Gå til innhold

Hvor mye stiller besteforeldre opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer veldig på hvor mye avlastning dere får fra besteforeldre? Hvor langt unna bor de feks? Jeg har en sønn på ett år, og jeg er oppriktig skuffet over at besteforeldre ikke har stilt mer opp det siste året. De spør aldri om å være barnevakt, og det virker ikke som de passer barnebarnet sitt med glede, bare skal gjøre oss en tjeneste. Skal de passe en natt så må det avtales i laaaang tid i forveien. 
Dette er foreldrene til mannen min jeg snakker om nå. Mine foreldre er ute av bildet. De begge er yrkesaktive.

Anonymkode: 570c6...16f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når barnet var så lite, så var det ikke mye nei. Kanskje ett par timer en gang i blant. Det var morfar eller oldemor. Når barnet ble eldre ble det mer. Fra 4-års alderen begynte barnet å være hos morfar en helg i måneden, og det har fortsatt. Videre har oldemor og oldefar stilt opp innimellom. 

Farmor ble dessverre dement tidlig, farfar har vært ute av bildet i mange år ( har aldri kjent han). Min mamma gikk bort når jeg var liten.

Anonymkode: c9d6b...e75

• Liker 1
Skrevet

Det er sjeldent vi får avlastning for å «slappe av» eller gjøre «gøye» ting aleine. Er vell kanskje 1-2 ganger i året de er/har vært på overnatting hos besteforeldre. Men de sover best hjemme og med et barn på snart 1 år, en på 2,5 og en på akkurat 5 år er det ikke bare bare å levere de fra seg over tid 😅

Men 2 av våre barn er født i desember og har ikke hatt rett på barnehageplass før august. Nå er minste snart 1 år og mormoren passer henne 1-2 ganger i uken mens vi jobber. Dette gjorde mormoren også med nr 1. Farmoren hjelper også til når hun kan, men litt vanskeligere da hun bort langt borte. Så vi får jo utrolig masse hjelp!

vi får også hjelp i hverdagen med at mormoren og morfaren alltid har huset åpent og kommer ofte på besøk om ettermiddagen og leker og underholder ungene sammen med oss😄vi er heldig og bor bare et par minutter gåtur fra hverandre 😊

Anonymkode: 2457b...58a

Skrevet

De har aldri passet eldstemann. Den mellomste som er 3 har de passet en gang(var da gravid med tredjemann) og skulle i bryllup. Men de passer min samboers brors unger hele tiden siden de kun bor 20 min unna. De bor 1 time unna oss. De er i begynnelsen av 50 årene og i full jobb. 

Anonymkode: f6b20...a28

Skrevet

Mine bor 3 timer unna, de har aldri passet. Hans bor 1 time unna, ungene har vært kanskje 2 eller 3 overnattinger der.

Anonymkode: 11faf...bd5

Skrevet

Absolutt ingen avlastning av besteforeldrene her. Barnet er 10 år nå. Overnatting skjedde sist da barnet var 1 år.

Anonymkode: dcc1d...837

Skrevet

Sjelden vi trenger barnevakt, siden en av oss som regel er hjemme. Men hvis det er noe spesielt passer de. Svigerforeldrene mine passer ikke barna for moroskyld. Det har hendt min mor har byttet på å ha de to eldste på besøk, da de var yngre. Kanskje 3-4 ganger i året. Men nå er de så store at de synes det er kjedelig hos mormor. Har ikke forventet at de skulle ha bidratt mer.  De har jo fult arbeid og sitt liv i tillegg. Føler de ser barnebarn så ofte de kan, selv om det ikke innebærer å være barnevakt rett som det er.

Anonymkode: a36e9...225

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil si ofte. Vi har farmor og mormor 10 min unna. Begge bestemødrene tar alle tre ungene på overnatting på likt. Vi ønsker ikke å spørre, kun ved store anledninger. Vi er heldige 

Anonymkode: ba78a...02e

• Liker 1
Skrevet

Hvor langt er et tau. Besteforeldre er som alle andre, helt forskjellige. Det samme er foreldre. Noen ønsker mye avlasting, andre ingen. Og så har du alt i mellom. 

• Liker 4
Skrevet

Vi bor i samme hus som svigerforeldre nå. Bestemor snakker hele tiden fra graviditet og enda om hvor mye hun skal passe, trille, avlaste osvosv. Men har enda ikke skjedd. Baby er 7 mnd. Hvis vi har spurt om feks hun kan se etter i mens vi går på butikken som er 5 minutt vekke så passer det aldri. Alltid opptatt med noe. Mye snakk, men ingenting i virkeligheten. Bestefaren har bare holdt baby 1 gang siden fødsel....

Mine foreldre har hart baby på trilletur frivillig for at vi skulle få sove. Hatt baby et par timer så vi fikk gå ut å spise. De bor 1,5 timer vekke. De har selv tilbudd seg å gjøre dette. 

merker stor forskjell i interesse og oppfølging..

Anonymkode: dd2c7...f72

• Liker 1
Skrevet

Morfar/farfar aldri. 

Farmor aldri. 

Mormor passer ved behov, hvis det passer for henne. Stort sett hvis vi skal i møter eller hun bare har lyst på litt tid med barnebarna. 

Oldemor og oldefar på min mors side har også stilt opp. 

Vi har hatt barnevakt på minste én gang for å dra på kino med største. 

Minste har aldri overnattet uten oss. 

Alle sammen, med unntak av våre fedre, bor i samme by, innen 7-10 minutter med bil

Anonymkode: 8c331...2ef

• Liker 1
Skrevet

Besteforeldre 1: Bor i samme by. Barna (3stk) har en ettermiddag hver hvor de drar til besteforeldre etter skole/bhg og er der til leggetid. Ellers henter de i bhg oftere ved behov. Passer barna og stiller opp når vi måtte trenge/ønske, både på kort og lang varsel. Har til gode å et nei på en forespørsel.

Besteforeldre 2: Bor 3 t unna. Barna er fast hos dem eller på reise med dem hver høstferie. De er også hos dem i langhelger osv i blandt.

Anonymkode: b3eb1...66a

Skrevet (endret)

Vi har svigerforeldrene mine i kårbolig her på gården og foreldrene mine på nabogården og selv om tre av de fire er yrkesaktive, så løper alle ungene mellom oss og besteforeldrene med den største selvfølge. De overnatter, går på turer, har film- og kosekvelder, baker og spiser stadig der. Skal vi bort, så er det aldri spørsmål. De stiller opp! Hver gang! Jeg er uendelig takknemlig for det forholdet barna har til besteforeldrene. I tillegg til våre egne fire, så har vi også to fosterbarn og i perioder beredskapsbarn, men uansett hvem det er så blir alle tatt like varmt i mot og inkludert. Det blir aldri gjort forskjell.

Endret av Veslefrikk
  • Liker 3
Skrevet

Farmor og farfar bor på samme gårdstun, er sammen med barnet så mye de får omtrent🙂 og de stiller alltid opp om vi må spørre om hjelp. Fantastisk å ha de der🙂 
Mine foreldre bor veldig langt unna, men hadde de kunnet passe, hadde de nok gjort det så mye de hadde kunnet. 

Anonymkode: 34cdc...6a1

Skrevet

Moren min bor vegg i vegg med oss og har barnet vårt på overnatting en gang i uken. Til å begynne med var det som avlastning fordi vi slet veldig med søvn og mannen er syk så han kunne ikke stille opp på nettene. Etter hvert ble det noe både barnet og mormor ønsket å fortsette med fordi de synes det er koselig. :)

Faren min bor i samme by som oss men viser null interesse. Om han kommer på besøk til den barnløse søsteren min og oppdager at vi tilfeldigvis er der samtidig, så sukker og stønner han fordi det er så slitsomt at det er barn der. Han har aldri passet ham eller tatt ham med på noe og kommer kun på pliktbesøk ved bursdager. Han har kun ett barnebarn...

Mannens foreldre bor langt unna, de treffer vi ca en uke i året. De har aldri foreslått å ha ham alene, men skjønner at de ikke føler seg komfortable med det når de ikke kjenner ham så godt. Men de sier alltid ja hvis vi spør om vi kan gå ut en tur etter at han har sovnet på kvelden.

Anonymkode: 09fa3...9bd

Skrevet

Baby 3 mnd så ikke så lang erfaring, men mormor er her 1 gang i uke og triller 1 times tur og koser med baby, så jeg kan dra ut av huset noen timer. Farmor og farfar er her også jevnlig og elsker å være med barnebarnet og gleder seg til han blir større og kan overnatte :) da kan jeg legge meg litt på sengen eller dra i butikken uten baby. Spør aldri men de tilbyr seg! De bor 10 min unna med bil ca

Anonymkode: e6468...8f4

Skrevet

Svigers bor 15 min unna, min mor 2 min. 

Svigers har jenta på to på overnatting fast en gang i uka. Noen ganger blir det hele helgen fordi de har så mye de har lyst til å gjøre(markeder, boksignering, vennebesøk osv). 

Min mor har hun så ofte som mulig. Noen ganger flere ganger i uken. Ofte overnatting. 

Nå som jeg er gravid, og vi har vært syke alle mann, har hun vært uvurderlig. 

Jeg er så glad jenta vår har et så godt forhold til besteforeldrene. Hun elsker å være hos de, og søker like så gjerne trøst og omsorg hos de hvis hun er pjusk, har slått seg eller bare er litt sliten. 

Anonymkode: 7da4c...4f7

Skrevet

Samme her. Han er 2,5 og de har hatt han på overnatting 2 ganger. Da er det jamring og sutring. Gjør jo at jeg ikke spør dem når de gir sånn utrykk for hvor jævelig det er å passe eget barnebarn. De bor 20 min. Unna. 

Anonymkode: c554d...66f

• Liker 1
Skrevet

Føler meg utrolig heldig. Farmor og farfar stiller alltid opp og ønsker å ha barnet så mye som mulig. De har fått lov å ha på overnatting fra ganske tidlig av slik at de skal få et nært bånd. Barnet elsker de. 

Skrevet

Aldri! Min mamma er for syk. Hans far er ikke så interessert og farmor er yrkesaktiv og bor langt unna. Når hun først er på besøk tilbyr hun seg aldri. Det går greit, er en fase og snart er lillemann der at søskene kan ha han sammens med seg noen timer iallefall:) minste er 4. De andre 8 og 11. 

Anonymkode: 23afd...db0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...