Gå til innhold

Småbarn og inhalasjonsmaske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten (15 mnd) er nødt til å ta astmamedisin med inhalasjonsmaske, og jeg lurer derfor på om noen har noen gode triks for å få gjort dette mest mulig smertefritt? 

Anonymkode: 6f84f...4fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For oss var det akkurat som med tannpuss i den alderen. Noen ganger gikk det supert, andre ganger måtte vi bruke makt. 

Vi prøvde å leke med maska og bamser osv. Jeg aner ikke om det hjalp.

Det var ikke behagelig for noen av oss å holde barnet fast, men alternativet er jo temmelig mye verre, så det gikk jo. 

Vi prøvde å fortelle barnet at dette var en hjelp osv. Men jeg vet jo ikke om det hjalp.  Tror kanskje det hjalp oss mer.. 

For oss ble det en vane, og barnet merket jo etterhvert at det hjalp. Det forsto etterhvert sammenhengen mellom maska og det å kunne puste. (Men noen kvelder var det tvang uansett). 

Anonymkode: 710ed...40f

• Liker 1
Skrevet

Vi har brukt maske i perioder og nå hver dagfra ca året til nå hvor hun er 3.5 år. Det er fortsatt en kamp hver eneste dag- to ganger for dagen. 

Når vi startet klarte vi ikke å motivere henne til å bruke den frivillig. Det ble derfor tvang. Holdt hennes fast telte høyt til 10 og ga henne en rosin med en gang etterpå. 

Anonymkode: 55a9c...4a7

• Liker 1
Skrevet

Min sønn fikk medisin ved behov, og raste alltid når han fikk medisinen. Vi lærte å bare være så rolige vi kunne, og passe på at han ikke skadet seg selv eller andre. I følge legen var sinne en ganske naturlig reaksjon på økt adrenalinnivå og plutselig økt tilgang på oksygen. Etterhvert som han ble eldre lærte han seg å kontrollere sinnet og adrenalinet.

Anonymkode: 265f3...742

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For oss var det akkurat som med tannpuss i den alderen. Noen ganger gikk det supert, andre ganger måtte vi bruke makt. 

Det var ikke behagelig for noen av oss å holde barnet fast, men alternativet er jo temmelig mye verre, så det gikk jo. 

Vi prøvde å fortelle barnet at dette var en hjelp osv. Men jeg vet jo ikke om det hjalp.  Tror kanskje det hjalp oss mer.. 

For oss ble det en vane, og barnet merket jo etterhvert at det hjalp. Det forsto etterhvert sammenhengen mellom maska og det å kunne puste. (Men noen kvelder var det tvang uansett). 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har brukt maske i perioder og nå hver dagfra ca året til nå hvor hun er 3.5 år. Det er fortsatt en kamp hver eneste dag- to ganger for dagen. 

Når vi startet klarte vi ikke å motivere henne til å bruke den frivillig. Det ble derfor tvang. Holdt hennes fast telte høyt til 10 og ga henne en rosin med en gang etterpå. 

Anonymkode: 55a9c...4a7

Takk for svar, var det jeg regnet med... :(

Anonymkode: 6f84f...4fa

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Og sånn har vi det enda, i en alder av tre. Noen dager slår han seg bare helt vrang over det. Men stort sett går det greit. 

Anonymkode: 9e81c...586

Skrevet

Jeg vokste opp med det. Og utallige innleggelser paa sykehus. 

For meg var det egentlig ikke ett problem. Mine foreldre fortalte meg hvorfor jeg maatte ta medisinen. Jeg forsto ogsaa raskt hvorfor. Mamma gjorde sitt beste for aa gjore den stunden koselig. Vi leste mange, mange boker da. Ref var vaar stund sammen! Jeg elsker aa lese naa. Ian hende fra de stundene vi hadde sammen der.

• Liker 1
Skrevet

Dukken/bamsen først så barnet. Alltid masse ros etterpå uansett om dere må bruke tvang. Lag gjerne en rutine rundt det. Feks her setter vi på favoritttvserien og vi teller tydelig ned fra 10 og roser barnet etterpå. Til å begynne med hadde vi klistremerkekalender. Etter 7 ganger med medisin fikk barnet en liten premie (dropseske, liten bamse eller vi gjorde noe koselig ilag)

Anonymkode: 148ab...349

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er fra jobb i barnehage. Den yngste som fikk daglig medisin var omtrent på samme alder som din. Vi gjorde det til en morsom greie, masse skryt og klapping når vi hadde talt til ti. 
Det var selvfølgelig en kamp de første gangene, men det gikk seg fort til.

• Liker 1
Skrevet

Syng en sang. 1, 2 og 3 indianere f.eks

Anonymkode: d1d79...411

Skrevet

Min var omtrent samme alder. Bamsen først og så barnet mens vi sang og ros når det var over. Gikk seg til etterhvert og ble en del av hverdagen

• Liker 1
Skrevet

Her fungerte ikke det med bamse, men vi latet som både jeg og pappa tok først og viste kor glade vi ble av å få medisin og kor gøy det var, da ville barnet også. Og roste mye, tok oss god tid så når han slo seg vrang prøvde vi å snakke med han om det igjen og igjen, og stort sett fikk vi gjort det uten tvang etter sikkert 3-5 forsøk (på en kveld), men av og til er det bare tvang som går dessverre. 

Anonymkode: 0ed76...824

Skrevet

Begge våre har fått, minste får fortsatt. Hun er 2 år. Med eldste brukte vi en god stund på venne han til opplegget. Men vi prøvde å gjøre det til en lek, med sang og telling. Han begynte for omtrent 3 år siden. Minstemor har fått siden hun var 5 mnder, så hun er vant til den

Skrevet

Min sønn fikk det fra han var 6 mnd. Det var aldri noe problem. Vi lekte litt først med den også sang jeg eller telte høyt. Han lærte seg fort hvor lang tid det tok. 

Det var aldri snakk om noe valg, leken men bestemt. ;)

Anonymkode: c2149...0cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...