Gå til innhold

Paracet 1 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange dager er det forsvarlig å gi en ettåring paracet? Mini driver med tenner og han sliter med å sove på kvelden nå som tenna driver på. Har gitt paracet 1 gang daglig nå i 4 dager, men redd for å hi han det i for mange dager

Anonymkode: 38f5f...799

Skrevet

Det står vel i pakningsvedlegget?

Skrevet

Les pakningsvedlegget.... det er vel tre-fire dager tror jeg.

Anonymkode: d8ef2...935

Skrevet
2 minutter siden, Heisenberg skrev:

Det står vel i pakningsvedlegget?

Står bare døgndose og at det bør gå 4-5 timer mellom hver dose mener jeg, men ikke hvor mange dager man kan gi 🙂

Skrevet

Paracet flere dager på rad til en 1-åring pg søvnvansker? Jaja.

Anonymkode: 06ed3...6dd

• Liker 3
Skrevet

Vi har nettopp hatt samme problem. Tvillinger som får tenner samtidig, et mareritt... Vi ga hver kveld i ca 4 dager vi å, da følte jeg det ble så mye at vi måtte prøve uten..og da gikk det faktisk bra! 

Anonymkode: 9b6ab...0ee

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man gir jo fordi barnet har så vondt at det ikke får sove.. de fleste tar vel smertestillende hvis man har så storr smerter at man ikke får noe søvn. 

• Liker 11
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står bare døgndose og at det bør gå 4-5 timer mellom hver dose mener jeg, men ikke hvor mange dager man kan gi 🙂

Så rart, trodde det sto noe om hvor mange dager man kunne bruke det. Men kan du ikke høre med helsestasjonen? 
Om barnet har vondt, noe som ikke er særlig sannsynlig, så bør han jo få. 
Mest sannsynlig så er det noe annet som plager ham, tenner kommer ofte ut når immunforsvaret er nede. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungen min har vondt fordi han får tenner. Skal jeg pine han så han kan ligge våken og ha vondt synes du? 

• Liker 1
Skrevet

Amming er like smertelindrende som paracet! Paracet har alvorlige bivirkninger, særlig for små barn. Jeg har kun gitt paracet én gang til min, bare ammer istedet ved sykdom, tannvondt osv. Han er 3 nå straks. 

Anonymkode: 4da3e...b30

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man gir jo fordi barnet har så vondt at det ikke får sove.. de fleste tar vel smertestillende hvis man har så storr smerter at man ikke får noe søvn. 

Ja er akkurat det! 

Men virker ikke som folk har forståelse for det. Bedre at barnet ligger og har vondt og ikke får sove tydeligvis. De andre her tror også at jeg ikke kjenner mitt eget barn og når han har vondt. Jeg må ta feil av tannfrembrudd siden han ikke er syk, enda jeg har vært med på de 9 andre tennene han har fått men som ikke gjorde vondt like lenge som nå. Helt utrolig. 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Amming er like smertelindrende som paracet! Paracet har alvorlige bivirkninger, særlig for små barn. Jeg har kun gitt paracet én gang til min, bare ammer istedet ved sykdom, tannvondt osv. Han er 3 nå straks. 

Å! Så min lille gutt som har vært ut og inn av sykehuset kunne blitt kurert av amming? Så dum jeg var som lot legen gi han Paracet!

Anonymkode: 3c10c...95f

• Liker 14
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hud mot hud regulerer faktisk kroppstemperatur veldig effektivt, så det stemmer heller ikke. 

Det gjøres mye rart på nyfødtintensiven som jeg ikke synes bør anbefales, som å pushe mme på babyer med gulsott, eller gi sukkervann. Så det tar jeg med en klype salt. 

Som sagt er amming akkurat like effektivt mot smerter og ubehag. Du som jobber på sykehus bør vel være godt oppdatert på bivirkningene til paracet? Og risikoen for leverskader på små barn f.eks?

Jeg bruker også paracet "ved behov", men i de aller fleste tilfeller er det virkelig ikke behov som ikke kan løses av hud mot hud, bæring og amming. 

Paracet og sukkervann bruker vi også mye når vi skal behandle og undersøke premature. Hva har du imot sukkervann egentlig? 

Amming KAN være effektivt mot smerter og ubehag men hvorfor sette Paracet og amming opp mot hverandre? Jeg anbefaler en god blanding av begge to. Gjerne amme så mye som mulig men vi gir også Paracet ved siden av hvis barnet er så plaget av ammingen alene ikke er bra nok. 

Anonymkode: 7ee2f...0d8

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å! Så min lille gutt som har vært ut og inn av sykehuset kunne blitt kurert av amming? Så dum jeg var som lot legen gi han Paracet!

Anonymkode: 3c10c...95f

Nå aner ikke jeg hva som feilte sønnen din, men jeg har aldri hevdet at amming kurerer noe som helst. Jeg hevder at man bør være ytterst restriktiv med legemidler, også de reseptfrie. Og da særlig til små barn. Og så har jeg kommet med godt funderte forslag til ting man kan gjøre istedet. 

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hud mot hud regulerer faktisk kroppstemperatur veldig effektivt, så det stemmer heller ikke. 

Det gjøres mye rart på nyfødtintensiven som jeg ikke synes bør anbefales, som å pushe mme på babyer med gulsott, eller gi sukkervann. Så det tar jeg med en klype salt. 

Som sagt er amming akkurat like effektivt mot smerter og ubehag. Du som jobber på sykehus bør vel være godt oppdatert på bivirkningene til paracet? Og risikoen for leverskader på små barn f.eks?

Jeg bruker også paracet "ved behov", men i de aller fleste tilfeller er det virkelig ikke behov som ikke kan løses av hud mot hud, bæring og amming. 

Har ammet begge mine til over året, men det er slettes ikke alltid det har hjulpet ved smerter eller ved sykdom. Paracet brukt med fornuft er ikke skadelig. 

Anonymkode: 476ab...002

• Liker 2
Annonse
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange dager er det forsvarlig å gi en ettåring paracet? Mini driver med tenner og han sliter med å sove på kvelden nå som tenna driver på. Har gitt paracet 1 gang daglig nå i 4 dager, men redd for å hi han det i for mange dager

Jeg syns egentlig dette er et spørsmål du burde stille til fastlege, helsestasjon eller eventuelt legevakt om de andre ikke er å få tak i. Hvem som helst kan kalle seg lege eller helsepersonell, på et forum under anonymt navn, og du har aldri noen garanti for at de faktisk vet hva de snakker om.

Nå sier ikke jeg at svarene du har fått her er helt ute, men at man på generelt grunnlag bør spørre helsepersonell om slikt. Ring legen om barnet fortsatt er plaget, så får du råd om hva du kan gjøre videre.

God bedring til barnet :)

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, Splittbinders skrev:

Jeg syns egentlig dette er et spørsmål du burde stille til fastlege, helsestasjon eller eventuelt legevakt om de andre ikke er å få tak i. Hvem som helst kan kalle seg lege eller helsepersonell, på et forum under anonymt navn, og du har aldri noen garanti for at de faktisk vet hva de snakker om.

Nå sier ikke jeg at svarene du har fått her er helt ute, men at man på generelt grunnlag bør spørre helsepersonell om slikt. Ring legen om barnet fortsatt er plaget, så får du råd om hva du kan gjøre videre.

God bedring til barnet :)

100% enig! 
Medisinskråd burde ikke vært lov og slettet med engang. Kan gi alvorlige konsekvenser ved feilbruk.

Anonymkode: cd96a...7f6

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kansje amming fungere fint for dere, men i mange (de fleste) tilfeller er ikke bare amming optimalt nok for å bli kvitt plager ved sykdom. Skal du ha skryt for å kun ha gitt sønnen din paracet 1 gang? Paracet har kan ha alvorlige bivirkninger hvis ikke anbefalt dose følges, slutt å være hysterisk og spre frykt. 

Anonymkode: 2a84f...26b

• Liker 3
Skrevet

Det spør du lege/apotek om

Anonymkode: edfdc...d68

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så er det (heldigvis) ikke slik at så mange av oss fremdeles ammer 3-åringer.. 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...