AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #1 Skrevet 16. desember 2019 Skal flytte ut for første gang og trenger kniver, ser for meg hvertfall en kokkekniv, en brødkniv og en sånn liten en. Har ikke mye penger å bruke på det, er IKEA-kniver bra nok? Hvilken type eventuelt? Har sett på siden deres at de anbefaler håndvask av knivene deres, men det skjer ikke i mitt hjem 😛 så fint om de ikke blir stygge av å kjøres i maskinen. Takknemlig for alle svar Anonymkode: bb02e...eaa
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #2 Skrevet 16. desember 2019 Jeg har et par fra Ikea som heter 365 eller noe, og er fornøyde med dem. Vasker dem i maskina 😆 Anonymkode: f8235...7ee 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #3 Skrevet 16. desember 2019 Fiskars. Anonymkode: c0489...7b3 3
kissi Skrevet 16. desember 2019 #4 Skrevet 16. desember 2019 Vi har disse fra biltema på jobb https://www.biltema.no/hjem/kjokkenartikler/kniver/kjokkenkniv-5-stk-2000041541 og jeg er imponert over hvor gode de er til den prisen! Kjøres i oppvaskmaskin hos oss hvertfall. 1
Belima Skrevet 16. desember 2019 #5 Skrevet 16. desember 2019 Uansettt hvilket merke du velger, så ta deg den tiden det tar å vaske opp sånne kniver for hånd. De blir så fort sløve i oppvaskmaskinen. 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #6 Skrevet 16. desember 2019 3 minutter siden, Belima said: Uansettt hvilket merke du velger, så ta deg den tiden det tar å vaske opp sånne kniver for hånd. De blir så fort sløve i oppvaskmaskinen. Enig. Og bruk knivsliper relativt ofte, så blir knivene gode å bruke. Jeg har Fiskars og Ikea 365. Holder til meg som er en middels kokk. Anonymkode: 6fd5e...d3a
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #7 Skrevet 16. desember 2019 Jeg har fra IKEA, og er veldig fornøyd med dem! De har holdt seg skarpe og fine lenge! Vasker dem for hånd da. Det tar noe sekunder for hver gang, og det er veldig verdt det! Da jeg flytta ut (10 år siden) visste jeg ikke at man burde det, og de knivene jeg har fra den tiden er sløve og ubrukelig. Anonymkode: d453d...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #8 Skrevet 16. desember 2019 6 minutter siden, Belima skrev: Uansettt hvilket merke du velger, så ta deg den tiden det tar å vaske opp sånne kniver for hånd. De blir så fort sløve i oppvaskmaskinen. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Og bruk knivsliper relativt ofte, så blir knivene gode å bruke. Jeg har Fiskars og Ikea 365. Holder til meg som er en middels kokk. Anonymkode: 6fd5e...d3a Jeg kan godt bruke knivsliper en gang i blant, men pga sykdom kan jeg ikke prioritere å vaske for hånd i det daglige. Tusen takk for svar alle sammen, godt mulig jeg bare tar det settet fra biltema og tenker at det er godt nok Anonymkode: bb02e...eaa 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #9 Skrevet 16. desember 2019 Enig med andre, Ikea og Fiskars har gode kniver, og ja, vil du ha et bra kniv, ikke vask den i oppvaskmaskin og slipp den. Anonymkode: cb934...e7b
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #10 Skrevet 16. desember 2019 Har noen fra IKEA som er gamle, de blir vasket i oppvaskmaskina og slipt ved behov, de er sikkert 15 å og feiler ingenting. Anonymkode: f6dc9...bcc
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #11 Skrevet 16. desember 2019 Et alternativ er også brukt kvalitetskniv. Gå på finn.no Søk opp "victorinox kniv" eller et annet kvalitetsmerke. Du kan finne mye kvalitetskniver til en like bra pris som en ny billigkniv. Så lenge du har skjerpestål, så du kan slipe de så gjør det ikke noe at de er brukt. Her f.eks: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=162072307 Anonymkode: c95d0...6e2
likestilling Skrevet 16. desember 2019 #12 Skrevet 16. desember 2019 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Fiskars. Anonymkode: c0489...7b3 Fiskars er seriøst ræva. Man får det man betaler for når det gjelder kniver, men det finnes dårligere kjøp enn andre. Fiskars er noe av det aller dårligste. Jeg vil tro at Ikea sine er helt ok, spesielt til prisen. De skal være ganske dårlige for at 379,- for dette er et dårlig kjøp, og jeg tror de er helt ok. Victorinox er helt ok kniver, men helt utenfor budsjett i lavpris. Brukt er en mulighet, men da må du kunne å slipe dem skikkelig. Et skjerpestål vil ikke gjøre en misbrukt kniv god igjen. Coop har noen "Spiis"-kniver som jeg mener jeg har sett til 399,- flere ganger. Jeg vet ikke hvor gode de er, men for 399,- skal det mye til å gjøre et dårlig kjøp. Til slutt; av alle priser i normal prisklasse er MAC det beste kjøpet i Norge. Kitch'n har dem av og til på 50%, men det blir jo en litt annen prisklasse. Dette er virkelig gode kniver med relativt hardt stål. Victorinox er ganske myke. https://www.kitchn.no/nettbutikk/kniver/kniver/th-80/ De er 50% avslag på nå. Dette er en helt annen kvalitet enn de andre som er nevnt her, men selv med 50% avslag koster den over 500. Spørsmålet er hvor mange kniver man egentlig trenger. Jeg har mange, men bruker stort sett kokkekniven. Edit: Ser at denne koster 410,- på kitch'n nå. Det er egentlig latterlig billig, og du får de beste knivene som selges til "normalpersoner" i Norge, og langt under hva de selges for i utlandet. Man får selvfølgelig bedre kniver til helt andre priser, men innenfor "normalsegmentet" er dette utrolig mye for pengene. Endret 16. desember 2019 av likestilling 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #13 Skrevet 19. desember 2019 Jeg er en aktiv kokk. Jeg har en knivblokk med skjerpestål, En kondittorkniv, En stor kjøkkenkniv, Liten kjøkknekniv 30cm, en fileteringskniv med ekstra fleksibelt bald, en liten slank kniv på 23 cm og en liten kniv på 18 cm med plastskaft og sagtakket blad. Alt er victorinox og er kjøpt for 18-20 år siden. Den kniven jeg bruker 90% av tiden er den lille kjøkkenkniven. Kondittorkniven er en glimrende brødkniv, men jeg kan like gjerne bruke den lille kjøkkenkniven. Den store kjøkkenkniven bruker jeg noen få ganger når den lille føles liten. Den fleksible flieteringskniven har jeg aldri brukt. Den lille på 18 cm bruker jeg en del når det er mer presise ting som skal gjøres og den minste med sagtakket blad er den jeg benytter til å åpne pappesker og når jeg risikerer å møte en metallstift eller noe annet som kan skade bladet. Hadde jeg hatt skjerpestålet, den lille kjøkkenkniven på 30cm, presisjonskniven på 23 cm og den lille med sagtakket blad så hadde jeg klart meg lenge. De er alle 18-20 år gamle slik at kroner pr år er lavt. Du trenger ikke mange kniver. Har du gode kniver som du tar vare på så varer de svært lenge. Dersom du kjøper et billig merke til halve prisen som du bytter hvert 5. år så blir det dyrt i lengden. Da ville jeg heller kjøpt et dyrt merke brukt. Et annet alternativ er å kjøpe EN god kniv. Så heller kjøpe nummer to når du får råd. Om du har en dyr eller billig kokkeniv så anbefales håndvask. Vil du ha sløv kniv så vask den i oppvaskmaskinen. Anonymkode: c95d0...6e2 1
likestilling Skrevet 20. desember 2019 #14 Skrevet 20. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en aktiv kokk. Jeg har en knivblokk med skjerpestål, En kondittorkniv, En stor kjøkkenkniv, Liten kjøkknekniv 30cm, en fileteringskniv med ekstra fleksibelt bald, en liten slank kniv på 23 cm og en liten kniv på 18 cm med plastskaft og sagtakket blad. Alt er victorinox og er kjøpt for 18-20 år siden. Den kniven jeg bruker 90% av tiden er den lille kjøkkenkniven. Kondittorkniven er en glimrende brødkniv, men jeg kan like gjerne bruke den lille kjøkkenkniven. Den store kjøkkenkniven bruker jeg noen få ganger når den lille føles liten. Den fleksible flieteringskniven har jeg aldri brukt. Den lille på 18 cm bruker jeg en del når det er mer presise ting som skal gjøres og den minste med sagtakket blad er den jeg benytter til å åpne pappesker og når jeg risikerer å møte en metallstift eller noe annet som kan skade bladet. Hadde jeg hatt skjerpestålet, den lille kjøkkenkniven på 30cm, presisjonskniven på 23 cm og den lille med sagtakket blad så hadde jeg klart meg lenge. De er alle 18-20 år gamle slik at kroner pr år er lavt. Du trenger ikke mange kniver. Har du gode kniver som du tar vare på så varer de svært lenge. Dersom du kjøper et billig merke til halve prisen som du bytter hvert 5. år så blir det dyrt i lengden. Da ville jeg heller kjøpt et dyrt merke brukt. Et annet alternativ er å kjøpe EN god kniv. Så heller kjøpe nummer to når du får råd. Om du har en dyr eller billig kokkeniv så anbefales håndvask. Vil du ha sløv kniv så vask den i oppvaskmaskinen. Anonymkode: c95d0...6e2 En "liten" kjøkkenkniv på 30 cm? 😮 De har kokkekniv på 12, 19 og 22 som bladlengde. Da jeg brukte victorinox var det den på 19 jeg brukte mest, pluss en santoku. Jeg er enig i at man ikke trenger mange kniver. Man bruker stort sett en eller to 90%+ av tiden. Ting med victorinox jeg ikke liker: * bløtt stål! rundt 55 HRC. Smak og behag. Det blir skikkelig skarpt og er enkelt å få skarpt, men de holder seg ikke lenge i forhold til hardere kniver. * Håndtakene er fine, men må oljes etter en stund siden de er tre, og da blir de gjerne i overkant mørke. I alle fall ble mine det. * De er definitivt et dårligere kjøp enn MAC om man kan få MAC på tilbud. De har rimelig bra stål og 59-ish HRC. Leveres barberskarpe og holder seg lenge. Ellers er de gode. Tynt og fint blad, god fasong på bladet. Gode å holde. Jeg anbefaler ikke knivstål i grunn. Det finnes noen keramiske nå som fungerer bra dog. Så lenge man klarer å holde rett vinkel så blir det et ok resultat, men jeg synes det er lettere med en fin stilpestein (typ 3000-8000)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå