AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #1 Skrevet 16. desember 2019 Hei Vi skal pusse opp stuen vår, ny parkett, nye gulv og taklister, nye lister rundt vinduer. Den parketten vi har nå er grei nok, men liker ikke fargen. Den er tatt godt vare på, ingen knirking ingenting. Vi har ringt og snakket med mange, vi har også hatt noen til å se over den vi har nå, og alle sier at vi kan bare legge den nye over den gamle. Vi er litt sånn ja og litt kanskje. Jeg tenker mest «er ikke det slurv» eller? Hva tenker dere? Er det noen her inne som har lagt over den gamle med den nye? Fornøyd? Anonymkode: 95b33...052
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #2 Skrevet 16. desember 2019 Hvordan blir det med overganger til andre gulv, gulv under vedovn, døråpninger? Jeg ville nok skjært opp det gamle i biter og kastet ut 😙 Anonymkode: 385fb...730 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #3 Skrevet 16. desember 2019 Dessuten så liker jeg god takhøyde, så om det allerede bare er 240 cm så hadde jeg ikke lagt oppå. Anonymkode: 385fb...730 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #4 Skrevet 16. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei Vi skal pusse opp stuen vår, ny parkett, nye gulv og taklister, nye lister rundt vinduer. Den parketten vi har nå er grei nok, men liker ikke fargen. Den er tatt godt vare på, ingen knirking ingenting. Vi har ringt og snakket med mange, vi har også hatt noen til å se over den vi har nå, og alle sier at vi kan bare legge den nye over den gamle. Vi er litt sånn ja og litt kanskje. Jeg tenker mest «er ikke det slurv» eller? Hva tenker dere? Er det noen her inne som har lagt over den gamle med den nye? Fornøyd? Anonymkode: 95b33...052 Det er jo ikke akkurat kjempemye bry å røske opp en parkett når en først har ryddet gulvet og røsket av listene. Og de to tingene må dere gjøre uansett. Og som det påpekes over her: har du et semi-moderne hus så har du ikke dørstokker til å ta «slarken» når stuegulvet er en cm over gulvene i resten av huset. Bonusen med å ta opp den gamle parketten er at dere får sjekket hva som er under. Er huset mer enn 40-50 år bør dere definitivt sjekke under parketten etter fuktskader når dere først er i siget. Er huset gammelt kan du til og med ha griseflaks og finne et eldre gulv i heltre under parketten. Men er det kun det estetiske dere tenker ta? Det er jo absolutt normalen om en pusser opp etter 2016 å legge gulvvarme. Å ta bryet med nytt gulv uten å få ned vannbåren varme virker litt slurvete. Og hvem vil ikke ha varme gulv over pene gulv? Anonymkode: 84eb1...daf 3
Sinte-my Skrevet 16. desember 2019 #5 Skrevet 16. desember 2019 Eller et mye rimeligere alternativ. Mattslipe gulvet, for deretter å olje eller bruke hardvoksolje over gulvet for å fargesette på nytt. Forøvrig et mer miljøvennlig alternativ også. 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #6 Skrevet 16. desember 2019 3 timer siden, Sinte-my skrev: Eller et mye rimeligere alternativ. Mattslipe gulvet, for deretter å olje eller bruke hardvoksolje over gulvet for å fargesette på nytt. Forøvrig et mer miljøvennlig alternativ også. Ofte ikke rimeligere 😏 Anonymkode: 385fb...730 4
Sinte-my Skrevet 17. desember 2019 #7 Skrevet 17. desember 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ofte ikke rimeligere 😏 Anonymkode: 385fb...730 Enn å skifte ut parkett mot parkett? Skulle gjerne likt å sett det regnestykket?
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #8 Skrevet 17. desember 2019 11 timer siden, Sinte-my skrev: Eller et mye rimeligere alternativ. Mattslipe gulvet, for deretter å olje eller bruke hardvoksolje over gulvet for å fargesette på nytt. Forøvrig et mer miljøvennlig alternativ også. Jeg vet ikke regnestykke på dette. Parkett er dyrt, så det er sikkert rimeligere. Men det må jo også være fryktelig mye arbeid og tidkrevende for at du skal få et pent resultat. Kanskje noen kvir seg for å gjøre dette. Anonymkode: 98cfa...e66
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #9 Skrevet 17. desember 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Vi skal pusse opp stuen vår, ny parkett, nye gulv og taklister, nye lister rundt vinduer. Den parketten vi har nå er grei nok, men liker ikke fargen. Den er tatt godt vare på, ingen knirking ingenting. Vi har ringt og snakket med mange, vi har også hatt noen til å se over den vi har nå, og alle sier at vi kan bare legge den nye over den gamle. Vi er litt sånn ja og litt kanskje. Jeg tenker mest «er ikke det slurv» eller? Hva tenker dere? Er det noen her inne som har lagt over den gamle med den nye? Fornøyd? Anonymkode: 95b33...052 Som en annen skrev, så må dere se litt på dette med døråpninger, gulv rundt vedovn, gulvlister osv. Har dere varmekabler? Hvordan vil det bli med stikkontakter og lignende. De er vel en del høyere oppe på veggen vil jeg tro, men ville likevel sett over om det å legge gulv på gulv kan by på noen utfordringer. Anonymkode: 98cfa...e66
kaleidoskop Skrevet 17. desember 2019 #10 Skrevet 17. desember 2019 Vi har lagt på tynnparket, da parketten som lå under var limt inn i hverandre. Måtte høvle av to dører i bunn. Ellers ble det bra
Sen ve ben Skrevet 17. desember 2019 #11 Skrevet 17. desember 2019 Vi gjorde det for 2 år siden og er kjempefornøyd. Og dessuten er det varmere.:)
TiiBii Skrevet 17. desember 2019 #12 Skrevet 17. desember 2019 Hei! Jeg ville ha revet det gamle for å se hva som befinner seg under, for å unngå knirking, for å få en pen overgang til andre rom/døråpninger. Mugg?fukt? Vi har pusset opp i 3 år og det har aldri vært et naturlig valg å «legge oppå» noe som helst. Håper dere går for å fjerne først🤗
Horten Market Skrevet 17. desember 2019 #13 Skrevet 17. desember 2019 (endret) Tenk om dere tar av den gamle parketten, for så å oppdage at forrige eier har lagt den oppå en enda eldre parkett ... Vil du at det skal bli opplevelsen til neste eier, når dere en gang selger og de skal pusse opp? Endret 17. desember 2019 av Horten Market
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #14 Skrevet 17. desember 2019 2 minutter siden, Horten Market skrev: Tenk om dere tar av den gamle parketten, for så å oppdage at forrige eier har lagt den oppå en enda eldre parkett ... Vil du at det skal bli opplevelsen til neste eier, når dere en gang selger og de skal pusse opp? Forrige eier har ikke lagt på parkett på parkett. Vi skal ikke selge. Anonymkode: 95b33...052
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #15 Skrevet 17. desember 2019 Ville selvfølgelig tatt opp den gamle parketten. Vi byttet gulv på stue og kjøkken i sommer, og kunne ikke funnet på å legge nytt opp på det gamle. Ser på det som latskap for å være helt ærlig. Anonymkode: 8b464...160 2
Horten Market Skrevet 17. desember 2019 #16 Skrevet 17. desember 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forrige eier har ikke lagt på parkett på parkett. Vi skal ikke selge. Anonymkode: 95b33...052 Forrige eier gjorde altså ting skikkelig, som kanskje var medvirkende til at han fikk solgt til dere? Om dere ikke skal selge noensinne, så er det uansett noen som en gang skal overta huset etter dere.
Sinte-my Skrevet 17. desember 2019 #17 Skrevet 17. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke regnestykke på dette. Parkett er dyrt, så det er sikkert rimeligere. Men det må jo også være fryktelig mye arbeid og tidkrevende for at du skal få et pent resultat. Kanskje noen kvir seg for å gjøre dette. Anonymkode: 98cfa...e66 Betraktelig rimeligere. Hilsen selger hos et byggevarefirma. Slett ikke mer arbeid. Lei slipemaskin, så er mattslipinga gjort ganske kjapt. Og det genererer mindre støv enn å legge nytt, mtp kapping. Så det er et mye rimeligere alternativ, man får ønsket farge, og jobben er ikke i nærheten av så tung som mange tror. Statistisk sett mer fornuftig også. Det tar et tre 130 år å bli såpass at det kan omproduseres til gulv. I gjennomsnitt ligger norske gulv i 8 år før vi skifter de kun for å endre farge. Så hadde det vært mitt valg, hadde det vært enkelt 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #18 Skrevet 17. desember 2019 Dersom parketten er slipbar er det så mye lettere, billigere og mer miljøvennlig å slipe den. God parkett koster fort 1000 kroner kvadratmeteren. Jeg fikk slipt gulvet mitt for 9000 inkludert overflatebehandling. Gjort på en dag, og det eneste vi trengte var å rydde unna møbler. Slipper å ta opp gulv og lister, kaste alt sammen og så bruke tid på å legge gulv og lister. Inkludert tiden det tar å avklimatisere parketten, sparer man fort en uke med oppussingstid også. Anonymkode: fb56e...19c 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #19 Skrevet 17. desember 2019 3 timer siden, Sinte-my skrev: Betraktelig rimeligere. Hilsen selger hos et byggevarefirma. Slett ikke mer arbeid. Lei slipemaskin, så er mattslipinga gjort ganske kjapt. Og det genererer mindre støv enn å legge nytt, mtp kapping. Så det er et mye rimeligere alternativ, man får ønsket farge, og jobben er ikke i nærheten av så tung som mange tror. Statistisk sett mer fornuftig også. Det tar et tre 130 år å bli såpass at det kan omproduseres til gulv. I gjennomsnitt ligger norske gulv i 8 år før vi skifter de kun for å endre farge. Så hadde det vært mitt valg, hadde det vært enkelt Jeg tror jeg ville vært redd for at resultatet ikke blir så bra som ønsket. Kanskje skjolder og ujevnheter osv. En ser gjerne for seg et bestemt type gulv en ønsker også blir kanskje ikke resultatet helt det en hadde tenkt. Også er det dette med 1 stav og 3 stav også noe en vil endre. Vi har 3 stav, men jeg ønsker meg 1 stav ved bytte. Jeg synes vårt gulv er for lyst. Så for meg hadde jeg ønsket å bytte, ikke slipe og lakke osv. Anonymkode: 98cfa...e66
Sinte-my Skrevet 17. desember 2019 #20 Skrevet 17. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg ville vært redd for at resultatet ikke blir så bra som ønsket. Kanskje skjolder og ujevnheter osv. En ser gjerne for seg et bestemt type gulv en ønsker også blir kanskje ikke resultatet helt det en hadde tenkt. Også er det dette med 1 stav og 3 stav også noe en vil endre. Vi har 3 stav, men jeg ønsker meg 1 stav ved bytte. Jeg synes vårt gulv er for lyst. Så for meg hadde jeg ønsket å bytte, ikke slipe og lakke osv. Anonymkode: 98cfa...e66 Jeg tenkte det samme selv, før jeg plutselig satt med alt jeg trengte til å olje et gulv, og så at det gikk mye bedre enn først forventa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå