Gå til innhold

få lov til å droppe ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, dette er sikkert litt individuelt fra person til person.

dattera mi har nå startet 1. klasse på vgs, og sier nå hun vil droppe ut. og jeg vet ikke om dette er noe man burde la de bestemme selv, eller om jeg skal tvinge henne på skolen. vidergående er jo frivillig så hun sier hun nekter å dra mer på skolen snart.

det går veldig fint på skolen, hun har venner og trives generelt. karakterene er også gode vil jeg si. grunnen til at hun vil slutte er at hun ikke skjønner meningen med skolen og har ikke motivasjon, og noe konsentrasjonsvansker. 

jeg har merket hjemme at hun orker mindre og ikke er like glad som før.

så burde hun få lov, eller er det uaktuelt?

Anonymkode: 5bca8...9b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med ovenfor - spørs hva planen videre er og hva mulighetene på jobbmarkedet er. 

Anonymkode: 0f9f1...8d0

• Liker 3
Skrevet

Min datter har fått droppe ut. Jobber nesten full stilling. Hun blei helt øydelagt av ungdomsskolen. Hun skal få ta tiden til hjelp.

Anonymkode: 2ef77...832

• Liker 2
Skrevet

Hun bør ha et konkret alternativ på plass før det kan bli aktuelt å slutte på skolen. Men først ville jeg funnet mer ut hvor skoen trykker og gått i dialog med skolen om eventuelle muligheter for tilrettelegging siden hun strever med konsentrasjon og er mye sliten. Ville også ønsket at hun snakker med helsesøster og rådgiver. Kan en annen linje være mer motiverende?

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

hei, dette er sikkert litt individuelt fra person til person.

dattera mi har nå startet 1. klasse på vgs, og sier nå hun vil droppe ut. og jeg vet ikke om dette er noe man burde la de bestemme selv, eller om jeg skal tvinge henne på skolen. vidergående er jo frivillig så hun sier hun nekter å dra mer på skolen snart.

det går veldig fint på skolen, hun har venner og trives generelt. karakterene er også gode vil jeg si. grunnen til at hun vil slutte er at hun ikke skjønner meningen med skolen og har ikke motivasjon, og noe konsentrasjonsvansker. 

jeg har merket hjemme at hun orker mindre og ikke er like glad som før.

så burde hun få lov, eller er det uaktuelt?

Har hun mye fravær? 

På sett og vis er dette noe hun må avgjøre selv, hun er for så vidt gammel nok til det. Men likevel, - hun er vel ikke 18 år og myndig enda? :P Så er det tanken "modenhet". Det er viktig å huske at å droppe ut av skolen kan få sine konsekvenser hvis hun ikke har en jobb å gå til. Hun trenger noe å fylle dagene med, det kommer til å gå rimelig kort tid før hun merker det hvis hun dropper ut. 

Hun bør kanskje søke om tettere oppfølging. Som Hactar nevner så kan det være bra å få hjelp fra skolen, med en dialog med rådgiver,evt. kontaktlærer og evt. helsesøster. Kanskje hun bør søke på særskilt grunnlag neste år? Kanskje hun trenger en annen type skole/linje som passer henne bedre. 

Skrevet

Hvorfor lager du en ny tråd om dette? Du lage jo en prikk lik tråd, for noen dager siden.

Anonymkode: dbd79...4ec

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter har fått droppe ut. Jobber nesten full stilling. Hun blei helt øydelagt av ungdomsskolen. Hun skal få ta tiden til hjelp.

Anonymkode: 2ef77...832

hva fikk hun jobb som?, hvis du vil svare:)

Skrevet

Det burde være umulig å opprette en ny tråd om samme emne i en allerede opprettet tråd av samme person!

Men altså, datteren din er myndig i forhold til skolegang, så du kan ikke tvinge henne til å fortsette på videregående! Men om hun hopper av kan du stille krav til henne i forhold til jobb, «husleie», matinnkjøp osv. osv.!

Anonymkode: c8efc...827

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Som andre nevner hadde det vært uaktuelt å drive dank hjemme. Måtte hatt en plan som å f.eks jobbe. Det er innafor å ta seg et friår og sortere tankene. Det virker som om hun er på vei til å bli deprimert av de lille du skrev. Ville tatt en skikkelig prat med henne og kanskje oppfordret til å prate med en studieveileder. Hva like hun? Hva interesser og hobbyer har hun? Hva ønsker hun for fremtiden?

Skrevet

Ta en prat med henne om hvordan hun har det. Be henne gjerne snakke med helsesøster om hun synes ting er tungt. Det er veldig vanlig å ha det tungt i november/desember/januar når det blir mørkt ute og mange prøver og viktige tentamener på skolen. Vgs er også en tøff overgang for mange elever.

Vet du med sikkerhet at hun får gode karakterer eller er det bare noe hun sier (noen elever forteller ikke sannheten til foreldrene)? Det er også vanlig å gå ned i karakter sammenlignet med ungdomsskolen, og det synes mange er tøft.

Jeg hadde forventet at hun holdt ut litt til. De mest slitsomme og krevende periodene kan enhver miste motet og få lyst til å gi opp. Da er det ekstra viktig at hun ikke gir opp.

Om hun også om et par måneder fortsatt mener at hun vil slutte, så bør hun ha en plan for hva hun skal gjøre. Vil hun jobbe? Vil hun bytte studieretning? Her kan også skolen og rådgivertjenesten involveres. Jeg mener du i så fall må være støttende slik at hun ikke lukker seg helt. Å daffe hjemme er ikke et alternativ. 

Anonymkode: 0e09a...0b6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...