AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #1 Skrevet 16. desember 2019 Det forbløffer meg hvor mye merarbeid et barn kan lage hvis jeg er dum nok til å tro det er mulig å rydde av bordet etter maten eller sette på en klesvask. Jeg vet ikke om det bare er slik her hjemme eller om vi har usedvanlig bortskjemte barn, men hver gang jeg snur meg for å dempe det totale kaoset ved å rydde etter middag f.eks så ender jeg opp med fem minutter ekstra rydding. Mens jeg rydder de ekstra fem minuttene er det skapt trøbbel nok for ytterligere fem minutter med rydding og sånn går dagene. Tidligere prøvde jeg å rydde etter middag. Resultatet var rent bord og ryddig kjøkken, men også fire doruller tømt til siste cm utover hele badet. Mens jeg ryddet dette og hjalp eldste med tørking på do presterte minsten å få tak i ca 200 perler som ble ettertrykkelig strødd utover hele. Mens jeg rydder dette klarer eldste å knuse julepynt. Deretter må det støvsuges. Klesvasken jeg prøvde å sette på er for lengst glemt og oppvaskmaskinen er full, men blir åpenbart ikke satt på. Andpusten får jeg satt meg ned med minsten for å minske risikoen for ytterligere kaos før jeg nok en gang må reise meg fordi eldste har falt mellom stolen og sofaen i et forsøk på å leke fjellklatring........ Lengre har vi ikke kommet. To lange timer til leggetid. Hvordan i alle dager får folk gjort noe som helst med små barn i hus? Anonymkode: d1c0e...885 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #2 Skrevet 16. desember 2019 Hvor små er barna dine? Det beste rådet på forhånd må vel være å for all del ikke få tette barn 😅 Det er i perioder et helvete. Anonymkode: 5efe5...e04 5
Hactar Skrevet 16. desember 2019 #3 Skrevet 16. desember 2019 Hvor gamle er barna dine? Stroppe dem fast i hver sin tripp-trapp med puffet ris foran seg eller noe? Det som hjelper best her, er å skille dem. Men mistenker at mine er litt eldre enn dine. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #4 Skrevet 16. desember 2019 Aktiviser dem med noe før du starter på ryddingen og se hyppig til dem! kjenner meg ellers altfor godt igjen 🙄 Anonymkode: 59c70...f57 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #5 Skrevet 16. desember 2019 De er 2 og 3 år. TS Anonymkode: d1c0e...885
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #6 Skrevet 16. desember 2019 Trikset er å få dem til å bli opptatt av noe leker. Bruk tre minutter på å ligge på gulvet sammen med dem og start et byggeprosjekt med duplo/klosser/togbane/puteslott. Vær superengasjert de tre minuttene. Så trekker du deg umerkelig unna mens de er opptatt. Da rekker du å rydde i minst seks-syv minutter før den ene slår den andre med en kloss eller river ned byggverket så det blir dobbel hyling. Eller vann. Vann og såpebobler er alltid fasinerende gøy.Enten i badekaret eller i en balje i dusjen. Fordelen er jo at de vasker ned både tak og vegger på badet i samme slengen, samt gjerne bløtlegger klesvasken ved å tømme vann i skittentøysdunken. Hilsen ei med to gutter med 1,5 års mellomrom. Been there, done that. Anonymkode: b1cbc...487 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #8 Skrevet 16. desember 2019 Kjenner meg godt igjen! 2 og 3 år er jo den mest hektisk alderen også, synes jeg. Fikk ikke gjort noe som helst annet enn «brannslukking» nå er de 4 og 5. Det er stor forskjell! Sett de i en tripp trapp stol med en eske rosiner f.eks i 10 min tid. Da får du ordnet litt uten totalt kaos. Anonymkode: 8af17...469 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #9 Skrevet 16. desember 2019 Trikset er større aldersforskjell 😛 3 år mellom mine og eldste på snart 4 er stor nok til å hjelpe til. Anonymkode: 879aa...991 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #10 Skrevet 16. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Trikset er å få dem til å bli opptatt av noe leker. Bruk tre minutter på å ligge på gulvet sammen med dem og start et byggeprosjekt med duplo/klosser/togbane/puteslott. Vær superengasjert de tre minuttene. Så trekker du deg umerkelig unna mens de er opptatt. Da rekker du å rydde i minst seks-syv minutter før den ene slår den andre med en kloss eller river ned byggverket så det blir dobbel hyling. Anonymkode: b1cbc...487 Det er kaos så fort jeg forlater rommet. Selv om de er midt i lek. Det går ikke 7-8 min, men ca 20 sekunder før de regelrett slåss. TS Anonymkode: d1c0e...885
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #11 Skrevet 16. desember 2019 Får håpe det blir bedre, TS, har bare ett barn så jeg har sluppet enkelt unna. Anonymkode: 0dd10...28a 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #12 Skrevet 16. desember 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får håpe det blir bedre, TS, har bare ett barn så jeg har sluppet enkelt unna. Anonymkode: 0dd10...28a Kan love deg at ettbarnsmødre ikke har peiling. De lever behagelig, de. Anonymkode: 5efe5...e04 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #13 Skrevet 16. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Trikset er større aldersforskjell 😛 3 år mellom mine og eldste på snart 4 er stor nok til å hjelpe til. Anonymkode: 879aa...991 Like nyttig for TS som at jeg forteller at mine tette kan leke rolig sammen. Anonymkode: c27e4...190 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #14 Skrevet 16. desember 2019 Setter stor pris på støtten og følelsen jeg får av ikke å være alene om dette. Jeg føler noen ganger det er meg det er noe med siden alle andre ser ut til å sjonglere livet med småbarn tilsynelatende smertefritt. TS Anonymkode: d1c0e...885 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #15 Skrevet 16. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan love deg at ettbarnsmødre ikke har peiling. De lever behagelig, de. Anonymkode: 5efe5...e04 Finnes nok de som sliter med sitt der også, men jeg har ikke hatt de store utfordringene. Anonymkode: 0dd10...28a 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #16 Skrevet 16. desember 2019 Har en toåring og to ettåringer og husarbeidet er en uendelig oppgave! - Tar kjøkkenet mens de sitter i stolene sine etter spising. Gir de noe de ikke har undersøkt før eller lego (havner på gulvet men det går fort å rydde) - Bretter klær mens de bader (alle i badekaret på likt) - 5 skittentøyskurver så alt er ferdig sortert og lett å slenge i vaskemaskin - Barnetv mens jeg lager (lynrask) middag - Støvsuger mens de løper rundt (støvsugeren er en krokodille som skal ta dem) - Barnesikret stue, kjøkken og soverom så jeg slipper å løpe etter hele tiden. - Perler og andre småting som kan svelges er utilgjengelige og tas bare frem når vi deler oss eller de yngste sover. - Rydder leker før leggetid, resten av dagen ligger det stort sett strødd utover. Gjør vanligvis ikke en dritt når de sover hvis eldste er i bhg, da slenger jeg meg på sofaen med en kopp kaffe samme hvor bomba det ser ut :) Anonymkode: 79436...982 9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #17 Skrevet 16. desember 2019 Jeg har to tette. Mitt største life hack er å sette seg ned på huk, se dem i øynene, og si et klart "nei" hver gang de prøvde seg på noe. Det gjorde jeg fra de var bittesmå. Og masse ros og skryt hver gang de gjorde noe riktig. Et tiår senere kan jeg med hånda på hjertet si at de aldri har ødelagt en eneste ting, ingenting har blitt knust, ingen vegger er tegnet på med tusj. Ja, jeg måtte hele tiden være tilstede og være klar med et "nei" dersom de var på vei til å finne på noe, men belønningen var stor. De respekterer fortsatt et "nei", men i grunnen trenger jeg sjelden å bruke det ordet. Er lett å ha barn som fra tidlig av forstår hva som er greit, og hva som ikke er greit. Du tjener masse på å ta den kampen nå☺️ Anonymkode: aab62...b86 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #18 Skrevet 16. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er lett å ha barn som fra tidlig av forstår hva som er greit, og hva som ikke er greit. Ingen fri tenking, kun det mor sier? La barn være barn... Anonymkode: 0e37e...864 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #19 Skrevet 16. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen fri tenking, kun det mor sier? La barn være barn... Anonymkode: 0e37e...864 Masse fri tenking, men jeg har likevel oppdratt dem til å følge regler og normer samfunnet vårt har satt. Det var enkelt for dem å begynne på skolen, da de allerede forsto at der er regler som må følges, og de forstår hvordan de skal oppføre seg fint på f eks restaurant. De er enkle å reise med, nettopp fordi de respekterer regler, og jeg ser hvor godt de trives med å vite hva som forventes forskjellige steder. Jeg lar mine barn være barn, men jeg lar dem ikke være drittunger. Anonymkode: aab62...b86 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #20 Skrevet 16. desember 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: De er 2 og 3 år. TS Anonymkode: d1c0e...885 Mine er like gamle. De er med å rydde. Litt mere jobb for meg med å aktivisere de, men langt i fra like mye som det blir om de ikke er med. Anonymkode: 64424...ca1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå