AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #1 Skrevet 16. desember 2019 Har en sønn på 6 år som har vært utsatt for overgrep. Dette har vi heldigvis avdekket. Han har vist tydelige tegn på at han er traumatisert, bl a ved regresjon. Han nekter å gå på do som før. Han vil kun bruke bleie til å bæsje. Noen ganger klarer han tisse på do men aldri bæsje. Han får mye ros for alt han får til. Helsestasjon har ingen svar eller hjelp til oss. Hva gjør vi? Anonymkode: 5b350...d8c
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #2 Skrevet 16. desember 2019 Snakk med en lege. Det her har ingen bruker av KG kunnskap om å uttale seg om. Alternativt kan lege henvise deg til BUP, eller lignende. Du kan kanskje også finne info om hvem du kan snakke med hos Stine Sofies Stiftelse. Anonymkode: 610a7...e65 11
Hadena Skrevet 16. desember 2019 #3 Skrevet 16. desember 2019 Dette syns jeg bør få oppfølging fra spesialisthelsetjenesten. Snakk med fastlege om henvisning til BURA (BUP). Å gi overgrepsutsatte barn god hjelp og veiledning til foreldre er superviktig! 8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #4 Skrevet 16. desember 2019 Tusen takk for gode svar! Har faktisk ikke tenkt på BUP i dette tilfellet men det er jo absolutt lurt. Jeg skal kontakte lege. Kanskje også SS-stiftelsen. Lurt. Takker så mye for tips! Anonymkode: 5b350...d8c
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #5 Skrevet 16. desember 2019 Sender varme tanker til sønnen din ❤️ Nå har jeg ingen erfaring, har ikke peil i det hele tatt, men sier meg enig med de over. Her må profesjonelle komme med hjelp❤️ Jeg hadde egentlig tenkt å komme med noe råd om hva jeg ville gjort i en slik situasjon, snakket med barnet eller ikke fokusert på bleien i det hele tatt... Men jeg kjenner ikke situasjonen og har ingenting jeg skulle ha sagt.. Alt jeg kan gjøre er å sende varme tanker til dere ❤️ stakkar liten Anonymkode: 730dd...555 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #6 Skrevet 16. desember 2019 Støtter forslag om bup. I mellomtiden må dere bare gi han tid til å bli trygg på seg selv, dere og kroppen sin. Jeg tenker at overgrepene kanskje startet rundt bleiesluttalder (dette trenger du ikke svare på), og at det er hans måte å gå tilbake i tid på. Så tenker at dere må på en måte begynne der igjen. Gi han tid. Fremsnakk bleieslutt. Snakk om belønning, kanskje belønningskjema for hver gang han går på do, med en premie etter så å så mange kryss. Gjør det til noe bra, og la han få masse gode opplevelser. Ikke kjeft om han har uhell, eller ikke vil. Anonymkode: 96ddf...e10 1
Hadena Skrevet 16. desember 2019 #7 Skrevet 16. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Støtter forslag om bup. I mellomtiden må dere bare gi han tid til å bli trygg på seg selv, dere og kroppen sin. Jeg tenker at overgrepene kanskje startet rundt bleiesluttalder (dette trenger du ikke svare på), og at det er hans måte å gå tilbake i tid på. Så tenker at dere må på en måte begynne der igjen. Gi han tid. Fremsnakk bleieslutt. Snakk om belønning, kanskje belønningskjema for hver gang han går på do, med en premie etter så å så mange kryss. Gjør det til noe bra, og la han få masse gode opplevelser. Ikke kjeft om han har uhell, eller ikke vil. Anonymkode: 96ddf...e10 Mye gode tanker. Men det trenger ikke være dette. Overgrep er kjempekomplekst, for barnet er seks år, har vært utsatt for et eller flere traumer og hjernen fungerer anerledes. Derfor vil også bleieslutt fungere anerledes. Her er det mulig at det faktisk er psykiske sperrer som gjør at barnet fysisk ikke klarer å bæsje/tisse på do. Belønningssystemer kan da virke mot sin hensikt. Kanskje barnet ønsker og gå på do men får det ikke til. Å bruke bleie som førsteklassing kan også være skambelagt. Skolen kan kanskje også hjelpe dere videre, men ansvaret ligger i helsevesenet. Det psykiske er så sårbart og kompleks samtidig som vi ikke har så mye kunnskap om det. Derfor må spesialistene kobles på slik at dette barnet får den beste hjelpen det kan få og det ikke gjøres verre. At helsestasjonen ikke kan hjelpe synes jeg er galt. Her må de henvise videre, helsestasjonslege eller fastlege, slik at dere får hjelp. Dere skal selvfølgelig ikke sitte med dette ansvaret alene. Ønsker dere alt godt og lykke til til gutten deres 💖. 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #8 Skrevet 16. desember 2019 Kan dessverre relatere til sønnen din sine problemer. For meg trigget det å gå på do flashbacks av overgrepene. Da er det naturlig at man unngår det som trigger. Å drive å rose han for når han greier å gå på do kan virke mot sin hensikt. Han er såpass gammel at han vet at han gjør noe feil når dere ikke roser han. Han vet at han egentlig skal gå på do, men traumene hindrer han. Det han trenger hjelp til er selve traumene, ikke dotrening. Ring SS-stiftelsen i morgen å be de om råd og søk dere gjerne inn til et opphold der. Din sønn trenger hjelp nå. Anonymkode: bc2a0...46f 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #9 Skrevet 16. desember 2019 Har ikke noe annet å si enn stakkars barn💔 Jeg håper virkelig at jævelen som har gjort dette mot barnet får sin straff og at dere kommer dere gjennom dette her Anonymkode: 5b4d4...d28 2
altflyter Skrevet 16. desember 2019 #10 Skrevet 16. desember 2019 Stakkars barn! Godt dere fikk avdekket det. Han trenger oppfølging av BUP så fort som mulig! Utrolig at dere ikke har fått tilbud om det da overgrepene ble avdekket. Her trengs profesjonell hjelp. Gå til fastlegen i morgen. Dette er viktig at dere får orden på kjapt! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå