AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #1 Skrevet 16. desember 2019 Hei, jeg har fått støtte fra lånekassen i 3 semestre til nå og tenker å studere vårsemesteret uten støtte fra lånekassen. Dette er pga. en jobb jeg har skaffet meg. Men jeg vet ikke om har denne jobben ut studiet, så jeg må nok ha støtte de siste årene. Er det slik at rentene vil påløpe det semesteret jeg ikke har støtte selv om jeg ikke er ferdig med graden? Anonymkode: 2418a...0c3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #2 Skrevet 16. desember 2019 Nei, ikke så lenge du er under utdanning. Ta alltid maks lån og ikke bare stipend, det er et supert lån. Rentefritt til du er ferdig, og slettet om du blir ufør. Da jeg studerte (gammel ordning) var det ikke uvanlig at folk lånte maks, og satt lånet på sparekonto til bolig. Så levde de av stipendet, ekstrajobb, og rentene. Når de da var ferdig å studere hadde de en fin liten egenkapital. Sier ikke du skal leve av lånet, men at du skal låne pengene. Anonymkode: 088c3...bbd
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #3 Skrevet 17. desember 2019 Jo det vil løpe renter. Ta opp lån og putt på sparekonto. Anonymkode: 6d975...66f 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #4 Skrevet 17. desember 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det vil løpe renter. Ta opp lån og putt på sparekonto. Anonymkode: 6d975...66f Nei? Man kan søke om sletting av renter, så lenge man har rett til støtte. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/sletting-av-renter1/utdanning1/Utdanning/ Anonymkode: 7792b...a06 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #5 Skrevet 17. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei? Man kan søke om sletting av renter, så lenge man har rett til støtte. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/sletting-av-renter1/utdanning1/Utdanning/ Anonymkode: 7792b...a06 Trodde dette ble gjort automatisk? Anonymkode: 2418a...0c3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #6 Skrevet 17. desember 2019 Jeg tar et semester uten støtte fra lånekassen nå. Renter blir lagt til lånet så lenge du ikke mottar støtte fra lånekassen. Dette gjelder også når du fortsatt studerer (ja, jeg har spurt Lånekassen og fått dette til svar.) Derfor er det like greit å ta opp fullt lån og sette på sparing (BSU eller fond f.eks). Uansett vil det på ett eller annet tidspunkt påberegnes renter. Anonymkode: 2ca13...22d
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #7 Skrevet 17. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tar et semester uten støtte fra lånekassen nå. Renter blir lagt til lånet så lenge du ikke mottar støtte fra lånekassen. Dette gjelder også når du fortsatt studerer (ja, jeg har spurt Lånekassen og fått dette til svar.) Derfor er det like greit å ta opp fullt lån og sette på sparing (BSU eller fond f.eks). Uansett vil det på ett eller annet tidspunkt påberegnes renter. Anonymkode: 2ca13...22d Presisering: jeg er forsinket og har derfor ikke rett på mer støtte, inntil jeg tar igjen forsinkelsen (mer enn 60stp). Anonymkode: 2ca13...22d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå