AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #1 Skrevet 16. desember 2019 Til nå har jeg hatt 3 eksamener. Måtte konte den ene, og har den siste denne uka. Absolutt alle eksamener har jeg utsatt å lese på før 2-3 dager før. Hva går av meg egentlig? Kan si at jeg har hatt lite energi og motivasjon. Om det er noe faglig jeg synes er vanskelig, så ender jeg opp med å gi meg ganske fort og ser heller på en serie. Jeg skammer meg mye og vet at det jeg gjør er dumt, men føles som at jeg gir opp med en gang jeg møter motgang av den faglige sorten. Jeg bestod heldigvis de tre første, men jeg må jo nå ta om igjen én eksamen og står i (stor) fare for å stryke på den neste som er en ganske omfattende eksamen. Uff, kunne ønske jeg kunne spole tilbake... Dette er det første året mitt, og det begynte med dårlige rutiner og prokastrinering, mye på grunn av lite energi. Hvordan i alle dager skal jeg klare å ta to ekstra eksamen neste semester? Fint med beroligende ord og tips. Tar også imot konstruktiv kritikk! Anonymkode: 519cb...e88 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #2 Skrevet 16. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Til nå har jeg hatt 3 eksamener. Måtte konte den ene, og har den siste denne uka. Absolutt alle eksamener har jeg utsatt å lese på før 2-3 dager før. Hva går av meg egentlig? Kan si at jeg har hatt lite energi og motivasjon. Om det er noe faglig jeg synes er vanskelig, så ender jeg opp med å gi meg ganske fort og ser heller på en serie. Jeg skammer meg mye og vet at det jeg gjør er dumt, men føles som at jeg gir opp med en gang jeg møter motgang av den faglige sorten. Jeg bestod heldigvis de tre første, men jeg må jo nå ta om igjen én eksamen og står i (stor) fare for å stryke på den neste som er en ganske omfattende eksamen. Uff, kunne ønske jeg kunne spole tilbake... Dette er det første året mitt, og det begynte med dårlige rutiner og prokastrinering, mye på grunn av lite energi. Hvordan i alle dager skal jeg klare å ta to ekstra eksamen neste semester? Fint med beroligende ord og tips. Tar også imot konstruktiv kritikk! Anonymkode: 519cb...e88 Jeg bestod de 2 første* Ts Anonymkode: 519cb...e88
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #3 Skrevet 16. desember 2019 For min del handler prokrastinering om mer enn bare «lite motivasjon». Det er frykten for å feile eller gjøre det dårlig som fører til at jeg ikke «tørr» å begynne. Deretter blir det en dårlig sirkel. Prøv å gå litt i deg selv og finn årsaken. Er det rette studiet? Har du en klar og konkret plan for hva du skal bruke tiden til, og konkret avsatt tid? Er du perfeksjonist? Lag en så konkret plan som mulig, og begynn med om så bare ti minutter. Tenk at du ikke trenger å forstå alt eller gjøre det perfekt. Du skal bare gjøre det. Dette fungerer i alle fall for meg. Anonymkode: 94a2a...4da 8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #4 Skrevet 16. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For min del handler prokrastinering om mer enn bare «lite motivasjon». Det er frykten for å feile eller gjøre det dårlig som fører til at jeg ikke «tørr» å begynne. Deretter blir det en dårlig sirkel. Prøv å gå litt i deg selv og finn årsaken. Er det rette studiet? Har du en klar og konkret plan for hva du skal bruke tiden til, og konkret avsatt tid? Er du perfeksjonist? Lag en så konkret plan som mulig, og begynn med om så bare ti minutter. Tenk at du ikke trenger å forstå alt eller gjøre det perfekt. Du skal bare gjøre det. Dette fungerer i alle fall for meg. Anonymkode: 94a2a...4da Jeg har så angst for å stryke at jeg ikke leser. Tror bare de m angst kan forstå denne taktikken. 🙈🙈🙈 i feel u Ts. Hvem kan få hjelp fra til å takle denne angsten ? Anonymkode: 139f2...850 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #5 Skrevet 16. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har så angst for å stryke at jeg ikke leser. Tror bare de m angst kan forstå denne taktikken. 🙈🙈🙈 i feel u Ts. Hvem kan få hjelp fra til å takle denne angsten ? Anonymkode: 139f2...850 Universitetet/samskipnaden har ofte tilbud om samtale med rådgiver/psykolog/lignende. De har nok mye erfaring med slikt. Anbefaler deg å ta kontakt med de! Anonymkode: 94a2a...4da 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #6 Skrevet 17. desember 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Universitetet/samskipnaden har ofte tilbud om samtale med rådgiver/psykolog/lignende. De har nok mye erfaring med slikt. Anbefaler deg å ta kontakt med de! Anonymkode: 94a2a...4da Enig! Og du, dette er veldig vanlig. Lag deg leseplaner, med hvilke kapitler/tema du skal gå gjennom hver dag. Da kan du ta deg fri med god samvittighet når du har nådd dagens mål. Det finnes program og apper som tar tiden, f.eks lese 20 minutter - fem minutter pause. Det kan hjelpe. Sett deg på lesesal, uten Netflix. Sett mål, gi deg selv belønning (f.eks en episode på Netflix) når du har nådd målet. Anonymkode: 0e186...890 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #7 Skrevet 17. desember 2019 Klarte hvertfall trosse eksamens-angsten og gå opp i dag og besvare alle oppgaver. 🙇♀️💁♀️ Anonymkode: 139f2...850 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #8 Skrevet 17. desember 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Til nå har jeg hatt 3 eksamener. Måtte konte den ene, og har den siste denne uka. Absolutt alle eksamener har jeg utsatt å lese på før 2-3 dager før. Hva går av meg egentlig? Kan si at jeg har hatt lite energi og motivasjon. Om det er noe faglig jeg synes er vanskelig, så ender jeg opp med å gi meg ganske fort og ser heller på en serie. Jeg skammer meg mye og vet at det jeg gjør er dumt, men føles som at jeg gir opp med en gang jeg møter motgang av den faglige sorten. Jeg bestod heldigvis de tre første, men jeg må jo nå ta om igjen én eksamen og står i (stor) fare for å stryke på den neste som er en ganske omfattende eksamen. Uff, kunne ønske jeg kunne spole tilbake... Dette er det første året mitt, og det begynte med dårlige rutiner og prokastrinering, mye på grunn av lite energi. Hvordan i alle dager skal jeg klare å ta to ekstra eksamen neste semester? Fint med beroligende ord og tips. Tar også imot konstruktiv kritikk! Anonymkode: 519cb...e88 Det er ikke noe å kritisere deg for - fakta er bare at det å være student idag er verre enn på lenge da studiestøtten ikke rekker til noe sted i de store byene hvor de fleste anerkjente universiteter ligger (UiO / NTNU / NHH / BI / OsloMet / UiB), så har du i tillegg Stavanger som er veldig dyr by (UiS) i tillegg til Kr.sand og Tromsø der UiA og UiT ligger. Så det er umulig å komme seg "ut av byene". Vi er sentralisert og blir mer sentraliserte. Kravene og "forventningene" til det som betegnes for å være en "vellykket" student idag er helt hinsides. Du må trene og se bra ut. Du må score B og A. Du må være "utadvendt" og sprudle vilt som en champagne til nyttårsaften 😂 Et slags supermenneske, og det går ikke - vi er ikke laget for å være slik generelt sett. Kun de med mest solide helse + et veldig godt utseende + penger kan holde på slik. Jeg husker min studietid (90-tallet). Man hadde en studiestøtte man kunne leve av, men samtidig var det nok av ledige deltidsstillinger. Slike stillinger er det ikke mange av idag. Så var det ingen karakterpress. Fikk man C, så var dette mer enn godt nok. Man trengte heller ikke fly rundt og drive med "mange aktiviteter". Også trene - WTF er det for noe, tenkte vi, lol. Nei, på den tiden var "aktivitetene" å samle seg med venner, slenge inn et par Grandis i ovnen, brus / godteri og se film, spillebrettspill og ellers bare ha det gøy, som har overhodet ingenting med CV å gjøre. Good times, som er dessverre for lengst forbi. Det finnes et lite lyspunkt nå fra og med august 2020. Da innføres et tilleggslån, men den er bare tilgjengelig hvis du er rundt 30 år og oppover. I tillegg gjelder den også hvis du er under 30 år, men da med barn. Maksimum tilleggslån er begrenset til 200.000 kroner. https://www.student.no/statsbudsjettet-2020/sb20-studiestotte/ Anonymkode: f75f5...4af 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #9 Skrevet 17. desember 2019 ikke ts her, men student med samme type angst😬det er så dritt å slite med dette. men det der tilleggslånet har jeg ikke hørt om. så alle over 30 kan få det???hvordan får jeg dette; snakket med lånekassen siden jeg ligger litt etter pga sykdom, men ingen nevnte dette som et alternativ. Anonymkode: bfbe3...169
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #10 Skrevet 17. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: ikke ts her, men student med samme type angst😬det er så dritt å slite med dette. men det der tilleggslånet har jeg ikke hørt om. så alle over 30 kan få det???hvordan får jeg dette; snakket med lånekassen siden jeg ligger litt etter pga sykdom, men ingen nevnte dette som et alternativ. Anonymkode: bfbe3...169 Tilleggslånet begynner å gjelde fra og med august 2020. Du kan ta 100.000 kroner x 2 år. Da har du brukt 200.000 kroners kvoten hva gjelder tilleggslån. Eller du kan fordele den 4 år x 50.000 slik jeg har forstått det. Eller 3 år x ca 67.000 kr, så dette kommer i tillegg til det vanlige beløpet som man ikke har en sjanse til å leve av. Men med tilleggslånet begynner det å bli bedre. Det er ingen stipend av dette lånet, så det er et rent lån. Ja, alle fra 30 år og oppover kan få det. Du kan lese i linken at de under 30 år kan også få det, men da mer for de som har barn og må forsørge dem. Man får vite mer når de oppdaterer Lånekassen sin nettside i løpet av mars 2020. Men lånet er iallfall på plass og skal gjelde fra og med august 2020. Anonymkode: f75f5...4af 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #11 Skrevet 17. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe å kritisere deg for - fakta er bare at det å være student idag er verre enn på lenge da studiestøtten ikke rekker til noe sted i de store byene hvor de fleste anerkjente universiteter ligger (UiO / NTNU / NHH / BI / OsloMet / UiB), så har du i tillegg Stavanger som er veldig dyr by (UiS) i tillegg til Kr.sand og Tromsø der UiA og UiT ligger. Så det er umulig å komme seg "ut av byene". Vi er sentralisert og blir mer sentraliserte. Kravene og "forventningene" til det som betegnes for å være en "vellykket" student idag er helt hinsides. Du må trene og se bra ut. Du må score B og A. Du må være "utadvendt" og sprudle vilt som en champagne til nyttårsaften 😂 Et slags supermenneske, og det går ikke - vi er ikke laget for å være slik generelt sett. Kun de med mest solide helse + et veldig godt utseende + penger kan holde på slik. Jeg husker min studietid (90-tallet). Man hadde en studiestøtte man kunne leve av, men samtidig var det nok av ledige deltidsstillinger. Slike stillinger er det ikke mange av idag. Så var det ingen karakterpress. Fikk man C, så var dette mer enn godt nok. Man trengte heller ikke fly rundt og drive med "mange aktiviteter". Også trene - WTF er det for noe, tenkte vi, lol. Nei, på den tiden var "aktivitetene" å samle seg med venner, slenge inn et par Grandis i ovnen, brus / godteri og se film, spillebrettspill og ellers bare ha det gøy, som har overhodet ingenting med CV å gjøre. Good times, som er dessverre for lengst forbi. Det finnes et lite lyspunkt nå fra og med august 2020. Da innføres et tilleggslån, men den er bare tilgjengelig hvis du er rundt 30 år og oppover. I tillegg gjelder den også hvis du er under 30 år, men da med barn. Maksimum tilleggslån er begrenset til 200.000 kroner. https://www.student.no/statsbudsjettet-2020/sb20-studiestotte/ Anonymkode: f75f5...4af Nå synes jeg du svartmaler fælt. Ja, det har blitt mye press i samfunnet generelt, men studietida er fremdeles en sosial og morsom tid for veldig mange. At folk har lyst å holde seg i fysisk aktivitet betyr ikke nødvendigvis at de har det grusomt med seg selv. TS: jeg gjorde det også ganske dårlig første året jeg studerte. Jeg hadde for mye frihet, fagene var vanskelige og jeg visste ikke hvor jeg skulle begynne. Akkurat som deg slet jeg med skam. Men det ble enklere etter hvert, og etter noen år stortrivdes jeg i akademia. Hvordan er det med det sosiale? Trives du med folka på studiet? Mye kan bli løst hvis du havner i gode arbeidsrutiner sammen med studiekameratene. Det er mye morsommere å sitte på lesesal hvis du har noen å spise lunsj med. Anonymkode: eca47...29c
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #12 Skrevet 17. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå synes jeg du svartmaler fælt. Ja, det har blitt mye press i samfunnet generelt, men studietida er fremdeles en sosial og morsom tid for veldig mange. At folk har lyst å holde seg i fysisk aktivitet betyr ikke nødvendigvis at de har det grusomt med seg selv. TS: jeg gjorde det også ganske dårlig første året jeg studerte. Jeg hadde for mye frihet, fagene var vanskelige og jeg visste ikke hvor jeg skulle begynne. Akkurat som deg slet jeg med skam. Men det ble enklere etter hvert, og etter noen år stortrivdes jeg i akademia. Hvordan er det med det sosiale? Trives du med folka på studiet? Mye kan bli løst hvis du havner i gode arbeidsrutiner sammen med studiekameratene. Det er mye morsommere å sitte på lesesal hvis du har noen å spise lunsj med. Anonymkode: eca47...29c I motsetning til deg, så har jeg grunnlag for å sammenligne hvordan ting var på 90-tallet og idag, og ja, jeg har trygt si at 90-tallet var mye bedre. Folk som ikke kjenner til noe annet enn det som er nå om dagen, tror at dagens situasjon er slik det "bør være". En ting er fysisk aktivitet, en annen ting er total og massiv utseendefokus der samfunnet går ut på å tilbe de attraktive, og sånt var det ikke før. Da var intelligens - uavhengig av utseende, som var veldig viktig. Hvem som var "sprudlende" og "utadvendt" var overhodet ikke av noe som helst betydning slik det er idag. Så når alle ønsker å se ut som veltrent Barbie og Ken, samtidig som man ikke kan lese en avis online nå om dagen uten å lese mer om Sophie sin rompe, så topper det seg en viss plass i toppetasjen. Mulig at du synes at dagens samfunn er "sunt", men det er det ikke. Uansett, jeg har fått frem noe nyttig for enten TS eller andre her i tråden og det er at man nå har et tilleggslån på gang, så det er greit å vite for de som leser tråden. Anonymkode: f75f5...4af 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #13 Skrevet 17. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tilleggslånet begynner å gjelde fra og med august 2020. Du kan ta 100.000 kroner x 2 år. Da har du brukt 200.000 kroners kvoten hva gjelder tilleggslån. Eller du kan fordele den 4 år x 50.000 slik jeg har forstått det. Eller 3 år x ca 67.000 kr, så dette kommer i tillegg til det vanlige beløpet som man ikke har en sjanse til å leve av. Men med tilleggslånet begynner det å bli bedre. Det er ingen stipend av dette lånet, så det er et rent lån. Ja, alle fra 30 år og oppover kan få det. Du kan lese i linken at de under 30 år kan også få det, men da mer for de som har barn og må forsørge dem. Man får vite mer når de oppdaterer Lånekassen sin nettside i løpet av mars 2020. Men lånet er iallfall på plass og skal gjelde fra og med august 2020. Anonymkode: f75f5...4af tusen takk for svar☺️nå ble jeg happy🎄 Anonymkode: bfbe3...169
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #14 Skrevet 17. desember 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: tusen takk for svar☺️nå ble jeg happy🎄 Anonymkode: bfbe3...169 No problem Fant ut hvor selve linken var, for jeg husker å ha lest det da statsbudsjettet ble lagt frem den 7.oktober 2019, så du kan lese mer om dette på Lånekassen sin nettside: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Om_Lanekassen/media-/nyheter1/Arkiv/forslag-til-statsbudsjett-2020/ Som sagt, Lånekassen oppdaterer sine nettsider for august 2020 og utover kort tid etter 15.mars 2020. Men du ser av linken hva regelen kommer til å være fra og med august 2020. Anonymkode: f75f5...4af
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #15 Skrevet 18. desember 2019 På 17.12.2019 den 0.01, AnonymBruker skrev: Jeg har så angst for å stryke at jeg ikke leser. Tror bare de m angst kan forstå denne taktikken. 🙈🙈🙈 i feel u Ts. Hvem kan få hjelp fra til å takle denne angsten ? Anonymkode: 139f2...850 Er det ikke mulig å kanalisere angsten for å faktisk lese masse? Det er jo faktisk eneste taktikk som egentlig fungerer Anonymkode: 9b030...2d5 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #16 Skrevet 18. desember 2019 Ta multivitaminer og jern ift energi. Lag en ukeplan hver søndag, med hva du skal gjøre hver uke, per dag. Det er lettere å forholde seg til mindre porsjoner i et stort bilde. Legg også en plan for eksamenslesinga. Gjør gamle eksamensoppgaver. Jeg lagde også semesterplaner som ga meg oversikt over alle ukene/dagene og hva måtte være ferdig når. Spredde pensum utover, når innleveringer er osv. Ga meg ro i sjelen, og fokus på det som lå foran meg der og da. Uten plan blir jeg overveldet og matt. Anonymkode: 85693...a44 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #17 Skrevet 18. desember 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe å kritisere deg for - fakta er bare at det å være student idag er verre enn på lenge da studiestøtten ikke rekker til noe sted i de store byene hvor de fleste anerkjente universiteter ligger (UiO / NTNU / NHH / BI / OsloMet / UiB), så har du i tillegg Stavanger som er veldig dyr by (UiS) i tillegg til Kr.sand og Tromsø der UiA og UiT ligger. Så det er umulig å komme seg "ut av byene". Vi er sentralisert og blir mer sentraliserte. Kravene og "forventningene" til det som betegnes for å være en "vellykket" student idag er helt hinsides. Du må trene og se bra ut. Du må score B og A. Du må være "utadvendt" og sprudle vilt som en champagne til nyttårsaften 😂 Et slags supermenneske, og det går ikke - vi er ikke laget for å være slik generelt sett. Kun de med mest solide helse + et veldig godt utseende + penger kan holde på slik. Jeg husker min studietid (90-tallet). Man hadde en studiestøtte man kunne leve av, men samtidig var det nok av ledige deltidsstillinger. Slike stillinger er det ikke mange av idag. Så var det ingen karakterpress. Fikk man C, så var dette mer enn godt nok. Man trengte heller ikke fly rundt og drive med "mange aktiviteter". Også trene - WTF er det for noe, tenkte vi, lol. Nei, på den tiden var "aktivitetene" å samle seg med venner, slenge inn et par Grandis i ovnen, brus / godteri og se film, spillebrettspill og ellers bare ha det gøy, som har overhodet ingenting med CV å gjøre. Good times, som er dessverre for lengst forbi. Det finnes et lite lyspunkt nå fra og med august 2020. Da innføres et tilleggslån, men den er bare tilgjengelig hvis du er rundt 30 år og oppover. I tillegg gjelder den også hvis du er under 30 år, men da med barn. Maksimum tilleggslån er begrenset til 200.000 kroner. https://www.student.no/statsbudsjettet-2020/sb20-studiestotte/ Anonymkode: f75f5...4af Dette var gode nyheter for en «gammel» studine! Om dette blir realitet, er det jo mulig jeg kan fullføre graden min uten økonomisk ruin! 🙂 Anonymkode: 03026...f0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå