Gå til innhold

Bruke rosa arveklær og utstyr på gutte baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde gjort det hvis jeg hadde hatt unger. Glade farger er for alle flotte unger
og kjønnsdelte farger er noe ordentlig tull. Kle ungene i det dere har og smil bredt
hvis noen blir sjokkert over å se en rosakledd gutt og blåkledd jente. Farger er for alle! :rodmer: 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått gutt nå etter to jenter, og har ingen problemer med å bruke arvetøyet til jentene. Spesielt ullklærne. Syrer unna de mest utprega jentebodyene, men rosa ullbody med hjerter på brukes like ofte som «gutte» fargene.

Anonymkode: 7e0a3...a6a

• Liker 2
Skrevet

Ja, selvfølgelig. Farger har ikke kjønn. 🌈

• Liker 1
Skrevet

Her arvet eldste datteren min mye typiske gutteklær da hun var lita, og hun brukte de klærne både hjemme og i barnehagen. Å ikke bruke arvet klær som nesten ikke er brukt bare pga de var i typiske «guttefarger» eller med «guttemotiver» på ville vært uøkonomisk og råflott. Særlig når barna er så små at de ikke har fått egen vilje ang preferanser på klær enda. 

Ville vært noe annet hvis hun hadde vært tre år og typisk rosa kjolejente, da ville det ikke vært greit å overkjøre og trumfe gjennom en grønn genser med cars-motiv på. 

Så om en gutt bruker rosa tights med prinsesser på eller om ei jente bruker grønn genser med cars på når de er så små at de ikke har ei mening om det selv ser jeg ikke problemet med. 

Ville dog ikke kledd et lite guttebarn i kjole, ikke med mindre gutten selv hadde insistert på å bruke kjole (ene broren min gjorde det, han elsket å gå i kjolene til den ett år eldre søsteren vår. Og mamma lot han få lov til å bruke kjoler. Hadde ingen betydning for hans seksuelle legning for de som evt måtte tro at bruk av kjoler i barnealder er tegn på homofili, han har bare hatt jentekjærester og er nå gift og har to barn) 

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overraskende lite, men jeg tror vi har vært heldige, så greit å være litt forberedt og snakke mye med gutten deres. Han har fått noe reaksjoner på klær fra eldre elever, men ikke pga farge men heller at mønsteret er "barnslig". 

Som jeg pleier å si til ham så er det litt synd på de som tenker at man bare kan gå i den og den fargen hvis man er et bestemt kjønn. Man må få like det man vil. Det er han helt enig i. 

Vi har valgt å ha nøytralt yttertøy, mulig han hadde fått flere reaksjoner om det var en rosa ytterjakke og boblebukse?

Anonymkode: 6f4dd...248

Ja, tenker vi får forberede ham litt. Tror også vi i første omgang skal styre unna rosa sekk og yttertøy, så vi får loddet stemningen. Ser jo her i tråden at en del barn har rigide holdninger med seg hjemmefra. 

Anonymkode: ced8e...374

• Liker 1
Skrevet

Ja, delvis, men passer på at det rosa ikke dominerer. I barnehagen er det greit nok, men da sønnen min begynte på skolen, var jeg litt mer forsiktig. Man kjenner egne barn best. Sønnen min er ikke så tøff at han kunne parert kommentarer fra de store guttene på skolen.

Det av storesøsters klær som er rosa, bruker han på hytta. Men nå unngikk vi rosa klær også til henne, så det er ikke så mange plagg det er snakk om... :)

Anonymkode: dcc8d...ac4

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøver å unngå bruk av begreper som «guttefarge» og «jenteklær». Derfor bruker mine barn arveklær så lenge de passer og jeg synes de er fine. 

• Liker 2
Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort. Vi har jente fra før, venter en gutt nå. Vi har kvittet oss med alt av klær og utstyr etter nr 1 (hadde omtrent bare rosa klær og ting, og det som ikke var rosa hadde jentete blondekrager o.l), og handler nå inn guttete klær og utstyr i guttete farger. 

Anonymkode: 6c94e...28f

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Nr to er på vei. En gutt denne gangen. Vi har så klart en del rosa liggende fra førstemann. Tenkte litt på det med at alle tror det er jente baby hvis han har my rosa og tenker ikke da bare rosa farge med veldig feminine type klær med blonder osv. men samtidig er jeg helt enig med dere. Tull å kjøpe nytt og når man har. 

Anonymkode: fe75a...2b2

Tenkte jeg ville unngått de mest feminine klærne.. Men litt rosa og feminin print gjør ikke noe når det et storesøster sine 😍

Anonymkode: 2587b...22a

Skrevet

Jeg personlig ville nok aldri gjort det. Mest for å ikke skape noe forvirring. Får vi en gutt kommer han selvsagt til å arve klær fra storesøster, men da i de fargene som begge kjønn kan ha. Liksom, han kan fint ha en rosa genser med en tøff bukse, men han kan ikke ha en blå kjole.. 

Jenta mi kledde vi i alle farger, til og med blått, men det er fordi hun er mørk og kler sterke farger. Men så er noen av klærne tydelig jenteklær selvom de har guttefarger, og det ville jeg aldri kledd på en gutt. 

Anonymkode: 2587b...22a

Skrevet

Om man ikke vil ha så mye rosa så kan man jo feks selge litt av det rosa, og kjøpe litt blått brukt. Så slipper man at det blir så dyrt å bytte ut litt av det. Vi kjøpte endel blått, grønt og grått når vi fikk jente, så har endel nøytralt liggende til nestemann. 

Anonymkode: 145c3...69a

Skrevet

En av grunnen til at jeg spurte var fordi jeg skulle kjøpe et baby nest og gjorde litt research og da fant jeg at voksi baby best var veldig anbefalt og det er dyrt. Rundt 1400. Greit nok det, men sjekket finn og der selges akkurat dette nestet, men rosa farge. 1000 kr mindre. Føltes da veldig dumt å kjøpe mye dyrerere bare for fargen.. 

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av grunnen til at jeg spurte var fordi jeg skulle kjøpe et baby nest og gjorde litt research og da fant jeg at voksi baby best var veldig anbefalt og det er dyrt. Rundt 1400. Greit nok det, men sjekket finn og der selges akkurat dette nestet, men rosa farge. 1000 kr mindre. Føltes da veldig dumt å kjøpe mye dyrerere bare for fargen.. 

Jeg hadde lett kjøpt rosa babynest til gutt. Han er vel vokst ut av det lenge før han eventuelt får noe særlig mening om fargevalg selv, og om folk et lite øyeblikk skulle tro det ligger ei jente oppi der, er akkurat det en misforståelse som lett lar seg rette opp.

• Liker 2
Skrevet

Vi har gjort det. Ikke kjoler, ikke gensere med volanger osv., men vanlige, rosa klær gjenbrukes.

Anonymkode: 426a7...641

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...