Gå til innhold

Kalle opp jente etter seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på hva dere tenker om å kalle opp barnet etter seg selv? I dette tilfelle tenker jeg som kommende mor å oppkalle datteren min etter meg selv... Har 2 gutter fra før. Jeg synes at jeg har et nydelig navn, og er svært glad i navnet mitt. Ca 1000 personer i Norge heter det. Har ikke funnet noen jentenavn som er "bedre"

Min bestemor het Grete og kalte tanten min for Anne Grete... Pappa og lillebroren min har også samme navn...

Anonymkode: b370f...d1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forresten navnet mitt er et navn som står best alene, eller som fornavn nr 1....

Skrevet

Jeg hadde mislikt å ha det samme navn som min mor! 

• Liker 8
Skrevet

Jeg liker den tradisjon. Naboen min har 3 jenter. Bestemor mor og førstefødte har samme navn. Gammeltnorskt men ganske vanlig navn. De bærer navnet på svært forskjellige måter og alle kler de navnet godt. 

Anonymkode: 72da8...4f1

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg lurer på hva dere tenker om å kalle opp barnet etter seg selv? I dette tilfelle tenker jeg som kommende mor å oppkalle datteren min etter meg selv... Har 2 gutter fra før. Jeg synes at jeg har et nydelig navn, og er svært glad i navnet mitt. Ca 1000 personer i Norge heter det. Har ikke funnet noen jentenavn som er "bedre"

Min bestemor het Grete og kalte tanten min for Anne Grete... Pappa og lillebroren min har også samme navn...

Gjør det du føler og mener er riktig. Spør du her vil du ende opp med å mest sannsynligvis gjøre det du ikke føler er riktig.

Anonymkode: c599f...343

• Liker 2
Skrevet

Det virker veldig tungvindt når noen roper eller omtaler en av dere, og hvem er posten til om det ikke er noen forskjell? Du må nok også være forberedt på en del forklaring og bemerkninger, men ellers er det sikkert greit.

Og, ja, jeg hadde heller ikke likt å ha samme navn som min mor. Ikke pga hva hun heter, men at mammaer er teite i ungdommen og at jeg ville hatt et navn som var bare mitt. 

Anonymkode: 84891...fe3

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker veldig tungvindt når noen roper eller omtaler en av dere, og hvem er posten til om det ikke er noen forskjell? Du må nok også være forberedt på en del forklaring og bemerkninger, men ellers er det sikkert greit.

Anonymkode: 84891...fe3

Ja, det vil alltid bli et samtaleemne, man blir lei av det. Det er heller ikke gitt at barnet vil like navnet. 

• Liker 1
Skrevet

Teit.

Anonymkode: 40026...46b

• Liker 1
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om det er «teit« eller ikke, men jeg tenker det kan fort bli upraktisk hvis dere også heter det samme til etternavn...? Og ingen har etternavn? Jeg vet om en familie der sønn, far og bestefar alle heter det samme. Det er alltid et svare strev å vite hvilken «Ole Olsen» det egentlig er snakk om. 

Anonymkode: a9e98...9c0

• Liker 4
Skrevet

Oppkalling er fint fra besteforeldre, men ikke foreldre. Blir som å hedre seg selv 

Anonymkode: 8cdbc...cd6

• Liker 3
Skrevet

Hadde en nabo en gang som oppkalte eldstedatteren etter mora. Og så tok de jaggu meg og oppkalte eldstesønnen også etter faren... de var visst veldig glade i navnene sine i den familien.

Anonymkode: 5d345...300

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde en nabo en gang som oppkalte eldstedatteren etter mora. Og så tok de jaggu meg og oppkalte eldstesønnen også etter faren... de var visst veldig glade i navnene sine i den familien.

Anonymkode: 5d345...300

Min favoritt er i en familie hvor far heter Odd. Og de har barn som heter noe tilsvarende som Oddgeir, Oddbjørg og Anne Oddveig til barn 🤭

Anonymkode: 8cdbc...cd6

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kjempeflott at du er veldig glad i navnet ditt, men at du ikke finner noe annet navn du liker? 

Fordi om du mener at det står best alene, eller som nr 1, hadde jeg valgt et navn foran for å skille dere. Har selv oppkalt en sønn etter bestefar og far, og er fornøyd med navnet. Men du aner ikke hvor mange ganger jeg har fått svar fra flere mannspersoner når jeg har henvendt meg til den ene av de, men alle er i rommet....

Anonymkode: b0f29...423

Skrevet

Litt for sært og harry, etter min smak.

Anonymkode: 42c4c...499

• Liker 2
Skrevet

Hvis navnet passer best alene eller må være første fornavn ville jeg valgt et annet navn

Anonymkode: 6091f...f7e

Skrevet

Vi gjorde det ved å gi sønnen vår mellomnavnet til far. Far bruker ikke det navnet til vanlig, så det blir ingen forvirring. For å inngå forvirring, så ville jeg gitt henne et kallenavn eller noe. 

Anonymkode: 3e98f...b54

• Liker 1
Skrevet

Synes alltid det er litt snodig med folk som kaller ungene sine det samme som seg selv. Nesten som om barnet skal være en liten versjon av en selv i stedet for sitt eget menneske.

Men hvis du gjør det: sørg for et mellomnavn eller kallenavn, og la det ikke være Vesla eller noe slikt. 

Anonymkode: 16ef9...3ac

• Liker 4
Skrevet

Ville valgt to navn i så fall. Da kan barnet selv velge det andre om det vil det. 

Anonymkode: d2415...2c7

• Liker 1
Skrevet

Mange gjør det slik, men jeg syns det er spesielt der moren heter Hilde og kalte datteren Hilde. Fiktive navn altså. 

Anonymkode: f9eb9...584

Skrevet

Vet om et tilfelle, der kalles datteren «den yngre» på papirer, eks Agnes Nilsen d.y. Er det gutt kalles de vel junior. Eks: Oscar Nilsen jr.

Er noen slekter der førstefødte gutt og førstefødte jente får et spesifikt navn i mange generasjoner. 

Gjør som du vil! 😏

Anonymkode: ede85...fc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...