Gjest _trine_ Skrevet 31. mai 2005 #1 Skrevet 31. mai 2005 DEt er akkurat som om han har luft i magen eller noe i den duren. Han kjemper seg ned i bollen men flyter opp igjen og blir liggende å duppe til han finner ut at han skal prøve igjen.. Hva kan jeg gjøre for å få han frisk? JEg har to fisker, og det er bare den ene som er slik.
Gjest Gitte Skrevet 31. mai 2005 #3 Skrevet 31. mai 2005 kvitte deg med bollen og skaffe deg et lite akvarium. boller er dyreplageri. fisker kan oppholde seg mye i vannflata dersom det er lite oksygen i vannet, noe det veldig gjerne blir i små boller. boller er generelt vanskeligere å holde nettopp fordi det er så liten plass. ved fiskehold er det så utrolig mye man må tenke på, spesielt når det kommer til vannverdier, og disse er vanskelige å få stabile i en bolle på 15L f eks. og selv om vi har fisken for å se på, så er den fortsatt et dyr, og absolutt ikke skapt for å være i en liten bolle. ikke i et akvarium heller kanskje, men i et akvarium er det lettere å få til fiskens naturlige biotop. fisker vi ha masse planter, boltreplass, kompiser, gjemmesteder osv osv.. og det får man virkelig ikke plass til i en bolle. vi har 2 slørhaler i et akvarium på 160L. og husk at slørhalene er kaldtvannsfisk, de skal ikke ha like varmt vann som de fleste akvariefisker... mulig du vet alt dette fra før, hvis ikke.. nå vet du litt mer
Gjest _Trine_ Skrevet 1. juni 2005 #4 Skrevet 1. juni 2005 Bollen er ikke liten. Og vannflaten er større enn i et mellomstort akvarie. Grunnen til at vi har disse fiskene er at de (noe jeg syns er morbid) ble gitt ut på tivoli om man klarte å kaste en ball i noe vann. JEg føler vi reddet fiskene fra enten at noen fulle fikk tak i dem og kastet dem rett på gata, eller eventuelt å måtte leve livet på den tralla de sto på. De kunne seff kommet til en bra familie også, det har hvertfall to av dem gjort. Den ene fisken er en vanlig gullfisk mens den andre, som flyter opp, er en slørhale med stetoskopøyer. Vi skifter halve vannstanden annenhver dag siden vi ikke har pumpe, og det er selfølgelig ikke varmt vann de får. Vannet hvor jeg bor inneholder mye kalk, kan dette ha noe med det å gjøre. ER den siste uken han har blitt slik. Og vi har hatt fiskene i ca 2 mnd før dette.
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2005 #5 Skrevet 1. juni 2005 Mine var slik (hadde akvarium bare så det er sagt) og de var syk. Måtte få noe å ha i vannet. Gå på dyrebutikken og hør.
Gjest _Trine_ Skrevet 1. juni 2005 #6 Skrevet 1. juni 2005 Skal komme meg til dyrebutikken. Er så redd for at han skal dø! Snakket med noen og de sa at det kunne hjelpe og ikke gi han mat en dag, om det skulle være luft i tarmene. Han flyter opp med engang han slutter å svømme.
Gjest Gitte Skrevet 1. juni 2005 #7 Skrevet 1. juni 2005 hvor mange liter er bollen på da? for mye kalk i vannet kan kanskje ha noe med saken å gjøre, og dere burde så ABSOLUTT skaffe dere en pumpe. det finnes pumper som er spesielt beregnet på boller bare spør i dyrebutikken. de blir liggende under grusen med bare et rør opp i vannet. koster ikke skjorta for en så liten pumpe. men... slørhalene vi har i 160'litern oppfører seg litt sånn de også, av og til.. de svømmer rundt og rundt, opp ned og på siden, spiser litt grus.. og hviler litt på toppen. så lenge de ikke henger der oppe hele tiden vil jeg ikke tro det er noe problem, men om dere er interessert i å holde fisk, og har råd, kjøp et akvarium.
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2005 #8 Skrevet 1. juni 2005 Noen av mine døde da det tok litt tid før jeg innså at det ikke var normalt at de duppet rundt, men når de fikk medisin ble de bra nesten med en gang. Så spring spring!
Gjest _Trine_ Skrevet 1. juni 2005 #9 Skrevet 1. juni 2005 I'm on my way Nå har jeg separert fiskene, gullfisken kan til tider jage rundt på slørfisken og det kan jo rett og slett være at den ene svømmeblæren til slørhalen har blitt ødelagt av dette. Vel, skal til dyrebutikken nå. Jeg har vært borte en uke og samboer har passet på fiskene. han sa at den hadde begynt å duppe i slutten av forrige uke så håper det ikke er for sent. Og, vi skal få oss akvarium når vi kommer oss til Norge.
Gjest Gitte Skrevet 1. juni 2005 #10 Skrevet 1. juni 2005 hehe tarmgass på fisk har jeg aldri hørt om morsomt.. men er egentlig ganske greit å ikke fore fiskene hver eneste dag, ihvertfall ta 1-2 dager i uka hvor de ikke får mat. overforing er spesielt med på å ødelegge alt som finnes av vannverdier.
smidja Skrevet 1. juni 2005 #11 Skrevet 1. juni 2005 Slørhaler har dessverre ofte dette problemet, spesielt når de er liten. Dette er en fisk som ikke er naturlig, men menneskeskapt. På grunn av den runde magen dens får den lett problemer med luft. Derfor flyter den opp. Det er mulig at det er som noen sier over her at de kan få medisin for det, men vi har hatt slørhaler mange ganger som har slitt med dette. Noen har dødd ung, noen har overlevd. De som overlever og blir større har ikke dette problemet lengre.
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2005 #12 Skrevet 1. juni 2005 Slørhaler har dessverre ofte dette problemet' date=' spesielt når de er liten. Dette er en fisk som ikke er naturlig, men menneskeskapt. På grunn av den runde magen dens får den lett problemer med luft. Derfor flyter den opp. Det er mulig at det er som noen sier over her at de kan få medisin for det, men vi har hatt slørhaler mange ganger som har slitt med dette. Noen har dødd ung, noen har overlevd. De som overlever og blir større har ikke dette problemet lengre.[/quote'] Var ikke bare slørhalene som gjorde dette hos meg, men alle fiskene. Da hjalp det med medisin. Om det skyldes oppblåste fisker bare så hjelper vel lite.
Gjest Gitte Skrevet 1. juni 2005 #13 Skrevet 1. juni 2005 I'm on my way Nå har jeg separert fiskene, gullfisken kan til tider jage rundt på slørfisken og det kan jo rett og slett være at den ene svømmeblæren til slørhalen har blitt ødelagt av dette. Vel, skal til dyrebutikken nå. Jeg har vært borte en uke og samboer har passet på fiskene. han sa at den hadde begynt å duppe i slutten av forrige uke så håper det ikke er for sent. Og, vi skal få oss akvarium når vi kommer oss til Norge. våre to slørhaler jager hverandre rundt hele tia.. det har dem gjort i over et år nå, men de er friske og fine og storkoser seg sammen.. virker mer som de leker egentlig.. hvis du skal kjøpe akvarium burde du gå på www.nettakvariet.no eller www.akvarieforum.no. der selges det masse bra, gjerne med mye utstyr til en billigere penge enn i dyrebutikken. der har de også veldig god peiling på fisk. jeg har selv kjøpt akvarium gjennom en annonse på akvarieforum og det angrer jeg ikke på...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå