Gå til innhold

Du som «kun» begynte å gå tur for vektnedgang. Effekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener ikke særlig. Veier 10kg for mye. Spiser «normalt» med utskeielser i helgene. Kan spise mindre/sunnere. Feks knekkebrød i stedet for brød, kutte ut smør osv. 

Men hadde vært interessant å høre om noen har hatt effekt med kun turer. Har tenkt på å begynne å gå kveldsturer. 45min-1t (i nabolaget/nærområde, bortover og noe mindre bakker). 

Hvor mye gikk du ned totalt, per uke og per mnd i snitt?

Anonymkode: d2fd0...f53

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg gikk ned to kilo på først måneden😊

Etter to uker la jeg til litt cardio med sykkel!

Endret av Kjæregutt
Skrevet

Tell kalorier. Mindre kalorier enn du forbrenner = vektnedgang. En tur er kanskje 200-300 kalorier ekstra forbrent, på en uke vil du da ligge 1400-2100 kalorier i underskudd, som betyr at du vil gå ned ca 1kg i måneden sett at du spiser like mye som du forbrenner før du begynner med turene

Anonymkode: b1da5...46c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tell kalorier. Mindre kalorier enn du forbrenner = vektnedgang. En tur er kanskje 200-300 kalorier ekstra forbrent, på en uke vil du da ligge 1400-2100 kalorier i underskudd, som betyr at du vil gå ned ca 1kg i måneden sett at du spiser like mye som du forbrenner før du begynner med turene

Anonymkode: b1da5...46c

...og det er akkurat her problemet ligger for mange, inkludert undertegnede. Med mindre du er veldig bevisst på å ikke øke kaloriinntaket, er det fort gjort å kompensere... og vel så det 😕

• Liker 6
Skrevet

Du kommer lenger med å droppe den beskjedne rusle-turen hver kveld og heller kutte i matinntaket. Tipper at du vil føle deg mer fresh med en kveldstur hver kveld og det er utvilsomt bra for helsen, men du kommer ikke langt med det i forhold til vektnedgang. Hvis du går 2-3 timer hver dag derimot, da vil det hjelpe masse. 

Anonymkode: c9d60...4e3

• Liker 4
Skrevet

Jeg gikk fra BMI 30 til BMI 25 på 8 måneder, kun ved å gå tur.  Spiste sjokolade gjorde jeg også, flere dager i uka.

Det skal legges til at gåturen var i kommunens lange slalåmbakke og svært bratt.

Anonymkode: 93d15...054

• Liker 7
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk fra BMI 30 til BMI 25 på 8 måneder, kun ved å gå tur.  Spiste sjokolade gjorde jeg også, flere dager i uka.

Det skal legges til at gåturen var i kommunens lange slalåmbakke og svært bratt.

Anonymkode: 93d15...054

Da snakker vi om kardio med høy puls som kan sammenlignes med løping. Det er noe annet enn en rolig kveldstur på 45 minutter. 

Anonymkode: 8a75e...73a

• Liker 10
Skrevet

Jeg har opplevd god effekt av gåturer, men da dreier det seg om lange turer. Går ofte turer på over to mil, og da er det selvsagt at man forbrenner en del kalorier. 

• Liker 1
Skrevet

Gikk små og lengre turer. Gikk Minst 10 000 skritt hver dag. Rundt nabolaget eller toppturer. 

Gikk ned 5 kg, men folusert ikke så mye på det. Bare at jeg skulle kose meg med podkast på øret. 
Men veier mye mer enn bare 10 kg for mye😅

Anonymkode: 7fc96...7ab

Skrevet
5 timer siden, Kniv & gaffel skrev:

Jeg har opplevd god effekt av gåturer, men da dreier det seg om lange turer. Går ofte turer på over to mil, og da er det selvsagt at man forbrenner en del kalorier. 

Oi, det syns jeg er imponerende! Jeg er ikke så flink til å gå tur selv, men løper 4 ganger i uken, og ukens langtur på 18 km bruker jeg rundt 1 time og 40 minutter på. Måtte regne ut hvor lang tid det hadde tatt meg å gå den løypa, og da ville det blitt rundt 3,5 timer. Så for min del handler det om at det er tidsbesparende, og mindre tiltak å komme seg ut på en løpetur der man er i "sonen" enn en gåtur som ville føles endeløs. 

Anonymkode: 2c719...fc0

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det syns jeg er imponerende! Jeg er ikke så flink til å gå tur selv, men løper 4 ganger i uken, og ukens langtur på 18 km bruker jeg rundt 1 time og 40 minutter på. Måtte regne ut hvor lang tid det hadde tatt meg å gå den løypa, og da ville det blitt rundt 3,5 timer. Så for min del handler det om at det er tidsbesparende, og mindre tiltak å komme seg ut på en løpetur der man er i "sonen" enn en gåtur som ville føles endeløs. 

Anonymkode: 2c719...fc0

Jeg går med en fart på 4,5 - 5 km i timen, så jeg ville brukt ca. fire timer på 18 km. 

På grunn av en medfødt funksjonshemming et det vanskelig for meg å løpe, så lange gåturer er min treningsform. 

Skrevet

Dette lurer jeg også på! Har lyst å gå litt ned i vekt, men kan ikke fordra treningssentre .. Føler meg bare ikke komfortabel med det og har ingen å dra sammen med. Jeg er egentlig en person som er glad i å gå på tur og når jeg først kommer meg ut kan jeg være borte i timevis, alt ettersom hvor man er/går. Jeg har også muligheten til å gå et sted det er ganske bratt et stykke. Men er det nok for meg som ikke liker å trene? 

Anonymkode: d2206...ee4

Skrevet

Vet ikke hvor skoen trykker for deg, men for meg er spising på kvelden et problem. Kveldstur er en glitrende måte å unngå det på. Man føler seg bra, og gjør noe annet enn å spise. Dessuten er det veldig mange gode helseeffekter av å gå tur. 

Ville tenkt mindre regnestykke og mer «godt liv»/«sunne vaner» om turen. 

Anonymkode: 11804...5b5

• Liker 7
Skrevet

Begynte å gå til og fra jobb for noen år siden - 2 x 1 time. Gikk ned 10 kg på 3 måneder. (Spiste sunt og moderat samtidig)

Anonymkode: b5f3e...3ba

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på! Har lyst å gå litt ned i vekt, men kan ikke fordra treningssentre .. Føler meg bare ikke komfortabel med det og har ingen å dra sammen med. Jeg er egentlig en person som er glad i å gå på tur og når jeg først kommer meg ut kan jeg være borte i timevis, alt ettersom hvor man er/går. Jeg har også muligheten til å gå et sted det er ganske bratt et stykke. Men er det nok for meg som ikke liker å trene? 

Anonymkode: d2206...ee4

Er alternativet ingen trening? I såfall er svaret ja☺️

Anonymkode: 04291...c4a

• Liker 6
Skrevet

Aktivitet, selv moderat aktivitet som turgåing, vil ha en positiv effekt. 

Om man ikke rører på seg, og er i kaloriunderskudd, vil kroppen slite på muskelmassen. Som igjen fører til enda lavere forbrenning, og enda seigere kilo. 

Selvfølgelig er helkropps styrkeprogram her det optimale. Men om det ikke er et alternativ er gåturer definitivt mye bedre en ingen bevegelse. 

Anonymkode: bc820...efa

• Liker 6
Skrevet
På 16.12.2019 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Jeg trener ikke særlig. Veier 10kg for mye. Spiser «normalt» med utskeielser i helgene. Kan spise mindre/sunnere. Feks knekkebrød i stedet for brød, kutte ut smør osv. 

Men hadde vært interessant å høre om noen har hatt effekt med kun turer. Har tenkt på å begynne å gå kveldsturer. 45min-1t (i nabolaget/nærområde, bortover og noe mindre bakker). 

Hvor mye gikk du ned totalt, per uke og per mnd i snitt?

Anonymkode: d2fd0...f53

Jeg gikk ned 10 kg på 3 mnd...gikk 1 time 6 dager i uken og 3 faste måltider pr dag :) 

Skrevet

Det er bra for helsen å røre på seg, og det hjelper på å bruke kalorier. Hvis du mixer inn noe kniping i mat, dvs litt mindre porsjoner og litt sunnere matvalg, så vil du få større effekt. Likedan om gåturen har en bakke du går på litt i, og tempo. Du trenger ikke en superstreng diett, bare forbedre litt på flere områder.

Anonymkode: b150f...bf5

• Liker 2
Skrevet

I tillegg til å forbrenne kalorier, har jeg erfart at gåturet hjelper for å regulere matlysten. Det dempet det vonde og nesten umettelige matsuget, og gir meg en mer naturlig sultfølelse. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg går en tur i blant når jeg føler for det. Alt fra en gang i uka til en gang om dagen. Synes ikke det hjelper på noe annet enn å holde seg i form, men jeg går tur fordi jeg liker å gå tur. Det som virkelig hjelper på vekta er å spise sunt. Jeg har kuttet ut brød, knekkebrød og sånt. Jeg spiser så lite planter som mulig og så rent og naturlig animalsk som mulig. Ja, jeg vet de fleste vil steile nå, men det er faktisk sunt. Det er utrolig mange eks-veganere som ødela helsa si med å være veganer og nå må reparere med kun animalske produkter og null planter. De fleste dagene spiser jeg kun rent animalsk. En gang i blant spiser jeg litt pesto på skivet ost (en av mine go-to kjappe løsninger) eller tacosaus og tacokrydder (hjemmeblandet så den er uten sukker og tull) i stekt kjøttdeig, rømme og ost. 

Anonymkode: 35e9c...64d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...