Gå til innhold

Bruke rosa arveklær og utstyr på gutte baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne høre deres meninger. 

Anonymkode: fe75a...2b2

Skrevet

Vi bruker rosa på vår gutt. Han har rosa bodyer og rosa utebukse i bhg. 

Anonymkode: 99ca7...739

• Liker 7
Skrevet

Vi gjør det😊 Som regel ikke i helt rosa, men rosa sammen med andre farger. Rosa votter med dressen hans, roda body med en bukse i annen farge osv. Bruker det som en hvilken som annen farge.

• Liker 11
Skrevet

Null problem. 

Anonymkode: 7af96...d81

• Liker 4
Gjest RødeFare
Skrevet

Jeg synes det går helt fint! Hadde kanskje ungått tyll før ungen eventuelt spør om det selv, men det gjelder forsåvidt for alle kjønn. 🤔

Skrevet

Ser ikke problemet, gutter og menn i alle aldre går da med rosa klær for tiden, vi er heldigvis forbi den idiotiske tiden hvor rosa var forbehold jenter og blått kun var for gutter. Kle ungen din i hva du vil, uavhengig av farge.

• Liker 9
Skrevet

Dersom mitt meste barn er gutt så skal han bruke arveklær fra storesøster. Hun har mye blått, grønt og hvitt, men en del av det er også lilla og rosa. 

Anonymkode: 7db1f...18b

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanlig.

Hilsen barnehagetante.

Anonymkode: 81eea...aa7

• Liker 4
Skrevet

Har tre gutter. Jeg bruker rosa arveklær/bruktklær til de begynner å protestere fordi de har fått det for seg at det er en jentefarge. Men jeg går ikke i butikken og kjøper nye, rosa klær. Det er ikke noe poeng for meg, liksom, men det er heller ikke noe poeng å ikke bruke det.

Anonymkode: 31e72...f67

• Liker 5
Skrevet

Ja. Ungen min er skolegutt og elsker rosa. Jenta vår går også i alle farger. Folk har spurt om hun er gutt eller jente,gjør meg ingenting. Da ser de bare at jenter også går i blått. Babyen arver klær fra begge søsknene

Eneste er at jeg trer ikke på en guttebaby kjole. Liker forsåvidt ikke kjole på jentebabyer heller, da det er så lite praktisk. Men eldste bruker kjole hjemme når han vil pynte seg, og det er helt greit. Sender han ikke på skolen i den, men samtidig så vil ikke jenta vår få bruke kjole på skolen heller så sånn sett er det ikke noe forskjell på dem. Men skal ikke legge skjul på at jeg velger å ha den regelen for å skjerme sønnen min litt, da jeg vet at unger kan være stygge med hverandre og særlig dersom man bryter slike barrierer.

Anonymkode: 6f4dd...248

• Liker 3
Skrevet

Eg bruker mykje blått arvetøy til jentungen (og fleste andre fargar). Har ikkje tenkt så mykje over det, ein baby bryr seg ikkje og kva vaksne måtte meina om det er ikkje relevant for oss. Eg kjem til å tone det litt ned når ho er stor nok til at andre barn kan reagera på det, ho er ikkje eit normkritikkprosjekt liksom. 

Skrevet

Ts her. Nr to er på vei. En gutt denne gangen. Vi har så klart en del rosa liggende fra førstemann. Tenkte litt på det med at alle tror det er jente baby hvis han har my rosa og tenker ikke da bare rosa farge med veldig feminine type klær med blonder osv. men samtidig er jeg helt enig med dere. Tull å kjøpe nytt og når man har. 

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Ungen min er skolegutt og elsker rosa.

Har han fått noen reaksjoner på skolen? Jeg har en gutt som elsker rosa, og må si jeg gruer meg litt til å «kaste ham til ulvene» med rosa klær når han begynner på skolen. Merker på storesøsken at det er mye tøffere miljø enn i barnehagen. 

Anonymkode: ced8e...374

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har han fått noen reaksjoner på skolen? Jeg har en gutt som elsker rosa, og må si jeg gruer meg litt til å «kaste ham til ulvene» med rosa klær når han begynner på skolen. Merker på storesøsken at det er mye tøffere miljø enn i barnehagen. 

Anonymkode: ced8e...374

Overraskende lite, men jeg tror vi har vært heldige, så greit å være litt forberedt og snakke mye med gutten deres. Han har fått noe reaksjoner på klær fra eldre elever, men ikke pga farge men heller at mønsteret er "barnslig". 

Som jeg pleier å si til ham så er det litt synd på de som tenker at man bare kan gå i den og den fargen hvis man er et bestemt kjønn. Man må få like det man vil. Det er han helt enig i. 

Vi har valgt å ha nøytralt yttertøy, mulig han hadde fått flere reaksjoner om det var en rosa ytterjakke og boblebukse?

Anonymkode: 6f4dd...248

Skrevet

Nei, fordi jeg like mine gutter i gutteklær...som sagt IKKE rosa. Våres valg- dere kan gjør hva dere vil med deres unger men vi er helt ok å oppdra barna i den gender de var født i. 

Anonymkode: 3ec7e...17b

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Vår gutt har gått i rosa siden han var baby, og gjør det fortsatt. Han bruker det som en av mange farger. Snart 3 år.

Anonymkode: 75971...3b7

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, fordi jeg like mine gutter i gutteklær...som sagt IKKE rosa. Våres valg- dere kan gjør hva dere vil med deres unger men vi er helt ok å oppdra barna i den gender de var født i. 

Gender? Du skriver på norsk, hvorfor skrev du ikke heller kjønn? 

Anonymkode: 7f8e8...07a

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Rosa var forøvrig guttefargen før

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rosa var guttefargen før

Det er klær, er de passelige, hele og rene samt varme nok spiller ikke fargen noen rolle

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...