Gå til innhold

Min søster har endret hele jula, og ødelagt for meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann kjøpte hus og har blitt ferdig med oppussing. Har aldri fått hatt muligheten til å ha familien over på jul. Jeg har sagt i over et år at i år vil jeg ordne jul. Og både mamma og pappa, og min søsters familie har sagt de kommer. Har planlagt julemiddag og deilig frokost til første juledag. Min søster har to tenåringer, og ikke småbarn som er mye styr med. Plutselig sier min søster at det blir jul hos dem alikevel i år, og de har overtalt mamma og pappa til å feire hos dem. Jeg er så lei meg. Spurte hvorfor og min søster sa at hun ikke gadd å reise bort. Men å ha huset sitt fult av gjester og lage all mat og dessert selv gidder hun. Hadde hun sagt de ikke gadd, men latt mamma og pappa komme hit hadde jeg bare blitt skuffet, men faktisk overtalt mamman og pappa som har sagt de gleder seg til å komme hit. Og hun forventer at jeg og mannen min drar til dem, men det gjør jeg ikke!!! Inviterer heller noen som er ensomme hit til oss. Flere enn meg som synes dette var frekt?? Har nesten lyst å bare gi gave til barna deres og ikke til dem.. 

Anonymkode: 049f3...90f

• Liker 39
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er litt dårlig gjort når du har begynt å planlegge, å bare flytte hele familien hjem til dem... Du må jo nesten si ifra og snakke med foreldrene dine. Si at du allerede har planlagt og begynt å handle osv og at du hadde gledet deg til å feire.

Bor søster og foreldre langt unna deg slik at det egentlig er mest praktisk å feire der?

Tror du kommer lenger ved å forklare hva du føler heller enn å ikke kjøpe gave feks.

Anonymkode: 2c61f...71f

• Liker 21
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er litt dårlig gjort når du har begynt å planlegge, å bare flytte hele familien hjem til dem... Du må jo nesten si ifra og snakke med foreldrene dine. Si at du allerede har planlagt og begynt å handle osv og at du hadde gledet deg til å feire.

Bor søster og foreldre langt unna deg slik at det egentlig er mest praktisk å feire der?

Tror du kommer lenger ved å forklare hva du føler heller enn å ikke kjøpe gave feks.

Anonymkode: 2c61f...71f

Har snakket med den, og de sier at jeg vet jo hvor stri min søster er, og bedre å etterkomme hennes ønsker enn å ikke gjøre der. Foreldrene våre bor midt i mellom meg og min søster, og fra meg og til min søster er det under en time å kjøre, så er ikke så langt. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker også at du må snakke med foreldrene dine. Fortell at du ble veldig lei deg, og hadde begynt å planlegge og handle inn osv. Er helt enig i at dette var frekt.

Men Kanskje var ikke avtalen du trodde du hadde gjort så fast likevel, eller at foreldrene dine hadde ikke fått med seg at dere hadde en avtale?

Kanskje gjennomgår søsteren din en livskrise/står på randen av skilsmisse osv, men foreldrene dine vil ikke fortelle om dette til andre, og derfor fikk du ikke noen god begrunnelse for denne endringen?

Mine foreldre er av den sorten som ønsker å gjøre alle til lags, og har vanskelig for å si nei når de blir spurt om noe. Så jeg kan sikkert komme til å havne i din situasjon en gang... De hadde ikke hjerte til å si nei til din søster, selv om de hadde en avtale med deg, og så blir alt bare tull...

Anonymkode: a5049...6e1

• Liker 7
Skrevet

Her må du snakke med foreldrene dine og høre hva i alle dager som er skjedd. Man ombestemmer seg ikke i forhold til en juleinvitasjon halvannen uke før jul. Ring dem og spør hvorfor de ikke kommer til dere som planlagt. Ikke send melding, men ring. Det er mye bedre å ta dette personlig, enn via tekst. Det kan fort bli tatt feil opp.

• Liker 18
Gjest supernova_87
Skrevet

Det er ikke litt frekt. Det er kjempefrekt. Og slemt gjort. Hvis det var slik at det var for slitsomt for dem (helt faktisk) ville det naturlige bære å ydmykt snakke med deg som vert om det "kan vi finne en annen løsning som vi også orker å være med på?". 

Det er EN uke til jul. Mat er kjøpt inn og forberedelser gjort. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har snakket med den, og de sier at jeg vet jo hvor stri min søster er, og bedre å etterkomme hennes ønsker enn å ikke gjøre der. Foreldrene våre bor midt i mellom meg og min søster, og fra meg og til min søster er det under en time å kjøre, så er ikke så langt. 

Du da hadde jeg gitt beskjed om at fra nå av feirer dere jul alene. Så kan de sitte hos datteren og tenke godt gjennom hva som gikk galt.

• Liker 34
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg sagt at "fint, da har dere valgt".

Sånn går rett og slett ikke an. 

• Liker 37
Skrevet

Her må jo bare foreldrene dine snu igjen, sånt kan man faktisk ikke komme med så sent.

• Liker 4
Skrevet

Dette er 100% dine foreldres feil. Du får bare si til dem at de velger mellom døtrene, og du ikke kan gjøre noe med det utover å akseptere det.

Jul med bare kjernefamilien trenger ikke å bli stusselig. Det kan tvert imot være riktig hyggelig.

• Liker 25
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg faktisk blitt like stri tilbake og sagt at hvis de velger å dra til min søster så har de sagt veldig klart ifra deres prioriteringer og at de da kunne seile sin egen sjø. Jeg hadde ikke godtatt å bli satt bak min søster med begrunnelse av at hun er stri, og da hadde jeg tatt avstand fra både min søster og mine foreldre. Ville de hatt et forhold til meg og min familie måtte de tatt initiativet til det. Jeg hadde også bare gitt gaver til barne og begrunnet det med at når de voksne velger oss så tydelig bort så ønsker jeg ikke å gi gave til dem. Kanskje barnslig, men det hadde jeg levd godt med.

Anonymkode: 1aa10...d55

Helt enig med deg 👍 

det verste at det samme skjedde meg for 2 år siden, foreldrene mine valgte søskenet mitt og vi har i dag et veldig anstrengt forhold til både foreldre og søsken. Man gjør ikke sånn mot hverandre. Men mine gjorde det og jeg må lære meg til å leve med at jeg er på «2 plass» og derfor har jeg ikke mye med de å gjøre mer. 

Anonymkode: d468f...f6f

• Liker 8
Skrevet

Jeg ringte mamma i aften, og hun sa at min søster hadde truet med at de ikke skulle få se barnebarna i hele jula om de ikke kom. :sukk:Mamma var lei seg, jeg viste fra før at min søster var sleip. Og mine foreldre litt for myke. Mamma ville gjøre det godt igjen. Jeg klarer ikke la skylden ligge hos dem..

• Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte mamma i aften, og hun sa at min søster hadde truet med at de ikke skulle få se barnebarna i hele jula om de ikke kom. :sukk:Mamma var lei seg, jeg viste fra før at min søster var sleip. Og mine foreldre litt for myke. Mamma ville gjøre det godt igjen. Jeg klarer ikke la skylden ligge hos dem..

Det må jeg si er den feigeste, dummeste, frekkeste unnskyldningen ever...

da skulle de jo rett og slett ikke sett barnebarna sine i jula da.. at du ikke i det hele tatt blir drit forbanna på din mor som gjør dette forbauser meg rett og slett.. men da har du jo ihvertfall satt standarden og må nok da regne med mange mange flere slike hendelser i årene som kommer.. 

• Liker 32
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Du kan ikke skylde på din søster her, det er foreldrene dine som har all skyld.

Skrevet
Akkurat nå, Luna Llena skrev:

Du kan ikke skylde på din søster her, det er foreldrene dine som har all skyld.

Jeg er så enig så enig.. foreldrene viser seg fra alt annet enn en flatterende side.. 

• Liker 7
Skrevet

Men da vet du jo hvordan ståa er. Søsteren din respekterer deg ikke og foreldrene dine mener hun er viktigere enn deg. Ville feiret alene uten den og sagt i fra til dem hvorfor.

Anonymkode: 9ff33...d59

• Liker 26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...