AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #21 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Materiell vold ny? Da får du utvide kunnskapen din litt Anonymkode: 5a553...299 Det vil jeg gjerne gjøre. Vet du hva "materiell vold" er på engelsk? Anonymkode: 25c92...cbe
ikkevoksen Skrevet 18. desember 2019 #22 Skrevet 18. desember 2019 Stakkars barn, bare 4 år gammel! Dette er materiell vold ja og virker veldig skremmende for barn. Fy! 5
Maleficenta Skrevet 18. desember 2019 #23 Skrevet 18. desember 2019 På 17.12.2019 den 9.32, AnonymBruker skrev: Barn (4 år) ødelegger en ting som er far sin. Han reagerer med sinne, og sparker til lekekassen til barnet slik at den blir ødelagt (lekekasse i plast). Far mener at barnet fikk som fortjent, ved at lekekassen ble ødelagt.. Hva tenker dere om denne oppførselen? Anonymkode: ff76f...07f Utrolig barnslig av far. 1
Maleficenta Skrevet 18. desember 2019 #24 Skrevet 18. desember 2019 På 17.12.2019 den 10.03, AnonymBruker skrev: Barnet må lære at det ikke skal ødelegge andres ting. En måte å lære det på er å ødelegge barnets ting hvis det selv ødelegger andres ting. Anonymkode: fcfa2...363 Ja om man er fullstendig tilbakestående, er det en måte å lære barn dette. Den voksne måten er å sette seg ned og snakke med barnet og forklare hvorfor man ikke skal ødelegge ting. 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #25 Skrevet 18. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil jeg gjerne gjøre. Vet du hva "materiell vold" er på engelsk? Anonymkode: 25c92...cbe Kan du ikke norsk? Anonymkode: 5a553...299 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #26 Skrevet 18. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil jeg gjerne gjøre. Vet du hva "materiell vold" er på engelsk? Anonymkode: 25c92...cbe Material violence is all acts whereby physical things and objects are broken or ruined with the purpose of frightening or humiliating you. This can include breaking furniture or belongings, but also destroying things or objects that mean something to you personally. This might include, for example, objects you have inherited from family members or other things that mean something to you. Material violence can thus both frighten and hurt the victim. siden du ikke har google tydeligvis Anonymkode: 5a553...299 10
abc123detvardet Skrevet 18. desember 2019 #27 Skrevet 18. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Material violence is all acts whereby physical things and objects are broken or ruined with the purpose of frightening or humiliating you. This can include breaking furniture or belongings, but also destroying things or objects that mean something to you personally. This might include, for example, objects you have inherited from family members or other things that mean something to you. Material violence can thus both frighten and hurt the victim. Anonymkode: 5a553...299 Denne informasjonen er hentet fra en norsk nettside (https://sortland-krisesenter.no/en/our-services/about-violence/). På engelsk har man ikke noe som heter "material violence", men "material abuse". Material abuse er ikke det samme materiell vold. Material abuse går utpå skade og utnytting av andres eiendeler og tomt. Materiell vold er noe Justis- og beredskapsdepartementet har valgt å definere. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #28 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke norsk? Anonymkode: 5a553...299 Jeg kan det, men det er ikke morsmålet mitt. Og jeg foretrekker å finne informasjon på engelsk og andre språk da jeg ikke finner det så nyttig å lese om ting som er bare "typisk norsk", og ikke kjent i andre land. Da er det på måte "not a thing", hvis du skjønner hva jeg mener. Da er det bare norsk hysteri. Anonymkode: 25c92...cbe
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #29 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, abc123detvardet skrev: Denne informasjonen er hentet fra en norsk nettside (https://sortland-krisesenter.no/en/our-services/about-violence/). På engelsk har man ikke noe som heter "material violence", men "material abuse". Material abuse er ikke det samme materiell vold. Material abuse går utpå skade og utnytting av andres eiendeler og tomt. Materiell vold er noe Justis- og beredskapsdepartementet har valgt å definere. My point exactly. Er det altså slik at dette begrepet ikke eksisterer på engelsk? Anonymkode: 25c92...cbe
abc123detvardet Skrevet 18. desember 2019 #30 Skrevet 18. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: My point exactly. Er det altså slik at dette begrepet ikke eksisterer på engelsk? Begrepet "eksisterer" ikke. I USA har justisdepartementet definert fem typer vold. Psykologisk vold er definert som: "Elements of psychological abuse include - but are not limited to - causing fear by intimidation; threatening physical harm to self, partner, children, or partner's family or friends; destruction of pets and property; and forcing isolation from family, friends, or school and/or work." I Norge er materiell vold en egen definisjon, men bare en underkategori av psykologisk vold i USA. 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #31 Skrevet 18. desember 2019 Det er ofte greit at det er bare én 4-åring i slike foreldre-barn konflikter... Pappaen må begynne å tenke på seg selv som en rollemodell. Hans respons er den han vil at barnet skal speile. Hvis pappa mister et glass i gulvet, skal mamma gå bort og knuse pappas høytaler som respons? Det blir jo et trivelig hushold. Anonymkode: 06d33...c3f 8
Gjest MadameDeRosa Skrevet 19. desember 2019 #32 Skrevet 19. desember 2019 10 timer siden, Arkana skrev: Jeg tenker at også voksne har følelser og reagerer i affekt. Det viktigste her er å sette seg ned og forklare dette for barnet, at det er lov å bli sint, men at det ikke er greit å sparke ting selv om man er sint, Så ber man om unnskyldning og går videre i livet. Å snakke om sinnemestring og vold uten å vite om dette er gjentagende atferd hos far blir bare merkelig. Nei nei nei. Det faren gjorde er helt syk oppførsel. Hadde jeg vært mor til barnet hadde jeg faktisk tatt med meg ungen og dratt. Sånn oppførsel skal ikke faren ha. Barn er barn og han skal være en trygg voksen for barnet. Da gjør man ikke sånt. Man lærer barna at man ikke ødelegger ved å avbryte det barnet gjør og si vennlig men bestemt "Nei". Barn lærer og utvikler seg hele tiden. Hvordan tror du barnet blir om faren gjør sånt til stadighet?
Arkana Skrevet 19. desember 2019 #33 Skrevet 19. desember 2019 8 timer siden, MadameDeRosa skrev: Nei nei nei. Det faren gjorde er helt syk oppførsel. Hadde jeg vært mor til barnet hadde jeg faktisk tatt med meg ungen og dratt. Sånn oppførsel skal ikke faren ha. Barn er barn og han skal være en trygg voksen for barnet. Da gjør man ikke sånt. Man lærer barna at man ikke ødelegger ved å avbryte det barnet gjør og si vennlig men bestemt "Nei". Barn lærer og utvikler seg hele tiden. Hvordan tror du barnet blir om faren gjør sånt til stadighet? Det står ingenting i HI om at dette foregår til stadighet. Det var en engangshendelse og da synes jeg du og en del andre her overdriver skikkelig. Ingen foreldre er perfekte, ikke du heller, og det er forskjell på at man en gang i blant reagerer på en måte man ikke burde gjort og at man gjør det alltid. 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. desember 2019 #34 Skrevet 19. desember 2019 På 17.12.2019 den 11.09, minister-mio skrev: 😂
Maleficenta Skrevet 20. desember 2019 #35 Skrevet 20. desember 2019 På 19.12.2019 den 11.18, Arkana skrev: Det står ingenting i HI om at dette foregår til stadighet. Det var en engangshendelse og da synes jeg du og en del andre her overdriver skikkelig. Ingen foreldre er perfekte, ikke du heller, og det er forskjell på at man en gang i blant reagerer på en måte man ikke burde gjort og at man gjør det alltid. Problemet er vel mer at faren ikke viste anger, men mente det var berettiget. 7
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #36 Skrevet 20. desember 2019 Hva ødela barnet??? Hvordan fikk barney tak i gjenstanden? Hadde far latt det ligge og slenge og barnet fikk tak i det? 4 år! Hva forventer faren? Eller... Han er jo mentalt 4 år når han oppfører seg slik. Anonymkode: 17557...b78 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #37 Skrevet 20. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva ødela barnet??? Hvordan fikk barney tak i gjenstanden? Hadde far latt det ligge og slenge og barnet fikk tak i det? 4 år! Hva forventer faren? Eller... Han er jo mentalt 4 år når han oppfører seg slik. Anonymkode: 17557...b78 Barnet Anonymkode: 17557...b78
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #38 Skrevet 26. desember 2019 Her lærer far barnet sitt at det er greit å ødelegge andres ting. Han lærer barn at selv uhell skal hevnes! Far oppfører seg som et barn! Anonymkode: bde26...bbc 3
gjest:) Skrevet 26. desember 2019 #39 Skrevet 26. desember 2019 On 12/18/2019 at 5:41 PM, AnonymBruker said: Jeg kan det, men det er ikke morsmålet mitt. Og jeg foretrekker å finne informasjon på engelsk og andre språk da jeg ikke finner det så nyttig å lese om ting som er bare "typisk norsk", og ikke kjent i andre land. Da er det på måte "not a thing", hvis du skjønner hva jeg mener. Da er det bare norsk hysteri. Anonymkode: 25c92...cbe Materiell vold er jo en greie selv om man kaller det noe annet. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #40 Skrevet 26. desember 2019 På 20.12.2019 den 13.08, Maleficenta skrev: Problemet er vel mer at faren ikke viste anger, men mente det var berettiget. Det kan godt hende at faren skammer seg veldig, men tør ikke innrømme det. Han har kanskje lovd til seg selv at dette kommer aldri til å skje igjen. Anonymkode: 25c92...cbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå