019 den 9.32, AnonymBruker skrev:

Barn (4 år) ødelegger en ting som er far sin. Han reagerer med sinne, og sparker til lekekassen til barnet slik at den blir ødelagt (lekekasse i plast). Far mener at barnet fikk som fortjent, ved at lekekassen ble ødelagt.. Hva tenker dere om denne oppførselen? 

Anonymkode: ff76f...07f

Eneste barnet lærer er å være redd far.

Er bedre å sette seg ned å snakke med barnet.

Var det med vilje eller et uhell?

Skrevet

Han blir sint fordi barnet ødelegger noe, så da gjør han det samme? 
Hva hvis barnet slår, biter, sparker? Skal han gjøre det samme tilbake? 

Skrevet
27 minutter siden, Hactar skrev:

Det er ikke vold som i at man utøver vold mot en gjenstand, men vold som i at man utøver psykisk vold mot et annet menneske ved å ødelegge gjenstander på en slik måte at hensikten er å skremme eller dominere.

Hvorvidt violence og vold eller abuse og mishandling dekker akkurat samme underkategorier av skadelig adferd på norsk og engelsk, hører hjemme i språkdebatten og er ikke avgjørende for om adferden er skadelig. Det er en «greie» på alle språk at det å ødelegge ting kan være en måte å utøve vold/mishandling på.

Det regnes også som vold dersom man ødelegger ting, slår i vegger osv. 

Fra alternativ til vold: 

Hva er vold?

På ATV definerer vi vold som:
«enhver handling rettet mot en annen person, som gjennom at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får denne personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutte å gjøre noe den vil.» (Per Isdal, «Meningen med volden», 2000).
Vold blir ofte forbundet med fysiske handlinger, men kan også være psykisk, materiell, seksuell og latent. Vold er altså ulike handlinger som har det til felles at de skader, smerter, skremmer eller krenker en annen person. 

Materiell vold

Materiell vold er handlinger som er rettet mot gjenstander eller inventar. Eksempler på materiell vold er:

• Slå og sparke i stykker møbler, vegger, dører, slå i bordet, kaste og ødelegge gjenstander.

Materiell vold er skremmende i seg selv, og dersom fysisk vold er utøvd tidligere kan den materielle volden bli svært lammende for de som utsettes for volden. Redselen for å bli utsatt for fysisk vold øker. Materiell vold er ikke et alternativ til fysisk vold!

Skrevet

Hadde gitt denne mannen ett forsøk på å skaffe seg hjelp mot sinnet sitt før jeg evt hadde flyttet ut sammen med barnet. Ingen barn skal behøve å oppleve sånt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...