AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #1 Skrevet 16. desember 2019 Kontra AP og litt div, sine 12-13 år pluss moms siden 90 tallet. Høyre regjeringen har vel sittet så lenge nå at en kan begynne å se effektene av politikken. Så da er spm, hva er bedre og hvorfor? Da tenker jeg for den generelle befolkningen. Ikke for seg selv her da. Med tanke på arbeidsplasser, fremtidige muligheter, helsetjenester og robusthet i økonomien. Tåler vi en crack alla 2008-09 nå f eks? Anonymkode: eedc9...f9d 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #2 Skrevet 16. desember 2019 Jeg synes det har blitt mye verre, for de fleste rundt meg i alle fall. Anonymkode: f3a40...90b 16
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #3 Skrevet 16. desember 2019 Brutalisering av arbeidslivet, reduksjon i arbeidstakernes rettigheter, redusert velferd med mer betalingstjenester, redusert velferd for de svakeste i samfunnet til fordel for de som har mest fra før. Lukker øynene for miljøproblematikk... Jeg kan fortsette i det uendelige. De kjører landet på ræva i sin iver etter å smiske med de rikeste og kuleste. Anonymkode: 671d6...247 23
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #4 Skrevet 16. desember 2019 Norge går relativt bra, men forskjellene øker. Ledigheten har ikke gått opp, men de ledige og lavlønte blir stadig mer skvist, og det virker som om det er Høyres sedvanlige idé om at de er skyld i det selv som gjelder. Hauglies oppførsel gjennom den pågående skandalen er heller ikke spesielt betryggende, og det virker ikke som om Erna legger noe særlig press på henne heller. Virker som den eneste løsninger er å kaste hele partiet, men det er litt pest vs kolera. Frister ikke kjempemye med Jonas ved roret heller. Anonymkode: 57893...cad 11
Illuminatum Skrevet 16. desember 2019 #5 Skrevet 16. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontra AP og litt div, sine 12-13 år pluss moms siden 90 tallet. Høyre regjeringen har vel sittet så lenge nå at en kan begynne å se effektene av politikken. Så da er spm, hva er bedre og hvorfor? Da tenker jeg for den generelle befolkningen. Ikke for seg selv her da. Med tanke på arbeidsplasser, fremtidige muligheter, helsetjenester og robusthet i økonomien. Tåler vi en crack alla 2008-09 nå f eks? Anonymkode: eedc9...f9d Noen effekter er: lavere arbeidsledighet redusert skattene for menigmann. I prinsippet har man sett ned formuesskatten slik at mange tror de rike har fått mest men skattegrunnlaget er endret slik at de rike faktisk betaler mer enn før. Normale folk betaler mindre færre står i kø for sykehusbehandling kortere kø for de som fortsatt må stå i kø fravær på videregående skole har stupt og skolefraværet har falt stor satsning på ruspolitikk arveavgiften er fjernet innført fritt behandlingsvalg gjennomført et stort kompetanseløft for lærere fjernet foreldelsesfristen for drap og seksuelle overgrep mot barn styrket BSU ordningen økt studiepalsser, spesielt på ingeniør og realfag antall elbiler har eksplodert med denne regjeringen vedtatt at alle kommuner skal ha jordmortjeneste økt satsninger på veier forenklet byggesakslovverket Dette var bare noen. 11
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #6 Skrevet 16. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Norge går relativt bra, men forskjellene øker. Ledigheten har ikke gått opp, men de ledige og lavlønte blir stadig mer skvist, og det virker som om det er Høyres sedvanlige idé om at de er skyld i det selv som gjelder. Hauglies oppførsel gjennom den pågående skandalen er heller ikke spesielt betryggende, og det virker ikke som om Erna legger noe særlig press på henne heller. Virker som den eneste løsninger er å kaste hele partiet, men det er litt pest vs kolera. Frister ikke kjempemye med Jonas ved roret heller. Anonymkode: 57893...cad At forskjellene øker betyr bare at noen blir rikere, ikke at folk blir fattigere. Rikdom er positivt. Om Røkke & Cos formuer et på 10 eller 11 mrd i snitt kr påvirker særdeles lite, selv om det betyr at forskjellene øker markant. Det som spesielt er blitt bedre er investeringene, trygdereformen (her skal også de rødgrønne ha kudos, det er deres reform), sammenslåing av alt for små kommuner, innstramminger i innvandring etc. Anonymkode: 6b55f...607 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #7 Skrevet 16. desember 2019 Det har blitt verre for meg som er ufør. Ønsker Kjell Magne Bondevik tilbake, Krf har medfølelse med svake grupper (jeg er ikke kristen). Anonymkode: fd7bf...162 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #8 Skrevet 16. desember 2019 1 hour ago, Illuminatum said: vedtatt at alle kommuner skal ha jordmortjeneste https://sykepleien.no/meninger/innspill/2019/08/nedbyggingen-av-fodetilbudet-har-fort-til-okt-risiko-mor-og-barn entralisering med nedleggelser av et stort antall fødeavdelinger i distriktene har ført til økt press på de største klinikkene i landet, uten at jordmortjenesten er bygd ut tilsvarende. Jordmødre har over lengre tid varslet om høyt arbeidspress, spesielt på landets største fødeklinikker. I 1967 var det 182 fødeinstitusjoner i Norge. Det er lagt ned 140 fødesteder i løpet av relativt kort tid. Landets familier har kun 45 fødetilbud igjen. Det er færre fødetilbud enn WHOs modell for en trygg fødselsomsorg i Norge. Anonymkode: b6486...4f7 8
Isambard Skrevet 16. desember 2019 #9 Skrevet 16. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kontra AP og litt div, sine 12-13 år pluss moms siden 90 tallet. Høyre regjeringen har vel sittet så lenge nå at en kan begynne å se effektene av politikken. Så da er spm, hva er bedre og hvorfor? Da tenker jeg for den generelle befolkningen. Ikke for seg selv her da. Med tanke på arbeidsplasser, fremtidige muligheter, helsetjenester og robusthet i økonomien. Tåler vi en crack alla 2008-09 nå f eks? Anonymkode: eedc9...f9d Det som er bra er at Norge har kommet gjennom en stor, stor krise for oljebransjen uten at det har gitt massiv ledighet eller nedgang i økonomien. Tvert om har vi bedre nøkkeltall enn de aller fleste andre land. Det er ganske utrolig. Jeg forstår nesten ikke at det skal være mulig. 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #10 Skrevet 16. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: At forskjellene øker betyr bare at noen blir rikere, ikke at folk blir fattigere. Rikdom er positivt. Om Røkke & Cos formuer et på 10 eller 11 mrd i snitt kr påvirker særdeles lite, selv om det betyr at forskjellene øker markant. Det som spesielt er blitt bedre er investeringene, trygdereformen (her skal også de rødgrønne ha kudos, det er deres reform), sammenslåing av alt for små kommuner, innstramminger i innvandring etc. Anonymkode: 6b55f...607 Nei, men relative forskjeller kan over tid bli et stort problem likevel. Og grunnen til det er at etterspørselen etter varer og tjenester stanser opp. Det er begrenset hvor mye mer de aller mest velbemidlede kjøper av varer og tjenester, mer rikdom fører ikke til økt etterspørsel etter et visst nivå. Dette ser vi f. eks. i USA, der konkurransen om en minkende middelklasse som faktisk har råd til varer og tjenester utover det mest nødvendige er beinhard. At lønnsveksten for veldig mange har stoppet nesten helt opp er heller ikke bra med tanke på fremtidig etterspørsel etter varer og tjenester. Anonymkode: 0210e...e5a 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #11 Skrevet 16. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kontra AP og litt div, sine 12-13 år pluss moms siden 90 tallet. Høyre regjeringen har vel sittet så lenge nå at en kan begynne å se effektene av politikken. Så da er spm, hva er bedre og hvorfor? Da tenker jeg for den generelle befolkningen. Ikke for seg selv her da. Med tanke på arbeidsplasser, fremtidige muligheter, helsetjenester og robusthet i økonomien. Tåler vi en crack alla 2008-09 nå f eks? Anonymkode: eedc9...f9d Jeg ser faktisk ikke en eneste ting som har blitt bedre for den jevne nordmann. For rikinger ja, men ikke for vanlige folk. Anonymkode: b260d...f85 14
OPIgirl Skrevet 16. desember 2019 #12 Skrevet 16. desember 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har blitt verre for meg som er ufør. Ønsker Kjell Magne Bondevik tilbake, Krf har medfølelse med svake grupper (jeg er ikke kristen). Anonymkode: fd7bf...162 Enig med deg For oss som har lite har det blitt mye verre med denne regjeringa. De rike får mer og de som har lite får ennå mindre. Denne regjeringen skaper tapere på løpende bånd. 15
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #13 Skrevet 16. desember 2019 23 minutter siden, Isambard skrev: Det som er bra er at Norge har kommet gjennom en stor, stor krise for oljebransjen uten at det har gitt massiv ledighet eller nedgang i økonomien. Tvert om har vi bedre nøkkeltall enn de aller fleste andre land. Det er ganske utrolig. Jeg forstår nesten ikke at det skal være mulig. Det har gått bra rett og slett fordi vi den gang hadde mye å gå på. Oljebransjen hadde unaturlig store kostnader og et stort potensiale for å spare inn for å gjennopprette lønnsomhet, noe som også ble brukt. For det andre har det gått bra fordi vi før oljekrisen hadde en sterk krone med marginer for å devaluere, noe som også er gjort. For det tredje har vi bremset opp lønnsveksten. Skulle en tilsvarende oljekrise skje, vil vi være langt mer sårbare, av den enkle grunn at handlingsrommet som beskrevet over i stor grad er brukt opp. Anonymkode: 0210e...e5a 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #14 Skrevet 16. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Brutalisering av arbeidslivet, reduksjon i arbeidstakernes rettigheter Anonymkode: 671d6...247 Anonymkode: 7f964...32a 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #15 Skrevet 16. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men relative forskjeller kan over tid bli et stort problem likevel. Og grunnen til det er at etterspørselen etter varer og tjenester stanser opp. Det er begrenset hvor mye mer de aller mest velbemidlede kjøper av varer og tjenester, mer rikdom fører ikke til økt etterspørsel etter et visst nivå. Dette ser vi f. eks. i USA, der konkurransen om en minkende middelklasse som faktisk har råd til varer og tjenester utover det mest nødvendige er beinhard. At lønnsveksten for veldig mange har stoppet nesten helt opp er heller ikke bra med tanke på fremtidig etterspørsel etter varer og tjenester. Anonymkode: 0210e...e5a Husk at det er reallønnsveksten som nesten har stoppet opp, ikke lønnsveksten i seg selv. Slik blir det når vi har gamblet med konkurransekraften vår i flere tiår. Anonymkode: 6b55f...607 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #16 Skrevet 16. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Husk at det er reallønnsveksten som nesten har stoppet opp, ikke lønnsveksten i seg selv. Slik blir det når vi har gamblet med konkurransekraften vår i flere tiår. Anonymkode: 6b55f...607 Ja, det er reallønnsveksten jeg tenker på, men det er jo den som er en viktig faktor for etterspørselen. Anonymkode: 0210e...e5a
A-hunter Skrevet 16. desember 2019 #17 Skrevet 16. desember 2019 Jeg tror kanskje det aller siste man skal beskylde denne regjeringen for er at den er høyrevridd. Det er den virkelig ikke. Det finnes ikke høyrepolitikk i noe av den praktiske politikken: økt sysselsetting i offentlig sektor (nær all nedgang i arbeidsledighet tas i offentlige virksomheter), økt skattefradrag i bunnen, rekord i grunnløs asylinnvandring, en lang rekke nytt lovverk som først og fremst detaljregulerer (som i begrenser) enkeltmenneskers frihet, økt overvåkning/kontroll, høyere avgifter, innføring av en lang rekke tulleavgifter som ikke løser noe som helst, fjerning av tollfri kvote, mer byråkrati for næringslivet (under dekke av "å forenkle"), økt rapportering, økte krav til å dokumentere meningsløsheter... Og lista bare fortsetter. Å tro at AP eller SV kunne dratt dette landet lenger til venstre enn det denne falittregjeringen har greid er nøyaktig som å tro på julenissen. 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #18 Skrevet 16. desember 2019 Det er bare å forberede seg på at det kommer til å bli langt verre for alle som er avhengig av offentlige ytelser. Politikerne er visst fast bestemt på å etterligne andre lands forferdelige politikk. Og tilliten man før hadde til staten er borte. Færre og færre som betaler skatt med glede. Syke og uføre mistenkes. Rike og middelklassen blir mindre og mindre villig til å "sponse" de fattige. De fattige får det trangere og tranger og dermed mindre overskudd til å forbedre sin livssituasjon. Bare spørsmål om tid før det blir som i England her; hvor de det som tilsvarer NAV tar fra svært syke og arbeidsuføre mennesker livsoppholdet deres, og folk tar livet av seg pga desperasjon og null utsikt til bedring. Velferdsstatens storhet er over. Anonymkode: 215b5...40e 9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #19 Skrevet 16. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare å forberede seg på at det kommer til å bli langt verre for alle som er avhengig av offentlige ytelser. Politikerne er visst fast bestemt på å etterligne andre lands forferdelige politikk. Og tilliten man før hadde til staten er borte. Færre og færre som betaler skatt med glede. Syke og uføre mistenkes. Rike og middelklassen blir mindre og mindre villig til å "sponse" de fattige. De fattige får det trangere og tranger og dermed mindre overskudd til å forbedre sin livssituasjon. Bare spørsmål om tid før det blir som i England her; hvor de det som tilsvarer NAV tar fra svært syke og arbeidsuføre mennesker livsoppholdet deres, og folk tar livet av seg pga desperasjon og null utsikt til bedring. Velferdsstatens storhet er over. Anonymkode: 215b5...40e Enig. Jeg er glad jeg har arv å leve av når den tid kommer. Synes synd på alle uten et sikkerhetsnett nå. Anonymkode: f3a40...90b 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #20 Skrevet 16. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Jeg er glad jeg har arv å leve av når den tid kommer. Synes synd på alle uten et sikkerhetsnett nå. Anonymkode: f3a40...90b Ja, det er forferdelig. Og veldig rart og på en måte fascinerende at man ikke tar lærdom av hvor lite hensiktsmessig det er med økte forskjeller, fra andre land. Anonymkode: 215b5...40e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå