Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julen er jo høytid for middagsselskaper, med folk man liker og liker mindre. 

Min mann har en venn som jeg synes viser ekstremt lite respekt for vårt hjem. I helgen hadde vi julemiddag for voksne, altså ble ganske mye alkohol drukket. Dog er vi straks 30 år og da bør man kunne oppføre seg. 

Bordet var festdekket, med vårt fineste servise fra Porsgrunn, hardangerbestikk og krystallglass. Ting vi har spart på å flere år og endelig har komplett. Pynt og blomster stod også på bordet. Min manns venn begynte med å nappe blader av julestjernene for å kaste på andre. Deretter bøyde han serviettholderen. Så spør han meg når vi andre sitter i koselige samtaler "hvem tror du dør først av deg og mannen din. Jeg tror han, eller nei. Egentlig deg tror jeg.". Så sitter han plutselig å bøyer en skje. Fra hardangerbestikk. Jeg spør hva i huleste han driver med, og sier at han får erstatte den. Da begynner han å tulle med at han skal stikke meg med en gaffel. Da blir jeg forbannet og sier at om han ikke slutter kan han reise hjem. 

Samme mann har også tatt med seg andre hit når han kommer på besøk, uten å høre om det er ok. Eller som nyttårsaften i fjor sa at "jeg er hos dem jeg, bare å komme hit" også uten å spørre oss. Vi har barn. Han bad folk komme på fest hit. 

Tradisjon tro feirer vi alltid nyttår sammen. Og han er "bedt". I år kjenner jeg at jeg gidder ikke mer. Jeg har sagt til mannen min at om kameraten kommer avlyser jeg hele selskapet. Er jeg urimelig? 

Skal vi betale masse for mat, rydde hjem, åpne opp for overnatting og stå timesvis med matlagning og oppvask også er det takken? Nei, det gidder jeg ikke. Da reiser jeg bort med barna og rekner med at mannen prioriterer oss. 

Anonymkode: 67f39...89c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det verste jeg har hørt! Er du sikker på at han ikke er tilbakestående? Be mannen snakkke med han til neste gang, og hvis han ikke oppfører seg da, så ikke inviter han mer. Det hadde i hvert fall skjedd her.

• Liker 40
Skrevet

Hadde stukket han med gaffelen... Så bedt han om å forlate huset. Sa ingen andre noe???

Anonymkode: 2c83c...0a6

• Liker 13
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hadde kastet ham på dør og aldri bedt ham igjen, makan altså.

Skrevet

Du er ikke urimelig! Mannen din får ta en alvorsprat med denne kameraten sin. Så får han si unnskyld og skjerpe seg noe voldsomt. Ellers er det helt innafor å ikke invitere folk som ikke klarer å oppføre seg som folk! 

Jeg har selv hatt middagsgjester som feks ikke takker for maten eller liknende, og har tenkt at det er ufint og utakknemlig. Men dette er jo på et helt annet nivå. Ødelegge bestikket og plantene på bordet? Bare invitere folk på fest hos andre? Kaste ting på de andre gjestene? Dette er IKKE normal oppførsel. 

Anonymkode: 33018...8bb

• Liker 14
Skrevet

Har alltid lurt på hvordan voksne mennesker har blitt så motbydelige.

Han der hadde jeg kastet ut og aldri bedt igjen.

• Liker 9
Skrevet

Aldri opplevd lignende. Og vi startet med hyppige "voksenmiddager" med fint servise og krystall allerede midt i 20 årene. 

Anonymkode: bff95...3dc

• Liker 1
Skrevet

Sånn går det når voksne menn aldri har fått oppdragelse.. 😳 Synes du gjør helt rett i å si at nok er nok, du har jo sagt fra når det skjer og han respekterer det ikke. 

Anonymkode: f127b...574

• Liker 3
Skrevet

Er det mulig?! 😳 

Denne personen hadde ikke vært velkommen i mitt hjem lenger ihvertfall. Dette er jo ikke normal oppførsel? Han mangler jo fullstendig sosiale antenner og folkeskikk! 

Anonymkode: 20298...11b

• Liker 6
Skrevet

Siden noen tror jeg troller tydeligvis. Bilde av skjeen etter at den er rettet ut. Dere ser buen er ødelagt på den nederste. Selv om den kan brukes er den for meg ødelagt. Dette er vårt fineste bestikk, som vi kun bruker til fine middager. 

20191216_120051.jpg

• Liker 1
Skrevet

Og her er julestjernen som snart dør..

20191216_115921.jpg

Skrevet

Hva i alle dager sier mannen din til dette da? Hadde en venninne av meg oppført seg slik hadde hun aldri vært velkommen i vårt hjem igjen! 

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med det? Jeg skulle ønske at dette var en trolletråd, eller at jeg overdrev. Men det er desverre ikke tilfelle. 

Ta. 

Kommentaren er sikkert fra noen som føler seg truffet...

• Liker 5
Skrevet

Er han sånn som dette til vanlig, eller kun når det er alkohol i bildet? Jeg hadde ringt han, sagt at slik oppførsel er uakseptabel, og at han skal erstatte det som er ødelagt. Nekter han, så se på vennskapet som avsluttet. Han bør og slutte å drikke så mye. 

Vi har ett vennepar med en slik kamerat, og de har rett å slett sluttet å invitere han på fine middager. En rølpete bursdagsfest på sommeren, helt ok, men ikke fine middager med gode venner. Han piller og plukker istykker ting. Alltid en slem kommentar. Alltid noe som blir knust. Jeg tror slike mennesker er veldig usikre, skal fortsatt være klassens klovn. 

Anonymkode: ad43f...89e

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, l86 skrev:

Hva i alle dager sier mannen din til dette da? Hadde en venninne av meg oppført seg slik hadde hun aldri vært velkommen i vårt hjem igjen! 

Han mener jeg er kjip som nekter bestevennen å komme. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han sånn som dette til vanlig, eller kun når det er alkohol i bildet? Jeg hadde ringt han, sagt at slik oppførsel er uakseptabel, og at han skal erstatte det som er ødelagt. Nekter han, så se på vennskapet som avsluttet. Han bør og slutte å drikke så mye. 

Vi har ett vennepar med en slik kamerat, og de har rett å slett sluttet å invitere han på fine middager. En rølpete bursdagsfest på sommeren, helt ok, men ikke fine middager med gode venner. Han piller og plukker istykker ting. Alltid en slem kommentar. Alltid noe som blir knust. Jeg tror slike mennesker er veldig usikre, skal fortsatt være klassens klovn. 

Anonymkode: ad43f...89e

Han piller på ting alltid. Og var klassens klovn på skolen. 

Skrevet

Sånn oppførsel er helt uakseptabel, og jeg støtter deg 100% i at mannen din får gi grei beskjed om at han ikke er velkommen nyttårsaften, eller at du avlyser festen. Hvis mannen din aksepterer dette, så er han jo samme ulla selv, men i fornektelse til daglig! 

Sånne klovner og idioter kan man rett og slett ikke ha i hus på en bedre middag! Og han må faktisk kjenne på kroppen at den oppførselen der har en konsekvens! 

Og du, mulig du kan få bestilt en enkel skje? Sjekk med butikken. Og så kaster du den der. Forstår veldig godt at den er ødelagt for deg, jeg hadde ikke orket å bruke den selv! 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Juniper skrev:

Sånn oppførsel er helt uakseptabel, og jeg støtter deg 100% i at mannen din får gi grei beskjed om at han ikke er velkommen nyttårsaften, eller at du avlyser festen. Hvis mannen din aksepterer dette, så er han jo samme ulla selv, men i fornektelse til daglig! 

Sånne klovner og idioter kan man rett og slett ikke ha i hus på en bedre middag! Og han må faktisk kjenne på kroppen at den oppførselen der har en konsekvens! 

Og du, mulig du kan få bestilt en enkel skje? Sjekk med butikken. Og så kaster du den der. Forstår veldig godt at den er ødelagt for deg, jeg hadde ikke orket å bruke den selv! 

Jeg har allerede bestilt ny skje. Den der skal kastes. Det gjør litt ekstra vondt da vi fikk en del av dette av en avdød slektning. 

Ta.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han mener jeg er kjip som nekter bestevennen å komme. 

Han piller på ting alltid. Og var klassens klovn på skolen. 

Har du hørt uttrykket "si meg hvem du omgår, så skal jeg si deg hvem du er"? 
Det er noe i det. Tydelig at mannen din ikke synes det er så nøye om noen oppfører seg sånn. Og hva sier det deg om han?

Jeg tror dere trenger litt ekstern hjelp her til å snakke sammen om hvordan dere ønsker å ha voksenlivet, at man skal respektere partneren sin og delta i å sette grenser rundt felles hus og eiendom. Det at mannen din mener du er "kjip" etter at bestevennen oppførte seg sånn sier jo at han har lojaliteten helt på feil sted! 

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde klikket i vinkel! Makan til respektløs oppførsel. Dere inviterer selvfølgelig ikke dette mennekset til dere igjen. Så kan han sitte der og fundere over konsekvensene av hans destruktive oppførsel. 

Anonymkode: 6630a...593

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Juniper skrev:

Har du hørt uttrykket "si meg hvem du omgår, så skal jeg si deg hvem du er"? 
Det er noe i det. Tydelig at mannen din ikke synes det er så nøye om noen oppfører seg sånn. Og hva sier det deg om han?

Jeg tror dere trenger litt ekstern hjelp her til å snakke sammen om hvordan dere ønsker å ha voksenlivet, at man skal respektere partneren sin og delta i å sette grenser rundt felles hus og eiendom. Det at mannen din mener du er "kjip" etter at bestevennen oppførte seg sånn sier jo at han har lojaliteten helt på feil sted! 

Han forstår at jeg er forbannet altså. Men mener at "han er jo bare sånn". Vel, jeg dritet i det. For jeg er ikke sånn og gidder heller ikke gjøre en innsats for at dette mennesket skal ha det hyggelig hos oss igjen. 

Ts

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...