Gå til innhold

Hvis du kunne valgt romløsning til familieboligen fordelt på tre plan. Hvordan ville du gjort det da?

Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe ny bolig og kan bestemme romløsningen selv. Vi har nå ett barn på 1,5 år og kommer til å få ett eller to barn til, og ser for oss å bo her i 15-20 år framover.

Hvordan ville du hatt romløsning hvis du kunne bestemt på nytt? Alle soverom i samme og øverste etasje? Voksnes soverom i egen etasje med walk-in closet (kanskje ikke så praktisk med små barn)? Eller annet?

Planløsning nå:
1 etg: 2 soverom, loftstue, bad og vaskerom i ett

2 etg: Stue og kjøkken, åpen løsning. Wc-rom

3 etg: 3 soverom, ett bad og en liten stue

Takker for alle tips!

Endret av Energi-jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville definitivt hatt ett skikkelig foreldresoverom med eget bad og ev walk-in! I samme etasje kunne jeg ev også hatt 1 større soverom for små barn (som kan være gjesterom når barna blir større) Dette rommet er da hovedsakelig for soving, så barna kan da fint dele. Lekerom/ ekstra stue, gjesterom og bad i egen etasje som ev da kan beboer av større barn/tenåringer etterhvert.

Det kan være lurt å tenke fleksible romløsninger og bad i hver etage. Behovene til en familie endrer seg etterhvert, så rom som lett kan endre fra stue til soverom uten at hele huset må bygges om er lurt. I tillegg synes jeg mange bygger veldig små soverom (type 6 kvm med plass til kun ei seg og et skap) som er håpløse å møblere og ikke plass til ungene å venner på besøk. 

En definitiv plan ville også vært eget garderoberom ved vaskerommet. Ah, tenk å bare kunne sortere alle klærne på plass på samme sted og ikke løpe huset rundt! 

Anonymkode: 5e65f...c4c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville definitivt hatt ett skikkelig foreldresoverom med eget bad og ev walk-in! I samme etasje kunne jeg ev også hatt 1 større soverom for små barn (som kan være gjesterom når barna blir større) Dette rommet er da hovedsakelig for soving, så barna kan da fint dele. Lekerom/ ekstra stue, gjesterom og bad i egen etasje som ev da kan beboer av større barn/tenåringer etterhvert.

Det kan være lurt å tenke fleksible romløsninger og bad i hver etage. Behovene til en familie endrer seg etterhvert, så rom som lett kan endre fra stue til soverom uten at hele huset må bygges om er lurt. I tillegg synes jeg mange bygger veldig små soverom (type 6 kvm med plass til kun ei seg og et skap) som er håpløse å møblere og ikke plass til ungene å venner på besøk. 

En definitiv plan ville også vært eget garderoberom ved vaskerommet. Ah, tenk å bare kunne sortere alle klærne på plass på samme sted og ikke løpe huset rundt! 

Takk for tipsene! Mange gode ideer her :)

Jeg har faktisk ikke tenkt så mye over disse små soverommene (6 kvm-ish) og at det kan være vanskelig senere når ungene får besøk. Greit å ta med i betraktningen i planleggingsfasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt soverom til barna, kjeller/loftstue og et bad i én etasje. Tenk langsiktig på når de blir ungdommer.

Så ville jeg hatt vårt soverom og gjesterom (som også kan brukes til babyrom) i hovedetasje slik at du har alt du trenger i én og samme etasje. Det er praktisk mtp graviditet og babytid. Trapper er noe drit i den tiden! 

Anonymkode: bc014...9cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville hatt soverom til barna, kjeller/loftstue og et bad i én etasje. Tenk langsiktig på når de blir ungdommer.

Så ville jeg hatt vårt soverom og gjesterom (som også kan brukes til babyrom) i hovedetasje slik at du har alt du trenger i én og samme etasje. Det er praktisk mtp graviditet og babytid. Trapper er noe drit i den tiden! 

Det er sånn de har tegna huset faktisk, nokså likt det du beskriver :)

Det jeg lurer på da hvordan du ville løst det med soving dersom du hadde et barn på 2 år og en nyfødt? Da kunne babyen vært på gjesterommet, dere i hovedrommet. Men det er litt tidlig å ha 2-åringen sovende i en annen etasje? Aner ikke når de begynner å krabbe ut av senga og oppi foreldrene, men det er kanskje rundt da? Skummelt å gå i trapper ned til foreldrene om natten.

Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Energi-jenta skrev:

Det jeg lurer på da hvordan du ville løst det med soving dersom du hadde et barn på 2 år og en nyfødt? Da kunne babyen vært på gjesterommet, dere i hovedrommet. Men det er litt tidlig å ha 2-åringen sovende i en annen etasje? Aner ikke når de begynner å krabbe ut av senga og oppi foreldrene, men det er kanskje rundt da? Skummelt å gå i trapper ned til foreldrene om natten.

Takker for alle tips!

Da ville jeg hatt 2 åringen på gjesterommet/babyrommet og den nyfødte med oss. Det er jo bare for en periode. Man kan ikke ha et rom for alt. Når de blir større så skal de tross alt bo hjemme veldig lenge og ha både venner og kjærester på besøk samt overnattinger osv. Viktigere at de får sin egen space som ungdommer, tror jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Da ville jeg hatt 2 åringen på gjesterommet/babyrommet og den nyfødte med oss. Det er jo bare for en periode. Man kan ikke ha et rom for alt. Når de blir større så skal de tross alt bo hjemme veldig lenge og ha både venner og kjærester på besøk samt overnattinger osv. Viktigere at de får sin egen space som ungdommer, tror jeg.

Sant at man ikke kan ha et rom for alt :)

Lurt å tenke så langt framover ja. Greit å ha egen space for ungdommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Energi-jenta said:

Takker for alle tips!

Jeg tenker at småbarn fint kan dele rom lenge (som i langt inn i barneskolen).  Det er ikke sånn at de har et behov for eget rom så tidlig heller. Du kan heller ha et eget lekerom og så kan de få egne rom etterhvert som behovet melder seg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

øverste etasje: soverom, loftstue og bad

annen etasje: Stue, kjøkken, spisestue og toalettrom

underetasje: Hovedsoverom, walk in closet, stort bad med badekar, gjesterom. To store boder

Anonymkode: 38510...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte nylig nytt hus, og det vi falt for var planløsningen: 3 etasjer, bygget på en skrånende tomt slik at det var en inngang både i hovedetasjen og i underetasjen. Alle etasjene hadde bad, og i underetasjen var det to store soverom (av en størrelse som gjorde de egnede som TV-stue) samt walk-in closet, gang/hall med vedovn, stort separat vaskerom og masse bodplass.

I hovedetasjen var det kjøkken, stue og et stort soverom/kontor/hva-som-helst, i tillegg til bad og en romslig gang/hall. 

I øverste etasje var det to store soverom og bad, hvorav begge «soverommene» var av en størrelse som gjorde de godt egnet som TV-stue. 

Vi har to små barn, og nå benytter vi oss av soverommene i underetasjen (hvor vi foreldre bruker soverommet med walk-in closet og barna bruker det andre, da de fortsatt er så små at de foretrekker å dele rom) Når barna blir større tenker vi at det ene barnet kan få øverste etasje for seg selv, med stort soverom, eget bad og TV-stue med plass til vennegjengen. Det andre barnet kan få underetasjen for seg selv, med eget bad, TV-stue og soverom med walk-in closet og egen inngang. Vi foreldrene kan ha soverom og bad i hovedetasjen. 

Vi håper på denne måten å kunne skape et hjem med plass til alle vennene vi håper barna våre får, og at vårt hjem kan bli et naturlig oppholdssted for ungdommen uten at vi foreldre behøver å «plages» med å måtte dele plassen med halve nabolagets unger 😛 Fordelen er også at begge barna (og vennene vi håper de får) må til hovedetasjen for å benytte seg av kjøkkenet/snoke i kjøleskapet, slik at vi får holdt litt øye med de, og den som har overetasjen også må gå gjennom hallen/trappegangen i «vår» etasje for å komme seg ut og inn. Når det gjelder barnet som får etasjen med egen inngang så er vaskerommet tvers over gangen fra oppholdsrommet/TV-stua, så vi kan lett gå ned for å vaske tøy hvis vi føler behov for å sjekke stemningen der nede eller høre hvem som evt. er på besøk. 😂🙈

Barna er selvsagt velkomne i hovedetasjen når de måtte ønske det, de separate etasjene er kun for å tilrettelegge for privatliv i ungdomstiden i den grad barna måtte ønske det, samt et forsøk på å bli det foretrukne «hang out» stedet slik at vi får fulgt litt med på hva som rører seg i barna/ungdommenes liv. Jeg husker jo selv at vi foretrakk å være hos venninna som hadde egen kjellerstue da jeg var ung. 

At vi foreldre slipper at en haug bråkete tenåringer okkuperer stua vår med TV-spill er bare en bonus 🙈😂

Anonymkode: c423f...f7b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

øverste etasje: soverom, loftstue og bad

annen etasje: Stue, kjøkken, spisestue og toalettrom

underetasje: Hovedsoverom, walk in closet, stort bad med badekar, gjesterom. To store boder

Anonymkode: 38510...6d3

Det er veldig likt som boligen har blitt tegnet - minus bodene, kjekt å høre at det er sånn du ville hatt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et rekkehus med veldig typisk løsning der alle tre soverom er oppe, hovedetasjen er stue og kjøkken, og kjelleren er vaskerom og kjellerstue. Nå har vi jo ikke så mye plass, og det kan hende du har større etasjer men:

• ja, soverom på 6 kvm er litt for små. Men allerede 7-8 kvm er synes jeg helt passe som barnerom, trenger ikke så mye større jo mindre man har mye plass.
  • mine barn er nå 3 og 5 år gamle nå. Jeg ville ikke følt meg komfortabelt med å ha de sovende i en annen etasje. Det er jo alltid noe, tisseuhell eller hosting/sykdommer/nattskrekk, eller annet. Da måtte jeg jo gå mellom etasjene om natten eller tidlig morgen. Men, de kan fint dele rom i den alderen. Så sånn sett, kan dere alle sove i den øverste etasjen foreløpig.
  • men hvis du planlegger tvstue/loftstue i samme etasje hvor du har barnerom, tenkt at du får jo ikke se på tv der etter at barna har lagt seg. Den loftstue får du foreløpig ikke brukt til så mye. Ikke som hobbyrom, ikke som treningsrom, ikke som tvrom. Du tenker kanskje ha det som lekerom, men små barn vil bare leke der foreldrene er, så hvis du er på kjøkkenet og lager mat, det er der de kommer til å være. Og alle leker kommer til å havne i stua uansett. 
  • hvis ungen din er 2 år nå, det kan potensielt være 10 år til du er komfortabel med å sove to etasjer unna ungene. Så jeg ville vente med å bygge soverom ned walk-in-closet der. Du kan heller bruke rommet til annet foreløpig. 

Anonymkode: 80c63...697

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps, jeg ville også hatt badekar i den etasjen der barnerom er. 👶 Badekar er vel mest for barn? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg ville ikj hatt walk in i tilknytning til hovedsoverom men heller i tilknytning til vaskerom og da til alle i fam.Ei som skrev det lenger oppe.i stedet dor garderobeskap i gang ville eg hatt ei skyvedør/ svingdør inn til walk inn til ytterklær. ville laget kjøkken nokre kvadrat mindre og hatt eit lite grovkjøkken til panteflasker; plastikksortering, kjøkkenmaskin og kanskje eit kjølerom.

Anonymkode: f4e63...9ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første jeg tenkte på før alt annet, var en sånn vaskesjakt mellom etasjene for å slippe å bære skittentøy alle veier. Gjerne kombinert med en sånn matheis o.l jeg kan sende rent tøy OPP i også. Om jeg noensinne bygger nytt er vaskesjakt det første jeg skal ha tegnet inn😂. Min metode består pr i dag av å drefse alt ned trappa og så blir det gjerne liggende i en dunge foran nederste trappetrinn. Da vi bodde i Oslo hadde vi vaskekjeller og jeg brukte å kaste skittentøyet fra 3etasje ned "melllom" trappene - var sånn åpen trapp.

Ellers hadde jeg påkostet meg selv stort soverom med god plass i hovedetasjen. Kjøkken, stue, soverom, hovedbad og muligens vaskerom. I kjelleren ville jeg laget soverom eller kjellerstue, bad/med badstu, lagringsplass og egen utgang. Noe som enkelt kunne bygges om til utleieleilighet. I 3.etasje soverom og loftsstue + bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har et rekkehus med veldig typisk løsning der alle tre soverom er oppe, hovedetasjen er stue og kjøkken, og kjelleren er vaskerom og kjellerstue. Nå har vi jo ikke så mye plass, og det kan hende du har større etasjer men:

• ja, soverom på 6 kvm er litt for små. Men allerede 7-8 kvm er synes jeg helt passe som barnerom, trenger ikke så mye større jo mindre man har mye plass.
  • mine barn er nå 3 og 5 år gamle nå. Jeg ville ikke følt meg komfortabelt med å ha de sovende i en annen etasje. Det er jo alltid noe, tisseuhell eller hosting/sykdommer/nattskrekk, eller annet. Da måtte jeg jo gå mellom etasjene om natten eller tidlig morgen. Men, de kan fint dele rom i den alderen. Så sånn sett, kan dere alle sove i den øverste etasjen foreløpig.
  • men hvis du planlegger tvstue/loftstue i samme etasje hvor du har barnerom, tenkt at du får jo ikke se på tv der etter at barna har lagt seg. Den loftstue får du foreløpig ikke brukt til så mye. Ikke som hobbyrom, ikke som treningsrom, ikke som tvrom. Du tenker kanskje ha det som lekerom, men små barn vil bare leke der foreldrene er, så hvis du er på kjøkkenet og lager mat, det er der de kommer til å være. Og alle leker kommer til å havne i stua uansett. 
  • hvis ungen din er 2 år nå, det kan potensielt være 10 år til du er komfortabel med å sove to etasjer unna ungene. Så jeg ville vente med å bygge soverom ned walk-in-closet der. Du kan heller bruke rommet til annet foreløpig. 

Her var det mange gode poeng. Mannen sitter og tegner opp romfordelinger nå, så helt supert at det tikker så mange gode svar her! Mulig vi venter med å tegne inn walk-in closet nå med en gang ja.

Du har gitt meg noe å tenke på når det gjelder de små barna. Hvor lenge tror du de kan dele rom og føle at det er greit?
Og hvor gamle tror du ungene burde være før du føler deg trygg på å ha de to etasjer over dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, CabinCruiser said:

Det aller første jeg tenkte på før alt annet, var en sånn vaskesjakt mellom etasjene for å slippe å bære skittentøy alle veier. Gjerne kombinert med en sånn matheis o.l jeg kan sende rent tøy OPP i også. Om jeg noensinne bygger nytt er vaskesjakt det første jeg skal ha tegnet inn😂. Min metode består pr i dag av å drefse alt ned trappa og så blir det gjerne liggende i en dunge foran nederste trappetrinn. Da vi bodde i Oslo hadde vi vaskekjeller og jeg brukte å kaste skittentøyet fra 3etasje ned "melllom" trappene - var sånn åpen trapp.

Ellers hadde jeg påkostet meg selv stort soverom med god plass i hovedetasjen. Kjøkken, stue, soverom, hovedbad og muligens vaskerom. I kjelleren ville jeg laget soverom eller kjellerstue, bad/med badstu, lagringsplass og egen utgang. Noe som enkelt kunne bygges om til utleieleilighet. I 3.etasje soverom og loftsstue + bad.

Haha, fantastisk!

Jeg skal skrive opp vaskesjakt på listen. Skal møte byggemester på onsdag, så blir spennende å se hva vi kan få til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt det slik: 1.etg: 2 soverom og kjellerstue, bad/vaskerom

2.etg: stue med plass til lekekrok, kjøkken med stor spisestue

3. Etg: hovedsoverom med walk inn, to små soverom (kontor + gjesterom på sikt), bad 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt en innbydende og romslig hall/gang+ stue og kjøkken i første etasje (der du kommer inn). I tillegg ville jeg hatt ett lite toalett og muligens en liten bod. I andre etasje ville jeg hatt soverommene og ett bad og en bod. I øverste etasje ville jeg hatt en loftsstue, ett vaskerom med dusj og toalett, og en stor bod/garderoberom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Energi-jenta said:

Her var det mange gode poeng. Mannen sitter og tegner opp romfordelinger nå, så helt supert at det tikker så mange gode svar her! Mulig vi venter med å tegne inn walk-in closet nå med en gang ja.

Du har gitt meg noe å tenke på når det gjelder de små barna. Hvor lenge tror du de kan dele rom og føle at det er greit?
Og hvor gamle tror du ungene burde være før du føler deg trygg på å ha de to etasjer over dere?

Declamer! Vi er begge to i full jobb, og ingen jobber skift. Tror det har noe å si for logistikken. Mine er som sagt 3 og 5, og jeg regner med at ihvertfall frem til skolealder, går dette med å dele et rom helt greit. Kanskje også første skoleåret? Men det kommer an på hvor samstemte barna med leggetider. Akkurat nå legger begge mine seg samtidig, men minste sover på dagtid. Hvis han slutter med middagslur og vil istedenfor legge seg tidligere, må jo han på et annet rom, ellers blir det vanskelig igjen. De delte rom fra minste var litt over ett år gammel.

Min eldste, femåring, kan ikke sove alene i en annen etasje nå, og regner med det er noen år til. Han kan fortsatt finne på å komme til oss om natten, og han tør ikke å gå mellom etasjene i et mørkt hus, alene. Så kanskje 3 år til? Men ville han da, som 8 åring, ønske å sove i en annen etasje enn alle andre? Det spørs. Litt vanskelig å si. 

Jeg ville kanskje heller nå hatt plass nok til at alle skulle sove i 3 etasje. Og også der ville jeg hatt stort skap med klær til barna - men ikke på barnerommet. Det er fordi det er etter at barna har lagt seg, at jeg kan finne frem klærne for barnehagen for dagen etter. Eller, jeg synes egentlig kommoder er mer praktisk for barneklær. Sånn at selv småbarn kan se hva de har i skuffer, og skal kunne velge litt selv, de elsker jo å kunne bestemme litt.

Jeg ser ikke poenga med å ha stort skap i tilknyting til vaskerommet, for klær, hvis soverommene i en annen etasje enn vaskerommet. For logistikken vil jo ikke gå opp. Skal du legge ut klærne for barna på badet i nederste etasje, og føre barna to etasjer ned, tidlig på morgen, for å kle på de? Nope. Så må du da gå ned selv, til vaskerommet, hver kveld, for å gå og plukke klær som skal brukes av barna dagen etterpå, og gå opp og legge de på badet oppe? Denne løsningen virker jo mindre praktisk enn å måtte bære nyvaskede klær opp et par ganger i uka. Og jeg vil ikke ha vaskerom i samme etasje der soverom er, for da kan jeg ikke vaske på kvelden, noe jeg oftest gjør.

Men kanskje for sengetøy, håndklær er det praktisk med lagring på vaskerommet.

Men så er det når barna blir større, tenåringer, da vil de helt sikkert være fornøyde med å ha soverom i en annen etasje, og med ekstra stue for venner i samme etasje. Da vil de også helt sikkert velge klærne sine selv, og ha de på rommet sitt. Det blir jo litt viktigere det frihet og rom rundt seg, med alderen. Og da kan jo dere fint flytte to etasjer ned, og lage walk in closet for dere selv. Om dere har fortsatt behovet da. 

Men jeg kan ikke skjønne at det skulle være praktisk med felles klesskap for hele familien da heller, med større barn. Skal man måtte stå i kø og vente på at tenåringen i huset bestemmer seg for hva hen skal ha på seg i dag? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...