AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #1 Del Skrevet 17. desember 2019 En kamerat av meg var på jobbintervju og ble spurt om hvorfor han hadde dårlige karakterer på sin 5 årige høyere utdanning. Han har stort sett Cer, noen få A og B, og noen få D og E. Spørsmålet var hvorfor han hadde disse dårlige resultatene og lå under snittet på noen fag, når han virket så flink. Hva svarer man på sånn? Jeg har ganske likt utgangspunkt og er i jobbsøkerprosessen, så kan regne med å få lignende spørsmål. Anonymkode: 80d36...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #2 Del Skrevet 17. desember 2019 Omg! Hva slags utdanning er dette? Anonymkode: 153c0...af8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #3 Del Skrevet 17. desember 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Omg! Hva slags utdanning er dette? Anonymkode: 153c0...af8 En ingeniørutdanning. Altså, vi studerte sammen og slet sammen. Noen fag er vanskeligere enn andre? Anonymkode: 80d36...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #4 Del Skrevet 17. desember 2019 Man må jo bare være ærlig. Men seriøst, ingen spør etter karakterer på jobbintervju. Der er det fravær som gjelder, pluss referanser. Anonymkode: 3b153...33b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjeud Skrevet 17. desember 2019 #5 Del Skrevet 17. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man må jo bare være ærlig. Men seriøst, ingen spør etter karakterer på jobbintervju. Der er det fravær som gjelder, pluss referanser. Anonymkode: 3b153...33b Faktum er nok heller det at ingen jobber bryr seg om fravær, da det ikke engang føres fravær i høyere utdanning. Kanskje om du er på intervju for jobb i den lokale matbutikken, men da har du heller ikke en femårig ingeniørutdanning. Avhengig av utdanning og bransje varierer karakterer mellom å være litt viktig, til helt avgjørende, og spesielt som nyutdannet er det nok de som veier tyngst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #6 Del Skrevet 17. desember 2019 43 minutter siden, Fjeud skrev: Faktum er nok heller det at ingen jobber bryr seg om fravær, da det ikke engang føres fravær i høyere utdanning. Kanskje om du er på intervju for jobb i den lokale matbutikken, men da har du heller ikke en femårig ingeniørutdanning. Avhengig av utdanning og bransje varierer karakterer mellom å være litt viktig, til helt avgjørende, og spesielt som nyutdannet er det nok de som veier tyngst. Jepp. Fravær er bare relevant hvis det eneste man har er vitnemål fra vgs og skal søke jobb som ikke krever utdanning eller (spesielt) lærlingplass. Til TS: Da må man bare være ærlig. Er det pga sykdom, dødsfall etc er det jo greit å kunne vise til det. Er det enkelteksamener hvor man misforsto oppgaven eller noe slikt, kan man jo si det. Men ikke kom med mange og lange bortforklaringer, hold det kort. Uansett er det lite sannsynlig at man blir spurt om det. Anonymkode: fa9b4...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #7 Del Skrevet 17. desember 2019 Tja - snitt på c er jo akkurat det det er. Sånn helt passe. Men det er der de fleste ligger. Så vil det jo ha noe å si hvorvidt man har snitt på c - men masse masse utenomfaglige aktiviteter og verv, og jobb, eller om man har snitt på c og virkelig har gjort sitt aller aller beste, 12 timer på lesesal hver dag. (og det kan være en styrke det også - da har man virkelig lært å jobbe for det, om det ikke kommer helt naturlig). Anonymkode: ae083...719 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #8 Del Skrevet 17. desember 2019 Helt vanlig spørsmål i enkelte utdanninger/yrker Jeg har en D - den skyldes en solid forkjølelse under eksamen i et teknisk vanskelig fag. Jeg valgte å ikke ta det opp igjen da dette måtte skje et helt år senere, og med det kreve for mye i å sette seg inn i alle detaljer på nytt. Så har jeg to Cer - begge i juridiske fag. Her viser jeg til at jeg kan lovverket godt, men at jeg hadde for lite mengdetrening i juridiske språk. Forskjellen mellom Aer og Ber mener jeg er litt flaks/uflaks. Det å få garanterte Aer hele veien ville for meg krevd for mye innsats, da du må ha full kontroll på absolutt alt i store, tunge og omfattende fag. Så dette var en kost-nytte betraktning. Anonymkode: d370c...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #9 Del Skrevet 17. desember 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du egentlig at en potensiell arbeidsplas faktisk skal måle etter da, hvis de ikke skal måle etter nettopp karakterer fra utdannelsen? Dersom en person ikke har noen som helst arbeidserfaring heller, så har man vel ikke noe annet å måle etter enn "jobben" man har hatt ved å studere... Anonymkode: dbd0e...a78 Tja søknad/ motivasjonsbrev og intervju ? Personlig egnethet ? Anonymkode: 18d7c...d6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ROMPEGURI Skrevet 17. desember 2019 #10 Del Skrevet 17. desember 2019 Jeg fikk dette spørsmålet på jobbintervju. Har mange E og D og noen C. Jeg svarte som det er: kjeder meg mye i tradisjonelt skolemiljø, og har ikke gidd en stor innsats på skolen. Jeg er ikke dum eller har lærevansker. Elsker faget mitt, men liker å lære og snakke om det i arbeidsrelaterte situasjoner. Jeg er en person som liker å se teorien i praksis, og dette har vært fraværende på mitt studie. Synes helt klart det var ubehagelig å få spørsmålet rett i fleisen, men er såpass trygg på meg selv at jeg vet hvor jeg står som person. Karakterene mine definerer ikke meg som arbeidstaker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #11 Del Skrevet 17. desember 2019 2 minutter siden, ROMPEGURI skrev: Jeg fikk dette spørsmålet på jobbintervju. Har mange E og D og noen C. Jeg svarte som det er: kjeder meg mye i tradisjonelt skolemiljø, og har ikke gidd en stor innsats på skolen. Jeg er ikke dum eller har lærevansker. Elsker faget mitt, men liker å lære og snakke om det i arbeidsrelaterte situasjoner. Jeg er en person som liker å se teorien i praksis, og dette har vært fraværende på mitt studie. Synes helt klart det var ubehagelig å få spørsmålet rett i fleisen, men er såpass trygg på meg selv at jeg vet hvor jeg står som person. Karakterene mine definerer ikke meg som arbeidstaker. Flott svar ! Hva svarte de på det? Anonymkode: 18d7c...d6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ROMPEGURI Skrevet 17. desember 2019 #12 Del Skrevet 17. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flott svar ! Hva svarte de på det? Anonymkode: 18d7c...d6f Fikk et helt enkelt «okei» som svar 😂 Fikk derimot invitasjon til nytt intervju og er nå i prosessen hvor de sjekker referansene mine. Får svar denne uka om jeg får jobben 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #13 Del Skrevet 17. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: En kamerat av meg var på jobbintervju og ble spurt om hvorfor han hadde dårlige karakterer på sin 5 årige høyere utdanning. Han har stort sett Cer, noen få A og B, og noen få D og E. Spørsmålet var hvorfor han hadde disse dårlige resultatene og lå under snittet på noen fag, når han virket så flink. Hva svarer man på sånn? Jeg har ganske likt utgangspunkt og er i jobbsøkerprosessen, så kan regne med å få lignende spørsmål. Anonymkode: 80d36...fe0 C er helt normalt, selv om det regnes blant enkelte bransjer for å være "dårlig" nå for tiden. Så det er avhengig av hvor han søkte jobb. Men det positive er jo at han ble kalt inn til jobbintervju med C, så jeg hadde sagt helt ærlig at det må være en grunn for at dere har kalt meg inn til intervju, og det kan vel ikke være for å spørre "meg" hvorfor "jeg" har "dårlige" karakterer? Så det må være noe de liker hos han siden han ble kalt inn til intervju. Eller så har du det alternative svaret - der han tar et innøvd svar som nevnt her i tråden og trår til med at du liker "praktisk anvendelse" av faget og at karakterene "definerer ikke din kunnskap" eller annet lignende dill dall. Kanskje også nevne en hobby / aktivitet som muligens også har tatt noe mer av din tid. Eller så kan du bare si at du ikke hadde "dagen" i enkelte av fagene og at du ikke ser noe poeng i å bruke ett par år ekstra for å "finpusse" noen karakterer et hakk oppover fordi det ikke kommer til å føre til at du plutselig kan noe særlig mer enn du kan idag, men at det vil føre til at du går glipp av to år med tapt arbeidsinntekt og du går glipp av å heller tilegne deg erfaring. Anonymkode: a6f66...b61 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #14 Del Skrevet 17. desember 2019 Man svarer helt ærlig Mange av mine E og D karakterer ha ren grunn bak seg, som f.eks heldige nok å få en ny foreleser. At foreleser som har hatt lignende eksamensoppgaver i 12 år, plutselig bestemmer seg for å totalt endre helt på eksamen og det ikke kan sammenlignes med noe man har gått gjennom hele semesteret At man var uheldig med eksamensdatoer, t noen fag ble litt mer prioritert, og at du fikk akkurat det du ikke leste på som spørsmål til eksamen. At man bare hadde en grusomt dårlig dag. Alle disse grunnene har skjedd meg, som har påvirket eksamenskarakteren. Anonymkode: 23380...df4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #15 Del Skrevet 17. desember 2019 Jobber som Ingeniør, og har en del kjipe karakterer. Nå er det riktig nok en ganske vanskelig retning jeg utdannet meg innen, der snittet generelt lå mellom C og D. Vi hadde bare 2 stykker i kullet (Av 50) som lå på "rein" A / B. Men, har fått spørsmålet, og har prøvd å være så ærlig som mulig. - Har en tendens å ta på meg for mye arbeid (var alltid meldt opp til 1-2 ekstra fag i semesteret). - Eksamen har aldri vært noe motiverende eller givende, mens prosjekter på den andre siden har vært det. Det viktigste er uansett at du eier / tar ansvar for resultatene, og ikke legger skylda på andre. Sistnevnte kan signalisere at du har en lei tendens å skylde på andre personer, selv om du er ansvarlig for en oppgave. Prøv heller ikke å komme med for mange unnskyldninger. Når en person lyver, så kommer de gjerne med lange og veldig detaljerte historier, ofte til det punktet at personen som hører på deg ikke greier å henge med. Slik jeg ser det, så er alltid flere valg der ute. Du skal være i en ekstremt snever eller ettertraktet industri for at karakterene skal telle 100%, og bare det beste er godt nok. Kanskje noen finansjobber, konsulentyrker, advokatjobber, o.l., men til og med der finnes det en sjanse, selv om du må jobbe hardt for å få muligheten. Anonymkode: 5da84...40d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #16 Del Skrevet 17. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber som Ingeniør, og har en del kjipe karakterer. Nå er det riktig nok en ganske vanskelig retning jeg utdannet meg innen, der snittet generelt lå mellom C og D. Vi hadde bare 2 stykker i kullet (Av 50) som lå på "rein" A / B. Men, har fått spørsmålet, og har prøvd å være så ærlig som mulig. - Har en tendens å ta på meg for mye arbeid (var alltid meldt opp til 1-2 ekstra fag i semesteret). - Eksamen har aldri vært noe motiverende eller givende, mens prosjekter på den andre siden har vært det. Det viktigste er uansett at du eier / tar ansvar for resultatene, og ikke legger skylda på andre. Sistnevnte kan signalisere at du har en lei tendens å skylde på andre personer, selv om du er ansvarlig for en oppgave. Prøv heller ikke å komme med for mange unnskyldninger. Når en person lyver, så kommer de gjerne med lange og veldig detaljerte historier, ofte til det punktet at personen som hører på deg ikke greier å henge med. Slik jeg ser det, så er alltid flere valg der ute. Du skal være i en ekstremt snever eller ettertraktet industri for at karakterene skal telle 100%, og bare det beste er godt nok. Kanskje noen finansjobber, konsulentyrker, advokatjobber, o.l., men til og med der finnes det en sjanse, selv om du må jobbe hardt for å få muligheten. Anonymkode: 5da84...40d Enig! Vis eierskap og ikke kom med lange bortforklaringer. Jeg har vært med på å ansette folk, og hvis noen hadde begynt å begrunne karakterene sine med at foreleseren var dårlig e.l, ville jeg aldri ansatt vedkommende. Jeg ville ha fryktet at personen var umoden og ukollegial. Men hos oss ser vi ikke så mye på karakterene. Det er fagkompetansen, erfaring og referanser som er viktig, i tillegg til hvordan du framstår på intervjuet. Anonymkode: 185a9...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå