Gå til innhold

Dere som handler masse klær/kosmetikk på nett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nok umulig å formulere dette på en måte som ikke oppfattes provoserende for de det gjelder, men det får heller være, oppførselen til de dette gjelder er provoserende for mange, den også. Uansett vil jeg gjerne høre om noen som føler seg truffet av dette, kan forklare hvorfor de gjør det de gjør.

Vi vet at nordmenn, og først og fremst norske kvinners, overforbruk av klær er det mest klimafiendtlige vi som nasjon gjør. Hadde vi ikke hatt oljebransen, ville shoppinggalskapen til nordmenn vært en større miljøtrusler enn flyreisene våre og bilkjøringen vår. Og mens det formanes til å være mer bevisste på de to sistnevnte, er det lite oppmerksomhet rundt overforbruket vårt – om det kommer opp, gjelder det gjerne matsvinn og slikt. Det er ingen politikere som går ut og ber kvinner ta til vettet og slutte å shoppe så mye.

Men kvinner flest bør kanskje forstå dette selv? Dere som kjøper mye klær og/eller kosmetikk, forstår dere hvor skadelig det er for planeten vår? Hvis dere gjør det, gir dere faktisk faen?

Folk i distriktene forsvarer bilkjøring med lange distanser, nordlendinger forklarer at de ofte er avhengig av fly for å komme seg noen vei. De har i det minste en grunn, de kan forsvare hvorfor de gjør noe de vet ikke er heldig.

Dere som shopper vilt, og mer enn dere trenger (og "hvor mye man trenger" er ikke noe man kan definere selv fordi man føler at man har behov for 40 par jeans og mer sminke enn man får brukt lite av før man må hive det fordi det har gått ut på dato). Hvordan forsvarer dere dette? Er dere ok med å påføre miljøet enorme belastninger bare fordi dere liker klær, fordi dere elsker å shoppe?

Ærlig talt, jeg forstår bare ikke hva som får en voksen, oppegående kvinne til å oppføre seg slik. Å være et miljøsvin fordi man er forfengelig er så flaut at jeg lurer på om dere tør si det utenfor kvinneguiden. Jeg vet at i min vennekrets, ville noen som innrømmet slik oppførsel, bli møtt med forskrekkelse, og nok bli sett annerledes på grunnet det.

Skammer dere dere ikke over at dere blir sett på som bimboer, som oppfører seg uetisk, uten noen årsak som kan rettferdiggjøre det? Noen av dere har barn som vil måtte leve med oppførselen deres i fremtiden, ville dere tord forklare dem hva dere drev med hvis de spør?

Anonymkode: 88f0b...ccc

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at du er 100% miljøvenlig i alt du gjør? ;) 

Anonymkode: 0cb83...ec0

• Liker 9
Skrevet

Jeg er nok ikke en av de du skriver til, og jeg synes absolutt du har et poeng. Samtidig er det ikke slik at «alle andre» har så gode unnskyldninger til å være klimasvin heller.

Mange flyr mye mer enn de burde. Selv om man bor litt uten for allfarveg er det fint mulig å velge å fly litt mindre. Ofte kan man velge å reise kollektivt framfor å ta bilen. Det er kanskje litt mer brysomt, og man må kanskje ofre noe, men det er som regel mulig. De av oss som spiser kjøtt burde jo slutte med dette, av hensyn til klimaet. Mange av oss burde bli flinkere til å kildesortere. Vi burde handle mindre unødvendig stæsj, og det gjelder ikke bare sminke og klær - men for eksempel også elektronikk. Det belaster miljøet vårt at folk kjøper ny mobil hvert år. Poenget mitt er - det er mange som ikke lever så klimavennlig som vi burde og kunne gjort. 

For all del, de som shopper mye bør skjerpe seg. Men hvis man skal se sånn på det, så er det også veldig mange andre som også burde skjerpe seg. 

Anonymkode: ba803...d4a

• Liker 4
Skrevet

Jeg er en av de du sikter til. Jeg vet det er skadelig for miljøet, dårlig for lommeboka og generelt ikke bra, men jeg klarer ikke å slutte. 

For min del henger det sammen med traumer, omsorgssvikt og alvorlig mishandling. Jeg setter egen verdi opp mot utseende, føler meg alltid stygg og ikke bra nok. Samtidig er jeg redd for at andre skal oppdage hvor stygg jeg er. 

Jeg bruker lite sminke, men mye hudpleieprodukter og klær. 

Jeg jobber med dette hos psykolog, men det er sammensatt og tar tid. I mellomtiden prøver jeg å redusere klimaavtrykket mitt på andre områder der jeg er «frisk» - jeg tar aldri fly, jeg spiser ikke kjøtt, jeg resirkulerer alt, jeg gir bort klær jeg ikke bruker lenger, osv. 

Hvis noen hadde spurt meg, hadde jeg svart det jeg skriver her. Jeg er ikke en bimbo, men jeg er kanskje ikke oppegående heller - jeg har tross alt en del sår og skader. 

Du provoserer ikke med innlegget ditt bortsett fra at du virker veldig dømmende. Jeg skjønner jo at du blir provosert, men kanskje har du også ting som er vanskelige i livet ditt som påvirker deg til å tenke eller oppføre deg på en måte som ikke er så bra?

Uansett - dette var svaret fra meg. 

Anonymkode: 3950d...177

• Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at du er 100% miljøvenlig i alt du gjør? ;) 

Anonymkode: 0cb83...ec0

Det er da overhodet ikke en forutsetning at man aldri gjør noe galt, for å påpeke at andre gjør gale ting? Jeg flyr, jeg spiser kjøtt, men jeg begrenser det så mye jeg kan. Jeg gjør selvsagt en rekke ting som ikke er heldig for miljøet, jeg kjøper til og med klær. Men jeg kjøper færrest mulig, og beholder dem lengst mulig. Jeg kjøper også produkter laget av materiale som er så miljøvennlig som mulig, og leter aktivt etter klesmerker som faktisk kan dokumentere at de produserer etisk og bærekraftig. Plagg derfra er dyrere, men siden jeg bruker dem lenge, forsvarer det prisen.

Det jeg ikke gjør, er å skade miljøet unødig. Det blir som hvis noen kritiserer et vilt pengeforbruk, og får som svar at en selv bruker penger i blant. Spørsmålet ditt dugert ikke som argument for noe.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok ikke en av de du skriver til, og jeg synes absolutt du har et poeng. Samtidig er det ikke slik at «alle andre» har så gode unnskyldninger til å være klimasvin heller.

Mange flyr mye mer enn de burde. Selv om man bor litt uten for allfarveg er det fint mulig å velge å fly litt mindre. Ofte kan man velge å reise kollektivt framfor å ta bilen. Det er kanskje litt mer brysomt, og man må kanskje ofre noe, men det er som regel mulig. De av oss som spiser kjøtt burde jo slutte med dette, av hensyn til klimaet. Mange av oss burde bli flinkere til å kildesortere. Vi burde handle mindre unødvendig stæsj, og det gjelder ikke bare sminke og klær - men for eksempel også elektronikk. Det belaster miljøet vårt at folk kjøper ny mobil hvert år. Poenget mitt er - det er mange som ikke lever så klimavennlig som vi burde og kunne gjort. 

For all del, de som shopper mye bør skjerpe seg. Men hvis man skal se sånn på det, så er det også veldig mange andre som også burde skjerpe seg. 

Ja. Vi kan alle skjerpe oss. Også meg. Jeg prøver å bli bedre og bedre, for jeg har langt igjen før jeg kan si at jeg lever så miljøvennlig som mulig.

Dette innlegget handler imidlertid ikke om flyturer og bilkjøring, selv om det blir nevnt, fordi det også er miljøskadelig adferd, men som i allefall kan forsvares i noen grad (om man er enig i forsvaret, er en ting, men det er argumenter som rettferdiggjør å ta fly i stedet for tog fra Tromsø til Oslo).

Dette innlegget ligger på dette underforumet fordi jeg vil ta opp miljøfiendtlig oppførsel som spesifikt kommer til syne i tråder her inne. Det gjelder overforbruk av klær, som både er noe av det som belaster klimaet mest, og som også er helt, helt, fullstendig unødvendig. Det er klimafientlig oppførsel som ikke kan forsvares. Hvis noen kan forsvare den, vil jeg gjerne høre det.

Skrevet

Jeg handler mye av det jeg trenger på nett.  Handler dog ikke ofte. Bor i Nord-Norge og det er lite utvalg her. Forsøker å støtte lokale butikker så godt det lar seg gjøre. Men om de ikke selger mer enn 1 variant av en barneseng eller ikke rent ull, eller om prisene er helt hinsides i de små lokale butikkene kontra de store butikkjedene, så velger jeg nettet. 

Anonymkode: 22d56...ef1

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da overhodet ikke en forutsetning at man aldri gjør noe galt, for å påpeke at andre gjør gale ting? Jeg flyr, jeg spiser kjøtt, men jeg begrenser det så mye jeg kan. Jeg gjør selvsagt en rekke ting som ikke er heldig for miljøet, jeg kjøper til og med klær. Men jeg kjøper færrest mulig, og beholder dem lengst mulig. Jeg kjøper også produkter laget av materiale som er så miljøvennlig som mulig, og leter aktivt etter klesmerker som faktisk kan dokumentere at de produserer etisk og bærekraftig. Plagg derfra er dyrere, men siden jeg bruker dem lenge, forsvarer det prisen.

Det jeg ikke gjør, er å skade miljøet unødig. Det blir som hvis noen kritiserer et vilt pengeforbruk, og får som svar at en selv bruker penger i blant. Spørsmålet ditt dugert ikke som argument for noe.

Ja. Vi kan alle skjerpe oss. Også meg. Jeg prøver å bli bedre og bedre, for jeg har langt igjen før jeg kan si at jeg lever så miljøvennlig som mulig.

Dette innlegget handler imidlertid ikke om flyturer og bilkjøring, selv om det blir nevnt, fordi det også er miljøskadelig adferd, men som i allefall kan forsvares i noen grad (om man er enig i forsvaret, er en ting, men det er argumenter som rettferdiggjør å ta fly i stedet for tog fra Tromsø til Oslo).

Dette innlegget ligger på dette underforumet fordi jeg vil ta opp miljøfiendtlig oppførsel som spesifikt kommer til syne i tråder her inne. Det gjelder overforbruk av klær, som både er noe av det som belaster klimaet mest, og som også er helt, helt, fullstendig unødvendig. Det er klimafientlig oppførsel som ikke kan forsvares. Hvis noen kan forsvare den, vil jeg gjerne høre det.

Forsåvidt enig i det meste du skriver jeg, men synes ikke det er verre å handle klær enn å reise på ferie med fly. Begge deler er unødvendige ting, men gir folk glede. Hvis man forventer at folk skal gi opp shopping, må man også kunne forvente at folk dropper flyferien. Og jeg forventer forsåvidt begge deler, bare så det er sagt.

Skrevet

Jeg gir rett og slett faen. Ja du leste rett. Skjønner ikke hvorfor Norge skal alltid være det landet som er et godt eksempel når nasjoner som India og Kina forsøpler og overforbruker for flere milliarder. Og ja, jeg skal fortsette å kjøre bil, reise, og shoppe masse - skyt meg.

Anonymkode: 33417...a40

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de du sikter til. Jeg vet det er skadelig for miljøet, dårlig for lommeboka og generelt ikke bra, men jeg klarer ikke å slutte. 

For min del henger det sammen med traumer, omsorgssvikt og alvorlig mishandling. Jeg setter egen verdi opp mot utseende, føler meg alltid stygg og ikke bra nok. Samtidig er jeg redd for at andre skal oppdage hvor stygg jeg er. 

Jeg bruker lite sminke, men mye hudpleieprodukter og klær. 

Jeg jobber med dette hos psykolog, men det er sammensatt og tar tid. I mellomtiden prøver jeg å redusere klimaavtrykket mitt på andre områder der jeg er «frisk» - jeg tar aldri fly, jeg spiser ikke kjøtt, jeg resirkulerer alt, jeg gir bort klær jeg ikke bruker lenger, osv. 

Hvis noen hadde spurt meg, hadde jeg svart det jeg skriver her. Jeg er ikke en bimbo, men jeg er kanskje ikke oppegående heller - jeg har tross alt en del sår og skader. 

Du provoserer ikke med innlegget ditt bortsett fra at du virker veldig dømmende. Jeg skjønner jo at du blir provosert, men kanskje har du også ting som er vanskelige i livet ditt som påvirker deg til å tenke eller oppføre deg på en måte som ikke er så bra?

Uansett - dette var svaret fra meg. 

Anonymkode: 3950d...177

Tro meg, jeg forstår faktisk problemstillingen din, jeg har selv gått igjennom årevis med intens terapi for kompleks PTSD, og da den var som verst, tydde jeg selv til uvettige og selvdestruktiv oppførsel som trøstespising. Traumer kan få folk til å gjøre mye de ikke egentlig ville gjort, mange sitter i fengsel på grunn av det, mange har rusproblemer, mange ødelegger livet sitt og andres liv på grunn av traumene sine.

Men det er likevel ikke en unnskyldning. For handlinger har konsekvenser. Min trøstespising førte til at jeg la på meg. Jeg måtte slutte. Jeg sluttet også å røyke, mens PTSD-en var på sitt verste, fordi jeg forsto at selv om den virket som noe som hjalp, gjorde den ikke det, og jeg ønsket ikke ta konsekvenser av skadelig adferd jeg drev med for å fikse et problem som ikke kunne fikses med det jeg gjorde.

Klimaet må ta konsekvensene av at du trøster deg. Sånn er det bare. Jeg forstår hvorfor du gjør det, klimaet gjør ikke det. Og da må du vurdere om du har samvittighet til å straffe verden for det du måtte gå gjennom. Og om du kan finne måter å trøste deg på som er bedre for deg selv, og for verden.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forsåvidt enig i det meste du skriver jeg, men synes ikke det er verre å handle klær enn å reise på ferie med fly. Begge deler er unødvendige ting, men gir folk glede. Hvis man forventer at folk skal gi opp shopping, må man også kunne forvente at folk dropper flyferien. Og jeg forventer forsåvidt begge deler, bare så det er sagt.

Ingen har snakket om å gi opp shopping, bare begrense. At klesshopping er verre enn flyreiser, totalt sett, er et faktum. Å begrense begge deler er nødvendig, men unødig shopping kan ofte lettere kuttes ned på enn flyreiser.

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til med å ta tog fra Tromsø 😂

Anonymkode: 71c1b...3a5

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir rett og slett faen. Ja du leste rett. Skjønner ikke hvorfor Norge skal alltid være det landet som er et godt eksempel når nasjoner som India og Kina forsøpler og overforbruker for flere milliarder. Og ja, jeg skal fortsette å kjøre bil, reise, og shoppe masse - skyt meg.

At et av verdens rikeste land, der man har mulighet til å gå foran som et godt eksempel, ikke skal gjøre det, virker rart. Men jo, hvorfor skal Norge følge menneskerettighetene når totalitære regimer som Kina ikke gjør det? Hvorfor skal vi gidde gjøre vårt når andre ikke gjør det?

Ingen kommer til å skyte deg. Dine etterkommere kommer muligens til å dø som følge av klimaendringer, det er de som må betale for det. I praksis kunne vi jo bare skutt folk i den oppvoksende generasjon, spare dem for det vi kommer til å gjøre mot dem (useriøst, men det er ikke lett å svare seriøst på det du skriver).

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lykke til med å ta tog fra Tromsø 😂

Anonymkode: 71c1b...3a5

Det var liksom hele poenget...å ta fly fra Tromsø til Trondheim kan forsvares fordi det ikke finnes særlig miljøvennlige alternativer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg shopper på nett, ikke unødvendig shopping, men nødvendig. Jeg har klærne mine i flere år. Det mest miljøfiendtlige synes jeg er når man kjøper f.eks topper på HM som går istykker/mister fasong/farge etter 2 vask. De er mer eller mindre bruk og kast.

Jeg bruker klærne nesten alltid flere ganger før vask, unntatt truser og sokker.

Barneklær er også litt kjøp og kast, spesielt sokker og truser. De vokser gjerne ut av det før de blir utslitt. Og jeg er litt miljøfiendtlig når jeg har 15-20 sokker til hver unge for å slippe være avhengig av å vaske annenhver dag. Likedan har jeg 30-40 underbukser til meg selv, som kanskje er litt mye. Men gir frihet rundt klesvask.

Jeg gir bort barneklær til venner for å resirkulere gode plagg. Og selger billig. Veldig greit å ha faste unger å arve bort til.

Anonymkode: 2555e...149

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg handler mye av det jeg trenger på nett.  Handler dog ikke ofte. Bor i Nord-Norge og det er lite utvalg her. Forsøker å støtte lokale butikker så godt det lar seg gjøre. Men om de ikke selger mer enn 1 variant av en barneseng eller ikke rent ull, eller om prisene er helt hinsides i de små lokale butikkene kontra de store butikkjedene, så velger jeg nettet. 

Anonymkode: 22d56...ef1

Men nå handlet innlegget mitt om overforbruk, ikke å handle det man trenger. Om man må handle det man trenger på nett, ser jeg ikke grunn til å kritisere en for det. Men om en handler mengder av klær og annet en ikke egentlig trenger, på nett eller i butikk, er det et miljøproblem.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøper det jeg har lyst på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper akkurat det jeg har lyst og råd til. Vi lever i et fritt land og ingen skal bestemme over hva jeg kjøper. Jeg skal ikke få ppført meg en eller anne skam pga noe som er vinden. Vent 5- 10 år så er alle disse skremselspropagandaene glemt. 

Tror du virkeleig at nordmenn sitt forbruk vil endre klimaet? Da er du naiv og jeg hadde vært flau for å si det høyt utenfor kvinneguiden!

Anonymkode: 64d59...0cc

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, jeg forstår bare ikke hva som får en voksen, oppegående kvinne til å oppføre seg slik. Å være et miljøsvin fordi man er forfengelig er så flaut at jeg lurer på om dere tør si det utenfor kvinneguiden. Jeg vet at i min vennekrets, ville noen som innrømmet slik oppførsel, bli møtt med forskrekkelse, og nok bli sett annerledes på grunnet det.

Skammer dere dere ikke over at dere blir sett på som bimboer, som oppfører seg uetisk, uten noen årsak som kan rettferdiggjøre det? Noen av dere har barn som vil måtte leve med oppførselen deres i fremtiden, ville dere tord forklare dem hva dere drev med hvis de spør?

Tenker akkurat det samme om alle de miljøsvina som sitter hjemme i sofaen og ødelegger miljøet ved å streame! De gjør det kun fordi det gir dem kortvarig glede. De driter i konsekvensene for miljøet. Tenker kun på seg selv. 

Anonymkode: 8a0fd...9d9

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper også produkter laget av materiale som er så miljøvennlig som mulig,

Og hva kjøper du da? Noe sier meg at du er enda en av sauene i flokken som tror de kan såå mye om klima og miljø bare fordi de har lest i et motemagasin at ull er bedre for miljøet enn syntetiske stoffer. Men har du egentlig den kunnskapen du tror at du har? Har du lest fagartikler eller bare populærvitenskap i moteblader og på TV? 

Anonymkode: 8a0fd...9d9

• Liker 2
Skrevet

Du har et godt poeng TS. På den andre siden, så er man jo med på å gi folk sitt daglige levebrød av å shoppe også. Hvis vi slutter med det, hvordan skal da ting gå rundt?

• Liker 1
Gjest AnonGangerTo
Skrevet
On 12/16/2019 at 6:35 PM, AnonymBruker said:

Signerer denne, dog jeg ikke kjører bil, men moped. Burde reist mer, så det er på prioriteringslisten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...