Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å forstå samboern min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er forlovet. Vært det i nærme 2 år. Når vi hadde vært forlovet i nesten et år sa jeg at jeg ville vi skulle gifte oss ca dato og måned, det ville han også. Når vi nærmet oss den tiden ville han plutselig heller om 5 år. Planen fra starten på begge var å ha det i en kirke med kun forlovere og barna våre, og ha det veldig enkelt. 

Jeg ble egentlig ganske skuffet, og følte det som et svik. Gikk sjeldent med ringen min i tiden etter, og ville egentlig avslutte det hele, men var også tidlig i svangerskapet med barn nr 2 (noe vi ikke visste før etter at han endret mening om gifte mål altså). 

Nå har jeg jo født barn nr 2, og han opplevde igjen å se min ekleste side med blod osv. I tiden etter har det blitt litt mye baking, spesielt nå som det er juletider. Baket lussekatter en dag, så ringen min lå ved kjøkkenvasken i et par dager. 

Samboern min kom ut i stua og spurte når jeg ville gifte meg, for jeg kunne bestemme dato. Jeg svarte at jeg ikke visste helt, kanskje om et år, hvertfall en liten stund, nå som vi har dåp ogsånt å arrangere. Lurte på hvorfor han har ombestemt seg, men jeg fikk ikke noe svar.. Jeg føler ikke like sterk gifteønske med han lenger, etter det jeg ser på som et svik.. Jeg ønsker ikke å være uten han heller.

Men jeg syntes det er rart at han plutselig ville gifte seg etter en dato jeg kunne bestemme nå. Jeg kunne jo sagt om 2 måneder, ville han vel trodd også mtp hvor klar jeg var tidligere. Han virket litt lei seg, og kikket i gulvet, så oppdaget jeg at han hadde satt ringen min på stuebordet etter at han hadde gått, så han så den vel ligge på kjøkkenbenken. 

Jeg har vært kaldere mot han siste året, så det kan vel ha en påvirkning? Den natten FØR han lurte på når vi skulle gifte oss, la han seg til å sove i stua (første gang han har gjort det, på alle våres år), fordi han ble sur når jeg ba han lage mat til eldste barnet vårt som sa hun var sulten, jeg lå der med en baby som ble ammet. Jeg ble sur som pokker tilbake, og sov godt alene med barna våre. Ville ikke trodd det her ville få han til å ombestemme seg heller, da ville jeg heller trodd motsatt.. 

Noen som kan forstå hvorfor han plutselig vil gifte seg snart? 

Anonymkode: 40cfe...d27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter mer med å forstå hvorfor du opplevde det som et så stort svik at han ville utsette bryllupet, at du har vært kald mot ham det året som har gått siden han bekjentgjorde dette.

• Liker 17
Skrevet

Fordi han er redd for å miste deg. Han så ringen ved vasken og trodde at du ikke ville være forlovet lengre. 

Anonymkode: 214b6...c1b

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Horten Market skrev:

Jeg sliter mer med å forstå hvorfor du opplevde det som et så stort svik at han ville utsette bryllupet, at du har vært kald mot ham det året som har gått siden han bekjentgjorde dette.

Fordi han fridde til meg, vi snakket om å gifte oss til en tid, der han plutselig ombestemmer seg å sier han vil vente 5 år (6 år fra vi ble forlovet)? Vanligvis frir vel folk fordi de vil gifte seg, ikke for å være forlovet i mange år. Jeg ser at folk gifter seg innen 2-3 år fra de blir forlovet, men leser jo om noen som er forlovet i 20 år. Sviket er fordi jeg planla kjole, ringer, blomstrer og hvordan denne dagen skulle bli, med oss to, barna og forlovere. Til det nærmet oss. Jeg følte drømmen min ble knust, og jeg følte han ikke elsket meg så høyt mer, han ga meg en falsk forhåpning, og mye av dette gjorde meg kaldere men også sterkere. 

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, loveli skrev:

Hva gjorde han som var et svik?

Løftebrudd. 

• Liker 3
Skrevet

Det virker ikke som om du har sagt alt dette til ham? Vis han innlegget og få dr svarene du er ute etter...

Anonymkode: 7d52d...e39

• Liker 5
Skrevet

Du har jo ikke kommunisert dette til din samboer. Du velger å behandle han kjøligere som hevn fordi han brøt et løfte. Her får du ingen sympati eller forståelse fra meg.  Han brøt et  løfte, men det er lov til å ombestemme seg og ikke føle seg klar.  Greit å være såret, men man tvinger ikke mennesker til å gifte seg. Vil heller si at det er du som ødelegger forholdet her med psykisk mishandling som en straffemetode.

Anonymkode: 0674c...01e

• Liker 5
Skrevet

Synes ærlig talt at du virker litt sutrete inni en altfor enkel boble. Du er lei deg fordi samboer ikke ville gifte seg når du vil, så er du lei deg fordi han nå vil. Nå er det han som må forstå deg, og dine begrunnelser for å utsette. Men du trengte ikke å forstå hans?

Du skriver at da du fødte, så han deg på ditt ekleste. Hva i alle dager har det med saken å gjøre? Og tror du virkelig at en mann som elsker en kvinne oppfatter henne som ekkel når hun føder? Nesten som å lese en av disse gamle jenteromatiske bøkene hvor kvinnen alltid er søt, fin og snill.

At han legger ringen på stuebordet, kan like godt være fordi han ikke ville at den skulle forsvinne inn i en til bakedeig. Ryddig mann.

Eneste jeg synes var litt rart, var det med mating av eldste. Men med alt det andre i innlegget ditt, vet jeg ikke hvor mye jeg skal vektlegge dette, siden du virker til å se ting veldig fra ditt ståsted.

Get a life - og ta en skikkelig prat. Dere er voksne mennesker med ansvar for barn, hus og hjem. Da må dere være voksne nok til å finne ut av noe så enkelt som om dere skal gifte dere eller ikke. Og rent formelt, så lenge dere har papirene i orden, har det egentlig ingenting å si hvilken sivilstand dere lever i.

Anonymkode: b11ec...75c

• Liker 6
Skrevet

Synes du legger alt for mye i dette, er sutrete og passiv-agressiv, oppfører deg fjern og rart og forventer at han skal forstå hvorfor. Samt at kommunikasjonen dere i mellom er alt for dårlig. 

Fortsetter du slik er det du som kjører forholdet i grøfta. 

Anonymkode: 44f45...1b5

• Liker 7
Skrevet

Dere må snakke sammen

Anonymkode: 7d599...c28

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Løftebrudd. 

Uenig.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi han fridde til meg, vi snakket om å gifte oss til en tid, der han plutselig ombestemmer seg å sier han vil vente 5 år (6 år fra vi ble forlovet)? Vanligvis frir vel folk fordi de vil gifte seg, ikke for å være forlovet i mange år. Jeg ser at folk gifter seg innen 2-3 år fra de blir forlovet, men leser jo om noen som er forlovet i 20 år. Sviket er fordi jeg planla kjole, ringer, blomstrer og hvordan denne dagen skulle bli, med oss to, barna og forlovere. Til det nærmet oss. Jeg følte drømmen min ble knust, og jeg følte han ikke elsket meg så høyt mer, han ga meg en falsk forhåpning, og mye av dette gjorde meg kaldere men også sterkere. 

Dette er drama dronning de luxe. 

Skrevet

Tror kanskje samboeren din trenger like mye hjelp til å forstå deg....

Anonymkode: 3b8e1...7ba

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror kanskje samboeren din trenger like mye hjelp til å forstå deg....

Anonymkode: 3b8e1...7ba

Tror ikke denne fyren bør gifte seg med dramadronningen som er TS....

Skrevet

Det virker som du dramatiserer og overtolke noe innmari. 

Anonymkode: 6e418...53d

Skrevet

Du har valgt å få to barn med denne mannen, men tviler på om du vil gifte deg med han fordi han ville utsette bryllupet? Bryllup er altså viktigere enn å gi barna dine et stabilt familieliv, og du straffer han med passiv aggressiv furting i lange tider. Kommunikasjon på et voksent nivå er en vanskelig øvelse for noen, men du bør begynne å trene på det, TS.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...